جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

ساده ترین راه رهایی از آلرژی اینجاست!

author منتشر کننده
نظرات (2) 3 0
ساده ترین راه رهایی از آلرژی اینجاست!

با وجود پیشرفت چشمگیر علم پزشکی و به وجود آمدن روش های نوین درمانی از قبیل جراحی های مختلف تا دارو های متنوع، همچنان افرادی در سراسر دنیا هستند که هنگام ابتلا به یک بیماری ترجیح می دهند از دارو های شیمیایی استفاده نکنند و از طبیعت برای بهبودی کمک بگیرند. اگر شما هم از همین دسته افراد هستید پیشنهاد می کنیم این مقاله را از دست ندهید چرا که بدون شک شگفت زده خواهید شد!

از اسانس ها یا به اصطلاح Essential Oils چه می دانید؟ آیا هنگامی که آن ها را در مغازه ها دیده اید به دنبال کاربرد و فواید بی شمار آن ها رفته اید یا نگاهی گذرا انداختید و بی توجه عبور کردید؟

اکثر مردمی که اسانس ها را می شناسند از آن برای رایحه درمانی یا آروماتراپی استفاده می کنند؛ اگر نمی دانید که آروما تراپی چیست نگران نباشید. در ادامه به صورت خلاصه آروماتراپی را به شما معرفی خواهیم کرد اما برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است به مقالات قبلی سایت در این زمینه رجوع کنید و پس از مشورت با یک فرد ماهر در این زمینه اقدام به خرید اسانس مناسب خود بکنید.

انسان ها هزاران سال است که از آروماتراپی بهره می برند. هنگامی که به عقب برمی گردیم و نگاهی به فرهنگ ها و تمدن های باستانی می اندازیم؛ مشاهده می کنیم که در کشور هایی مانند چین، هند و مصر از آروماتراپی یا رایحه درمانی برای مقاصد پزشکی و مذهبی استفاده شده است بدین صورت که از گیاهان معطر در رزین ها و مومیایی ها و روغن ها بهره می بردند.

رایحه درمانی به طور کلی یک درمان شفابخش است که طی آن از عصاره گیاهان طبیعی برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می شود. در واقع بخارپز کردن یا فشار دادن گیاهان باعث آزاد شدن روغن های غنی از عطر می شود. استخراج عرقیات از گیاهان با روش های طبیعی باعث تولید روغن های خالص و با کیفیتی می شود که این رایحه ها یا جذب پوست می شوند یا از طریق بویایی وارد بدن می شوند. از محصولاتی که برای آروماتراپی به استفاده می شود می توان موارد زیر را مثال زد:

- دیفیوزرها

- اسپریتزرهای معطر

- استنشاقی ها

- نمک های حمام

- روغن های بدن، کرم ها یا لوسیون ها برای ماساژ یا استفاده موضعی

- بخارشوی صورت

- کمپرس سرد و گرم

-ماسک های خاک رس

رایحه درمانی دارای مجموعه ای از فواید است که در زیر به چند مورد اشاره می کنیم:

- مدیریت درد

- بهبود کیفیت خواب

- کاهش استرس، بی قراری و اضطرابپ

- تسکین درد مفاصل

- درمان سردرد و میگرن

- کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی

- کاهش ناراحتی های زایمان

- مبارزه با باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها

- بهبود هضم و گوارش غذا

- استفاده در آسایشگاه و بهتر شدن روند مراقبت تسکینی

-تقویت ایمنی

ساده ترین راه رهایی از آلرژی اینجاست!

البته که خواص این اسانس ها به همین جا محدود نمی شود و در ادامه قرار است با کاربرد های بیشتری از آن ها آشنا شویم؛ در این مقاله قصد داریم به نقش اسانس ها در درمان دو بیماری شایع یعنی آلرژی و گرفتگی سینوس بپردازیم:

6 اسانس موثر در آلرژی :

افراد ممکن است در اواخر زمستان یا زمان های خاص دیگری از سال دچار آلرژی فصلی شوند؛ آلرژی می تواند به علت حساسیت به یک گیاه خاص یا هر چیز دیگری ایجاد شود. اسانس ها می توانند  به عنوان یک درمان جایگزین یا مکمل برای علائم آلرژی استفاده شوند. همان طور که گفته شد این اسانس ها از گیاهان مشتق می شوند و به شیوه های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند.

در حقیقت هنگامی که این روغن ها را استنشاق می کنید شما از طریق حس بویایی در حال تحریک بدن خود هستید و به همین سادگی می توانید کل بدن خود را تحت تاثیر قرار دهید. یک روغن حامل، مانند روغن بادام شیرین یا روغن زیتون، می تواند به شما کمک کند تا از اسانس خود استفاده کنید. در مقاله گذشته که به توضیح دقیق روش استفاده از اسانس ها پرداختیم؛ ذکر کردیم که روغن ها به طور خالص استفاده نمی شوند و برای مصرف آن ها نیاز به یک روغن حامل است.

معمولاً حدود 5 قطره از اسانس را با 1 اونس روغن حامل بدین منظور، مخلوط می کنند. اگر می خواهید این روغن ها را در زندگی خود بگنجانید و از آن برای بهبود آلرژی خود استفاده کنید؛ ما برای شما چند پیشنهاد داریم:

- اسطوخودوس یا لاوندر:

لاوندر به دلیل خواص بی شماری که دارد از محبوب ترین اسانس هاست. این اسانس به دلیل توانایی ای که در آرام کردن و فروکش کردن التهاب دارد می تواند نقش موثری در تسکین علائم در طول فصل آلرژی داشته باشد.

- ترکیبی از چوب صندل، کندر، و روغن راونسارا:

در طی یک مطالعه از ترکیب چوب صندل، کندر و راونسارا برای درمان رینیت آلرژیک مزمن استفاده شد که نتایج خوبی به همراه داشت. شرکت کنندگان در این تحقیق، بهبودی علائمی نظیر انسداد مجاری بینی، آبریزش و خارش بینی را ذکر کردند. همین علائم اگر تسکین پیدا کنند می توانند نقش مثبت قابل توجهی در کیفیت زندگی فرد و حتی خواب او داشته باشند.

برای استفاده از این روغن ها، پس از اینکه آن را با روغن حامل رقیق کردید؛ می توانید به روی پوست خود مالش دهید یا آن را در هوا پخش کنید. روغن حامل پیشنهادی ما برای این ترکیب، روغن بادام شیرین است.

- اکالیپتوس:

درختان اکالیپتوس که در اصل بومی استرالیا بودند؛ امروزه در سراسر دنیا رشد می کنند. امروزه دیگر در هر خانه ای اکالیپتوس به نحوی پیدا می شود. مثلا در یخچال در قسمت نگهداری دارو های سرماخوردگی ممکن است قرص های ضد التهاب گلو را ببینید که بر روی جعبه آن ها عکسی از اکالیپتوس ترسیم شده یا می توانید نگاهی به قفسه آدامس ها بیندازید تا ببینید این گیاه فوق العاده در این صنعت نیز کاربرد دارد.

قدرت شفا بخش داروهای حاوی اکالیپتوس از روغن آن ناشی می شود که از برگ های بیضی شکل درخت آن به دست می آید. اکالیپتوس بیشتر از هر چیزی به عنوان یک ضد التهاب شناخته می شود و در رفع احتقان کمک می کند. احساس خنکی که هنگام مصرف اکالیپتوس و در حین تنفس تجربه می کنید می تواند آرامش را به شما بازگرداند.

البته در نظر داشته باشید که برخی از افراد به اکالیپتوس آلرژی دارند و این بدین معناست که اکالیپتوس نه تنها ممکن است به برخی افراد کمکی برای بهبود علائم نکند؛ بلکه علائم آلرژی را در آن ها تشدید کند.

می توانید اکالیپتوس را در هوا پخش کنید یا برای استنشاق آن از یک بطری استفاده کنید تا راحت تر باشید. البته که خواص اکالیپتوس به همین جا محدود نمی شود و در یک مقاله که اخیرا در سایت قرار گرفته است به تفصیل به بررسی خواص آن پرداختیم. اگر شما هم از طرفداران پر و پا قرص این گیاه ارزشمند هستید می توانید با مطالعه آن از 10 خواص دیگر اکالپتوس مطلع شوید!

- روغن درخت چای:

قبل از استفاده از روغن درخت چای بهتر است یک تست پوستی بدهید تا مطمئن شوید که شما به این روغن آلرژی ندارید و می توانید از آن حتی برای بهبود علائمتان استفاده کنید. نکته ای که بار ها باید بر روی آن تاکید داشته باشیم این است که این روغن ها خوراکی نیستند و به هیچ وجه نباید از طریق بلع از آن ها استفاده کرد و در صورت بلع این روغن ها بایستی سریعا به پزشک مراجعه کنید.

- نعناع فلفلی:

شما با پخش کردن روغن یا حتی استفاده از آن روی پوست خود پس از رقیق شدن با روغن حامل، می توانید راحت تر نفس بکشید و از شر تنگی نفس ناشی از آلرژی خلاص شوید. ترکیب نعناع فلفلی با روغن اسطوخودوس و لیمو یک ترکیب طلایی جهت تسکین آلرژی است. با این حال، توجه داشته باشید که روغن های ترکیبی می توانند شانس شما را برای مواجه شدن با یک واکنش آلرژیک افزایش دهند. هم چنین در نظر داشته باشید که اسانس مرکبات ممکن است موجب حساس شدن شما به نور آفتاب شود.

- لیمو:

آخرین اسانسی که در مورد آلرژی می خواهیم به آن بپردازیم، لیمو است. اسانس های معطر مرکبات اغلب در رایحه درمانی برای افزایش هوشیاری و انرژی استفاده می شود. اسانس لیمو همچنین می تواند به پاکسازی سینوس ها و کاهش احتقان، علائم رایج آلرژی فصلی کمک کند. اگر از روغن های لیمو یا روغن های معطر مرکبات استفاده می کنید مراقب باشید که پوست خود را در معرض نور خورشید یا تخت های برنزه قرار ندهید.

ساده ترین راه رهایی از آلرژی اینجاست!

بیشتر بخوانید: اکالیپتوس، گنج خوشبو!

معجزه اسانس ها در گرفتگی سینوس:

احتقان سینوس از آن دست مشکلاتی است که همواره آزار دهنده بوده چرا که با بر هم زدن تنفس و ایجاد اختلال در خواب، به راحتی می تواند آرامش را از شما بگیرد. البته که این موارد تنها علائمی نیستند که افراد دچار گرفتگی سینوس تجربه می کنند. این افراد ممکن است آبریزش بینی داشته باشند یا دائما سرفه کنند. حتی ممکن است در پشت چشم خود احساس فشار کنند.نقش اسانس ها در بهبود گرفتگی سینوس این است که مجرا ها را پاک می کنند و فرد را از شر این علائم آزار دهنده خلاص می کند.

برخی از افراد از داروهای ضداحتقان بدون نسخه (OTC) یا آنتی بیوتیک ها برای درمان احتقان سینوسی و عفونت های سینوسی استفاده می کنند. این درمان ها برای همه مناسب نیست زیرا ممکن است با داروهای تجویزی پزشک که به هر دلیلی حتی به علت وجود یک بیماری دیگر تجویز شده است، تداخل داشته باشد. این دارو ها عموما برای افراد باردار و کسانی که فشار خون بالا دارند توصیه نمی شود.

عوارض جانبی این داروها عبارتند از:

- خواب آلودگی

- سردرد

- بی قراری

- فشار خون بالا

- افزایش ضربان قلب

احتقان های سینوسی که به دلایل باکتریایی، آلرژیک، التهاب و سرما خوردگی روی می دهند اغلب با مصرف اسانس ها تسکین پیدا می کنند. یک بررسی در سال 2006 نشان داد که روغن درخت چای یا ملالوکا دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد باکتریایی و ضد التهابی است. از آنجا که التهاب بافت سینوس و باکتری ها اغلب مقصر احتقان سینوس هستند، روغن درخت چای از جمله گزینه های روی میز برای تسکین گرفتگی سینوس است.

محققان در مطالعه‌ای در سال 2009 دریافتند که 1.8 سینئول که جزء اصلی روغن اکالیپتوس است، یک درمان مؤثر و ایمن برای سینوزیت است و جالب است که در این درمان هیچ نیازی به استفاده از آنتی بیوتیک نیست. به گفته انجمن ملی آروماتراپی کل نگر (NAHA)، 1.8 سینئول به پاکسازی هوا از باکتری ها و سایر میکروب ها کمک می کند. همچنین می تواند به پاکسازی مجاری هوایی از مخاط کمک کند و به عبارتی می توان گفت که یک سرکوب کننده طبیعی سرفه است.

ترکیب اصلی روغن نعناع منتول است. منتول در برخی از داروهای OTC نیز یافت می شود. ممکن است با شنیدن اسم نعناع به حس خوب خنکی آن فکر کنید و منتظر باشید که بگوییم نعناع نیز از دیگر گزینه های انتخابی شماست و می تواند موثر باشد؛ اما حقیقت غیر از این است.

عموم مردم به دلیل ایجاد حس خنکی در راه های هواییشان تصور می کنند که این مجرا ها باز و تمیز شدند در حالی که روغن نعناع اثر معکوس دارد و می تواند به جای کاهش احتقان، آن را افزایش دهد. یک روغن دیگر که به صورت تئوری دانشمندان معتقد هستند که ممکن است تاثیر مثبت در گرفتگی سینوس داشته باشد، پوه کوهی است. البته که هنوز آزمایش دقیق و قابل اعتمادی در این زمینه انجام نشده است و شواهد خاصی در دسترس نداریم و استفاده از پونه کوهی و تایید شدن آن نیاز به کارآزمایی و گرفتن نتیجه بر روی نمونه ای از انسان ها دارد.

به عنوان کلام آخر ضروی می بینیم که یک نکته مهم را باز هم تاکید کنیم و آن هم استفاده از این اسانس ها به صورت مستقیم بر روی پوست است. هیچ گاه از هیچ یک از اسانس های ذکر شده به صورت خالص برای مالش مستقیم بر روی پوست استفاده نکنید و حتما قبل از انجام این کار لازم است که اسانس خالص را با آب، روغن حامل یا لوسیون رقیق کنید. در غیر این صورت ممکن است عوارض زیر را تجربه کنید:

- سوختگی

- تحریک پوست

- راش

- خارش

همچنین سه روغن حامل محبوب عبارتند از :

- روغن جوجوبا

- روغن بادام شیرین

- روغن زیتون


منبع:

https://www.healthline.com/health/essential-oils-for-sinus-congestion

https://www.healthline.com/nutrition/what-are-essential-oils

https://www.healthline.com/health/essential-oils-for-allergies

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. من از اول پاییز تا اواسط بهار همش سرفه خشک دارم خیلی بده

  1. من هر وقت زردالو میخورم سرفه میکنم اما پخته شده اش کاری بامن نداره

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید