جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بیماری های شایع در پاییز

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
بیماری های شایع در پاییز

رایج‌ترین بیماری‌های فصل پاییز مربوط به بیماری‌های ویروسی می‌باشند، چرا که هوای سرد فصل پاییز می‌تواند سیستم ایمنی بدن ما را سرکوب نماید و منجر به افزایش آسیب‌پذیری ما در برابر انواع عفونت‌ها شود. عفونت‌هایی که از نوع ویروسی هستند به آسانی انتقال می‌یابند و می‌توانند برای افراد مسن، کودکان خردسال و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند خطرناک باشند. همان‌طور که همه می‌دانیم پیشگیری بهتر از درمان است در واقع  پیشگیری بهترین راه برای محافظت از خودمان در برابر هر گونه بیماری و عفونت قابل انتقال در فصل پاییز می‌باشد.

از شایع‌ترین بیماری‌های فصل پاییز می‌توان موارد زیر را نام برد:

- آلرژی

- سرماخوردگی

- آنفولانزا

- عفونت گوش

- سینوزیت

- سندروم رینود

- برونشیت

- اختلالات خلقی

- آرتروز

در ادامه با هریک از بیماری‌های شایع و راه‌هایی که برای پیشگیری از آن‌ها وجود دارد آشنا می‌شویم. امیدواریم تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

بیماری های شایع در پاییز

آلرژی و راه‌های پیشگیری از آن

هر چند حساسیت به کنه‌های گرد و غبار در ماه‌های مرطوب تابستان بسیار شایع هستند ولی آلرژی به گرده گیاهان و اسپورهای قالب بزرگترین عامل حساسیتی در فصل پاییز هستند که منتج به پیدایش آلرژی در این فصل می‌شوند. آلرژی پاسخی است که سیستم ایمنی بدن به یک ماده خارجی نشان می‌دهد که معمولا برای بدن مضر نیستند. این مواد خارجی آلرژن نامیده می‌شود که می‌توانند شامل موادهای غذایی خاص، گرده و یا حیوانات خانگی باشند. وظیفه‌ای که سیستم ایمنی بدن دارد حفظ سلامت و مبارزه با عوامل بیماری‌زاست که این کار را با حمله به عوامل محرک انجام می‌دهد. بسته به این‌که نوع حساسیت چگونه است این پاسخ امکان دارد سبب عطسه، التهاب و یا برخی از علائم دیگر شود.

نوشیدن مایعات زیاد می‌تواند عوارض حساسیت‌های تنفسی را کم کند. در حقیقت مایعات، ترشحات تنفسی را رقیق کرده و سبب می‌شود که عامل حساسیت‌زا اثر کمتری بر بدن بگذارد. افزون بر این توصیه می‌کنیم زمانی‌که میزان گیاهان در هوا زیاد است مخصوصا در بعد از ظهرهای خشک و خنک از منزل خارج نشوید. لازم است بدانید که میزان این گرده‌ها در هوای سرد و مرطوب یعنی پس از باران به طرز عجیبی کاهش پیدا می‌کند. هنگام راه رفتن روی چمن و قدم زدن روی برگ‌هایی که از درختان ریخته شده است هم بهتر است ماسک بزنید. شست‌و‌شوی بینی با سرم نمکی هم به باز ماندن راه‌های هوایی کمک می‌کند.

بیماری های شایع در پاییز

سرماخوردگی و راه‌های پیشگیری از آن

سرماخوردگی، بیماری شایعی که همه ما سالی لااقل دو بار به آن مبتلا می‌شویم. این بیماری می‌تواند هر فردی را در هر زمانی درگیر نماید اما می‌توان گفت که پاییز زمان اوج شیوع آن می‌باشد. همان طور که استحضار دارید بیماری سرماخوردگی یک بیماری مسری می‌باشد و امکان دارد از چند روز تا چند هفته طول بکشد. سرماخوردگی یک عفونت ویروسی بینی و گلو(دستگاه تنفسی فوقانی) است و معمولا ضرری ندارد. بسیاری از انواع ویروس‌ها می‌توانند سبب سرماخوردگی شوند. کودکانی که کمتر از 6 سال سن دارند در معرض خطر ابتلا به سرماخوردگی می‌باشند ولی بزرگسالانی که سالم هستند هم می‌توانند سالانه دو یا سه بار مبتلا به آن شوند. علائم سرماخوردگی در اغلب افراد طی یک هفته و یا ده روز بعد از ابتلا، بهبود می‌یابند. علائم سرماخوردگی امکان دارد در افراد سیگاری طولانی‌تر باشد. علائم سرماخوردگی معمولا یک تا سه روز بعد از قرار گرفتن در معرض ویروس سرماخوردگی نمایان می‌شود.

از راه‌های پیشگیری از بیماری سرماخوردگی می‌توان موارد زیر را نام برد:

- هنگام سرفه و یا عطسه، بینی و دهان خود را بپوشانید.

- به طور مرتب دست‌های خود را در طول روز و مخصوصا پس از استفاده از دستشویی و پیش از صرف غذا بشویید.

- از گذراندن وقت در مکان‌های شلوغ بپرهیزید.

- سطح استرس خود را پایین نگه دارید، رژیم غذایی مناسب و متعادلی داشته باشید و به اندازه کافی بخوابید.

آنفولانزا و و راه‌های پیشگیری از آن

ویروس‌های آنفولانزا در فصل پاییز رایج هستند و در صورتی‌که درمان نشود می‌تواند شدیدتر شده و تبدیل به ذات‌الریه و برونشیت شود. آنفولانزا نوعی بیماری تنفسی است که به دلیل ویروس به وجود می‌آید. این بیماری بسیار مسری بوده و به طور طبیعی توسط عطسه، سرفه و لمس دست فرد آلوده انتشار پیدا می‌کند. بزرگسالان یک تا دو روز پیش از ابتلا به علائم مسری و حداکثر 7 روز بعد از بیماری ناقل ویروس و مسری هستند. این بدین معنی است که می‌توانید ویروس آنفولانزا را پیش از این‌که بدانید به آن آلوده هستید منتشر کنید. در واقع اشتباه گرفتن آنفولانزا با سرماخوردگی امری رایج است. سرماخوردگی و آنفولانزا در اثر ویروس‌های مختلف ایجاد می‌شوند و به طور کلی علائم آنفولانزا بدتر از سرماخوردگی است. علاوه بر این احتمال بروز عوارض جدی در سرماخوردگی، همچون ذات‌الریه و عفونت‌های باکتریایی کمتر است.

همان‌طور که گفته شد ویروس آنفولانزا به راحتی از فردی به فرد دیگر انتقال پیدا می‌کند. هر موقع که فرد بیمار در مسیر شما عطسه و یا سرفه می‌کند امکان ابتلای شما وجود دارد. افزون بر این احتمال دارد با لمس سطوح مختلف همچون میز و... ویروس آنفولانزا به دستان‌تان بچسبد. در حقیقت این ویروس می‌تواند تا هشت ساعت روی سطوح دوام بیاورد. هنگامی‌که سطح آلوده را لمس می‌کنید و پس از آن دست‌تان را به چشم، بینی و یا دهان خود می‌زنید ویروس‌ها و میکروب‌ها را مستقیما به درون بدن‌تان می‌فرستید. دقیقا به همین علت است که شستن مدام دست‌ها بسیار حائز اهمیت است. البته می‌توانید واکسن آنفولانزا بزنید و از این طریق از ابتلا به آن پیشگیری کنید. زمان مناسب برای واکسن زدن اوایل پاییز می‌باشد.

بیماری های شایع در پاییز

عفونت‌های حاد گوش و راه‌های پیشگیری از آن

عفونت گوش در نتیجه التهاب یا ویروس در گوش میانی ایجاد می‌شود و اغلب در فصل پاییز اتفاق می‌افتد. عفونت حاد گوش یکی از بیماری‌های شایع در فصل پاییز می‌باشد که می‌تواند از بیماری‌های دیگری مانند سرماخوردگی، آلرژی و آنفولانزا هم ناشی ‌شود. عفونت گوش در کودکان شیوع بیشتری دارد، از علائم عفونت حاد گوش می‌توان مواردی همچون استفراغ، سر گیجه، از دست دادن شنوایی در گوش آسیب‌دیده، احساس کسالت، پری در گوش، اسهال و حساسیت به لمس اشاره کرد.

برای پیشگیری از این عفونت نکات زیر را در نظر بگیرید:

- گوش پاک‌کن را در گوش خود فرو نکنید.

- در محیط‌های بدون دود باشید و اطمینان حاصل کنید که کسی در خانه شما سیگار نمی‌کشد.

- به کودکان خود طرز صحیح شست‌و‌شوی دست‌ها و دیگر روش‌های بهداشتی را که از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند آموزش دهید.

بیماری های شایع در پاییز

سینوزیت و راه‌های پیشگیری از آن

به طور طبیعی سینوس‌ها پر از هوا هستند ولی هنگامی‌که مسدود و پر از مایع می‌شوند باکتری‌ها در آن‌ها شروع به رشد می‌کنند و سبب عفونت می‌شوند. این عفونت را همگی با نام سینوزیت می‌شناسیم. نشانه‌های این عفونت را وقتی که سرما می‌خوریم هم می‌بینیم و چنانچه این علائم بیش از ده روز طول بکشند امکان دارد سینوزیت داشته باشید. آبریزش غلیظ، زرد و بدبو از بینی، انسداد بینی، تب و سرفه، سردرد، احساس فشار یا درد در اطراف صورت و چشم‌ها، احتقان، عدم بهبود سرماخوردگی و ترشح انتهای حلق از جمله این علائم هستند.

مهم‌ترین راهی که برای پیشگیری از سینوزیت وجود دارد پیشگیری از سرماخوردگی است. توصیه می‌کنیم که پیش از غذا خوردن و خوابیدن و وقتی‌که وارد خانه می‌شوید دست‌های خود را بشویید. دوری از دود سیگار، دوری از هوای آلوده، تنفس در هوای سالم و تمیز و دوری از قرار گرفتن در مکان‌های شلوغ می‌تواند راه‌هایی برای پیشگیری از این بیماری باشد. قرار گرفتن در هوای مرطوب و نیز مصرف مایعات گرم همچون شیر و عسل هم در این فصل از تبدیل شدن سرماخوردگی به سینوزیت جلوگیری می‌نماید. علاوه بر این موارد، فردی که سرما خورده است چناچه در معرض سرمای شدید قرار بگیرد امکان دارد به سمت سینوزیت پیش رود از این رو بهتر است این افراد و مخصوصا موتور سواران جلوی بینی خود را بپوشانند تا هوای سرد وارد بینی‌شان نشود.

بیماری های شایع در پاییز

سندروم رینود و راه‌های پیشگیری از آن

پاییز اوج زمان درد و ناراحتی در بیمارانی است که مبتلا به سندروم یا پدیده رینود هستند. این اختلال کمیاب عروقی که 3 تا 5 درصد از جمعیت عمومی را درگیر می‌کند، سبب تنگ شدن رگ‌های خونی در انگشتان دست و پا می‌شود. امکان دارد مناطق آسیب‌دیده به رنگ آبی یا سفید درآید. در موارد شدید، از بین رفتن گردش خون امکان دارد سبب ایجاد زخم و یا حتی نکروز بافت شود. از علائم سندروم رینود می‌توان مواردی همچون بی‌حسی، تورم و گردش خون ضعیف را نام برد.

راه‌های پیشگیری از این بیماری شامل موارد زیر است:

- زمان افت دما، انگشتان دست و پا را گرم نگه دارید.

- با مشاهده نخستین نشانه حمله، دستان خود را در آب گرم فرو کنید.

- با نظر پزشک از داروهای مسدود کننده آلفا و یا مسدود کننده کانال کلسیم استفاده نمایید.

بیماری های شایع در پاییز

برونشیت و راه‌های پیشگیری از آن

برونشیت‌ها در کودکان و نوزادان شایع است و معمولا در فصول پاییز و زمستان بیشتر اتفاق می‌افتد. از علائم رایج آن می‌توان سرفه، خس خس سینه و تنفس سخت را نام برد که چند روز تا چند ماه طول می‌کشد. برونشیت وقتی اتفاق می‌افتد که ریه‌ها التهاب پیدا کرده باشند و در صورتی‌که علائمی دیدید هرچه سریع‌تر بایستی به پزشک مراجعه نمایید. از علائم برونشیت می‌توان موارد زیر را نام برد:

- سرفه مداوم بیش از سه تا چهار هفته

- تب بالا

- تنگی نفس و درد شدید سینه

- تیره شدن خون

- علائم تب

برونشیت یک وضعیت معمولی می‌باشد که با درمان نشدن تا حد زیادی شدید می‌شود و بیشتر کودکان بار اول علائم شدیدی را نشان نمی‌دهند و فقط علائمی مثل خس خس سینه، آبریزش بینی، سرفه و علائمی مشابه به سرماخوردگی دارند. چنانچه احساس کردید که پوست و یا لب‌های شما کبود شده، از سینه خود صدا می‌شنوید، سریع تنفس می‌کنید، سخت غذا می‌خورید یا می‌نوشید احتمالا مبتلا به برونشیت می‌باشید.

راه‌های پیشگیری از برونشیت عبارتند از:

- از مواردی که سبب تحریک گلو و ریه‌ها می‌شود همچون بخار، گرد و غبار و حیوانات خانگی دوری نمایید.

- چنانچه سیگار می‌کشید آن را ترک کنید.

- به طور منظم دستگیره درها، میزهای پیشخوان و همچنین سطوح دیگری که اغلب لمس می‌شوند را ضد عفونی نمایید.

اختلالات خلقی و راه‌های پیشگیری از آن

اختلال عاطفی فصلی(SAD) یک اختلال خلقی می‌باشد که بسیاری از افراد را در فصل‌های پاییز و زمستان درگیر می‌کند. متاسفانه باید گفت که SAD اختلالی جدی بوده که می‌تواند سبب افسردگی بالینی گردد. باید گفت که هیچ نظریه و یا مدرک قطعی در خصوص این‌که واقعا چه چیزی سبب SAD می‌شود وجود ندارد. با این وجود کارشناسان اعتقاد دارند که این امر به تغییرات هورمونی در فصل زمستان مربوط می‌شود.

از راه‌های پیشگیری این بیماری می‌توان مواردی همچون خود مراقبتی، فعالیت بدنی، نور درمانی و روان درمانی و دریافت مکمل ویتامین D را نام برد.

بیماری های شایع در پاییز

بیشتر بخوانید: عوامل ریزش مو چیست؟

آرتروز و راه‌های پیشگیری از آن

بیماری آرتروز بیماری مفاصل می‌باشد که هرچه سن بالاتر می‌رود بدتر می‌شود. آرتریت یک نوع بیماری است در تمام طول سال وجود دارد؛ ولی افرادی که مبتلا به آرتروز هستند گزارش می‌دهند که هوای سرد و مرطوب سبب می‌شود که علائم آن‌ شعله‌ور گردد.

برای پیشگیری از این بیماری نکات زیر را در نظر داشته باشید:

- وزن خود را کنترل نمایید.

- با آب گرم دوش بگیرید چرا که دوش آب گرم در برخی از افراد می‌تواند سبب افزایش جریان خون شده و دردهای مفاصل را کاهش دهد.

- یک رژیم غذایی سالم داشته باشید که شامل سبزیجات، میوه، آجیل و ماهی باشد.

- به طور مرتب ورزش کنید تا انعطاف‌پذیری مفاصل‌تان افزایش پیدا کند.

- چنانچه احساس می‌کنید نیاز به لباس بیشتری دارید حتما لباس اضافی بپوشید و یا از پتو استفاده کنید.

- ماساژ درمانی کنید چرا که ماساژ گردش خون را افزایش می‌دهد و از این طریق به کاهش درد کمک می‌کند مخصوصا زمانی‌که لوسیون‌های گرم و یا روغن‌های ضروری استفاده می‌کنید.

سخن پایانی

همیشه شنیده‌ایم که پیشگیری بهتر از درمان است. مصداق این ضرب‌المثل به خصوص در مورد بیماری‌هاست. برخی از بیماری‌ها در فصول مختلف شیوع بیشتری دارند. در این مقاله به معرفی بیماری‌هایی که در فصل پاییز شیوع بیشتری دارند و راه‌های پیشگیری از هر یک از آن‌ها پرداختیم. با رعایت نکات پیشگیرانه می‌توانید از ابتلا به این بیماری‌ها جلوگیری کنید اما چنانچه به هریک از بیماری‌ها مبتلا شدید حتما به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خود سرانه داروها اجتناب نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید