جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مفهوم و جایگاه رنگ در هنر

author منتشر کننده
نظرات (1) 10 0
مفهوم و جایگاه رنگ در هنر

دیدن و مشاهده هر جسمی و هر چیزی در نور امکان پذیر است. مشاهده کردن در نور با مشاهده و درک کردن رنگ همراه است. رنگ در عالم طبیعت همیشه به نور بستگی دارد و وابسته است. مفهوم و جایگاه رنگ در هنر به این منظور است که، اشیا قسمتی از  نوری که بر آن ها تابیده می‌شود را بازتاب می‌کند و قسمتی دیگر را جذب می‌کند. تصور کردن زندگی بدون وجود نور غیر ممکن است. نور به زندگی همه ما انسان ها سرزندگی می‌دهد. همچنین نور علاوه بر رنگ بر رویت پذیری  و دیدن اشیا یکی از مهم ترین عوامل تشخیص آن است. رنگ کاربرد های بسیار گسترده ای در همه شئون فرهنگ زندگی دارد و در همه هنر های بصری به عنوان یک عنصر با معنی و بسیار مهم، مورد توجه قرار می‌گیرد.

رنگ

فیزیک رنگ چیست؟

مطمئنا این سوال برای شما پیش آمده است که فیزیک رنگ چیست؟ در واقع باید بگوییم شکل و رنگ اشیا بدون نور دیده نمی شود، حتما باید نور به آن بتابد تا قابل دیدن شود. وقتی نور سفیدی بر جسمی مات می تابد، با توجه به رنگ دانه های سطح شیئ، بعضی از طول موج های نور را جذب می‌کند و باقی مانده ان را می تاباند که رنگ شیئ را تعیین می‌کند که کدام طول موج نور را جذب و کدام به عنوان رنگ شیئ بازتاب می‌شود. سطح قرمز شیئ جلوه ای قرمز دارد زیرا بیشتر نور آبی و سبز همراه با  نور سفید را جذب و قرمز را بازتاب می‌کند. همه نور های رنگی از تجزیه نور سفید خورشید به وجود می‌آید، سه رنگ قرمز، زرد و آبی هستند که جز رنگ های اصلی هستند. با عبور نور خورشید از منشور، نور تجزیه می‌شود و به صورت طیف رنگ‌های رنگین کمان دیده می‌شود.

ترکیب افزایشی رنگ در هنر

ترکیب افزایشی رنگ در هنر به این معنی است که در صورتی که طیف رنگ های حاصل از شکست و تجزیه  نور را که به وسیله منشور انجام شده است را دوباره با استفاده از یک عدسی محدب با هم ترکیب کنیم، مجددا نور سفید حاصل می شود. با توجه به این سه رنگ اصلی نور قرمز با طول موج بلند، سبز با طول موج متوسط و بنفش با طول موج کوتاه است که با یکدیگر ترکیب می‌شوند، نور سفید حاصل می شود. نور سفیدی که با این روش ایجاد می‌شود، نوع ترکیب رنگش را که میزان روشنی نور، بعد از ترکیب اشعه های مختلف آن با یکدیگر  افزایش می‌یابد، ترکیب افزایشی می‌گویند. نور های رنگی هنگامی که دو به دو با هم دیگر ترکیب می‌شوند از طریق افزایشی، رنگ های دیگر را بوجود می‌آورد.

ترکیب کاهشی رنگ

اگر مقابل نور خورشید، فیلتر قرمز رنگی  و یا سطحی با رنگ دانه های قرمز قرار دهیم، جلوی تابش طول موج های کوتاه و متوسط را می‌گیرد و تنها یک سوم نور تابیده می‌شود. با این اوضاع اگر در مقابل این بخش از نور قرمز فیلتری به رنگ آبی فیروزه ای قرار بدهیم، منبع نور مورد نظر کاملا تاریک و تیره خواهد شد. تیره شدن منبع نور در اثر خاصیت کاهش دهنده آن‌ها است که به این نوع ترکیب رنگی، ترکیب کاهشی رنگی می‌گویند. ترکیب مواد رنگی را نیز ترکیب کاهشی رنگی می‌گویند. زیرا وقتی سه رنگ اصلی را با یکدیگر مخلوط کنیم یک رنگ کاملا تیره تر نسبت به باقی رنگ ها حاصل می‌شود. خصوصیت مهم ترکیب کاهشی رنگ را با استفاده از لایه های شفاف رنگ های آبرنگ می‌توان نشان داد. اگر دو لایه ای که رنگ های اصلی شفاف هستند روی یکدیگر قرار بگیرند، رنگ کاملا جدیدی بدست می‌آید.

ساخت و معنای رنگ

واژه رنگ در دو معنای جداگانه کاربرد دارد، یکی مواد رنگی و کاربرد آن‌ها و دیگری مفهوم رنگ است. ساخت و معنای رنگ و مواد رنگی یعنی ماده ای که به وسیله آن چیزی را رنگ آمیزی می‌کنند. رنگدانه ها ذرات بسیار ریزی هستند که در آب نمی‌توانند حل بشوند و از آسیب شدن موماد معدنی تولید می‌شوند. به انوع مختلف رزین، صمغ، آب و روغن که با رنگ دانه هی ریز مخلوط شده باشد بست می‌گویند. رنگ های موسوم به آکریلیک نیز رنگدانه هایی هستند که حلال آن ها آب می‌باشد و بعد از خشک شدن لایه بسیار سختی را بوجود می‌آورد. رنگ های جوهری نیز بخش دیگری از مواد رنگین هستند که در مایعات حل می‌شوند و معمولا این نوع رنگ ها ریشه گیاهی دارد. رنگ های جوهری می‌توانند به صورت مصنوعی نیز ساخته شوند برای مثال در رنگ آمیزی پارچه ها معمولا رنگ های جوهری را در ظرفی قرار می‌دهند بری مدت طولانی، پارچه را درون آن قرار می‌دهند.

ادراک و مفهوم رنگ در هنر های بصری

ادراک و مفهوم رنگ در هنر های بصری به این معنی است که در درگ رنگ سه عامل وجود دارد که بسیار مهم هستند. 1- نور به عنوان عاملی که موجب می‌شود رنگ آن اشیا دیده شود. 2-ساختار مولکولی اشیا که موجب می‌شود بخشی از نور تابیده شده منعکس شود و بخشی دیگر جذب شود. 3- چشم انسان که نور بازتاب شده را از سطح اشیا به وسیله سلول های چشم به مغز انتقال می‌دهد و باعث درک رنگ می‌شود. عوامل اول و دوم در خارج از وجود انسان است و مستقل است ولی عامل سوم مربوط به عملکرد بینایی انسان است و عضو بدن است. بنابر این پدیده رنگ شناسی و درگ آن از یک طرف از طریق عوامل بیرونی و از طرف دیگر از طریق عوامل درونی یا همان بینایی شکل می‌گیرد.

رنگ در عکاسی

همانطور که می‌دانیم با ایجاد تعادل رنگی و ترکیب هماهنگی رنگ‌های مختلف، می توان در عکاسی و عکس احساسی از تعادل و آرامش ایجاد کرد. پس می‌توانیم بگوییم رنگ در عکاسی نقش بسزایی دارد و بسیار مهم است. با استفاده از رنگ های منوکروماتیک و یا بهره گیری از رنگ های مرتبط که در دایره رنگی در کنار یکدیگر هستند، می‌توان به تعادل رنگی دست یافت و رنگ‌ها را مورد کنترل قرار داد.با استفاده از رنگ های سه گانه که در دیاره وجود دارد می‌توان به عکسی متعادل و متنوع دست یافت. در عکاسی علاوه بر تنظیم صحنه، گاه از فیلتر های رنگی نیز بهره می‌گیرند. رنگی که در پس زمینه است شفافیت خود را از دست می‌دهد و برعکس زمینه تیره رنگ، شفافتر و روشنتر به نظر می‌رسد.

رنگ در گرافیگ

یکی از عوامل اصلی مورد استفاده از رنگ در تصاویر امروزی، رنگ در گرافیک و نحوه کاربرد آن است. امروزه از رنگ در طرح های مختلف در روی بسته بندی های انواع کالاها که موجب رونق تجارت و توسعه صادرات می‌شود. یا طراحی یک پوستر  که می‌تواند گویای یک خبر علمی، فرهنگی باشد و برای مشارکت استفاده می‌شود. طراحان گرافیک از رنگ و انواع ان برای ایجاد تمایز بین محصولات، انتقال اطلاعات و مفاهیم، تداعی نمادین به مثبه ابزار پیام و اقناع استفاده می‌کنند.

کاربرد رنگ در معماری داخلی

در این عنوان می‌خواهیم کاربرد رنگ در معماری داخلی را به شما معرفی کنیم. استفاده خلاقانه از رنگ در تزئینات داخلی و طراحی داخلی، معماری داخلی و فضای زندگی می‌تواند به ریتم زندگی ما غنا و عمق دهد. رنگ به عنوان یک زبان جهانی است که احساسات را تحریک می‌کند و نشان دهنده فرهنگ ها است. دیدن رنگ ها و استفاده از ان ها در زندگی روزمره موجب زمینه آرامش بخشی در زندگی می شود. معماران هنگام طراحی داخلی یک خانه کل فضا، نور و رنگ هارا مورد بررسی قرار می‌دهند. اما چیزی که کمترین اهمیت را دارد، متاسفانه رنگ است. موفق ترین طراحی رنگ در فضاهای داخلی باید مرتبط با اهداف طراحی باشد و به آن واکنش مناسبی نشان دهد.

رنگ در طراحی پارچه و لباس

انتخاب رنگ های مناسب برای لباس چیزی فراتر از سلیقه شخصی افراد است. در انتخاب رنگ لباس علاوه بر نکات هنری  مسائل فرهنگی سن و جنس نیز باید مورد توجه قرار بگیرد. کشور ما با توجه به فرهنگ غنی ای که دارد الگو های زیبایی را از طرح و رنگ در پارچه عرضه کرده است. انتخاب رنگ‌های گرم و سرد، زنده یا کدر و روشن یا تیره می‌تواند چهره فرد را بسیار متفاوت کند. رنگ های گرم مانند قرمز، نارنجیف صورتی، زرد یا قهوه ای بر احساسات بسیار تاثیر گذار خواهد بود و موجب سرزندگی می‌شود. از رنگ های زنده چه سرد و چه گرم که حسی از سلامتی  و شادابی در آن وجود دارد، معمولا در لباس بچه ها به کار می‌رود.

رنگ در هنر‌های نمایشی

هر نوع فیلم یا نمایشی که با هر زمینه و قالبی، زبان خاص خود را می طلبد نیاز به طراحی صحنه خاص دارد. رنگ در هنر های نمایشی نه تنها می‌تواند سبب ایجاد تاثیر گذاری شود، بلکه به انتقال معانی و مفاهیم در ساختار های بصری کمک ویژه ای می‌کند. هنر نمایش با استفاده از امکاناتی تاثیر گذار تر است مانند: رنگ در هنر های نمایشی، طراحی لباس بازیگران و... . طراح باید با تکیه بر قدرت تخیل خود و مهارت خود، نور پردازی رنگ های صحنه را طوری انتخاب کند که با نمایش هماهنگ باشد. اصولا لحظات مهم در نمایش باید با نورپردازی رابطه مناسب و خوبی داشته باشد. بنابر این کارگردان و نور پرداز باید به نور ها در فضای نمایش اهمیت خاصی بدهد.

تاثیر رنگ در نقاشی

رنگ اصلی ترین واسط در نقاشی برای ایجاد ترکیبات زیبا و جذاب برای انتقال پیام و بیان عواطف است زیرا ارتباط ما با رنگ بسیار ساده است و اصلا پیچیده نیست. رنگ ها ویژگی های روان شناختی متفاوتی دارند و هر یک تاثیر خاصی روی ما می‌گذارند. از نظر متخصصان رنگ های مختلف اثرات روانی متفاوتی روی ما می‌گذارند. قواعد شناخت تاثیر گذاری رنگ ها ضروری است اما کاری که خلاقانه ایجاد شود هیچوقت به معنی پیروی صرف از قواعد نیست. این قواعد می تواند به در ک خصوصیات اولیه ما از ابزار و تاثیر رنگ در نقاشی کمک نماید و سسپس از کسب این شناخت، کار خلاقانه را شروع کرد. به همین دلیل است که توسط هنرمندان و کار خلاقانه ان ها پدیدار می‌شود.

طراحی با رنگ

رشد و توسعه طراحی با رنگ دامنه وسیعی از آثار طراحی را بوجود آورده است. علاوه بر مفاهیم مختلف خصوصیات ابزار، شیوه طراحی نیز نقش مهمی دارد. به طور کلی مواد طراحی در دو بخش عمده سیاه و رنگین به دو نوع خشک و ترکیبی به کار گرفته می‌شود. ابزار هایی مانند مداد ها، زغال و.. به صورت خشک مورد استفاده قرار می‌گرند. این نوع ابزار ها به صورت مستقیم روی کاغذ، پارچه و.. اثر می‌گذارند. امروزه روش های مختلف و ترکیبی مواد در آثار جدید این حوزه را وسعت بخشیده است.

طراحی با مداد و رنگ

طراحی با مداد و رنگ به این صورت است که مداد رنگی از ابزار های خشکی است که تنوع زیادی دارد. استفاده از مداد رنگی نسبت به دیگر ابزار های دیگر ساده تر است. عاوه بر این می توان سطوح رنگی را پاک کرد و تصحیح کرد. روش کار با مداد رنگی متنوع است، نوک، پهنای مغز و تراشه مغز مداد رنگی برای کار مورد استفاده قرار می‌گیرد. کییفیت مداد رنگی، جنس کاغذ و روش بکار گیری آن طراحی های جدید را بوجود می‌آورد. هاشور یک طرفه و متقاطع هم در طراحی با مداد رنگی کاربرد وسیعی دارد و شیوه های مختلفی دارد.

ترفند طراحی با پاستل و رنگ

ترفند طراحی با پاستل و رنگ: پودر های رنگی از سنگ های نرم مختلف یا خاک های رنگی تهیه می‌شوند. امروزه پاستیل بیشتر در طراحی استفاده می‌شود و دارای دو نوع گچی و روغنی می‌باشد. پاستل گچی معمولا از گچ تحریر لطیف تر و ظریف تر می‌باشد. تنوع رنگ بسیار بالایی دارد و در سطوح مختلف و متنوع به کار می‌رود. پاستل گچی مانند زغال روی کاغذ های زبر کیفیت بهتری پیدا می‌کند. امکان ترکیب رنگ در پاستل پچی وجود دارد و بسیار متنوع است. بهتر است بعد از طراحی با فیکساتیوآن را  ثابت نگه داشت.

طراحی با خودکار و بدون استفاده از رنگ

طراحی با خودکار و بدون استفاده از رنگ به این صورت است که خودکار با تاثیر یکنواخت و خطوط نازکی که ایجاد می‌کند ابزار بسیار مناسبی برای طراحی است.خودکار وسیله ای مقرون به صرفه ای است که که برای طراحی در مدت طولانی، استفاده از آن بسیار ساده و بدون نیاز به هر تجهیزاتی می‌باشد. علاوه بر این روی انواع کاغذ ها تاثیر بسیار خوبی و قشنگی به جا می‌گذارد و همچنین نیازی به ثابت کننده ندارد.

طریقه طراحی با رنگ روغن

طریقه طراحی با رنگ روغن نیز به این صورت است که درست است رنگ روغن و آکریلیک مواد مخصوص نقشی هستند اما در پیش طرح های رنگین نقاشان نیز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. روغن به کار گرفته  شده در رنگ روغن با استفاده از روش‌های مختلفی تولید می‌شود و بدست می‌آید که رایج‌ ترین روش آن، جوشاندن بذر گیاه کتان و گرفتن روغن آن گیاه است. سطحی که در رنگ روغن در آن استفاده می‌شود و روی آن کار می‌شود، پارچه کرباس کشیده شده و قرار گرفته در یک قاب چوبی است که به آن بوم می‌گویند.

طراحی با آب رنگ

آبرنگ جز مواد خیس یا ترکیبی است که استفاده تنوع رنگ های بسیار زیادی را امکان پذیر می‌کند. طراحی با آبرنگ اغلب با رنگ های بسیار محدودی اجرا می شود. لایه های بعدی آبرنگ، به ترتیب پس از خشک شدن لایه زیرین اضافه می‌شود. برای نمایش نور و استفاده از رنگ سفید، اغلب از سفیدی کاغذ استفاده می‌کنند. لطافت درجات رنگی سطوح ایجاد شده از خصوصیات بارز و بسیار مهم آبرنگ است. سفیدی کاغذ از زیر لایه های شفاف دیده می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. چقدر جالب. لطفا درباره تکنیک نقاشی روی پارچه و کاربردش در دنیای مد هم مطلب بنویسید

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید