جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

روانشناسی رنگ ‌ها

author منتشر کننده
نظرات (2) 16 0
روانشناسی رنگ ‌ها

با بهره‌ مندی از دنیای زیبای رنگ ها و استفاده از روان شناسی رنگ‌ می‌توان با دیگران ارتباط برقرار کرده و پیام‌ های مثبت و منفی برای آن‌ها ارسال نمود، میزان فروش را افزایش داد، آرامش ایجاد کرد، یا باعث شد یک دانشجو و یا حتی یک ورزشکار سخت کوش ‌تر باشد.

آشنایی با نقش رنگ  و اطلاعات مفید از روانشناسی رنگ ‌ها و اثرات مثبتی که بر سلامت انسان ها می‌گذارد می‌توان در دنیای تجارت و برای فروش هر چه بیشتر و بهتر محصولات کمک گرفت و با دانش و آگاهی از آن اطلاعات، در طراحی لوگو، وب ‌سایت شرکت، جلد کتاب و بسته ‌بندی محصولات‌ نیز استفاده نمود و از این طریق پیام های زیادی را به مخاطب منتقل کرد. می‌توان گفت رنگ ها دنیای تجارت و تمام حوزه های کاری را در برگرفته اند و حتی دنیای روانشناسی صنعتی یکی از زمینه ‌های مطالعاتی است که مبحث  رنگ شناسی و نقش رنگ بسیار پررنگ بوده و همواره مورد توجه می‌باشد.

به این مورد در مورد کمپانی بزرگ مک دونالد توجه کنید، این شرکت برای آنکه محصولی خاص داشته باشد و برای مشتریانش جذاب باشد در طراحی بسته بندی محصولات خود از رنگ زرد و قرمز و مشکی استفاده کرده و حتی در طی سالیان طولانی تغییری در آن ایجاد نکرده است. دلیل اصلی آن، این است که این کمپانی می‌خواهد وقتی کسی نام مک دونالد را می‌شنود برچسب محصولاتش به طور واضح در ذهن مخاطب نقش ببندد و می‌توان گفت که این موضوع  تحت عنوان نقش رنگ انجام می‌شود.

روانشناسی رنگ ‌ها

در ادامه، نکاتی را در مورد مفهوم رنگ‌ های پایه ارائه خواهیم داد، این اطلاعات به شما کمک می‌‌کنند تا در مورد چگونگی استفاده از رنگ ‌ها در تبلیغ و فروش محصولات ‌تان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: مفهوم و جایگاه رنگ در هنر

روانشناسی رنگ سیاه

در مورد این رنگ می‌توان گفت که نمادی از قدرت و اعتبار است، البته رنگ سیاه به دلیل ظاهر تیره ای که دارد محزون به نظر می‌رسد و نقش رنگ سیاه گاهی به عنوان رنگی منفور شناخته می‌شود، که می توانیم اشاره کنیم به انتخاب این رنگ در برخی فیلم ها که کابوی مشکی پوش شخصیت منفی داستان است.

سیاه رنگی جدی است و از ثبات برخوردار است و قابلیت این را دارد که باعث برانگیختن احساسات قوی در افراد ‌شود و برای مغلوب ساختن افراد نیز مؤثر است.

روانشناسی رنگ سفید

این رنگ نمادی از پاکی و خلوص بوده و مورد پسند اکثر افراد می‌باشد و حتی در جوامع و فرهنگ های گوناگون نیز مفهوم مشترک دارد، به صورتی که برای انتخاب لباس عروس از آن استفاده می‌شود. (در برخی از فرهنگ‌ های شرقی، سفید رنگ سوگواری و عزاست).

 هم ‌چنین در روانشناسی رنگ سفید بیان می‌شود که این رنگ نمادی از خلاقیت می ‌باشد، مثل یک صفحه سفید که می‌توانید در آن هر چه می‌خواهید بکشید. در طیف رنگ‌ ها، سفید مجموع تمام رنگ ‌هاست.

روانشناسی رنگ خاکستری

رنگ خاکستری مفاهیمی چون کار و عمل و عدم محدودیت زمانی را به همراه دارد و استفاده هوشمندانه از آن  در کسب و کار می‌تواند مفهوم ثبات و پایداری (استحکام) را از طرف شما به ذهن مشتریان منتقل کند.

سایه ‌های خاکستری و طوسی می ‌توانند انتقال دهنده مفاهیمی چون پیری، مرگ، افسردگی یا نداشتن حس جهت‌ یابی باشند. در روانشناسی رنگ ها، نقره‌ای یکی از انواع رنگ‌ های خاکستری است که به مفهوم کمک و همدلی کردن بوده و بیانگر یک شخصیت قوی و تمام عیار می‌باشد.

روانشناسی رنگ قرمز

اگر تمایل دارید در برخی موقعیت ها، توجه دیگران را به سمت خود جلب کنید پیشنهاد می‌شود از رنگ قرمز استفاده کنید. قرمز نمادی از انرژی است و مفهومی مشترک با تحرک و هیجان دارد. اگر افراد در محیط هایی که با طیف‌ های مختلفی از رنگ قرمز احاطه شده‌ قرار بگیرند قطعاً ضربان قلب تندتری را نسبت به دیگران تجربه می‌کنند.

رنگ قرمز برای اتاق نوزاد به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و انتخاب شایسته ای نیست، اما برای افزایش هیجان در افراد انتخاب مناسبی است. پوشیدن لباس به رنگ قرمز باعث می‌شود در نظر دیگران قوی ‌تر جلوه کنید، برخی مطالعات نشان داده‌اند صاحبان ماشین ‌های قرمز بیشترین قبض ‌های جریمه را دریافت می‌کنند، شاید این به این دلیل باشد که صاحبان این ماشین ‌ها علاقه بیشتری به سرعت دارند.

قرمز رنگی نیست که بتوان بیش از اندازه از آن استفاده کرد، اما استفاده هوشمندانه و درست از آن می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. قرمز سمبل زندگی است و در کشور چین رنگ لباس عروس، قرمز می‌باشد و در کشور ما، قرمز رنگی است که در جشن ‌های مربوط  به عشق و دوستی مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

روانشناسی رنگ ‌ها

بیشتر بخوانید: نور و سایه در طراحی و هنر های بصری

روانشناسی رنگ صورتی

آرامش بخش ‌ترین رنگ می‌باشد و به همین دلیل در برخی کشورها خطرناک‌ ترین مجرمان را در اتاق‌ هایی با رنگ صورتی نگه می‌دارند زیرا مطالعات نشان داده که رنگ صورتی در اطراف این نوع آدم ‌ها باعث می‌‌شود انرژی های اضافی آن‌ها گرفته شده و حالت پرخاشگرانه آن‌ ها قدری تعدیل شود. در روانشناسی رنگ گفته می‌شود که، صورتی رنگ عشق و احساسات ملایم است.

روانشناسی رنگ آبی

وقتی از افراد درمورد رنگ مورد علاقه ‌شان سؤال می‌کنید می‌بینید که بیشتر آن ‌ها رنگ آبی را انتخاب می‌کنند، دلیل این انتخاب همگانی این است که بخش زیادی از دنیای ما به رنگ آبی است. (آسمان ‌و دریا)

نگاه کردن به رنگ آبی باعث ترشح هورمون ‌هایی در بدن شده و موجب آرامش‌ افراد می‌‌شود، بسیاری از افراد از رنگ آبی برای اتاق خواب خود استفاده می‌کنند که دلیل آن ایجاد حس آرامش بیشتر است.

 افرادی که در اتاق ‌های آبی رنگ، کار می‌کنند معمولاً بازدهی بیشتری دارند، زیرا رنگ آبی اطراف به آن ها کمک می‌کند که تمرکز و آرامش بیشتری در حین کار داشته باشند. علت استفاده از رنگ آبی در باشگاه‌ های ورزشی نیز به همین دلیل است.

روانشناسی رنگ سبز

در حوزه‌ی رنگ شناسی، رنگ سبز نمادی از رشد و توسعه است. یک رنگ آرام که احساسی دلپذیر در انسان ایجاد می‌‌کند. تصاویر مربوط به جنگل ‌های انبوه حسی از آسودگی و رفاه در انسان زنده می‌کند. رنگ سبز، همواره در طول تاریخ نمادی از صلح، اتحاد، پرورش، و حمایت بوده است.

محققان دریافته اند که این رنگ موجب احساس آرامش در بیماران می‌شود و به همین دلیل در برخی بیمارستان ‌ها از رنگ سبز استفاده شده است.

روانشناسی رنگ زرد

زرد رنگ، مفاهیمی چون خوشحالی و لحظات خوش را در ذهن انسان زنده می‌کند. افرادی که در محیط هایی با رنگ ‌های زرد قرار دارند افرادی خوش ‌بین هستند، زیرا مغز این افراد سروتونین بیشتری ترشح می‌کند.

اما باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از رنگ زرد برای نوزادان مناسب نیست زیرا آن‌ها در نور زرد بیشتر گریه می ‌کنند و بد خلق می‌شوند. رنگ زرد باعث افزایش متابولیسم بدن شده و خلاقیت را نیز افزایش می‌‌دهد. استفاده هوشمندانه و صحیح از رنگ زرد در کسب و کار می‌تواند موجب افزایش فروش محصولات‌ شود.

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی رنگ روزهای شاد و پر از انرژی تمام افراد است و رنگ بلند پروازی و هیجان است. نارنجی رنگ صبحی تازه در مسیر زندگی ماست.

روانشناسی رنگ بنفش

فاخرترین رنگ می‌باشد و نقش رنگ بنفش تحت عنوان مفاهیمی چون رفاه، ثروت و قدرت جلوه گر است. درروانشناسی رنگ بنفش باید گفت که باعث تحریک مغز برای حل مسائل می‌‌شود و به طور معمول رنگ مورد علاقه تمام افراد است. این رنگ حسی از قدرت و زیبایی در انسان ایجاد می‌‌کند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. مطالبتون بسیار کاربردی بود ممنون

  1. دوست داشتن تمامی رنگها درکنار هم یعنی یک انسان متعادل ومثبت اندیش.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید