جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

رهایی از حساسیت های پاییزی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
رهایی از حساسیت های پاییزی

حساسیت های فصلی یکی از شایع ترین حالت هاست که متاسفانه در بعضی افراد در فصل پاییز بروز می کند که حتی قبل از رسیدنش یعنی در پایان تابستان از راه می ‌رسد و دمار از روزگار افراد بخت ‌برگشته در می ‌آورد. اگر شما یا اطرافیان‌ تان هم از آن دسته از مبتلایان به پاییز هستید با ما در این مقاله همراه شوید تا از این بیماری کلافه‌ کننده سر دربیاوریم و بیشتر بدانیم و شمشیر را برایش از رو ببندیم تا با رعایت یکسری موارد میزان عوارضش کمتر شود.

چشم ‌هایی که سرخ اند و با التهاب به طوری که انگار شب تا صبح گریه کرده اند، صدای دورگه با بینی سرخ که مدام ‌باید با دستمال کاغذی مچاله ‌اش کرد تا از خارش بیفتد و به همه این ها سرفه و عطسه را هم اضافه کنید، اوضاع نابسامان تکمیل می ‌شود. نه، اشتباه نکنید اینها حال و روز کسی که دچار ویروس سرماخوردگی شده، نیست. نه! این ها نشانه‌ های یک بخت‌ برگشته ‌ای است که فصل نارنجی و رومانتیک پاییز پیش از رعایت روال تقویم، بار و بندیل حساسیت‌‌ های فصل را روی چشم و بینی و گلویش خراب کرده است.

رهایی از حساسیت های پاییزی

دلایل حساسیت پاییزی

متخصصان معتقدند که حساسیت، واکنش شدید سیستم ایمنی بدن به عوامل محیطی است که ضرری برای بدن ندارند اما سیستم ایمنی بدن به اشتباه آنها را مضر می ‌شناسد و برای دفاع از بدن وارد فاز دفاعی می ‌شود. یعنی در واقع بدن واکنشی را که به باکتری ‌ها و ویروس ‌ها نشان می‌ دهد در مقابل یکسری مواد بی‌ ضرر مثل گرد و غبار یا گرده‌ گیاهان ابراز می ‌کند. سیستم ایمنی بدن در مقابل این مواد واکنش نشان داده و مقدار زیادی پادتن تولید می ‌کند. پادتن به آلرژن ‌ها یعنی موادی که واکنش آلرژیک ایجاد می ‌کنند، حمله می ‌کند. بر اثر این حمله گلبول‌ های سفید مواد شیمیایی مثل هیستامین ترشح می‌ کنند که منجر به به‌ وجود آمدن علایم آلرژی مثل خارش چشم، سرفه، عطسه، آبریزش بینی و ... در فرد می ‌شود. به ‌همین دلیل آنتی‌ هیستامین یک داروی محبوب بین افراد مستعد آلرژی است.

چرا در پاییز این حساسیت ها اتفاق می افتد؟

سوال بسیار مهم  این است که فصل پاییز چه ویژی هایی دارد که چنین حساسیت هایی در افراد اتفاق می افتد. در حقیقت موضوع برمی ‌گردد به حال و روز درختان و گیاهان در این فصل. با گرده ‌افشانی گیاهان هوای پاییزی سرشار از گرده‌های گل و گیاهانی می ‌شود که بدن نسبت به آنها احساس خطر می ‌کند. گرده ‌افشانی درختانی مانند نارون، گردو، تبریزی، ‌افرا، چنار و زبان گنجشک در اسفند ماه شروع شده تا اواسط بهار ادامه می ‌یابد ولی علوفه ‌ها از ماه ‌های اردیبهشت و خرداد گرده‌ افشانی می ‌کنند که تا اواسط مرداد ماه ادامه می ‌یابد و علف ‌های هرز در اواخر تابستان تا اوایل پاییز گرده‌ افشانی می ‌کنند.

 از طرف دیگر در فصل زیبای پاییز به خاطر اینکه برگ ‌ها خشک می شوند و از گیاهان کپک‌ ها و قارچ‌ هایی به وجود می ‌آید که موادی که از این قارچ‌ ها در هوا پراکنده می‌ شود، باعث ایجاد آلرژی در افراد مستعد می ‌شود. مخصوصا وقتی باران پاییزی می‌ بارد مواد حساسیت ‌زا بیش از همیشه در هوا پراکنده شده و می ‌توانند یک پیاده‌ روی دلچسب پاییزی را به کام فرد مبتلا به حساسیت فصلی زهر کنند. البته ریزگردها و موادی که طبیعت در فصل پاییز رها می‌کند در همه جا و برای همه افراد هست اما چطور است که فقط بعضی افراد نسبت به این مواد حساسیت نشان می‌دهند؟

پاسخ این سوال به این صورت است که در حقیقت اکثر حساسیت ‌ها، ارثی هستند و از والدین به فرزندان انتقال پیدا می کنند. اشخاص می ‌توانند توانایی ابتلا به آلرژی را نیز ارث ببرند و در عین حال به هیچ ماده خاصی حساس نباشند و فقط نقش انتقال ‌دهنده را بازی کنند. هنگامی که یکی از والدین به نوعی از حساسیت مبتلا باشد، شانس ابتلای فرزند او 50 درصد و اگر هر دوی آنها آلرژیک باشند، این مقدار به 75 درصد می ‌رسد.

شبه‌ سرماخوردگی

در این فصل اکثر افراد تصور می کنند به سرماخوردگی مبتلا شده اند زیرا نشانه‌ های ابتلا به آلرژی فصلی بسیار شبیه عوارض سرماخوردگی است. عطسه، آبریزش بینی، خارش، سرخی و اشک آمدن از چشم‌ ها، احساس خارش در سقف دهان و پشت گلو از نشانه‌ های این نوع حساسیت هستند. با توجه به فصل ممکن است علایم شدیدتری مثل سرفه، خس ‌خس سینه، تنگی ‌نفس و در برخی موارد افسردگی، کم ‌اشتهایی و اختلال خواب هم داشته باشند. همچنین به علت گرفتگی سینوس ‌ها، سردردهم می ‌تواند از دیگر علایم این حساسیت باشد. البته برخلاف سرماخوردگی بیمار مبتلا به آلرژی دچار تب نمی‌ شود و مخاط بینی هم چرکی نیست.

در واقع پزشکان معتقد هستند که از علائم پایه ای و اصلی حساسیت به چیزی، احساس خارش چشم، بینی و حتی پوست است. زیرا همانطور که خواندید، بدن هنگام مواجهه با آلرژن، هیستامین آزاد می‌کند و با آزادسازی هیستامین احساس خارش خواهید داشت. با وجود این، نمی‌توانید به طور قطعی بگویید که حساسیت دارید، مگر اینکه آزمایش حساسیت انجام دهید. روش‌های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد، مانند آزمایش خون و «تست پوستی پریک» که در آن مقادیر کمی از آلرژن های شایع را درست در زیر پوست شما قرار می‌دهند تا ببینند بدنتان به آن واکنش می ‌دهد یا خیر. شاید فکر کنید بیهوده است که به متخصص حساسیت مراجعه کنید، اما اگر بتوانید این کار را انجام دهید، بهتر است. زیرا شناخت عامل حساسیت زا، به شما کمک می کند، آن را کنترل کنید.

پیشگیری از درگیر شدن با حساسیت ‌های پاییزی

با اینکه همه ی ما می دانیم که حساسیت بیماری حادی محسوب نمی شود و ابتلا به آن خیلی جای نگرانی ندارد اما همین بیماری هم می ‌تواند تبدیل به موضوعی بسیار آزار دهنده  شود که روال زندگی فرد را دچار اختلال کند. برای جلوگیری از بروز حساسیت یا کاستن از میزان عوارض آن راهکارهایی وجود دارد. پس برای جلوگیری از حساسیت پاییزه از دو هفته قبل از شروع فصل برای مقابله با عوامل حساسیت‌ زا اقدام کنید.

1) از دو هفته قبل از شروع فصل، شست‌ وشوی بینی با سرم نمکی را شروع کنید و به این روش به باز ماندن راه‌ های هوایی کمک کنید. هنگامی که میزان گرده گیاهان در هوا زیاد است، از منزل خارج نشوید که اغلب در بعد از ظهرهای خشک و خنک این ‌گونه است، ولی میزان این گرده‌ ها در هوای سرد و مرطوب (بعد از باران) به ‌طور عجیبی کاهش می ‌یابد.

2) سعی کنید تا می توانید در خانه بمانید و به فضاهای باز طبیعی نروید به‌ خصوص در موقع بارش باران. اگر هم از خانه خارج شدید موقع خروج از منزل به ‌ویژه وقتی روی انبوه برگ‌ های خشک درختان پاییزی قدم می‌ زنید به صورت ‌تان ماسک بزنید که میزان ورود گرده گیاهان و قارچ‌ ها را به حداقل برسانید.

3) وقتی در خانه هستید پنجره‌ ها را ببندید و از سیستم تهویه هوا استفاده کنید و در زمان رانندگی هم  پنجره‌‌ ها را بالا بکشید و سیستم تهویه خودرو را روشن کنید تا مانع از ورود هوای بیرون که مملو از مواد آلرژی ‌زاست به داخل شود.

4) تا جایی که برایتان امکان دارد از کفپوش استفاده کنید زیرا محل تجمع گرد وغبار و گرده‌ ها و سایر عوامل آلرژی ‌زا  فرش و قالی هاهستند. کارهای باغداری و گل ‌کاری را به زمان پس از گرده ‌افشانی و بعد از پایان فصل آلرژی موکول کنید.

5) به جهت مقابله کردن از ورود مواد حساسیت‌ زا هر زمان که از خانه خارج می شوید از عینک آفتابى استفاده کنید.

6) تا می توانید آب و مایعات بنوشید. نوشیدن مایعات عوارض حساسیت‌ های تنفسی فصلی را کاهش می ‌دهد. نوشیدن مایعات فراوان میزان ترشحات تنفسی حساسیت را رقیق کرده و عامل حساسیت‌ زا اثر کمتری بر بدن می ‌گذارد.

7) وقتی به منزل می آیید دوش بگیرید و لباس های خود را تعویض کنید تا از ورود گرد و غبار معلق خارج از خانه به منزل جلوگیری کنید.

8) قبل از اینکه بیرون بروید، میزان گرده‌ها و هاگ‌ های موجود در هوا را بررسی کنید. خوشبختانه، ابزارهایی هست که با کمک آن می‌ توانید میزان آلرژن ها را که قصد دارند روز شما را خراب کنند، بدانید. مثلاً، اگر در پایگاه داده‌ ی  Accuweather  مکان خود را جستجو کنید و روی نماد کوچک سمت راست بالای صفحه، که روی آن نوشته شده «حساسیت»، کلیک کنید، گزارش خاصی از میزان گرده‌ ها و هاگ‌ های موجود در منطقه‌ ی خود را دریافت خواهید کرد.

9) هنگام جمع کردن برگ ‌ها، ماسک بپوشید. منظور ما از ماسک، ماسک‌ های مراقبت از پوست نیست، (گرچه چنین کاری هم جالب خواهد بود!) متخصصان توصیه می‌ کنند اگر می‌ خواهید برگ‌ها را جمع کنید  (یا کارهای مشابه دیگری را در حیاط انجام دهید)، برای جلوگیری از حساسیت فصلی ماسک تنفسی N95 بپوشید. این ماسک از ورود ذرات ریز و آلرژن های دیگر به سیستم تنفسی شما جلوگیری می ‌کند.

بیشتر بخوانید : پیشگیری و درمان خشکی پوست دور چشم

درمان های پزشکی برای از بین بردن حساسیت های فصل پاییز

معمولا در ابتدا همه مان به سراغ روش های خانگی می رویم و در صورتی که موفقیت آمیز نبود به روش ها و درمان های پزشکی روی می آوریم. به جهت درمان آلرژی فصل پاییز پزشک متخصص داروهایی تجویز می ‌کند که  التهابات مخاط بینی بیمار بسیار کاهش پیدا کند. داروهای آنتی ‌هیستامین هم معمولا همراه با داروهای کورتیکوستروئیدهای بینی تجویز می‌ شود. برای کاهش خارش چشم هم نیز از قطره‌ های چشمی استفاده می ‌شود. ایمونوتراپی یک روش درمانی طولانی‌ مدت برای درمان آلرژی بزرگسالان است. در این روش مقدار خیلی کمی از ماده آلرژی ‌زا به فرد تزریق می‌ شود تا سیستم ایمنی بدن تحریک شود و کم‌ کم این میزان بیشتر می ‌شود تا جایی که بدن حساسیتش به ماده را از دست بدهد.

رهایی از حساسیت های پاییزی

درمان سنتی برای از بین بردن حساسیت های پاییزی

به غیر از روش های خانگی طب سنتی نیز در این مسیر می تواند به افراد کمک کند.مثال هایی در زیر آمده است که می تواند شما را بسیار کمک کند.

1) اولین مورد یکی از مواردی است که تهیه ی آن برای هر کسی مقدور است. مصرف بخار آب جوش به همراه قطره‌ های اسانس نعناع و یک قاشق عسل که علاوه بر برطرف کردن علایم حساسیت، مجرای تنفسی را ضدعفونی می ‌کند. با این روش که درمانی طبیعی است و عوارضی ندارد، میکروب‌ ها در سیستم تنفسی از بین می ‌روند.

2) معجون سلامتی! اگر هر روز صبح یک لیوان آب داغ، یک قاشق عسل خوب و چند قطره آبلیموی طبیعی یک لیوان آب سیب قرمز شیرین در شب بخورید یک واکسن بسیار قوی در مقابل بیماری‌های فصلی و آلرژی تنفسی است.

3) گیاه معروف زنجبیل. زنجبیل یک روش درمانی طبیعی و سنتی موثر در ازبین بردن حساسیت فصلی است. این ماده توانایی قوی کردن سیستم ایمنی بدن را دارد و همچنین می تواند به‌ عنوان یک آنتی‌هیستامین طبیعی عمل کند. خاصیت ضد التهابی طبیعی و قدرتمند زنجبیل به کاهش تورم و التهاب بینی و دیگر علایم آلرژی کمک می ‌کند.
برای بهره بردن از این ماده ی گیاهی بهتر است که چند تکه زنجبیل تازه را برداشته و کمی نمک روی آن بپاشید و چند بار در روز آن را بجوید تا آبریزش بینی، سرفه و حتی سردرد شما بهبود یابد. همچنین می‌ توانید دو تا سه فنجان دمنوش زنجبیل را هر روز برای بهبود سریع ‌تر بیاشامید. برای درست کردن دمنوش زنجبیل، یک قاشق غذاخوری زنجبیل رنده شده را به یک فنجان آب افزوده و آن را به مدت پنج دقیقه بجوشانید. سپس از صافی گذرانده و کمی عسل و آبلیمو ترش به آن اضافه کنید و به‌صورت گرم بنوشید.

4) یکی دیگر از متداول ترین مواد سرکه سیب است. این ماده به حالت اول برگرداندن مواد مغذی در بدن که به نوبه خود پاسخ سیستم ایمنی بدن را تنظیم می ‌کنند، کمک می‌ کند. به‌ علاوه، این ماده به تنظیم PH قلیایی در بدن برای تسکین علایم حساسیت فصلی کمک می ‌کند. یک قاشق غذاخوری سرکه سیب ارگانیک را داخل یک لیوان آب بریزید. یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه و نصف قاشق غذاخوری عسل خالص را به آن  اضافه کنید. این شربت را سه ‌بار در روز تا زمانی که بهبود یافتید مصرف کنید.
در نهایت امید داریم که پاییز امسال را به خوبی بگذرانید و از شر حساسیت فصلی خلاص شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید