جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آشنایی با بیماری اوتیسم

author منتشر کننده
نظرات (1) 20 0
آشنایی با بیماری اوتیسم

اوتیسم یا در خود ماندگی اختلالی­ست که در رشد مغز کودکان تاثیر می­‌گذارد و روند رشد کودک را از سایر کودکان تغییر می­‌دهد. رفتارهای اجتماعی در اوتیسم با تغییرات محسوسی با مردم عادی همراه است. ارتباط گرفتن افراد مبتلا به اوتیسم به سختی قابل اجراست و این افراد معمولا تنهایی و خلوت خودشان را به حضور در اجتماع ترجیح می‌­دهند. رفتار افرادی که به اوتیسم گرفتارند در اکثر مواقع به یک شکل دیده نمی‌­شود و این بیماری خودش را در چند عادت رفتاری متفاوت نشان می­‌دهد. گاها در رفتار افراد اتیستیک، پرخاشگری نیز دیده می‌­شود.

آشنایی با بیماری اوتیسم

تعریف اوتیسم

واژه‌­ی اوتیسم به معنای خودگرایی به زبان یونانی است. خودگرایی به معنای ویژگی افرادی که توجهی به محیط بیرونی خود ندارند و تنها تمرکز و توجه شان به خودشان است. اوتیسم یک بیماری غیر­آشنا و ناشناس است که با خواندن حتی چندین کتاب، شاید به ­راحتی قابل درک برای طیف گسترده‌­ای از مردم نباشد. رفتار افرادی که مبتلا به اوتیسم هستند در طبقه بندی خاصی قرار می‌­گیرد که این رفتارها در برخی مواقع یکسان و در مواقعی غیر یکسان هست. اوتیسم از طرق مختلف ژنتیکی، سبک زندگی، فشارهای روانی و ... می­تواند فرد را درگیر کند و بخشی از مغز او را تحت تاثیر قرار دهد.

تشخیص اوتیسم

افراد مبتلا به اوتیسم گاها از بهره‌­ی هوشی بسیار بالایی برخورد دارند و سرعت سیستم حسابگری و ریاضیاتشان در مقایسه با افراد عادی بسیار بالاتر است. اما نکته‌­ی قابل توجهی که باعث می­‌شود اتیستیک‌ها با افراد عادی فرق داشته باشند، نوع رفتارهای اجتماعی خاصی است که این افراد را با مردم عادی جدا می­‌کند. تاخیر در گفتار و گفتار غیر منسجم، حرکات تکراری قالبی، علاقه به درست کردن قالب‌­های هندسی و اشکال فانتزی، ناتوانی در ترک بسیاری از عادات رفتاری، ناتوانی در برقراری ارتباط و ... چند مورد از رفتارهای افراد مبتلا به اوتیسم است.

دلایل اوتیسم

بیشتر بیماران اوتیسم، مرد هستند و این بیماری در زنان بروز کمتری دارد. اوتیسم، معمولا در سنین کودکی و نوجوانی شکل می­‌گیرد و در صورت فراهم بودن بستر مناسب رشد اوتیسم، در سنین بالاتر این بیماری شدیدتر می­‌شود. ژنتیک، عامل بسیار مهمی در اتقال اوتیسم محسوب می­‌شود. هم­چنین مسائلی مثل فشارهای روانی، شرایط محیط زندگی، تغییر در شرایط زندگی و ... از مواردی است که به رشد اوتیسم کمک می­‌کند. برخی از دلایل هنوز به  اثبات نرسیده اند و پژوهشگران در حال بررسی عمیق تری بر آنها هستند. مسائلی مثل عفونت­‌های ویروسی، تاثیر آلاینده­‌های سمی روی مغز و مسائل شیمیایی زیست­محیطی در دست بررسی هستند.

حضور افرادی که اوتیسم دارند در جامعه به چه شکل است؟

مهم­ترین عامل اختلال­گر در افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند، نقص در رشد اجتماعی است. عدم درک صحیح افراد حاضر در جامعه توسط اوتیستیک‌­ها و متقابلا عدم درک این افراد در جامعه یکی از انواع معضل­‌ها است. اوتیسم کودکان در مقابل بسیاری از هیجانات، به­ صورت بی­‌احساسی صرف خودش را نشان می­‌دهد. بسیاری از اوتیسمی‌ها واکنش­‌هایی همراه با پرخاشگری، خشم و برخورد فیزیکی انجام می­‌دهند. رفتارهای غیرعادی و عادات شکل­‌دهی و قالب­‌گیری اشیا، دوری از سایر آدم­‌ها، احساس بی امنی و پاسخ­ده‌ی غیر طبیعی به اتفاقات اطراف از ویژگی‌­های اوتیستیک­‌ها است.

اوتیسم در کودکان به چه شکل است؟

اوتیسم در دوران کودکی خودش را نشان می‌­دهد و با فراهم­‌شدن بستر نامناسب اجتماعی و فرهنگی، این بیماری به سرعت رشد می­‌کند و منجر به اوتیسم ­­­­‌حاد می‌­شود. کودکانی که به اوتیسم مبتلا هستند، در ابتدا مجبور به گوشه­‌گیری­‌های اجتماعی و فردی هستند. این افراد با ذهنیتی که نسبت به مردم عادی دارند، دائما احساس می­‌کنند که مردم درک صحیحی نسبت به آنها ندارند و آنها نیز شرایط مردم را درک نمی­‌کنند. این احساس متقابل باعث ایجاد فاصله و دوری بین این دو گروه می­‌شود. علایق کودکان اوتیستیک در نوع بازی و سرگرمی و سبک زندگی با کودکان معمولی فرق دارد و هیچ­کدام از این دو دسته از سبک زندگی، قابل قضاوت­‌کردن نیستند.

با افرادی که اوتیسم دارند چگونه رفتار کنیم؟

عدم درک صحیح افرادی که اوتیسم دارند، باعث می­‌شود که خیلی زود به قضاوت آنها بپردازیم. این افراد از شخصیتی مستقل و مهارت­‌های خاصی برخوردارند که با بی­‌اعتنایی به آنها برای همیشه هویت مستقل­‌شان را مورد تحقیر قرار می­‌دهیم. درک کردن و نزدیک شدن به­ آنها باعث می­‌شود تا اعتماد از دست رفته شان باز هم برگردد و به‌­عنوان دوست و کسی که می‌توانند بهش اعتماد کنند رابطه‌­ای صمیمی با آنها شکل دهید. یکی از اشتباه­‌ترین رفتارها در این زمینه، فریب دادن اوتیستیک‌­ها است. آنها از بهره­‌ی هوشی بالایی برخوردارند و تفاوت میان رفتاری که واقعا خوب است و کسی که تظاهر به خوب بودن می‌­کند را به­‌راحتی متوجه می‌­شوند.

رفتار های اشتباه با افرادی که اوتیسم دارند

بیگانه دانستن افرادی که اوتیسم دارند، ارتباط برقرار نکردن با آنها و  با تمسخر با آنها برخورد کردن، نگاه منفی داشتن نسبت به آنها از نمونه‌­های رفتارهای اشتباه با افراد اوتیستیک است. همواره باید بدانیم که علل بروز بیماری‌­ها در بسیاری از موارد خود افراد نیستند، اوتیستیک­‌ها نتیجه­ی انتقال یک عامل اشتباه را همواره بدنبال دارند. بنابراین عدم درک­ آنها و قضاوت نابجا باعث می‌­شود تا آنها خیلی زود میلشان را برای حتی حضور بسیار کمرنگ در جامعه از دست بدهند و همیشه منزوی و تنها بمانند. با کمک کردن برای ارتباط برقرار کردن با آنها  می­‌توانیم نقش بسیار پررنگی در زندگی­شان داشته باشیم.

رفتارهای تکراری در افرادی که اوتیسم دارند

تکرارهای رفتاری و چیدن قطعات هم­شکل بر روی هم یکی از خصوصیات رفتاری اوتیستیک­‌ها است. اوتیسم بزرگسالان گاها خودش را به شکل ریاضی و هندسه نشان می­‌دهد. در این زمینه یکی از فیلم‌­های مهم تاریخ سینما، فیلم مرد بارانی است که شخصیت اصلی آن مبتلا به اوتیسم است. او به شدت حسابگر و دقیق است و دوری از برنامه‌­ی ثبت شده در زندگی اش برایش غیر قابل تحمل است. افرادی که در سنین بالاتر به اوتیسم مبتلا هستند به سختی می‌­توانند حتی تعداد انگشت‌­شماری از رفتارهایشان را کنار بگذارند. آنها دائما همه­­‌چیز را می‌­شمارند و به نظم شکل­‌دهی اجسام بسیار دقت دارند.

اوتیسم،اختلالی متفاوت

یکی از بزرگترین مشکلاتی که انسان­‌ها را همواره در شرایط بد سلامت قرار می­‌دهد، علم و آگاهی اندک و اشتباه نسبت به بیماری‌­های جدید است. یکی از این بیماری‌­ها اوتیسم است. این بیماری با وجود سابقه‌­ی زیادی که دارد، نسبت به شناخت اندکی که به آن وجود دارد، اختلالی ناشناس و جدید محسوب می­‌شود. اوتیسم به دلیل مشکلات روانی خاصی که در فرد بیمار شکل می­‌دهد، یکی از اختلالات متفاوت روانی در رشد بیمار محسوب می‌­شود. این بیماری در افراد، نمایش متفاوت خواسته‌­ها و نیازها است که با درک صحیح توسط مردم به درمانش کمک می­‌شود.

درمان اوتیسم

افرادی که به اوتیسم مبتلا هستند، به سرعت برای پیش­گیری از حاد­شدن آن باید مراحل درمان را هرچه زودتر شروع کنند. تعلل در درمان به رشد اوتیسم کمک می­‌کند. گفتاردرمانی­‌های مخصوص بیماران اوتیسم، روان‌­درمانی­‌های ممتد و مشاوره­‌ی روانشناسی با پزشک متخصص از روش­‌های درمان اوتیسم است. هم چنین در بسیاری مواقع پزشکان دارو هایی را تجویز می‌­کنند که در اصل برای درمان اوتیسم کارساز نیستند، اما برای درمان بخشی از این بیماری موثر است. این داروها در برخی مواقع بی­‌خوابی ها و ناتوانی‌­هایی که در افراد اوتیستیک موجب تمرکز­ ­زدایی می‌­شود را  بهبود می­‌بخشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. سپاس فراوان از مطالب عالی و به درد بخور...واقعا آموزنده بود

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید