جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پیش قدم شدن اپراتورهای بزرگ برای نسل ششم اینترنت

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
پیش قدم شدن اپراتورهای بزرگ برای نسل ششم اینترنت

اینترنت های ماهواره ای چند سالی است بیشتر از هر چیز دیگری مورد توجه کاربران در دنیا قرار گرفته است. سیگنال های پر سرعت اینترنت های ماهواره ای موجب شده بسیاری از مردم دنیا اینترنت های متصل به سیم را رها کنند و به تکنولوژی بی سیم روی آورند. در حالیکه فقط 2 سال از عرضه ی اینترنت 5G می گذرد بسیاری از اپراتورها خبر از اینترنت 6G می دهند. با اینکه کار اینترنت نسل پنجم هنوز به آخر نرسیده است ولی اپراتورها و شرکت های بی سیم نگاه بلند مدتی را به نسل آینده خواهند داشت. برای اولین بار چین، اولین ماهواره ی 6G خود را به فضا فرستاد. این ماهواره کار خود را آغاز کرده و دیری نخواهد پایید که بستر استفاده ی آن بر روی گوشی های نسل جدید شیائومی و هواوی فراهم شود.

اینترنت های ماهواره ای

همه چیز در باره ی اینترنت 6G

اینترنت 6G که آن را با عنوان اینترنت نسل ششم هم می نامیم یک تکنولوژی جدید و ادامه دهنده ی راه اینترنت های نسل قبل یعنی اینترنت نسل پنجم است. با اینکه اکنون بیشتر از 90 درصد مردم کشور ما هنوز با اینترنت های نسل چهارم و پایین تر استفاده می کنند تصور فرکانس بالاتر از اینترنت نسل پنجم، سرعت چند برابر و تاخیر کمتر اینترنت برای ما امری حیرت انگیز است. اینترنت های نسل ششم که تا چند سال دیگر جایگزین نسل قبلی می شوند قادرند تا با باندهای رادیویی عظیم و سیگنال بالاتر از دستگاه های پیچیده تر از سیستم های کنونی پشتیبانی کنند.

اینترنتی که امروزه در حال مصرف هستیم اینترنت 4G است و کم و بیش از 5G نیز استفاده می شود. اینترنت 4G برای اولین بار در سال 2009 راه اندازی شد. اینترنت های ماهواره ای و یا بی سیم به ما نشان داد که فعالیت های آنلاین همچون پخش ویدئوها، بارگیری ها و آپلود ها با سرعت بسیار بالاتری از اینترنت های متصل به خطوط همراه بوده و همواره کار و دسترسی ما را به فعالیت های آنلاین راحت تر کرده است. اما نکته ای که قابل ذکر است این است که با وجود رفتن نسل شبکه ها به اینترنت 5G هنوز بخش بزرگی از اپراتورهای جهان با واژه ی 4G نا آشنا هستند و کماکان بر روی اینترنت های 3G متوقف شده اند.

سرعت اینترنت 6G و امواج آن چقدر است؟

همانطور که گفته شد اکثر گوشی های موبایل به اینترنت 4G و برخی نیز به اینترنت 5G مجهز شده اند. سرعت اینترنت 4G در گوشی های موبایل، حداکثر 33.88 مگابایت بر ثانیه است. یعنی در یک ثانیه نهایتا بدون شلوغی پهنای باند قادرند تا حدود 34 مگابایت بر ثانیه یک فایل را دانلود کنند. شاید به دلیل شلوغی پنای باند و تعدد سیگنال های دریافتی، تا چند مدت دیگر اینترنت های 4G نیز به حاشیه روند و اینترنت 5G جایگزین آن ها شود. اینترنت 5G سرعت بیشتری را از نسل قبل پیدا کرده و شاید آن را یک شگفتی در دنیای تکنولوژی بدانیم. گوشی های مجهز به اینترنت 5G قادرند تا یک فایل را با سرعت حداقل 40 مگابایت بر ثانیه دانلود کنند و در نهایت شلوغی باند از همان 40 مگابایت بهره خواهد گرفت. در صورتی که پهنای باند، شلوغ نباشد اینترنت 5G توانایی این را دارد که فایل شما را با سرعت 1100 مگابایت بارگیری نماید. اما نکته حائز اهمیتی که باید به آن اشاره کرد این است که شرکت ها و اپراتورهای اینترنت های ماهواره ای اکنون بر روی گسترش اینترنت در فضاهای دیگر (به جز موبایل) متمرکز شده اند تا بتوانند در صنعت های دیگری همچون کشاورزی و تجارت های گسترده استفاده نمایند و حتی مسیر پزشکی را برای عموم جهان هموار نمایند.

اینترنت های 6G خیلی بالاتر از نسل پنجم، با سرعت یک ترابایت در ثانیه تخمین زده می شوند. اگرچه هنوز اینترنت نسل ششم وجود خارجی ندارد و همه ی تحقیقات به صورت فرضی صورت گرفته ولی احتمالات نشان می دهد که این نسل از اینترنت های ماهواره ای و سیگنالی می توانند حداقل این رقم را فراهم کنند. زمانی اهمیت اینترنت نسل ششم را می توانیم بدانیم که آن را نسل قبل مقایسه کنیم. سرعتی که برای اینترنت 5G تخمین زده شده حداکثر ۱۰ گیگابایت بر ثانیه است در حالیکه اینترنت 6G 100 برابر بیشتر از آن شتاب دارند. اگر اینترنت های 6G را در باندهای رادیویی گسترده قرار دهیم تا 3 تراهرتز سرعت خواهند داشت. آن وقت سرعت دانلود فایل شما یک چشم بر هم زدن خواهد بود. اگرچه این سرعت دور از ذهن به نظر می رسد ولی امکانات امروزی را نباید دست کم گرفت و این تخمین ها و احتمالات پیش از این هم صورت گرفته و مستمر ثمر واقع شده است.

پس اینترنت های ماهواره ای به اینترنت هایی گفته می شد که کاربران بدون استفاده از سیم و خطوط DSL قادرند با سیگنال ماهواره ای به اینترنت متصل شوند. حال، اگر این اینترنت ماهواره ای، تشکیل شده از نسل ششم باشد سرعت وصف ناپذیری را از خود بر جای خواهد گذاشت.

تمرکز بزرگ ترین اپراتورها بر روی اینترنت 6G

اینترنت 6g با شعار «ظهور برای سرعت بیشتر» وعده ی چند سال دیگر را به اپراتورها داده است. اپراتورها نیز برای نسل ششم پیش قدم شده اند و در یک گروه با عنوان «اتحاد نسل بعدی» در حال ساخت آینده ی خود هستند. این گروه با هدف پیش قدم شدن در اینترنت نسل ششم مسیر خود را به سمت آینده نقاشی می کند. 4 شرکت مخابراتی بزرگ ایالات متحده، AT&T، T-Mobile و U.S. Cellular به همراه شرکت های قدرتمند فیسبوک، مایکروسافت و 6 عضو برتر دیگر از کانادا و سایر کشورها اعضای اولیه ی این مجمع را تشکیل داده اند. آمریکای شمالی و به خصوص کانادا تامین کننده ی اصلی زیرساخت های اینترنت نسل پنجم به شمار می روند که با هدف برنامه ریزی شده برای اینترنت 6g به سمت جلو پیش روی می کنند.

چندی پیش گروه «اتحاد نسل بعدی» اعلام کرد که استفاده از محصولات، خدمات و فعالیت های نرم افزاری توسط بخش تجاری و شبکه های دولتی مروبط به این گروه و کشورهایی که تحریم نیستند بلامانع است. لذا تنها کشوری که در صدد تحریم قرار گرفت کشور چین بود که صرفاً فقط هواوی سهمی از این برکه نخواهد برد. به همین خاطر شرکت هواوی بیکار ننشسته و علاوه بر فعالیت مستدام اینترنت نسل پنجم به صورت مجزا، اکنون ماهواره ی اینترنت 6g را به فضا فرستاده است. دیگر شرکت ها نیز علی رغم کشور ما، در مرحله بازبینی قرار گرفته است. اتحاد گروه «اتحاد نسل بعدی» فقط برای چشم هم چشی با چین نبود و با سه هدف بسیار بزرگ صورت گرفت:

- صنعت تکنولوژی آمریکای شمالی با عرضه ی اینترنت 6g در صدر بودجه ی دولتی قرار می گیرد و رهبر اول این نسل خواهد شد.

- نقشه ی جدیدی است تا کشورهای عضو با هم برای پیشرفت به رقابت بپردازند که در سر رأس آن ها آمریکای شمالی قرار دارد.

- سرعت تجاری سازی ملی و بین المللی فناوری بیشتر می شود و کشورهای عضو از لحاظ تجارت در مرحله ی پذیرش بهتری قرار می گیرند.

نسل ششم اینترنت

کاربردهای اینترنت 6G و ظهور آن با سرعت چند برابر

اما با وجود نسل پنجم اینترنت ها، اینترنت 6G چه مزیتی دارد؟ سوالی که ذهن بسیاری از کاربران جهان را درگیر کرده است. یقین داشته باشید که با شلوغی پهنای باند سیگنال ها با سرعت کمتری رد و بدل خواهند شد و بالاخره یک روز اینترنت های نسل پنجم قدیمی می شوند و آن زمان است که نسل ششم ارتباطات قد علم خواهد کرد. اینترنت نسل ششم می تواند در زمینه ی تکنولوژی روز و سیستم های پیچیده ی گوشی های هوشمند و حتی هوش مصنوعی و ترکیب مجازی نیز موثر باشد. نشل ششم ارتباطات مطابق با گفته های گروه  «اتحاد نسل بعدی» قادر است تا فضای زیر آب را نیز به راحتی پوشش دهد.

ترکیب واقعیت مجازی و هوش مصنوعی با اینترنت 6G

سرعت بالای یک ترابایت از اینترنت 6G گویای همه چیز در آینده است. چگونه اینترنتی با این سرعت نتواند فعالیت های مجازی و هوش مصنوعی را به راحتی انجام دهد؟ با اضافه شدن این نسل از ارتباطات دسته ی واقعیت مجازی شروع به فعالیت خواهند کرد. هواپیماهای اتوماتیک و خودرو ها و اتوبوس ها بدون سرنشین و با کنترل از راه دور می توانند حرکت کنند. نسل پنجم اینترنت تاکنون در کنار هوش مصنوعی شگفتی بزرگی را در کنترل خودروهای بدون سرنشین ایجاد کرده و سرعت غیرقابل وصف اینترنت 6G توانایی بیشتر از این ها را در خود دارد. این نسل با ترکیب هوش مصنوعی می تواند خودروها را وادار به حرکت مسیریابی شده کند و حتی خودروها را مجبور کند تا با هم دیگر حرف بزنند و در مواقع ضروری از هم سبقت بگیرند.

اینترنت های نسل گذشته پایه ی اساسی هنر واقعیت مجازی بوده اند. لذا انتظار می رود اینترنت 6G نیز نقش به سزایی در پیشرفت واقعیت مجازی داشته باشد. تکنولوژی هایی از جمله ایمپلنت ها و رابط های بی سیم که مسیر سریع و بهینه ای را تا رسیدن پیام ها به مغز بر عهده دارند با اضافه شدن اینترنت های نسل ششم به واقعیت مجازی قلم پر رنگ و نگار خود را بر صفحه ی تکنولوژی دنیا ترسیم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید