جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چطور طبیعت الهام بخش علم است؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 14 0
چطور طبیعت الهام بخش علم است؟

تا انتهای این قرن وقتی به دستاورد‌ها نگاه کنیم، متعجب می‌شویم که چگونه طبیعت الهام بخش علم شده است. خواهیم دید چندین پیشرفت علمی و فنی در مقابل کشف تصادفی یا نتیجه آزمون و خطا در آزمایشگاه، بر اساس مشاهدات در طبیعت خواهد بود. شبیه سازی زیستی زمینه تحقیق نسبتا جدیدی است که در زمینه‌های پزشکی و فنی تا حمل و نقل و ساخت و ساز برای دانشمندان و مخترعین بینش‌ها و راه حل‌های ارزشمندی فراهم می‌آورد. الهام گرفتن از طبیعت برای حل مشکلات طراحی جدید نیست. برادران رایت هنگام ساخت هواپیما پرواز پرنده ها را تماشا می‌کردند. اگرچه در سال های اخیر شبیه سازی زیستی رشته‌ای تثبیت شده است و از طریق آن اختراعات جالب توجهی تولید می‌شود. در اینجا به چند مورد اشاره می‌کنیم که در آینده ای نه چندان دور اثر قابل توجهی بر زندگی ما می‌گذارد.

پوست کوسه الهام بخش می‌شود

پوست کوسه برای یک استاد مهندسی دانشگاه فلوریدا الهام بخش شد. او دریافت پوست کوسه به طور حیرت انگیزی تمیز می‌ماند و برای جانوران دریایی سخت است که به آن بچسبند. او نقشه‌ای طراحی کرد که همانند ابعاد کوچک کوسه بود. علاوه بر این که تا 85 در صد از سطوح صاف تمیزتر بود، مانع چسبیدن باکتری‌های مضر می‌شد. پیامد کار ماده ای بود که برای میله‌های تخت و میزهای چرخدار بیمارستان می‌تواند بکار رود. به علاوه در محل‌هایی که خطر بالای انتقال بیماری عفونی وجود دارد نیز مفید است. ظرف چند سال مزایای اختراع پروفسور برِنن اثبات پذیر خواهد بود. از این لحاظ که بیماری‌های عفونی منتقل شده در بیمارستان را کاهش  و بی شک جان هزاران نفر را نجات می‌دهد.

الهام بخش

خاک ریز موریانه الهام بخش می‌شود

خاک ریز موریانه برای معمار الهام بخش شد. این معمار اهل زیمبابوه می‌بایست ساختمانی طراحی می‌کرد که حتی بدون تهویه مطبوع خنک بماند. پیدا کردن راه حل موثر کار سختی بود. زمانی که در جستجوی چاره‌ای به صرفه می‌گشت، خاک ریز‌های موریانه آفریقایی به او الهام بخشید. او دریافت که خاک ریزی که موریانه می‌سازد هوا را در پایین می‌گیرد و آن‌را به سمت بالا در تمام خانه گلی پخش می‌کند. او همین شیوه را در ساختمان خودش همانند سازی کرد و هزینه‌های انرژی را تا مقدار یک دهم ساختمان های مشابه پایین آورد.

الهام بخش

پاهای مارمولک خانگی الهام بخش می‌شود

پاهای مارمولک خانگی الهام بخش دانشمندان  می‌شود. آن‌ها با الهام گرفتن از میلیون‌ها موی ریز روی پاهای مارمولک خانگی سخت کار می‌کنند تا نوار چسبی تولید کنند که در کف کفش استفاده شود. این نوار چسب همانند موهای ریز روی پای مارمولک بوده و بسیار قوی و قابل اعتماد می‌باشد. دانشمندان امیدوارند در آینده نزدیک برای ایستگاه‌های فضایی و کاربرد‌های زیر آب محصولی بسازند. تاکنون بالا رفتن از دیوار مهارتی در فیلم‌ها است که در زندگی واقعی برای انسان‌ها غیر قابل تصور است. کسی چه می‌داند؟ شاید تا انتهای این قرن آن‌ها چکمه‌ای بسازند که همه‌ما با آن بتوانیم مثل مرد عنکبوتی از ساختمان‌ها بالا برویم.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. مطلبتون خیلی خاص و جذاب بود فکر میکنم اسم این علم بیونیک هست البته که از طبیعت و قوانین موجود در آن برای ساخت تکنولوژی های جدید الهام میگیرند.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید