جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آیا تحمل نه شنیدن را دارید

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
آیا تحمل نه شنیدن را دارید

بسیاری از افراد درخواست ها و نیازهای خود را نمی‌گویند و پیگیر دستیابی به آن نمی‌شوند زیرا از نه شنیدن گریزانند و می‌ترسند که با اعلام خواسته ی خود، از طرف مقابل، نه بشنوند، و ناراحت شده و حالشان بد شود. این موضوع باعث می‌شود که  آن‌ها بسیاری از موقعیت های خوب را از دست داده و فرصت پیشرفت را از خودشان بگیرند.

این عده از افراد، ظرفیت نه شنیدن را  ندارند که هیچ، حتی در خود تقویت هم نکرده و مدام می‌گویند؛ برام سخته نه بشنوم، اگه بگه نه، نمی‌خوام ضایع بشم، و ...

شاید در طول زندگی بارها و بارها با  چنین شرایطی مواجه شده و پاسخ نه شنیده باشیم و این برای همه ‌ی ما بسیار ناراحت کننده به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، رزومه ی کاری خود را برای شرکت و یا سازمانی فرستاده ایم و پاسخ نه شنیده‌ ایم و یا به فردی ابراز علاقه ‌نموده و پاسخ نه شنیده‌ایم. در دوران کودکی که بارها  برای خرید اسباب ‌بازی و خوراکی از والدین پاسخ نه شنیده‌ایم. همه ‌ی این ‌ها را در طول زندگی و با هر سنی تجربه کرده ‌ایم. بنابراین ما باید مهارت نه شنیدن خود را افزایش دهیم و به کمک آن، روی پای خود ایستاده و برای انجام فعالیت ‌های مختلف، به کسی وابستگی نداشته باشیم.

افزایش مهارت نه شنیدن، قطعا ما را به رشد و شکوفایی رسانده و این رشد از جنس استقلال شخصیتی خواهد بود. پس همیشه نه شنیدن بد نیست!

مهارت نه شنیدن

بیشتر بخوانید: 14 مانعی که قاتل انگیزه‌ی شما هستند

نه شنیدن را بیاموزید

شما انتظار دارید در همه ی موقعیت ها پاسخ مثبت از دیگران دریافت کنید و به این صورت راضی و خوشحال باشید. درست است که نه شنیدن ساده نیست، ولی چرا باید همیشه پاسخ مثبت دریافت کنیم؟

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که این موضوع  یک عادت ذهنی می‌باشد و ما از دوران کودکی عادت کرده‌ایم که با پاسخ‌ های منفی مواجه نشویم و همیشه درصد شانسی که برای شنیدن پاسخ مثبت قائل بوده‌ایم بسیار بیشتر از پاسخ منفی بوده است. ما همیشه انتظار پاسخ مثبت را داریم و نه شنیدن ما را ناامید می‌کند. ولی باید بدانیم که پاسخ نه به معنای شکست در برابر خواسته ‌ها نیست.

برخی مواقع آنچه که شما در نظر دارید و بدان می‌اندیشید با شخص مقابل متفاوت است و همین موضوع، دلیل بر نه شنیدن شما از طرف مقابل است. برخی افراد این ذهنیت را در زمان نه شنیدن دارند که آن‌ها لیاقت آن چیزی که می‌خواستند را ندارند و به نوعی، نه شنیدن را یک شکست می‌دانند. این شرایط در مصاحبه های کاری پیش می‌آید، بدانید که انی موضوع به معنای عدم توانایی شما نبوده، بلکه علت اصلی آن، عدم سازگاری و همفکری شما و فرد مقابل است.

اگر در این موارد این چنینی پاسخ منفی بشنوید، جای نگرانی ندارد. زیرا شما می‌توانید از این فرصت استفاده کرده و با کار کردن بر مهارت‌ های خود، نه شنیدن را به عاملی برای حرکت به سمت پیشرفت تبدیل کنید.

و گاهی می‌توانید از نه شنیدن به عنوان فرصتی برای تغییر استراتژی کسب و کار خود استفاده کنید، به عنوان مثال، فردی که بازاریابی تلفنی انجام می‌دهد، در روند تماس های تلفنی خود و شاید بیش از حد طبیعی، پاسخ نه از مشتری می‌شنود. در این شرایط می‌توانید، استراتژی خود را در مورد نحوه‌ی ارائه‌ی خدمات و کلماتی که برای تعریف آن به کار می‌برید را تغییر دهید. شما با تغییر روش و سیاست ها و بررسی خدمات و پیشنهاداتی که ارائه می‌دهید متوجه می‌شوید که چرا پاسخ  نه از مشتری دریافت می‌کردید.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای تغییر سبک زندگی و کسب موفقیت

روشی برای افزایش ظرفیت نه شنیدن

اکثر افراد در زمان نه شنیدن، ناراحت و دلخور شده و حس ناکامی ناشی از نه شنیدن را می‌پذیرند.  ولی برای افزایش مهارت نه شنیدن باید سعی کنید تا آن را به حس خوب تبدیل کنید، و به این شیوه اقدام کنید که در زمان نه شنیدن، این موضوع را بپذیرید که به درخواست تان جواب نه داده شده، نه به شخص شما.  بپذیرید که این دو با هم متفاوت هستند.

افزایش ظرفیت نه شنیدن مهارتی است که در برقراری ارتباط مثبت و سازنده با دیگران به ما کمک می‌کند. یک فرد فروشنده و یا مغازه داری را در نظر بگیرید که برای فروش محصولش، جواب نه  از مشتری می‌شنود، اگر این موضوع چند بار تکرار شود و پاسخ منفی دیگران را به شخص خودش مرتبط بداند، ناامید شده و دیگر ادامه نمی‌دهد. ولی اگر جواب منفی را مربوط به محصولش و یا روش بازاریابی اش بداند و به این نتیجه برسد که محصولش بسته بندی جذابی ندارد و یا محل مناسبی برای ارائه محصولاش در نظر نگرفته، سعی در بهبود آن‌ها نموده و به پاسخ مثبت خواهد رسید.

اگر نه هایی که  از دیگران می‌شنویم را به عنوان موانع کوچک در نظر بگیریم، درمی‌یابیم که می‌توانیم آن‌ها را حذف نموده و یا با پریدن از روی آن‌ها، با قدرت بیشتری به مسیر خود ادامه دهیم.

به عبارتی پی می‌برید که در موقعیتهای مشابه بعدی، چطور خود را آماده تر کنید. پس هر نه شنیدن می‌تواند برای ما به عنوان یک معلم و یک تجربه ی خوب تلقی شود. به این شیوه می‌توانیم مهارت نه شنیدن را در خود تقویت کنیم.

اگر این طرز فکر را داشته باشید که «نه» به معنی «فعلا نه» است، قطعا خواسته های منطقی و اخلاقی خود را دوباره پیگیری می‌کنید تا «فعلا نه» تبدیل به «بله» شود و اگر هم نشد خود را ناراحت و اذیت نخواهید کرد.

یک روش عالی برای افزایش تحمل و ظرفیت نه شنیدن، این است که به دیگران درخواست هایی بدهیم که می‌دانیم جوابشان نه است تا با این کار، ماهیت نه شنیدن در مغز ما جایگزین شده و قوی شود.

مخصوصا این درخواست را از کسانی داشته باشید که  با آن‌ها رودربایستی داشته و برایتان دشوار است که از آن‌ها نه بشنوید. یعنی تمرین نه شنیدن را در فضای واقعی انجام داده و خودتان را به چالش بکشید.

ظرفیت نه شنیدن

تمرین عملی برای تقویت مهارت نه شنیدن

یک تمرین ساده برای نه شنیدن وجود دارد که می‌تواند نقش زیادی در جهت تقویت مهارت نه شنیدن شما داشته باشد. هر روز یک یا دو بار از کسی درخواستی داشته باشید که می‌دانید پاسخ شخص مقابل، قطعا نه می‌باشد. به عنوان مثال، در خریدی که انجام می‌دهید از فروشنده بخواهید 90 درصد به شما تخفیف دهد.  و یا از مغازه داری که  در اطراف و نزدیک محل زندگی و محل کار شماست و می‌دانید پول خرد ندارد درخواست کنید تا یک تراول چک را برای شما خرد کند. به احتمال زیاد به شما خواهد گفت نه، پول خرد ندارم، شاید هم به شما غر بزند و بگوید: « آخه اول صبح کی پول خرد داره». در این لحظه، از مغازه دار تشکر کنید و از مغازه خارج شوید.  

مزیت این کار این است که ترس و واهمه‌ی نه شنیدن، در شما از بین می‌رود و خود را برای درخواست های مهم تر آماده می‌کنید و در موقعیت های مختلف می‌توانید به راحتی از دیگران درخواست داشته باشید. وقتی در پاسخ به جواب نه، به گرمی از دیگران تشکر کنید، به افزایش ظرفیت نه شنیدن خود کمک کرده و اعتماد به نفس تان نیز افزایش می‌یابد.

در انجام این تمرین و تمرینات مشابه باید توجه داشته باشید که برای دیگران مزاحمت ایجاد نکنید و در شرایطی درخواست کنید که طرف مقابل به دلیل رودربایستی و علی رغم میل باطنی خویش، رفتار نکند.

نه شنیدن یک مهارت ضروری است که باید برای رسیدن به آن تلاش کنید و ظرفیت خود را افزایش دهید. وقتی که آن را به دست آورید، خواهید دید که چقدر نسبت به دیگران متمایز تر خواهید شد.

بر ترس نه شنیدن غلبه کنید

بسیاری از افراد، دچار ترس هایی هستند که بر روند زندگی آن‌ها تاثیر گذاشته و همچون یک مانع، نمی‌گذارند به موفقیت برسند و یکی از این ترس ها، ترس نه شنیدن است و اگر بگوییم این ترس به ما خیانت می‌کند، بیراه نگفته ایم.

افرادی هستند که به دلیل ترس نه شنیدن، از درخواست کردن آنچه که مدنظر دارند منصرف می‌شوند. به عنوان مثال، فردی از درخواست اضافه حقوق، ارتقای شغلی، دوستی و … که شاید بسیار مهم است و لذت و خوشی زیادی برای وی به همراه دارد، منصرف می‌شود. فقط به این دلیل که ظرفیت نه شنیدن را ندارد.

باید این نکته را بدانیم که برای دستیابی به موفقیت و رسیدن به خواسته و اهدافمان، در شرایطی قرار می‌گیریم که باید درخواست هایی را از افراد مختلف داشته باشیم و باید مهارت نه شنیدن را در خود تقویت نموده و تنها به خاطر ترسیدن از جوابی که می‌گیریم، از حرف زدن و درخواست کردن، منصرف نشویم.

بله، ممکن است جوابی که دریافت می‌کنیم مثبت یا منفی باشد، ولی بدانید که در هر صورت باید اقدام نموده و آمادگی برای هر پاسخی را از طرف مقابل داشته باشید. متأسفانه افرادی که در این زمینه ترس نه شنیدن و رد شدن دارند، به مرحله ی  اقدام و عمل نمی‌رسند.

در مسیر رسیدن به اهداف و خواسته ها باید تلاش کنیم و راه و روش های درخواست کردن صحیح را یاد بگیریم تا احتمال جواب منفی شنیدن را برای خود کاهش دهیم. ولی باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که در این مسیر، به هیچ وجه نباید اطمینان داشته باشیم که همیشه و همه جا تایید همه را خواهیم داشت.

باور اشتباهی که در ما شکل گرفته این است که تصور داریم دیگران باید به ما بله بگویند و ما را تایید کنند. در صورتی که اگر واقع بینانه به این موضوع توجه کنیم، متوجه می‌شویم که در راه رسیدن به خواسته هایمان امکانش وجود دارد که بارها و بارها رد شویم.

با این تصور زمانی که به دنبال پیدا کردن شغلی هستید، توقع ندارید که در همان اولین مصاحبه ای که می‌روید جواب مثبت بشنوید. می‌پذیرید که ممکن است تعدادی مصاحبه ی کاری داشته باشید که رد شوید، ولی شما به راه خود ادامه می‌دهید و موارد و گزینه های دیگر را امتحان می‌کنید و امید دارید که بالاخره پاسخ مثبت می‌شنوید.

بیشتر بخوانید: چطوری باید اعتماد به نفس مون رو افزایش بدیم؟

راهکارهایی برای تحمل نه شنیدن

چالش هایی از جنس نه شنیدن را تمرین کنید، بعد از اینکه این چالش ها را انجام دادید، ترس نه شنیدن شما  کاهش یافته و در موقعیت های دیگر نیز بهتر عمل می‌کنید.

لیستی تهیه کنید از مواردی که نگرانید در آن موقعیت ها نه بشنوید. بعد از تشکیل این لیست، آن را به ترتیب از ساده به سخت مرتب کنید و از موارد ساده شروع به انجام دادن کنید. به مرور که این لیست را انجام می‌دهید برای شرایط دشوار تر آماده می‌شوید.

با خود بیندیشید که هم  خود ما و هم دیگران این حق را داریم که نه بگوییم. به این صورت این موضوع برای شما آسان تر شده و  انتظار شنیدن پاسخ منفی را خواهید داشت.

هنگامی که نه شنیدید به جای اینکه خود را شکست خورده در نظر بگیرید، سعی کنید که از آن موقعیت درس گرفته و با بررسی آن بفهمید که دفعه ی بعد چه کار کنید که در چنین شرایطی، جواب منفی نشنوید.

هنگامی که پاسخ نه شنیدید از فرد بپرسید که آیا می‌توانم بدانم که چرا جواب شما منفی است؟ وقتی در کمال ادب و احترام بپرسید، احتمالا فرد جواب می‌دهد و شما از دلیل وی برای نه گفتن، آگاه می‌شوید.

در پایان، این نکته ی مهم را یادآوری می‌کنیم که بدانید و در ذهن خود داشته باشید که بسیاری از افراد بزرگ و مشهور در تاریخ بودند که در پی تلاش و کوشش خود، بارها و بارها از سوی دیگران رد شدند و پاسخ منفی شنیدند، آن‌ها به جای اینکه خود را شکست خورده بدانند، از آن نه شنیدن ها درس گرفتند و بعدا توانستند به موفقیت های بزرگتری برسند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید