جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اگزما و روش های درمانی خانگی

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
اگزما و روش های درمانی خانگی

روش های درمانی خانگی و طبیعی می‌توانند خشکی پوست و احساس خارش همراه با اگزما را تسکین دهند. افراد می‌توانند بدین منظور از کرم ها، محصولات و مواد طبیعی استفاده کرده یا در رژیم غذایی و سبک زندگی خود تغییراتی ایجاد کنند؛ به ویژه در فصل زمستان که معمولاً علائم در حادترین شکل خود ظاهر می‌شوند. مواد طبیعی مانند ژل آلوئه ورا و روغن نارگیل می‌توانند پوست خشک و آسیب دیده را رطوبت رسانی کنند. همچنین، آن ها می‌توانند با التهاب و باکتری های مضر جهت کاهش تورم و پیشگیری از عفونت مبارزه نمایند.

روش های درمانی خانگی قادر نیستند اگزما را درمان کنند اما می‌توانند به بهبود علائم و پیشگیری از شدت گرفتن آن ها یاری رسانند. این مطلب به 12 مورد از بهترین روش های درمانی خانگی اگزما نگاهی انداخته است. پس با ما در ادامه‌ی این مطلب همراه شوید.

روش های درمانی خانگی اگزما

درمانی خانگی و طبیعی گزما با ژل آلوئه ورا

از ژل آلوئه ورای خود گیاه به طور مستقیم می‌توان استفاده کرد. ژل آلوئه ورا از برگ های این گیاه استخراج می‌شود. مردم در طول قرن ها از ژل آلوئه ورا جهت درمان طیف وسیعی از بیماری های مزمن استفاده کرده اند. یک کاربرد رایج آن تسکین اگزما است.

بررسی نتایج تحقیقات نشان می دهد که ژل آلوئه ورا ویژگی و مشخصات زیر را داراست:

_ آنتی باکتریال

_ ضد میکروب

_ ارتقاء سیستم ایمنی

_ ترمیم زخم

تأثیرات ضد میکروبی و آنتی باکتریال این ماده می‌تواند از عفونت های پوستی که بیشتر در زمان خشکی و آسیب دیدگی آن رخ می‌دهد جلوگیری کند. خاصیت ترمیم زخم ماده‌ی آلوئه ورا می‌تواند پوست آسیب دیده را تسکین داده و ترمیم را تسریع بخشد.

طریقه‌ی استفاده:

می‌توانید ژل آلوئه ورا را از فروشگاه ها یا داروخانه‌ ها تهیه کنید یا یک گیاه آلوئه ورا بخرید و ژل آن را به طور مستقیم از برگ هایش استخراج کنید. سعی کنید محصولی را بخرید که کمترین میزان مواد افزودنی را داشته باشد. بقیه محصولات ممکن است حاوی مواد نگهدارنده، الکل، رنگ و رایحه باشد که برای پوست های حساس آزار دهنده است. الکل و دیگر اجزاء تشکیل دهنده‌ی این محصولات که باعث خشکی پوست می‌شوند ممکن است حتی وضعیت بیماری اگزما را بدتر کند. پیش از مصرف، مقدار کمی از ژل را برای چک کردن امکان حساسیت روی قسمتی از پوست امتحان کنید. در بعضی از مواقع آلوئه ورا باعث سوختگی و سوزش پوست می‌شود. با این حال عموما برای بزرگسالان و کودکان مؤثر و بی خطر است.

درمانی خانگی و طبیعی گزما با سرکه سیب

سرکه سیب یک داروی خانگی رایج برای بسیاری از بیماری هاست از جمله مشکلات پوستی. انجمن ملی اگزما (NEA) گزارش داده است که سرکه سیب ممکن است به رفع مشکل اگزما تا حدی کمک کند. با این حال مصرف آن را با احتیاط توصیه می کنند چون اسید سرکه می‌تواند به بافت نرم پوست آسیب برساند.

هیچ تحقیقی تأیید نمی‌کند که سرکه سیب علائم اگزما را کاهش دهد اما به چند علت می تواند مفید باشد.

علل مفید بودن سرکه‌ی سیب برای تسکین اگزما

پوست به طور طبیعی اسیدی است اما افرادی که دچار اگزما هستند ممکن است پوستشان نسبت به دیگران خاصیت اسیدی کمتری داشته باشد. این مسئله می تواند قابلیت دفاعی پوست را تضعيف کند. حتماً توجه داشته باشید که سرکه سیب بسیار اسیدی است و به تعادل رسانی میزان اسید پوست کمک می کند اما اگر آن را با آب رقیق نکنید سبب سوختگی پوستی می شود.

در مقابل، بسیاری از صابون ها، شوینده ها و مواد تمیزکننده قلیایی هستند و می‌توانند ویژگی اسیدی پوست را مختل کرده و پوست را مستعد آسیب کنند. با این توضیح مشخص می‌شود چرا شست و شو با صابون ها می‌تواند باعث شدت گرفتن علائم اگزما شود. علاوه بر این، سرکه سیب با باکتری هایی که باعث عفونت پوست آسیب دیده می شوند مقابله می‌کند.

طریقه‌ی مصرف:

یک فنجان آب گرم را با یک قاشق سرکه مخلوط کنید. پارچه نخی را به آن آغشته کرده بر روی موضع بگذارید و بعد از آن به یاد داشته باشید که حتما از مرطوب کننده استفاده کنید.

درمانی خانگی و طبیعی گزما با جو دو سر

از عصاره جو دو سر به علت خاصیت ترمیم کنندگی پوستی آن استفاده می شود. نتایج تحقیقات نشان داده است که لوسیون جو دو سر دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدان است که موجب بهبود خشکی پوست، زبری و خارش شدید می شود.

طریقه مصرف:

می‌توانید جو دو سر پودر شده را در آب گرم وان حمام بریزید یا محصولاتی که عصاره جو دو سر تنها ماده اصلی تشکیل دهنده آن می باشد را خریداری کنید. جو دو سر در کل برای همه ی گروه های سنی بی خطر است اما افرادی که به جو آلرژی دارند قاعدتاً نباید آن را برای تسکین مشکلات پوستی مصرف کنند. همچنين، افرادی که به گلوتن حساسیت دارند باید احتیاط کنند زیرا جو اغلب به همراه گندم فرآوری می شود.

راهکاری آسان برای درمان اگزما

5. حمام کردن بخش مهمی از روند معالجه‌ی بیماری اگزما است؛ به این جهت که رطوبت ضروری برای پوست را فراهم می‌کند.

زمانی که فردی یک عارضه پوستی مانند اگزما دارد پوست وی احتیاج به رطوبت اضافی دارد زیرا لایه‌ی خارجی پوست آن طور که باید عملکرد حفاظت را انجام نمی‌دهد. با در نظر داشتن این مسئله، شست و شو اغلب پوست را خشک کرده و اگزما را شدید تر می‌کند. این مشکل زمانی اتفاق می افتد که:

_ از آب خیلی داغ یا سرد استفاده می‌کنید

_ استفاده از صابون نامناسب

_ استفاده نکردن از لوسیون بدن بعد از حمام

_ استحمام زیاد

_ اسکراب و ساییدن پوست به طور مکرر

راه حل چیست؟

استحمام طولانی با آب داغ می‌تواند موجب از بین رفتن روغن های طبیعی و رطوبت از پوست شود. بنابراین؛

_ از آب ولرم برای استحمام استفاده کنید.

_ زمان استحمام را به 15 دقیقه کاهش دهید.

_ از شوینده های بدن سبک به جای صابون استفاده کنید.

بعد از استحمام، سریعاً پوست را رطوبت رسانی کنید. قبل از این که پوست کاملا خشک شود از یک مرطوب کننده بر پایه روغن های مفید استفاده کنید. این عمل کمک می کند که آب موجود در پوست بعد از استحمام پیش از تبخیر شدن در آن حفظ شود.

درمانی خانگی و طبیعی گزما با روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی اسیدهای چرب مفید است که می‌تواند رطوبت مورد نیاز برای پوست افراد دچار اگزما و خشکی پوست را مهیا کند. همچنین، روغن نارگیل خالص به مقابله با التهاب و تقویت حفاظ پوستی کمک می کند.

طریقه مصرف:

روغن نارگیل خالص را به طور مستقیم بعد از استحمام و روزی چند بار روی پوست بزنید. برای مرطوب نگه داشتن پوست در طول شب قبل از خواب نیز بر روی پوست استفاده کنید.

درمانی خانگی و طبیعی گزما با عسل

عسل یک ماده آنتی باکتریال و ضد التهاب طبیعی است که مردم برای قرن ها از آن برای التیام زخم ها استفاده کرده اند. نتایج تحقیقات می گوید عسل به التیام زخم و ارتقاء عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند که به معنای کمک به بدن برای مقابله با عفونت هاست. علاوه بر این، عسل برای درمان انواع مختلف بیماری های پوستی مانند سوختگی ها و زخم ها کاربرد دارد.

درمانی خانگی و طبیعی گزما با روغن درخت چایی

مردم اغلب از این روغن برای کمک به مشکلاتی پوستی مانند اگزما استفاده می‌کنند. نتیجه تحقیقات اثرات ضد التهابی، آنتی باکتریال و التيام بخشی زخم این روغن را تأیید می کند. این روغن به تسکین خشکی پوست، خارش و پیشگیری از عفونت های پوستی کمک می‌کند. توجه داشته باشید که همیشه روغن های اسانس گیاهان را به طور رقیق مصرف کنید. بدین منظور آن را با روغن های حامل مانند روغن بادام یا زیتون مخلوط کنید. بعضی از محصولات (لوسیون، کرم ها،...) در بازار حاوی عصاره‌ی رقیق درخت چای است.

درمانی خانگی و طبیعی گزما با تغییرات در رژیم غذایی

اگزما یک بیماری است که باعث سوزش، قرمزی و التهاب می‌شود. از آن جایی که برخی غذاها باعث التهاب در بدن شده و یا آن را کاهش می‌دهد، چند تغییر عمده در رژیم غذایی به کاهش شدت اگزما کمک خواهد کرد.

چند نمونه از انواع مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی در زیر آورده شده است:

_ ماهی

_ حبوبات

_ میوه ها و سبزیجات برگ دار

_ دارچین و زردچوبه

لیستی از مواد غذایی که احتمال دارد برایتان مشکل ساز باشد را تهیه کنید تا به مرور مصرف آن ها را کاهش دهید.

از مجاورت با منابع گرمایشی خودداری کنید

گرما و هوای خشک می‌تواند پوست را خشک تر کرده و علائم اگزما را حادتر کند.

از بدن خود در هوای سرد با لباس  محافظت کنید

وزش باد و سرمای سخت و سوزان می تواند اگزما را شدیدتر کند؛ بنابراین، حتماً در زمستان لباس گرم بپوشید.

در آخر...

هیچ درمان قطعی برای مسئله اگزما وجود ندارد اما می توان علائم آن را با روش های خانگی کنترل نمود. اگر مشکل اگزمای شما حاد است یا به درمان های خانگی پاسخ نمی دهد حتماً به پزشک مراجعه کنید. در رابطه با کودکان و نوزادان این مراجعه باید سریع تر باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید