جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونگی رسیدن به احساس شادی در زندگی

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
چگونگی رسیدن به احساس شادی در زندگی

برخی افراد تصور می‌کنند که باید در شرایط و موقعیت خاصی قرا گیرند تا احساس شادی برایشان رخ دهد. هر فردی دوست دارد که شاد باشد و لحظات شادی را تجربه نماید ولی باید گفت که احساس شادی چیزی نیست که برای ما اتفاق بیفتد، موضوعی است که ما همیشه قادر به کنترل آن نیستیم و شاید با خود بگویید که اگرشرایط من به گونه ‌ای دیگر بود و یا اگر من هم همچون فلانی بودم و موقعیت وی را داشتم، بسیار شاد و خوشحال بودم. بهتر است در همینجا به شما یادآور شوم که شیوه‌ی عمل شادی و زندگی شاد اینگونه نیست. زیرا نتایج تحقیقات مختلف در همین زمینه نشان می‌دهند که تنها بخش کوچکی از شادی، به موقعیت و شرایطی که فرد در آن واقع می‌شود، بستگی دارد و میزان بیشتر آن به خود فرد بستگی دارد، حال بررسی می‌کنیم که شادمانی افراد از کجا نشات می‌گیرد.

در مورد موضوع شادی می‌توان گفت که کلید شادمانی در دستان خود ماست و اگر بخواهیم، می‌توانیم شادتر زندگی کنیم و رفتار و گفتار ما شادی بخش آدمیان اطرفمان باشد. بنابراین ما مسئول شادی خود هستیم و این موضوع بسیار خوبی است، زیرا به معنای آن است که همه ‌می‌توانند خوشحال ‌تر باشند. با آموختن عناصر اصلی شادی، می‌توانیم آن‌ها را به کار بگیریم و زندگی شادتری داشته باشیم.

احساس شادی

بیشتر بخوانید: چگونه احساس شادی و لذت را وارد زندگی مان کنیم؟

چرا شادی مهم است

موضوعی که برای همه بسیار مهم است و حتی تلاش می‌کنند تا بدان دست یابند این است که چطور شاد تر و مثبت تر باشند، ولی قبل از اینکه بدانیم چگونه شاد زندگی کنیم، بهتر است بدانیم که اصولا چرا باید شاد باشیم.

 داشتن احساس شادی و برخورداری از یک زندگی شاد، کلید موفقیت برای هر فردی محسوب می‌شود و احساس شادمانی حس لذت بردن از تمام رویدادهای زندگی‌ و تمایل به استفاده‌ ی بهینه از تمام لحظات آن است و به ما کمک می‌کند در شمار افراد خوش رو باشیم و  به بهترین وجه عمل کنیم. زیرا همواره مشاهده کرده ایم که  آن دسته از افرادی که شاد هستند و احساس شادی بیشتری دارند همواره، موفق‌ تر هستند و هدف‌ های خود را دنبال کرده و به آن‌ها می‌رسند آن‌ها سالم ‌تر هستند وعمر طولانی ‌تری دارند و همچنین می‌توانند به خوبی و راحتی با افراد ارتباط برقرار کنند و روابط بهتری نیز دارند.

عناصر شادی در زندگی

شادی در زندگی ما بسیار مهم است و یک سری عناصر کلیدی وجود دارند که می‌تواند باعث افزایش احساس شادی در افراد شوند که در ادامه توضیح داده شده اند:

داشتن احساس مثبت: برخورداری از احساس مثبت و عواطف انسانی منجر به ایجاد یک حس خوب در شما می‌شود و برای جسم و ذهن بسیار مفیدند که باعث می‌شوند هورمون ‌های استرس کاهش یافته و میزان اضطراب و افسردگی به میزان قابل توجهی کاهش یابد و در نهایت سیستم ایمنی بدن نیز تقویت می‌‌شوند.

داشتن عواطف مثبت در طول روز، تاثیر مستقیم بر روی میزان شادمانی و سلامتی ما دارد و توصیه می‌شود همواره اموری را انجام دهید که احساس مثبت و خوشایند به شما می‌دهند. شما با انجام دادن کارهایی ساده همانند، بازی با یک کودک و یا قدم زدن در هوای آزاد و پارک نزدیک محل زندگی خود می‌توانید احساس مثبت را در خود پرورش دهید.

کشف نقاط قوت: هنگامی که یک نقطه‌ ی قوت را درون خود کشف می‌کنیم و آن را پرورش می‌دهیم، میزان شادی در ما افزایش می‌یابد. به این شیوه، مهارت و توانایی ما در انجام کارها منجر به افزایش اعتماد به نفس شده و ما را پرانگیزه تر می‌سازد.

بنابراین تا جایی که می‌توانید به علاقه مندی های خود و آنچه که توانایی انجامش را دارید بیندیشید و آن را تقویت کنید و بر روی نقاط قوت خود کار کنید. هنگامی که یک کار مفید و مثبت انجام می‌دهیم و از انجام آن لذت می‌بریم، به افزایش شادی کمک می‌کند. پیدا کردن روش هایی برای استفاده از نقاط قوت در زندگی روزمره، یکی از کلید‌ی ‌ترین عناصر لازم برای یک زندگی شاد است.

یافتن هدف و معنای زندگی: زندگی‌ شما سرشار از فعالیت ‌ها و مسئولیت‌ها می‌باشد که باید انجام دهید و روزانه مشغول به انجام بسیاری از کارها می‌باشیم که شاید در واقع به خوبی به آن نیندیشیده باشیم  و رضایت و خرسندی از انجام آن نداریم و به عبارتی هدف اصلی ما نباشند و تنها خود را موظف به انجام آن بدانیم. ولی بیایید کمی تامل کنیم و به کاری که در حال انجام آن هستیم و دلیل و معنایی که آن را انجام می‌دهیم بیشتر فکر کنیم. آنچه که پس از تفکر به آن می‌رسیم، همان چیزی است که شادی ما را فراهم می‌سازد.

به تاثیر کارها و فعالیت های خود توجه کنید و فکر کنید و ببینید که از چه راهی می‌توانید دنیای خود و اطرافیانتان را به مکان بهتری تبدیل کنید و همچنین تمام عوامل و امکاناتی که می‌توانند شما را به سوی هدف‌ تان هدایت کنند را مورد نظر داشته باشید زیرا آن‌ها به شما کمک خواهند کرد تا زندگی شما معنای جدیدی بگیرد و میزان شادی ‌تان افزایش یابد.

بیشتر بخوانید: چگونگی دستیابی به افزایش تمرکز

چگونگی ایجاد شادی در زندگی

روش ها و امور ساده ‌ای وجود دارند که با به کارگیری آن‌ها در زندگی خود می‌توانید شادی را در زندگی تجربه کنید و باید راه و روش هایی را برای بازگرداندن سادگی بیشتر به زندگی خود یافته و آن را به کار برید. در ادامه نکاتی برای ساده ‌تر و شاد تر زندگی کردن ارائه شده است:  

تعین اهداف: هدف ‌گذاری و رسیدن به آنچه برایمان مهم است، باعث می‌شود تا تمام تلاش خود را بر آن متمرکز کنیم و متوجه شویم که چگونه می‌توانیم در دنیای پیرامون خود تاثیرگذارتر باشیم.

سعی کنید اهداف خود را پیگری کنید و در انجام هر کاری بهترین باشید و بدانید که شما نیاز به کامل و بی ‌نقص بودن ندارید و تنها باید نهایت سعی و تلاش خود را برای انجام آن به کار برید و اگر نتیجه نگرفتید، نگران نباشید و مثبت اندیش باشید و روش دیگری را انتخاب کنید و باز هم تلاش کنید. به خودتان و مهارت هایتان اعتماد داشته باشید و هدف ‌های واقع ‌بینانه ای را برای خود تعیین و و آن را به واقعیت تبدیل کنید.  

شما می‌توانید با قدم‌ های کوچک آغاز کنید و بر روی هر یک از این بخش های کوچک تمرکز کنید و با انجام هر یک از آن‌ها به بخش بعدی بروید. بعد از مدتی، انجام آن‌ها برای شما آسان شده و به یک عادت تبدیل می‌شود و بدون آنکه وقت زیادی به آن اختصاص دهید و یا درباره ‌ی آن‌ به تعمق بپردازید در جریان زندگی شما جا می‌افتند. شما اکنون می‌توانید یک عادت روزمره‌ ی جدید را که برایتان مهم است را انتخاب کنید. دستیابی به هدف ‌های کوچک و مشخص می‌‌تواند احساس شادی فراوانی  را برای شما ایجاد نماید.

پیش ‌داوری نکردن: آیا تا به حال پیش آمده که با خود فکر کنید که نزدیکان شما در مورد یک موضوع چه فکری می‌کنند و بعد متوجه شوید که کاملا در موردشان اشتباه کرده اید و یا فرض کنید آن‌ها چیزی را دوست دارند در حالی که اصلا این‌ طور نمی‌باشد.

پیش ‌داوری کردن درباره‌ی افراد و اینکه دیگران چه فکری می‌کنند، ممکن است مشکلات فراوانی را ایجاد کند. سعی کنید ارتباطتان را باز و سالم نگاه دارید و اگر موضوعی پیش آمد به صورت مستقیم از آن‌ها سوال بپرسید و هیج حدسی از قبل نزنید. به این شیوه از رخ دادن هرگونه سوء تفاهم‌‌  جلوگیری می‌کنید و همواره ارتباط مثبت و خوب خواهید داشت.

کسب  تجربیات تازه‌: شاید برای شما هم پیش آمده باشد که درباره‌ی موارد و اقدامات بعدی‌  که قصد انجام آن را دارید دچارشک و تردید شوید و یا از تجربه‌ی امور جدید و تازه ترس دارید. شما اگر می‌خواهید کاری را انجام دهید، انجامش دهید و آنچه را که خوشحال‌ تان می‌کند، پیگیری کنید. از امتحان کردن امور جدید و تازه هراس نداشته باشید و به دریافت نتیجه ی آن اعتماد داشته باشید. شما به این صورت با قدرت و خرسندی بیشتری تلاش خواهید کرد و این امر باعث ایجاد شادی و احساس رضایت در شما می‌شود.

تلاش برای آینده: برخی از افراد  به‌ جای تلاش فعالانه و جسارت در انجام کارها، با نگرانی و اضطراب بیهوده در مورد آینده می‌اندیشند و مسائل ساده را بسیار پیچیده می‌کنند. سعی کنید که وقت‌ خود را صرف انجام کارهایی کنید که می‌دانید می‌توانید به راحتی در کنترل خود داشته باشد و اکنون نیز از عهده‌ی انجام آن برمی‌آیید و نگرانی درباره‌ ی مسائلی که نمی‌توانید آن را در  کنترل‌ خود داشته باشید را کنار بگذارید و در زمانی که می‌توانید آن را برعهده گیرید تا بتوانید به خوبی آن را انجام دهید.

برای هیچ یک از ما ضمانتی مبنی بر اینکه آینده چگونه خواهد بود وجود ندارد، اما شما باید با تمرکز بر روی موضوعات و مسائل کوچک و ساده ای که اکنون می‌توانید بر عهده گیرید، پیش روید و در مسیر درست به سمت آینده ‌ای که برای شما روشن ‌تر و شاد تر خواهد بود، حرکت نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید