جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه هنر نه گفتن را فرا گیریم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
چگونه هنر نه گفتن را فرا گیریم؟

شاید هر یک از شما تا به حال با موقعیتی مواجه شده اید و یا درخواستی از سوی فردی داشته‌اید که نتوانسته اید در برابر وی مقاومتی نشان داده و نه از سر تمایل، بلکه تنها از سر اجبار تن به انجام خواسته‌ی او داده اید و با انجام آن دچار احساس نارضایتی شده‌اید. زیرا بسیاری از انرژی و زمان خود را صرف کاری دیگر و بدون برنامه اختصاص داده و خود را سرزنش کرده‌اید که چرا نتوانسته اید نه بگویید. نه گفتن، یک مهارت و هنر محسوب می‌شود و در موقعیت و شرایط مختلف می‌تواند به کار گرفته شود و بسیار مفید واقع شود.

به ‌طور کلی این عمل و مهارت نه گفتن در طی روند زندگی و در برابر خواسته های بی وقفه ی دیگران اعمال می‌شود، اما موضوع مهم، چگونگی نه گفتن است و باید به طرز و شیوه ای صحیح و با کمال احترام ادا شود.

تمرین نه گفتن برای تمامی افراد و صاحبان مشاغل و به خصوص برای کارآفرینان بسیار ضروری است. کارآفرین شامل افرادی چون اندیشمندان، کارفرمایان، مربیان انگیزشی و سخنرانان حرفه ای و غیره  می‌باشد. به عبارتی می‌توان گفت که برخورداری از مهارت نه گفتن یک آناتومی موفقیت برای تمام افراد و کارآفرینان است. زیرا آن‌ها همواره در شرایطی واقع می‌شوند که افراد دیگر از آن‌ها توقع انجام کارهایی را دارند که در قبال انجام آن، زمان خود را برای انجام پروژه ها و برنامه هایی که در نظر دارند از دست می‌دهند و دچار استرس و تردید و آشفتگی خواهند شد و تمام این ها به دلیل عدم توانایی نه گفتن آن فرد می‌باشد.

به همین دلیل است که نه گفتن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و یک مهارت کارآفرینی حیاتی برای حرفه ای تر شدن است. اگر شما به همه‌ چیز و تمام خواسته های اطرافیان و همکاران خود بله بگویید، در حقیقت در یک جاده یک ‌طرفه به سمت فرسودگی شغلی در حرکت هستید که تبعات منفی زیادی را برای شما در پی دارد و متأسفانه، نه گفتن بسیار دشوار است زیرا آن را به همه احساساتمان متصل کرده‌ایم و گفتن آن به دیگران می‌تواند به ما احساس خودخواهی و کمی بی‌ ادبی القا کند ولی با کمی تمرین می‌توان روحیه‌ی خود را در این زمینه تقویت کرده و توانایی نه گفتن و نه شنیدن را در خود پرورش داد و این موضوع را همواره در نظر داشت که بدین شیوه همواره بهتر می‌توان به خود و دیگران کمک کرد.

در این مقاله در مورد هنر نه گفتن و چگونگی بیان آن به دیگران بدون احساس سختی و خجالت و شرم صحبت می‌کنیم و شما فرا می‌گیرید که چطور این کار را انجام دهید.

نه گفتن

بیشتر بخوانید: آیا تحمل نه شنیدن را دارید

قوانینی برای نه گفتن تنظیم کنید

اگر می‌خواهید که در هنر نه گفتن تسلط پیدا کنید، شما در درجه‌ی اول نیاز به اعمال برخی قوانین دارد تا بتوانید از آن برای مواقعی که گفتن نه در آن وضعیت مناسب است،  استفاده کنید. به عبارتی شما با تقویت مهارت نه گفتن به خودتان ارزش و احترام قائل می‌شوید و به خیلی از درخواست ها، که برای حفظ وقت تان که بسیار برایتان ضروری و با ارزش است، نه می‌گوید. اگر قواعدی برای نه گفتن داشته باشید، به راحتی با تکیه بر آن و در موقعیت های دشوار و ناگهانی، به درخواست های افراد دیگر نه می‌گویید و یا پذیرفتن آن را به زمان دیگری موکول می‌کنید، بدین شیوه نپذیرفتن امور  برای شما بسیار ساده ‌تر و آسان تر می‌‌شود و شما می‌توانید از زمان خود بهترین استفاده را نموده و آن را به برنامه ها و پروژه هایی که در نظر دارید اختصاص دهید، به عبارتی بدین شیوه و با نه گفتن مدیریت زمان خویش را در دست خواهید داشت. ولی عدم توانایی نه گفتن منجر به کمبود وقت و به دنبال آن استرس و اضطراب و عقب افتادن کارهای ضرب العجلی شما می‌شود.

شما با آموختن چگونگی نه گفتن می‌توانید خود را برای شرایط دشواری که ممکن است به ناگاه با آن مواجه شوید، آماده سازید و از هدر رفت زمان و انرژی خود جلوگیری کنید و انرژی خود را مصر.ف کارهای مهم تر نمایید.

زمانی که فرصت برای انجام دادن و کمک به دیگران را دارید، دریغ نورزید. نه گفتن برای زمان هایی پیشنهاد می‌شود که شما خود زمان کافی برای انجام کارهای خود را ندارید و با پذیرش درخواست دیگران ممکن است از کارهای خود عقب بمانید.

تمرین نه گفتن را انجام دهید

زمانی که شما برای خود قوانین و شرایطی را مبنی بر نه گفتن در نظر می‌گیرید، می‌توانید تمرین کنید  و موقعیت های مختلف را در نظر بگیرید و در برابر خواسته های بی دلیل و بی وقفه‌ی دیگران نه بگویید و یا دست به انتخاب بزنید که آیا آن را اکنون بپذیرید و یا به زمان دیگری موکول کنید. تمرین نه گفتن مهارت شما را در این زمینه افزایش می‌دهد و به شما کمک می‌کند زمانی که در موقعیتی قرار می‌گیرید، بدون ترس و نگرانی به دیگران نه بگویید و تصمیم بگیرید که چه چیزی را می‌خواهید. ضرب المثل قدیمی، تمرین آدم را کامل می‌کند، در این زمینه کاربرد دارد و شما با تمرین کردن و قرار گرفتن در موقعیت های مختلف می‌توانید هنر نه گفتن خود را بهبود دهید. در نظر داشته باشید زمانی که برای اولین بار، پیشنهاد کسی را با نه گفتن رد می‌کنید ممکن است برایتان سخت باشد، اما پس از گذشت زمان و با تمرین بیشتر، گفتن نه، تبدیل به یک عنصر اصلی در زبان کارآفرینی و کسب و کاری شما خواهد شد.

نه گفتن

با احترام نه گفتن را  بیان کنید

شما در حیطه ی کاری خود نمی‌توانید، نه گفتن را بیان کنید و سپس به راه خود ادامه دهید. تمامی مدیران و کارآفرینان بایستی زمانی که پیشنهاد یا دعوت ‌نامه ای را رد می‌کنند، درست و صحیح عمل کنند و در صورت رد پیشنهاد و درخواست دیگران، آن را با کمال احترام و محترمانه بیان کنند. زیرا ممکن است که موقعیتی برای رفتن پیش همان افراد پیش آید و ضروری است که به‌ صورت آرام و با احترام نه بگویید. در نظر داشته باشید که نه گفتن هرگز به معنای بی احترامی به دیگری و گستاخی در برابر آنان نیست.

به عنوان مثال، موقعیتی را در نظر بگیرید که در آن کسی می‌خواهد شما را به ‌صرف قهوه دعوت کند و یک فرصت کارآفرینی جدید ارائه دهد، اما شما به آن علاقه‌ مند نیستید، سعی کنید به‌ جای پاسخ دادن، * نه من نمی‌توانم*، پاسخ شما اینچنین باشد، *متشکرم از دعوتتان، اما من در حال حاضر می‌خواهم استراحت کنم و پروژه جدیدی نمی‌پذیرم*. شما با احترام گذاشتن به دیگران در حقیقت به شخص خودتان احترام گذاشته و ارزش و منزلت کسب و کارتان را در نظر دیگران افزایش می‌دهید.

برای نه گفتن بدون شتاب و اضطراب پاسخ دهید

گاهی نپذیرفتن دعوت یا پیشنهاد از طرف دیگران منجر به ایجاد هراس و نگرانی و در برخی مواقع، باعث تپش قلب می‌شود. سعی کنید برای جلوگیری از آن و برای نه گفتن با آرامش و احترام، قبل از پاسخ دادن کمی مکث کنید. این برای ارتباطات چهره به چهره، ارسال ایمیل ‌ها، پیام ‌های رسانه‌ های اجتماعی و تماس ‌های تلفنی است. عدم وقفه باعث می‌شود شما به‌ طور ناگهانی پاسخ دهید، یا حتی بدتر، عجله کنید و بگویید بله.

بیشتر بخوانید: چطور خوش صحبت باشیم و دوست پیدا کنیم؟

وقت شما ارزش نه گفتن را دارد

یکی از دلایل عمده شکست افراد این است که آن‌ها نمی‌توانند ارزش زمان خود را به خوبی درک کنند. دانستن اینکه چقدر وقت شما ارزش دارد به شما کمک می‌کند که هنر نه گفتن تان را سریع‌تر از کسانی که ارزش زمان را نمی‌دانند به کار ببرید.

مثال خوبی از این نکته در جلسات است. افراد جلسات را دوست دارند، اما آن‌ها به ‌ندرت چیزی را انجام می‌دهند. با گفتن بله به جلسات در طول هفته، زمانی که می‌تواند صرف تمرکز بر رشد کسب ‌و کار شما شود را از دست می‌دهید. این کار مقدار ارزش بیشتری را نسبت به حضور در جلسات طولانی روزانه به ارمغان می‌آورد. بگویید نه و درک کنید که وقت شما بهتر است برای انجام وظایف دیگر استفاده شود.

برای نه گفتن ثبات داشته باشید

ممکن است در شرایطی قرار بگیرید و نه بگویید ولی پس از آن از جواب خود پشیمان شوید و یا شرمنده شوید و از  تصمیم خود برای نه گفتن در مورد انجام کاری اجتناب کنید، حتی احتمال دارد که در برابر خواسته ی دیگری بله بگویید. پس ثبات داشته باشید و به عقب برنگردید. اگر نه گفتن را با آرامش و احترام انجام دهید، نیازی به نگرانی در مورد برگشت به عقب نخواهید داشت. اگر کسی علیه نپذیرفتن شما، به شما فشار وارد کند، مطمئن باشید که ارزش بله گفتن را ندارد و شما کار مناسب را انجام داده‌اید.

این امر در حوزه ی کار و محیط های کاری بسیار مهم است، زیرا هنگامی‌که کسب‌ و کار شما شروع به رشد و پیشرفت می‌کند، وقت شما ارزشمندتر از طلا است. همچنین نمی‌خواهید که دچار فرسودگی شوید. جمله‌ی معروفی دراین زمینه وجود د ارد که بیان می‌دارد تفاوت بین افراد موفق و افراد بسیار موفق این است که افراد بسیار موفق تقریبا به همه‌ چیز نه می‌گویند و هنر نه گفتن در موقعیت های مختلف را دارند و به خوبی از آن استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید