جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ضد دردهای گیاهی

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
ضد دردهای گیاهی

در زندگی همه ما لحظاتی وجود دارند که در آن لحظات حال‌مان خوب نیست و احساس درد داریم. در این مواقع افرادی هستند که برای خلاص شدن از دردی که دارند به سراغ داروهای شیمیایی می‌روند. با این حال افرادی هم هستند که تمایلی به مصرف داروهای شیمیایی ندارند. شاید این دست از افراد نگران عوارض احتمالی داروهایی که مصرف می‌کنند، هستند. نگرانی این افراد همیشه هم بی‌جا نیست. در این مواقع توصیه ما استفاده از ضد دردهایی است که می‌توانند ما را از دردی که داریم رها کنند. استفاده از این داروهای گیاهی در صورتی‌که همراه با رژیم غذایی مناسب، ورزش منظم و نیز تمرین تکنیک‌های آرامش بخش باشد مسلما تاثیر بیشتری در بهبود درد خواهند داشت. بیماری‌های دردناکی مثل التهاب مفصل یا آرتریت و التهاب تاندون یا کمر درد و تاندونیت همان‌طور که از نامشان بر می‌آید ناشی از التهاب می‌باشند. التهاب در حقیقت واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن در برابر عفونت یا آسیب می‌باشد. چنانچه التهاب مزمن شود افزون بر ایجاد درد، می‌تواند عامل بیماری‌های دیگری از قبیل بیماری‌های قلبی عروقی و نیز دیابت گردد.

در ادامه قرار است شما خوانندگان عزیز را با چند گیاه دارویی آشنا کنیم که اغلب به عنوان تسکین‌دهنده طبیعی درد به کار می‌روند. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

خواص ضد دردهای گیاهی

در ادامه با خواص چند ضد درد گیاهی آشنا خواهید شد.

میخک و خواص آن

میخک که با نام علمی Syzygium aromaticum شناخته می‌شود و به میخک صدپر هم نامیده می‌شود، جوانه‌های گل درخت میخک می‌باشند. میخک عطر و طعم خوبی دارد و از گذشته به عنوان ادویه هم مورد استفاده قرار می‌گرفته است. میخک خواص درمانی و دارویی بسیاری دارد حتی چوب میخک هم جهت سلامتی بدن و درمان بیماری‌ها دارای خواص فوق‌العاده‌ای می‌باشد. میخک طبع گرم و خشک دارد و سرشار از ویتامین c می‌باشد. علاوه بر این دارای خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی است.

بابونه گاوی و خواص آن

بابونه گاوی گیاهی است که بومی آسیا و بالکان می‌باشد ولی اکنون در سراسر جهان یافت می‌شود. برگ‌های خشک این گیاه به صورت معمول مصرف دارویی دارند. برگ‌های تازه و عصاره آن هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. این گیاه برای تب، قاعدگی، گیجی، تهوع، استفراغ، آنمی(کم خونی)، سرماخوردگی معمولی، اسهال و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آلبالو و گیلاس و خواص آن‌ها

گیلاس و آلبالو از میوه‌های خوشمزه تابستان هستند. گیلاس مواد مغذی زیادی دارد و یک فنجان آن دارای 90 کالری است که در سلامتی بدن و نیز طول عمر انسان بسیار مفید است. طبق نظر متخصصان تغذیه، گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان، فیبر و ویتامین می‌باشد و در پیشگیری از سرطان و همچنین تقویت حافظه به افراد مسن کمک می‌کند.

آلبالو سرشار از خواص دارویی است و می‌توان به جای مصرف ایبوپروفن و استامینوفن از آن استفاده کرد. طبیعت این میوه تابستانی خوشمزه سرد و خشک می‌باشد. مصرف آلبالو برای افرادی که مزاج گرم دارند مفید است. علاوه بر این برای رفع غلظت خون و صفرا هم مفید می‌باشد.

آلوئه ورا و خواص آن

آلوئه ورا گیاهی پر خاصیت است که از معروف‌ترین خواص آن می‌توان به تاثیری که در پوست و مو دارد اشاره کرد. صبر زرد نام دیگر این گیاه می‌باشد. آلوئه ورا در آب و هوای گرم و خشک رشد می‌کند. این گیاه یا ریشه ندارد و یا این‌که ریشه آن بسیار کوتاه است، برگ‌های این گیاه بلند، ضخیم و گوشتی بوده و به رنگ سبز می‌باشد. ژل موجود در وسط برگ‌های آلوئه ورا را استخراج می‌کنند و در داروها و کاربردهای درمانی، مورد استفاده قرار می‌دهند.

زردچوبه و خواص آن

زردچوبه از ادویه‌های مفید می‌باشد که برای سلامت بدن و مغز فواید فراوانی دارد. زردچوبه از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده ادویه کاری به حساب می‌آید و علاوه بر رنگ و طعم دادن به غذا خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی هم دارد.

ضد دردهای گیاهی

گل مینا و پوست درخت بید

مینا یک گیاه گلدار از خانواده Compositae با نام علمی Bellis perennis می‌باشد. این گیاه به شدت دارای خاصیت دارویی بوده تا حدی که انواع قرص‌های EPO از این گیاه تولید می‌شود و با نام قرص اپو در داروخانه‌های اروپایی فروخته می‌شود.

پوست درخت بید یکی از ترکیبات آسپرین و دیگر مسکن‌های تجاری می‌باشد و به عنوان یکی از درمان‌ها و مسکن‌های طبیعی به حساب می‌آید. پوست درخت بید دارای اسید سالیسیلیک است و از قرن نوزدهم میلادی به عنوان یکی از ترکیبات آسپرین مورد استفاده قرار می‌گیرد. در حقیقت بید از بهترین‌ها مسکن‌ها و داروهای طبیعی ضد التهاب به شمار می‌رود.

زنجبیل و خواص آن

زنجبیل گیاهی خوراکی بوده که دارای خواص درمانی و دارویی زیادی می‌باشد. زنجبیل به عنوان ادویه در پخت غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد که علاوه بر عطر و طعم فوق‌العاده‌ای که برای غذا دارد، برای درمان بیماری‌های پوستی، بهبود کبد و غلظت خون مفید است. افزون بر این، زنجبیل برای کاهش وزن و رژیم لاغری مفید هم بسیار مفید است به گونه‌ای که غدد عروقی را شدیدا فعال نموده و سبب افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود.

کندر و خواص آن

کندر از رزین و صمغ پوست درخت کندر به دست می‌آید و واکنش‌های شیمیایی مرتبط با ایجاد التهاب را بی‌اثر می‌کند.

کاربرد ضد دردهای گیاهی

در ادامه با کاربرد ضد دردهای گیاهی آشنا خواهید شد.

میخک و تسکین درد دندان

چوب میخک بی‌حس کننده و ضدعفونی‌کننده است. از این گیاه بالاخص برای تسکین درد دندان، مشکلات لثه و حتی ضد عفونی نمودن دهان می‌توان استفاده کرد. جهت مقابله با درد دندان یک قطره روغن گیاهی چوب میخک را روی لثه خود بزنید و با نوک انگشت به آرامی ماساژ دهید. این کار را به مدت 2 الی 3 روز و روزانه 3 تا 5 مرتبه تکرار نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از این گیاه فقط تا چند روز می‌تواند درد دندان را تسکین دهد و پس از آن بهتر است به دندان‌پزشک مراجعه نمایید.

بابونه گاوی و تسکین میگرن

بابونه گاوی از قرن‌ها پیش جهت تسکین سر درد، معده درد و نیز دندان درد مورد استفاده قرار می‌گرفته است. امروزه هم از بابونه گاوی می‌توان جهت تسکین دردهای ناشی از میگرن و همچنین روماتیسم مفصلی یا آرتریت روماتوئید استفاده کرد.

آلبالو و گیلاس و تسکین درد عضلات و آرتریت

ترکیباتی که در آلبالو و گیلاس وجود دارد آنتوسیانین‌ها می‌باشد. آنتوسیانین ماده مغذی گیاهی است که رنگ این میوه را می‌سازد، آنتی اکسیدانی قوی که به دو روش درد را تسکین می‌دهد. این دو میوه سبب کاهش التهاب می‌شوند و آنزیم‌های درد را مانند ناپروکسن، آسپیرین و دیگر ضد التهاب‌های غیر استروئیدی مهار می‌نمایند. پژوهشی نشان داده است که افرادی که یک کاسه از این دو میوه را برای صبحانه میل می‌کنند میزان التهاب بدن آن‌ها تا 25 درصد کاهش پیدا می‌کند. پژوهش‌های دیگری نشان داده است که در دوندگانی که 366 گرم آب این میوه را دو بار در هفته به مدت هفت روز می‌نوشیدند درد کمتری در عضلات خود تجربه کردند.

آلوئه ورا و درمان آفتاب سوختگی

آلوئه ورا گیاهی است که اغلب در طب جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گیاه به شکل‌های مختلفی همچون پودر، ژل، قرص و نیز به صورت برگ در دسترس می‌باشد. آلوئه ورا به دلیل خاصیت درمانی‌ای که دارد مشهور است. مثلا این گیاه جهت درمان خراش‌های کوچک روی پوست و یا درمان آفتاب سوختگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با این‌که آلوئه ورا یک ضد درد قوی نمی‌باشد اما در تسکین درد مفاصل می‌تواند مفید باشد. این گیاه خاصیت ضد التهابی دارد و اثرات گوارشی منفی داروهای ضد درد غیر استروئیدی را ندارد. ژل آلوئه ورا را می‌توانید به طور مستقیم روی پوست‌تان بمالید. تعدادی از تحقیقات نشان داده است که مصرف آلوئه ورا به صورت خوراکی هم قادر است درد ناشی از التهاب مفاصل را آرام نماید اما جهت تایید اثربخشی این روش به تحقیقات زیادی نیاز است.

زردچوبه و تسکین درد التهاب مفاصل

در طب سنتی هند، برای تسکین درد التهاب مفاصل یا آرتریت از زردچوبه استفاده می‌کنند، چرا که این گیاه آنتی اکسیدانی به نام Curcumin دارد. طبق مطالعاتی که انجام شده است کورکومین می‌تواند بر سیتوکین‌ها پروتئین‌هایی که به دنبال فرآیند التهابی ترشح می‌شوند_ غلبه نماید و یک ضد درد موثر باشد. پروستاگلاندین‌ها در بافت‌های مختلف بدن در پاسخ به آسیب بافتی و یا عفونت تولید می‌شود و به عنوان بخشی از روند سلامتی، سبب التهاب، درد و تب می‌شوند. از این رو کورکومین با مهار اثر پروستاگلاندین‌ها می‌تواند اثر ضد درد قاعدگی هم داشته باشد. علاوه بر این کورکومین جهت کاهش دردهایی که با اختلالات خود ایمنی و نیز التهاب تاندون‌ها مرتبط می‌باشند، موثر می‌باشد.

ضد دردهای گیاهی

گل مینا و پوست درخت بید و تسکین سر درد

پوست درخت بید سالیسین دارد و جهت درمان سر درد بسیار مفید است. سالیسین اثری مشابه آسپیرین دارد و به همان روش التهاب را کاهش می‌دهد. توصیه می‌کنیم هر 4 ساعت یک بار حدود 120 ای 240 میلی‌گرم سالیسین مصرف گردد. جهت درمان درد در کودکان نباید مورد استفاده قرار بگیرد. گل مینا هم می‌تواند سر درد را کاهش دهد. رگ‌های مغز را آرام می‌کند و انقباض را از بین می‌برد که خود عامل اصلی میگرن می‌باشد.تحقیقات نشان داده است که 16 هفته درمان با گل مینا تعداد حملات میگرن را به کمتر از سه بار در ماه کم می‌کند. مزیتی که گل مینا دارد این است که علاوه بر درمان میگرن‌ موجود، از حملات جدید جلوگیری می‌نماید. توصیه می‌کنیم که هر روز 150 میلی‌گرم مصرف نمایید.

زنجبیل و تسکین کمر درد

امکان دارد مصرف زنجبیل بهبود کمر درد را سرعت ببخشد و التهاب را پس از ورزش کم کند. زنجبیل ریشه‌ای است که به عنوان یک ضد درد طبیعی کمر درد عمل می‌نماید. زنجبیل خام را به چای یا اسموتی اضافه کرده و میل نمایید و از این طریق آن را در رژیم غذایی خود قرار دهید. علاوه بر این می‌توانید از مکمل زنجبیل که در فروشگاه‌های بهداشتی وجود دارد استفاده نمایید. با این حال زنجبیل طبیعی و تازه سالم‌تر بوده و خاصیت بیشتری دارد.

کندر و کاهش التهاب

کندر خاصیت ضد التهابی دارد. التهاب ریشه درد مزمن می‌باشد. اسیدهای boswellic (اسیدهای منحصر به فرد کندر) از تولید بیش از اندازه فعالیت در بافتی که آسیب دیده است جلوگیری می‌نماید، در حالی‌که افزایش جریان خون به مفاصل را سرعت می‎بخشد. علاوه بر این، این ترکیب برای افزایش تحرک مفاصل و نرم کردن مفاصل سفت مفید می‌باشد. کندر تاثیر زیادی در کاهش التهاب همچون آرتریت روماتوئید، کرون، کولیت اولسراتیو و استئو آرتریت و سایر شرایط دردناک را دارد. اغلب مطالعات نشان داده‌اند که کندر به عنوان داروی مخدر و مسکن، شایع‌ترین تجویز برای مسائل مربوط به درد مزمن و التهاب می‌باشد.

و ... .

عوارض ضد دردهای گیاهی

مسلما استفاده بیش از حد از هر چیزی ممکن است با گذشت زمان عوارضی داشته باشد. از این رو در مصرف هر چیز حتی داروهای گیاهی نباید افراط کرد. علاوه بر این برخی از داروهای گیاهی ممکن است با داروهایی که در حال حاضر استفاده می‌کنید تداخل داشته باشد. در ادامه به عوارض احتمالی چندی از این داروهای گیاهی اشاره خواهیم کرد.

ضد دردهای گیاهی

بیشتر بخوانید: جزئیات پروتکل های ویژه بازگشایی مدارس/ واکنش به تعطیلی کلاس ها

بابونه گاوی

برخی عوارض جانبی خفیف استفاده از گیاه بابونه گاوی، آفت دهانی و نیز تحریک زبان و لثه می‌باشد. البته باید گفت که خانم‌های باردار لازم است که به طور کلی از مصرف این گیاه خودداری نمایند.

آلوئه ورا

طبق مطالعات مرکز ملی بهداشت مکمل و یکپارچه آمریکا استفاده از این گیاه احتمالا خطری ندارد ولی برخی از افراد هنگام مصرف آن به صورت خوراکی امکان دارد دچار برخی عوارض جانبی گردند. البته فراموش نکنید که از آن‌جا که آلوئه ورا احتمالا سطح گلوکز خون را کاهش می‌دهد از این رو شاید با برخی از داروهای درمان دیابت هم تداخل داشته باشد.

سخن پایانی

همه ما در زندگی بیمار می‌شویم و همیشه به دنبال راهی برای درمان آن هستیم. اغلب هنگام بیماری به فکر خلاصی از درد هستیم به هر طریقی که باشد! برای تسکین درد خود می‌توانیم از ضد دردهای گیاهی استفاده کنیم اما باید توجه داشته باشیم که ممکن است استفاده از این مسکن‌های گیاهی با مصرف داروهای دیگری تداخل داشته باشد. علاوه بر این باید توجه کنیم که استفاده از این گیاه‌های ضد درد ممکن است تنها برای مدت زمانی کوتاه سبب تسکین درد ما باشند و گاهی هم ممکن است عوارض جانبی داشته باشند در این صورت باید از مصرف آن‌ها خودداری نماییم و در صورت تشدید بیماری حتما به پزشک مراجعه نماییم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید