جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

هفت گامی که برای بازبینی کسب و کار باید در نظر گرفته شود

author منتشر کننده
نظرات (2) 9 0
هفت گامی که برای بازبینی کسب و کار باید در نظر گرفته شود

مهم ترین بخش در هر برنامه بازاریابی، بازبینی کسب و کار و روند انجام فعالیت های آن می‌باشد. یک کسب‌ و کار واقعی همیشه دچار اشتباه و خطا می‌شود و در پروسه ی به انجام رساندن اهداف و مارمویت خود با مشکلاتی مواجه می‌شود. بنابراین باید برای مرور و اصلاح آن، برنامه ‌ریزی شود.

همانطور که بیان شد برخی از کسب و کارها در طی فرایند کار و فعالیت های تجاری خود با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند و هر یک از این دست مشکلات منجر به بروز مسايل و مشکلات بیشتر و بزرگتر در جنبه های دیگر کار می‌شوند، در اهمیت بازبینی کسب و کار می‌توان گفت که یک کسب و کار در طولانی مدت و بدون در نظر داشتن برنامه ی درست و صحیح در جلب توجه مخاطبان هدف خود دچار رکود و عدم موفقیت می‌شود که با در نظر داشتن برنامه ای برای تبلیغات در رسانه های بزرگ ارتباط جمعی و اختصاص هزینه برای آن می‌تواند کسب و کار را در زمینه ی  جلب توجه مخاطب رشد داده تا در رقابت با شرکت های بزرگ مشکل نداشته باشد که این امر، به منزله ی بازبینی برنامه ی بازاریابی کسب و کار و تجارت است.  

در این مقاله به روش های بازبینی کسب و کار اشاره ‌شده است که برای هر نوع فعالیت و حیطه ی کاری بسیار مفید و مثمرثمر خواهد بود. هر یک از این هفت روش و تکنیک های ارائه شده، بسیار ساده و  تقریبا ارزان قیمت بوده و برای بازبینی و دیده شدن  بهتر و موثرتر کسب و کار مفید می‌باشد.

بازبینی کسب و کار

بیشتر بخوانید: لیستی از ایده ها برای شروع کسب و کار اینترنتی از داخل اتاق خانه

برای بازبینی کسب و کار رضایت مشتریان در نظر گرفته شود

یکی از مواردی که شما در برنامه ی بازبینی کسب و کار خود باید آن را مود توجه قرار دهید، آگاهی از میزان رضایت مشتریان شما می‌باشد. برای دانستن این موضوع که آیا شما انتظارات مشتریان خود را برآورده می‌سازید یا خیر، تنها یک‌ راه وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها بپرسید. دلایل بسیاری وجود دارد که افراد و کسب ‌و کارها به خرید از شرکتی که انتظارات آن‌ها را برآورده نمی‌سازد، ادامه می‌دهند. اگر با مشتریان خود تماس نگیرید و به ‌صورت رو در رو با آن‌ها مواجه نشوید، متوجه کاستی و نقص هایی که وجود دارد و منجر به نارضایتی در مشتریان می‌شود، نخواهید شد و به هیچ عنوان در نمی‌یابید که این کاستی ها از کدام نقطه آغاز شده و در کجا قرار دارد، با ادامه ‌دار شدن این روند به نقطه ‌ای خواهید رسید که دیگر خیلی دیر شده است و نمی‌توان چاره ای برای آن اندیشید.

اهمیت بازبینی کسب و کار و کسب رضایت مشتری و توجه به نیاز و خواسته های آن‌ها شما را به مرحله ای خواهد رساند که تنها چیزی که شما از مشتریان خود خواهید شنید، تعریف و تمجید می‌باشد که برگرفته از احساس خرسندی آن‌ها بابت انتخاب شما است و این موضوع، مسلما برای شما خوشحال ‌کننده خواهد بود.

شما در پروسه‌ی بازبینی کسب و کار و دریافت رضایت مشتریان می‌توانید برنامه ای را برای برقراری تماس تلفنی با مشتریان و ارائه ی خدمات پس از فروش را در نظر بگیرید و برای این امر با لیستی از قوی ‌ترین مشتریان خود آغاز کنید و با آنان تماس بگیرد، زیرا آن‌ها دارای حساب‌ های بزرگی در نزد شما هستند که اگر تصمیم به قطع همکاری با شرکت شما بگیرند، بحران بزرگی برای شما به وجود خواهد آمد. بنابراین در زمینه‌‌ی کسب رضایت مشتری نیز باید در وهله ی اول مشتریان را دسته ‌بندی نمود.

برای بازبینی کسب و کار استراتژی بازاریابی در نظر گرفته شود

در روند برنامه ی بازبینی کسب و کار باید بررسی کنید و بیندیشید که بهترین راه برای رسیدن به مشتریان احتمالی و بالقوه چیست و سعی کنید که یک استراتژی بازاریابی دقیق را در پیش بگیرید. دقت داشته باشید که  تنها به یک روش برای رشد کسب ‌و کار خود اکتفا نکنید. شما ممکن است روش های مختلف را برای بازایابی کسب و کار خود همچون، استفاده از تبلیغات گوگل، استفاده از خدمات سئو یا رسانه‌ های اجتماعی و چگونگی پیگیری نتایج را در نظر بگیرید و اگر نتایج قابل ‌توجهی مشاهده نمی‌کنید، ممکن است بخواهید سرمایه‌ی خود را با یک رویکرد جدید و در یک مسیر جدید وارد کنید.

شما ممکن است استراتژی ‌هایی را برای بازبینی کسب و کار در لیست کار خود داشته‌ باشید که هنوز آن‌ها را به مرحله‌ی اجرا درنیاورده‌اید. برای اجتناب از این موضوع که برنامه‌ های خود را به ماه بعد و سال بعد موکول کنید، بهتر است یک استراتژی بازاریابی مناسب را انتخاب کرده و هرروز یک ‌قدم کوچک  برای به انجام رساندن و پیشبرد آن را به کار برید.

برای بازبینی کسب و کار عملکرد کارمندان در نظر گرفته شود

از اصول مهم برای انجام فعالیت های هر شرکت موفقی عملکرد کارمندان آن شرکت می‌باشد. بنابراین برای برنامه بازبینی کسب و کار خود سعی کنید حتما عملکرد کارمندان خود را  در نظر بگیرید.

برخی از مدیران اینگونه می‌اندیشند که اگر کارمندی دارای عملکرد مناسب نمی‌باشد، باید او را اخراج نمود، البته باید گفت این یک طرز فکری است که در بین بسیاری از کارآفرینان مشترک است، به‌ خصوص آن دسته از کارآفرینان که دارای مشغله و حجم کاری بسیار زیادی هستند. باید در نظر داشت که اخراج نمودن یک کارمند و استخدام دوباره ی فردی دیگر، یک ریسک است و ممکن است کسب و کار شما را دچار ضرر سازد. با این ‌حال تأثیرات بلند مدت عملکرد یک کارمند ضعیف نیز بسیار مخرب خواهد بود. بنابراین اگر کارمندان شما دارای عملکرد مناسبی نمی‌باشند، فکری به حال آنان بکنید و برنامه های آموزشی مناسبی را برای بهبود عملکرد آنان در نظر بگیرید، زیرا کارمندان شما مهم ‌ترین دارایی شما هستند، آن‌ها را نادیده نگیرید.

برای بازبینی کسب و کار کارایی سازمانی در نظر گرفته شود

آنچه که یک شرکت و سازمان را موفق می‌سازد و در شمار شرکت های برتر و موفق قرار می‌دهد میزان کارایی سازمان است. پس باید به دقت در برنامه ی بازبینی کسب و کار به آن توجه شود. مستند سازی، اتوماسیون و فرآیندهای کارآمد، یک شرکت را قوی تر می‌سازد. سعی نمایید برنامه ای را در نظر بگیرید تا همانطور که کسب ‌و کار شما رشد می‌کند بتوانید موارد مهم را مستند سازی کنید و بدین شیوه میزان کارایی را افزایش دهید.

به این فکر کنید که آیا برنامه ‌های نرم‌ افزاری وجود دارند که زندگی شما را آسان ‌تر و کسب ‌و کار شما را کارآمدتر بسازند. اغلب، کارآفرینان زمانی را صرف تحقیق درباره‌‌ی این موضوع نمی‌کنند و در طولانی ‌مدت هزینه‌ های زیادی را بابت همین مسئله متحمل می‌شوند. به‌ عنوان‌ مثال، زمانی که یک شرکت با موجودی بسیار زیادی درگیر می‌شود، این مسئله می‌تواند منجر به یک بحران مالی شود و داشتن یک نرم ‌افزار مناسب از چنین زیان ‌هایی جلوگیری خواهد کرد. چنین سرمایه‌ گذاری‌ هایی وقت ‌گیر و پرهزینه هستند، اما عدم توجه به این موضوع می‌تواند نتایج فاجعه ‌آمیزی را به دنبال داشته باشد.

بازبینی کسب و کار

بیشتر بخوانید: روش هایی برای سرمایه گذاری بهینه و کسب موفقیت

برای بازبینی کسب و کار سبک رهبری در نظر گرفته شود

برای اینکه بتوانید برنامه‌ی بازبینی کسب و کار خود را به درستی برنامه ریزی کنید و نتایج خوبی  بدست آورید باید نحوه‌ی رهبری و مدیریت شرکت را نیز مورد بازبینی قرار دهید.

باید در نظر بگیرید که آیا شما مهارت ‌ها و دانش خود را روز به‌ روز ارتقا می‌دهید و آیا مهارت‌ های رهبری را به‌ خوبی یاد گرفته‌اید و نسبت به ابتدای کار بهبود پیدا کرده‌اید و اگر پاسخ این سؤالات منفی است، بهتر است کتاب و مقالات بیشتری بخوانید، در کارگاه های آموزشی شرکت کنید و به پادکست های بیشتری گوش دهید. همچنین شاید لازم باشد فردی را استخدام کنید تا به شما در نحوه ی بازبینی کسب و کار و تکامل آن، کمک نماید.

برای بازبینی کسب و کار گزارشات مالی در نظر گرفته شود

در اهمیت بازبینی کسب و کار باید به رشد و افزایش درآمد اشاره کرد زیرا یکی از روش های بازبینی مربوط به چگونگی انجام امور مالی است.

بارها مشاهده شده که بسیاری از صاحبان کسب‌ و کار با درجه‌ ی بالایی از استرس مواجه بوده و نگران این موضوع هستند که چرا به ‌اندازه‌ ی کافی درآمد کسب نمی‌کنند. برای رفع این موضوع اولین قدم این است که حساب‌ های دریافتنی را مورد توجه قرار داده و بررسی دقیق نمایند. در اغلب موارد، بحران  مالی در همان ‌جا  رفع می‌شود و با انجام این عمل، درآمد شما به شکل قابل‌ توجهی افزایش پیدا  خواهد کرد. شما باید به جریان‌ های نقدی و صورت‌ های سود و زیان خود نیز توجه داشته باشید. ارزیابی کنید که در کجا زیاده ‌روی می‌کنید و در کجا به ‌اندازه‌ ی کافی هزینه نمی‌کنید و درنهایت یک اقدام اصلاحی برای آن اتخاذ کنید.

برای بازبینی کسب و کار محصولات و خدمات در نظر گرفته شود

روش نهایی برای بازبینی کسب و کار، توجه به محصولات و خدمات ارائه شده و نهایی شده است که آیا منجر به سودآوری و کسب رضایت مشترسان شده است یا خیر؟ آیا تاکنون محصولات خود را بهینه تر ساخته‌اید  و برای توسعه‌ی آن برنامه ای دارید؟ آیا ایده‌‌ی جدید در ذهن خود پرورش داده‌اید؟

شما می‌توانید بررسی کنید که آیا راه دیگری برای بسته‌ بندی محصولات شما وجود دارد که متفاوت تر و سودآورتر باشد، آیا محصولات شما خیلی زود کهنه می‌شوند و توجه مشتری را جلب نمی‌کند و هر موضوعی که در نهایت منجر به افزایش درآمد شود را در نظر بگیرید. پس هر آنچه را که در ذهن دارید، بر روی کاغذ بیاورید و ارزیابی‌ های خود را آغاز کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. مقاله ی کاربردی بود، پیشنهاد میکنم در این حیطه مطالب بیشتری گذاشته بشه

  1. موضوع مقاله بسیار کاربردی و خوب بود چون در بیشتر موارد کسب و کار با انرژی فراوان شروع میشه و بعد بعلت موارد ذکر شده در مقاله دچار رکود میشه

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید