جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چسبی که زیر آب قدرتمندتر می شود

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
چسبی که زیر آب قدرتمندتر می شود

محققان چسب زیستی ابداع کرده اند که نه تنها زیر آب می چسبد بلکه هنگام فرورفتن به عمق، قدرت چسبندگی آن نیز بیشتر شده و سخت تر و قدرتمندتر می شود.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، چسب در آب وهوای خشک به راحتی می چسبد اما حفظ پیوندهای آن در زیرآب کار سختی است. در همین راستا یک چسب زیستی ابداع شده که نه تنها زیر آب می چسبد بلکه هنگام فرورفتن به عمق، قدرت چسبندگی آن نیز بیشتر می شود.

این چسب غیر سمی توسط گودران اشمیت و همکارانش در دانشگاه پوردو ایالت ایندیانا آمریکا ساخته شده است. ماده اولیه ساخت آن زئین (پروتئینی که از ذرت گرفته می شود) و اسید تانیک است که از گال های پوست درخت بلوط به دست می آید.

هنگامیکه چسب بین دو شیء قرار می گیرد و زیر آب فرود برده می شود، یک پوسته نازک روی آن شکل می گیرد. این پوسته با انگشت می شکند. آب اطراف نیز ممکن است وارد چسب شده و قدرت پیوند آن را بیشتر کند.

حداکثر میزان پیوند در آب با دمای بالای ۳۰ درجه سانتیگراد روی می دهد. هرچند دلیل واقعی این واکنش کاملا مشخص نیست اما اشمیت معتقد است اسید تانیک دلیل اصلی چسبندگی سطوح است و مولکول های آن شبیه چسب های طبیعی هستند که صدف های دوکفه ای برای چسبیدن به صخره های زیر آب از آن استفاده می کنند.

فرایند چسبیدن نیز شبیه آب پز کردن تخم مرغ است. اشمیت در این باره می گوید: هنگامیکه یک تخم مرغ خام در آب گرم انداخته می شود، یک پوسته آشکار اطراف تخم مرغ ایجاد می شود ولی داخل آن خام است. اگر آب گرم و نه داغ باشد، پوسته اطراف تخم مرغ نازک می شود و ممکن است با نوک چنگال شکسته شود. هنگامیکه چسب بین دو لایه قرار می گیرد، مشابه وضعیتی است که تخم مرغ پخته بین دو تکه نان قرار داده شود.

به گفته اشمیت تولید این چسب خارج از محیط آزمایشگاهی راحت است و با استفاده از مواد ارزان قیمت و حافظ محیط زیست تولید می شود. همچنین می توان آن را در موارد مختلف مانند صنعت ساختمان سازی، فرایندهای پزشکی زیستی و دندانپزشکی یا حتی احیای مرجان ها استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید