جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

پیشگیری و درمان خشکی پوست دور چشم

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
پیشگیری و درمان خشکی پوست دور چشم

پوست دور چشم در مقایسه با سایر قسمت های بدن نازک تر است. علاوه بر این، پلک ها و نواحی اطراف دارای تعداد زیادی عروق خونی بوده و خون زیادی در اطراف آن ها در حال جریان است. بنابراین، محرک ها یا بیماری های پوستی ممکن است بیش از سایر نقاط بدن روی پوست اطراف چشم تاثیر داشته باشند. شما ممکن است به دلایل مختلف از جمله افزایش سن، آب و هوای نامناسب یا ابتلا به اگزما دچار خشکی پوست دور چشم شوید.

خشکی پوست اطراف چشم باعث پوسته پوسته شدن و زبر شدن پلک ها می شود و ممکن است با سوزش، قرمزی و خارش همراه باشد. در این مقاله بعضی از دلایل خشکی پوست دور چشم را معرفی کرده و با علائم و نحوه درمان آن ها بیشتر آشنا خواهیم شد. با ما همراه باشید.

علائم خشکی پوست دور چشم

خشکی پوست، مشکلی است که می تواند در هر نقطه ای از بدن مشاهده شود. پوست اطراف چشم هم که در مقایسه با سایر پوست قسمت های بدن نازک تر و ظریف تر است، از این قاعده مستثنی نیست. پوست برای اینکه نرمی و لطافت خود را حفظ کند، به چربی هایی که به طور طبیعی می سازد و همچنین به آب نیاز دارد. بنابراین اگر چربی یا آب مورد نیاز خود را دریافت نکند، خشک می شود. پوسته پوسته شدن، زبر شدن، خارش و سوزش از علائم رایج خشکی پوست دور چشم محسوب می شوند.

پیشگیری و درمان خشکی پوست دور چشم

به گفته آکادمی پوست آمریکا (AAD) افراد زیر بیش از دیگران در معرض ابتلا به خشکی پوست قرار دارند:

- افراد بالای 40 سال

- افرادی که در کشورهای سردسیر یا دارای آب و هوای سرد زندگی می کنند

- سیگاری ها

- افرادی که به کمبود مواد مغذی مثل ویتامین D، ویتامین A، آهن یا روی مبتلا هستند

- افرادی که پوست آن ها بیش از حد روشن یا تیره است

- بیمارانی که از بعضی داروها از جمله استاتین ها (داروهای کاهنده کلسترول خون) و دیورتیک ها (ادرار آورها) استفاده می کنند.

دلیل خشکی پوست دور چشم

عوامل زیادی وجود دارند که یا باعث خشکی پوست دور چشم می شوند یا علائم این مشکل را تشدید می کنند، از جمله:

1) افزایش سن

با افزایش سن به تدریج پوست رطوبت خود را از دست داده و خشک تر می شود. از طرف دیگر، چربی هایی که در زیر پوست اطراف چشم قرار دارند، کاهش پیدا می کنند. این امر باعث می شود که پوست این ناحیه بسیار شکننده و در نتیجه پوسته پوسته شود.

2) عوامل محیطی

- آب و هوای نامناسب: آب و هوای خیلی گرم یا سرد روی پوست تاثیر منفی داشته و با از بین بردن رطوبت آن باعث خشکی پوست دور چشم می شود. این مشکل در فصل زمستان که هوا سرد است و میزان رطوبت کاهش پیدا می کند، رایج‌ تر است. اما در آب و هوای گرم و خشک هم احتمال بروز آن وجود دارد.

- اشعه ماوراء بنفش خورشید (UV): پوست صورت بیش از سایر نقاط بدن در مقابل اشعه ماوراء بنفش خورشید قرار می گیرد. با توجه به اینکه پوست اطراف چشم خیلی نازک و حساس است، این موضوع سرعت پیر شدن پوست را افزایش می دهد.

- مواجهه با آب داغ: اگر در هنگام دوش گرفتن یا شستن صورت از آب داغ استفاده کنید، پوست شما خشک و کم آب می شود.

3) نحوه مراقبت از پوست

- شستشوی زیاد صورت: شستشوی مکرر صورت می تواند پوست را خشک کرده و چربی هایی که به طور طبیعی روی آن قرار دارند را از بین ببرد. این موضوع باعث خارش و خشکی پوست دور چشم می شود.

- استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی نامناسب: پوست اطراف چشم بسیار ظریف بوده و مهم است که از محصولات مناسب برای مراقبت از آن استفاده شود. اگر محصولات مراقبت از پوست به درستی انتخاب نشوند، چربی های طبیعی پوست را از بین برده و علائم خشکی پوست را افزایش می دهند.

4) اگزما

بعضی از بیماری های پوستی مثل اگزما می توانند باعث خشکی پوست اطراف چشم شوند. اگزما نامی است که به گروه خاصی از بیماری های پوستی اطلاق می شود. اگزما یک بیماری شایع است که ممکن است در بعضی از افراد باعث خشکی پوست دور چشم شود. تحقیقات نشان می دهد که غالبا اگزمای پلک در افرادی مشاهده می شود که در سایر نقاط صورت هم دچار اگزما شده اند. افراد مبتلا به اگزمای پلک ممکن است علائمی مثل خارش، التهاب و پوسته پوسته شدن پوست پلک را تجربه کنند. اگزما انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک شایع ترین نوع اگزما است که غالبا در بزرگسالان می تواند پوست اطراف چشم را تحت تاثیر قرار دهد. این بیماری روی پلک ها و اطراف چشم ها ایجاد شده و باعث خارش و تورم پوست می شود. علاوه بر این، احتمال دارد به افزایش ضخامت و تیره تر شدن پوست اطراف چشم ها منجر شود. ممکن است درماتیت آتوپیک در بروز بعضی بیماری های چشمی مثل کنژنکتیویت (التهاب ملتحمه) و کراتیت (التهاب قرنیه) نقش داشته باشد. اگر در اطراف چشم ها به درماتیت آتوپیک دچار شدید، باید به پزشک مراجعه کنید. استفاده از مرطوب کننده ها و داروهای موضعی مثل کورتیکواستروئیدها و تنظیم کننده های سیستم ایمنی می تواند به درمان درماتیت آپوتیت و رفع خشکی پوست دور چشم کمک کند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک پلک ها فقط ناحیه اطراف پلک ها را درگیر می کند. این نوع اگزما در مناطقی که تعداد زیادی غدد تولید کننده چربی (غدد سباسه) وجود دارد، ایجاد می شود. درماتیت سبورئیک علاوه بر پلک، در سایر نقاط بدن از جمله بالای کمر، بینی و پوست سر هم مشاهده می شود. برای درمان این بیماری توصیه می شود که پوست هر روز با یک پاک کننده ملایم شسته و از مرطوب کننده استفاده شود. کنترل استرس و خواب کافی هم می تواند در کاهش علائم بیماری موثر باشد.

گاهی اوقات، پزشک استفاده از کرم های ضد قارچ تخصصی را توصیه می کند. در موارد شدید هم ممکن است کرم های استروئید یا کرم های مهار کننده کلسی نورین را پیشنهاد دهد. کلسی نورین، یک فسفاتاز است که باعث تحریک سلول های ایمنی T می شود.

درماتیت تماسی

عوامل محرک و آلرژی زا مثل محصولات مراقبت از پوست، محصولات آرایشی و رنگ مو در بروز درماتیت تماسی نقش دارند. اگر این عوامل با پوست تماس پیدا کنند، ممکن است درماتیت تماسی روی پلک ها ایجاد شود. گاهی اوقات، احتمال دارد فرد یک ماده محرک یا چیزی را که به آن حساسیت دارد لمس کرده و سپس چشم های خود را بمالد. این موضوع باعث تحریک یا ایجاد حساسیت در پلک ها می شود. در بیشتر موارد، عدم استفاده از محصولی که باعث واکنش شده می تواند مشکل شما را برطرف کند.

پوست پلک در مقایسه با پوست سایر نقاط صورت خیلی نازک تر است. به همین دلیل، پزشک برای رفع خشکی پوست دور چشم استفاده از کرم ها و نرم کننده های ملایم را توصیه می کند. در موارد شدید، ممکن است پزشک برای شما کرم های استروئید یا کرم های مهار کننده کلسی نورین تجویز کند. اگر درماتیت تماسی مجددا عود کند یا با روش های معمول درمان نشود، ممکن است نیاز به انجام تست پچ (Patch) باشد تا عامل محرک یا حساسیت زا شناسایی شود.

بلفاریت

به التهاب پوست روی پلک بلفاریت گفته می شود. معمولا بلفاریت زمانی رخ می دهد که پوست به باکتری هایی که روی آن زندگی می کنند، واکنش نشان می دهد. این بیماری می تواند هر فردی را مبتلا سازد، اما معمولا افراد مبتلا به درماتیت سبورئیک را درگیر می کند. وجود فلس های کوچک و زرد رنگ روی پلک ها و خارش چشم از علائم رایج بلفاریت محسوب می شوند. اگر به بلفاریت مبتلا شدید، انجام توصیه های زیر می تواند به رفع این مشکل کمک کند:

- روی چشم کمپرس گرم قرار دهید.

- پلک خود را به آهستگی ماساژ دهید.

- از قطره اشک مصنوعی که بدون نیاز به نسخه پزشک قابل تهیه است، استفاده کنید.

- تا زمانی که مشکل برطرف نشده از لنز استفاده نکنید.

کنژنکتیویت

به التهاب ملتحمه (لایه محافظ که سطح داخلی پلک ها را می پوشاند)، کنژنکتیویت گفته می شود. عوامل آلرژی زا، باکتری ها و ویروس ها می توانند در ابتلا به این بیماری نقش داشته باشند. کنژنکتیویت باکتریایی و ویروسی یک بیماری عفونی و مسری به شمار می رود. افراد مبتلا به کنژنکتیویت معمولا علائمی مثل قرمز شدن قسمت سفید چشم، افزایش تولید اشک، ترشح چرک از چشم و احساس وجود جسم خارجی در چشم را تجربه می کنند. کمپرس سرد و استفاده از قطره اشک مصنوعی می تواند به درمان این بیماری کمک کند. با این حال، ممکن است فرد به درمان دارویی و مصرف آنتی بیوتیک و داروهای ضد ویروس نیاز پیدا کند.

بیشتر بخوانید : اگزما و روش های درمانی خانگی

زمان مراجعه به پزشک برای رفع خشکی پوست دور چشم

اگر مشکلاتی مثل درد چشم، حساسیت به نور و تاری دید را تجربه کردید، حتما با پزشک مشورت کنید. همچنین اگر احتمال می دهید که به اگزما مبتلا باشید، باید به پزشک مراجعه کنید. چون ممکن است لازم باشد پزشک برای شما کرم و پماد تجویز کند.

درمان خشکی پوست دور چشم

خشکی پوست، یک مشکل شایع است که معمولا نگران کننده نیست. رعایت نکات زیر می تواند به درمان خشکی پوست اطراف چشم و سایر نقاط بدن کمک کند:

- آب کافی بنوشید.

- به طور منظم پوست خود را مرطوب نگه دارید. مرطوب کننده هایی که حاوی ترکیباتی مثل اوره و لاکتات هستند، می توانند به حفظ رطوبت و لطافت پوست کمک کنند.

- از حمام کردن های طولانی که با آب داغ انجام می شود، خودداری کنید.

- از منابع حرارتی مصنوعی که باعث خشکی هوا می شوند، دوری کنید.

- برای محافظت از پوست دور چشم در برابر نور خورشید، حتما از کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده کنید. کرم ضد آفتابی که انتخاب می کنید باید حاوی مواد مرطوب کننده باشد تا پوست را آبرسانی کند. توصیه می شود از کرم ضد آفتاب حاوی عطر یا رنگ که باعث تحریک پوست می شود، استفاده نکنید.

درمان های خانگی برای رفع خشکی پوست دور چشم

شما می توانید بعضی از علل خشکی پوست دور چشم را در منزل و با درمان های خانگی برطرف کنید. از کمپرس سرد یا گرم برای کاهش خارش پوست کمک گرفته و فقط از محصولات پاک کننده ملایم استفاده کنید. کرم ها یا پمادها و همچنین روغن جوجوبا، گلیسرین، اسید هیالورونیک، اسید لاکتیک، روغن معدنی، لانولین و کره شی هم می توانند در این زمینه مفید باشند.

پیشگیری از خشکی پوست دور چشم

نحوه پیشگیری از خشکی پوست اطراف چشم به علت بروز آن بستگی دارد. به طور کلی، روش های زیر می توانند از خشکی پوست دور چشم جلوگیری کنند:

- برای شستشوی پوست به جای آب داغ از آب ولرم استفاده کنید تا چربی های طبیعی پوست از بین نروند.
- از شستن مکرر صورت خودداری کنید. چون باعث خشکی پوست دور چشم می شود.

- فقط از محصولات تمیز کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید تا پوست اطراف چشم تحریک نشود.

- در هنگام خشک کردن پوست از کشیدن حوله روی آن اجتناب کنید.

- به طور منظم روی پوست خود مرطوب کننده بزنید.

- از نشستن یا ایستادن در اطراف منابع گرما مثل شومینه خودداری کنید.

- به مقدار کافی آب بنوشید. این موضوع به خصوص برای سالمندان که مستعد کم آبی هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

- از لمس کردن یا مالش چشم خودداری کنید. لمس کردن، مالش یا خاراندن بیش از حد پوست اطراف چشم

می تواند علائم خشکی پوست را افزایش داده و به پوست آسیب وارد کند. برای جلوگیری از خارش پوست می توانید روی پلک ها و زیر چشم های خود از کمپرس سرد استفاده کنید.

هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، اما رعایت موارد زیر می تواند از شعله ور شدن علائم آن جلوگیری کند:

- تا حد امکان استرس خود را کنترل کنید.

- به اندازه کافی بخوابید.

- از مصرف محصولاتی که باعث تحریک پوست می شوند یا به آن ها حساسیت دارید، خودداری کنید.

- از توصیه های پزشک برای کنترل علائم بیماری پیروی کنید.

سخن پایانی

خشکی پوست می تواند در هر نقطه از بدن از جمله اطراف چشم ها ایجاد شود. خشکی پوست یک مشکل شایع است که معمولا جای نگرانی ندارد. شما می توانید بعضی از دلایل خشکی پوست دور چشم را در منزل درمان کنید. اما اگر فکر می کنید که به اگزما مبتلا شده اید یا دچار مشکلاتی مثل تاری دید و درد چشم هستید، باید به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید