جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

14 مانعی که قاتل انگیزه‌ی شما هستند

author منتشر کننده
نظرات (7) 13 1
14 مانعی که قاتل انگیزه‌ی شما هستند

زمانی که در مورد انگیزه صحبت می‌کنیم، طبعاً به افرادی فکر می کنیم که در پی دستیابی به یک هدف مهم و بزرگ هستند. زیرا انگیزه به منزله ‌ی سوخت موتور حرکتی و انرژی انسان می‌باشد.

البته پدیده‌ی ناخوشایندی وجود دارد که برخی افراد با آن مواجه می‌شوند و آن چیزی جز معضل کاهش انگیزه نمی‌باشد. که به مرور و با گذشت زمان پدیدار می‌شود و به تدریج، انگیزه‌ی انسان محو شده و تنبلی و مقاومت نسبت به تغییر و پیشرفت جای آن را می‌گیرد. کاهش انگیزه همواره بلای جان افراد بوده و بهره‌ وری و عملکرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ترس ها، بهانه ها و افکار و عقاید به عنوان مانع انگیزه شناخته می‌شوند و شما را از دستیابی به اهداف باز می‌دارند.

از دست دادن انگیزه، مسئله‌ی‌ دشواری برای انسان محسوب می‌شود، زیرا عوامل نسبتاً زیادی در آن دخیل می‌باشند و تسلیم‌ شدن و کاهش انگیزه، معمولاً در چهارده مورد زیر خلاصه می‌شود. آن ‌ها را بخوانید و با غلبه بر آن ها و مثبت اندیشی به پیشرفت و موفقیت دست یابید.

انگیزه‌

بیشتر بخوانید: چگونه احساس شادی و لذت را وارد زندگی مان کنیم؟

مانع انگیزه شماره 1: بسیار سریع باید به هر چیزی برسید

این موضوع و سرعت در دستیابی به آنچه که می‌خواهید و مشاهده‌ی نتیجه ی کار، در واقع مشکل خیلی از افراد ‌است. به دلیل استفاده از اینترنت و برنامه های تبلیغاتی و آموزشی که وجود دارد و همگان بدان دسترسی دارند، با شمار زیادی از تبلیغاتی مواجه می‌شویم که اعلام می کنند، یک شبه میلیاردر شو، تو یک ماه کنکور پزشکی قبول شو و..

باید گفت تمام این ها مشتی از خزعبلات در مورد موفقیت ‌های دو روزه می‌باشد و در واقعیت هیچ یک از آن ها امکان پذیر نمی‌باشد.

با وجود اینکه هر یک از شما می‌دانید که این گفته ها، چرندیاتی بیش نیست، اما به طور ناخودآگاه بر روی ذهن شما تأثیر می‌گذارند و ممکن است آن را باور کنید و  فکر کنید که همه چیز باید خیلی سریع پیش رفته و انجام شود و به این صورت بعد از گذشت زمان، تصور کنید که بدان دست نخواهید یافت و انگیزه‌ی خود را از دست بدهید.

بله، زندگی کوتاه است، اما به یاد داشته باشید که اگر افراد، سریع به هر چیزی می‌رسیدند، اکنون همه ‌ی انسان ‌ها تمام چیزهایی که می خواستند را به دست آورده بودند. راز خوشبختی شما در این امر است که، به آرامی و به صورت مداوم تلاش کنید و بدانید که افراد صبور و پر تلاش موفق تر هستند.

مانع انگیزه شماره 2: اشتباهات تکراری و مداوم دارید

دلیل دیگری که باعث می‌شود شما در برابر شرایط و موقعیت های مختلف، انگیزه‌ی خود را از دست داده و تسلیم می‌‌شوید این است که یک اشتباه را بارها و بارها تکرار می‌کنید و سپس با تعجب از خودتان می‌پرسید که چرا من نتیجه نمی‌گیرم و چرا همیشه به در بسته می‌خورم ؟ و به این شکل انگیزه‌ی خود را از دست می‌دهید و از ادامه ی راه باز می‌مانید و با کمال تعجب، شما به زودی و دوباره همین اشتباه را تکرار خواهید کرد و به عبارتی باید گفت که شما روی چرخ اشتباهات گیر کرده اید.  

شما بایستی بعد از هر بار برخورد به مانع و عدم دریافت نتیجه‌ی درست، مسیرتان را بازبینی کنید و از افرادی که همچون شما فعالیت انجام داده اند و مسیر شما را طی کرده ‌اند نیز کمک بخواهید و از اشتباهات آن ها درس بگیرید و مرتکب آن خطاها نشوید و به پیشرفت بهتری دست یابید. در هر مرحله، مسیرتان را عوض کنید اما هدفتان را نه.

برای رسیدن به چیزی که می ‌خواهید، قطعاً روش ‌های زیادی وجود دارد. با تحقیق و بررسی از آن ‌ها مطلع شوید و نگذارید چند روش اشتباه، شما را از رسیدن به خواسته ‌تان منصرف کند و انگیزه‌ی شما را از بین ببرد.

انگیزه‌

بیشتر بخوانید: چگونه عادت های بد خود را ترک کنیم و عادت های خوب بسازیم (بخش اول)

مانع انگیزه شماره 3: در مقابل تغییر کردن مقاومت می‌کنید

موردی که اکثر افراد با آن مواجه هستند و به عنوان مانعی بزرگ در مسیر موفقیت آن ها می‌باشد، ترس از تغییر است. این عده ترجیح می‌دهند که در منطقه ‌ی امن ‌شان بمانند و جرئت پذیرش ریسک نداشته و در برابر تغییر مقاومت می‌کنند. زیرا از نگاه و حرف دیگران در مورد خودشان نگران ‌اند و می‌ترسند که جور دیگری درباره ی آن ‌ها فکر کنند. در جایی که هستند و در شرایطی که به سر می‌برند، احساس راحتی می‌کنند.

اما باید گفت که یکی از موارد اصلی خوشبختی در زندگی انسان، میزان پیشرفت وی می‌باشد. شاید تصور کنید که بدون تلاش برای تغییر، زندگی‌ تان را وارد سختی و ناخوشی نکرده و از ثبات و امنیت برخوردارید. اما به یاد داشته باشید که تسلیم شرایط شدن و پیشرفت نکردن، اصلی ‌ترین عامل از بین ‌برنده‌ی خوشحالی‌ تان در آینده خواهد بود.

مانع انگیزه شماره 4: قدرت‌ خود را نادیده گرفته و ضعف ‌ها را بزرگ می‌بینید

معمولاً کسانی که عزت نفس و اعتماد به نفس پایینی دارند، ضعف ‌هایشان را بزرگ و جبران ‌ناشدنی می‌بینند و فکر می‌کنند هیچ قدرت و مهارتی ندارند و یا اگر دارند، برایشان فایده ای نداشته و به هیچ دردی نمی‌خورد. واقعیتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شاید شخص شما قدرت برقراری ارتباطی که دوست یا همکار شما دارد را نداشته باشید، اما ممکن است قدرت تحلیل اطلاعات بیشتری از او داشته باشید. شما ضعف‌ تان را خیلی مهم و بزرگ جلوه می دهید و قدرت و مهارت هایتان را نادیده می‌گیرید.

مسئله این نیست که شما قدرتمند یا ضعیف هستید. بلکه  مسئله این است که قدرت‌ و ضعف‌ افراد با یکدیگر فرق دارند و بهتر است شما به جای تمرکز و تلاش برای جبران ضعف‌ ها، قدرت‌ و توانایی های خود را جدی بگیرید و از آن ‌ها برای پوشش دادن ضعف ‌هایتان استفاده کنید.

مانع انگیزه شماره 5: همیشه از دیگران طلبکارید

شاید شما در اطراف خود نیز تعداد زیادی از این نوع افراد را مشاهده کرده باشید که همیشه از دیگران طلبکارند و احساس می‌کنند که دنیا به آن ‌ها بدهکار است!

این عده  فکر می‌کنند که موفق ‌شدنشان وظیفه‌ی پدر و مادر بوده و یا در پی انجام خدماتی از سوی آن ‌ها محقق می‌شود. و مدام شکایت می‌کنند که چرا دیگران کاری برایشان نمی کنند، و فکر می‌کنند زمین و زمان دست‌ به ‌دست هم داده که آن‌ ها آدم ‌های شکست‌ خورده ‌ای باشند.

اگر شما هم جزء این گروه هستید، باید بگویم که اولاً دنیا چیزی به شما بدهکار نیست. هر چند که نمی‌توان نقش شانس و خانواده و دولت ‌و .. را در کسب موفقیت نادیده گرفت. اما باید بدانید که سرانجام همه چیز به خودتان بر می‌گردد. شما خود باید تلاش و کوشش نموده و با  شناخت و تکیه بر توانایی های خود، افزایش انگیزه‌ی بیشتری به دست آورده و به مسیر خود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: نکاتی برای دستیابی به ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس و غلبه بر افکار مزاحم

مانع انگیزه شماره 6: انجام هر کاری را به انگیزه مرتبط می‌دانید

اگر فکر می‌کنید که تمام انسان ‌های موفقی که می‌شناسید، همیشه برای رسیدن به خواسته‌ هایشان پر از انرژی و انگیزه بوده اند، بدانید که کاملاً اشتباه فکر می‌کنید. در واقع تفاوت اصلی آدم هایی که در زندگی به خوشبختی و موفقیت دست می‌یابند، نسبت به دیگران، این نیست که آن ‌ها همواره بسیار پر انگیزه و مشتاق هستند، بلکه آن‌ ها توانایی و قابلیت این را دارند که در هر شرایط و موقعیتی، چه با انگیزه و چه بدون انگیزه به مسیر خود ادامه می‌دهند و بلدند که در شرایط بحرانی و تنبلی و کسالت، خود را از مخمصه نجات داده و با مثبت اندیشی به پیشرفت خود کمک کنند.

اگر تصور می‌کنید و با خودتان قرار گذاشته اید که تنها  زمانی به سمت رویاهایتان پیش روید که انگیزه و انرژی زیادی دارید، پس احتمالاً شما در زندگی به چیز زیادی نمی‌رسید.

با خودتان بگویید که مهم نیست امروز چند شنبه است، مهم نیست ظهر است یا شب، مهم نیست هفته قبل درگیر مسائل گوناگون بوده اید و سرتان شلوغ بوده، مهم نیست که امروز انرژی و توان کمی دارید و یا حوصله‌ ندارید. فقط باید انجامش دهید (هیچ بهانه ای قبول نیست).

مانع انگیزه شماره 7: ترس از آینده دارید

انسان ‌ها به طور غریزی، ترس زیادی از آینده و اتفاقات ناشناخته‌ دارند و این ترس در بسیاری از مواقع بی دلیل بوده و انگیزه‌ی کار و فعالیت را از بین می‌برد. حتی گاهی مواقع، منبع ترس برایمان مشخص نیست و تنها به عنوان مانعی مزاحم بر سر راهمان بوده و ما را از رسیدن به اهداف دور می‌کند.

افراد می‌ترسند که با انجام کاری، ممکن است چیزهایی را از دست بدهند و یا شاید شرایط تغییر کند و تمام کارهایی که انجام داده اند بیهوده شده و ارزشی نداشته باشد.  

به یاد داشته باشید که شما چه شروع به انجام کاری کنید و یا به دلیل ترس از آینده ی نامعلوم و اینکه چه خواهد شد، کاری نکرده و از انجام کار و فعالیت سرباز زنید و ادامه ندهید، آینده‌ همچنان ناپیداست. تنها کار مفید و ارزشمندی که شما باید بکنید این است که هم اکنون تمام تلاش خود را برای پیشرفت و ساختن آینده ی خود به کار گیرید.

بیشتر بخوانید:‌ چطور به کارمندانم انگیزه بدم و یه تیم شادتر داشته باشم؟

مانع انگیزه شماره 8: از شکست می‌ترسید

یکی دیگر از دلایل رایج کاهش انگیزه و تسلیم شدن این است که در طول مسیر، استوار و جدی نبوده و در برخورد با موانع و سختی ‌ها میزان هیجان و اشتیاق ‌تان برای کسب موفقیت کم می‌شود. قضیه بسیار ساده است، زیرا مردم در مورد اهداف و آرزوهایی که دارند، فقط صحبت می‌کنند و زمانی که باید عمل نمایند به دلیل ترس از شکست و موفق نشدن ترجیح می‌دهند وقت کشی کرده و اقدام نکنند.  

اگر برای دستیابی به اهداف و لذت چشیدن موفقیت، اشتیاق جدی نداشته باشید، با کوچکترین موانع و سختی ‌ها به راحتی از پای درآمده و نا امید می‌شوید.

مانع انگیزه شماره 9: نگرانید که چیزهایی را از دست دهید

این دلیل به میزان اهمیت رویاهایتان اشاره دارد. شما انگیزه‌ی لازم برای شروع را ندارید، زیرا نگرانید که با به دست آوردن چیزی، مواردی دیگر را از دست دهید. اگر آنچه که در پی تلاش برای رسیدن به آن هستید برایتان مهم بوده و ارزشمند باشد، نگران‌‌ از دست دادن امور دیگر نخواهید بود.

شما نمی‌توانید همه چیز را با هم داشته باشید. به عنوان مثال، برای کسب رتبه ی تک رقمی در کنکور، خیلی از میهمانی و سفر و گردش با دوستان را از دست می‌دهید. اگر می خواهید کسب ‌و کار خودتان را داشته باشید و آن را گسترش دهید، باید زمان زیادی را به کار اختصاص دهید و از بودن در کنار خانواده و وقت گذراندن با آن ها بکاهید‌ و یا برای سرمایه بیشتر در کار شاید نیاز باشد که ماشین خود را بفروشید.

سعی کنید از فرصت ‌هایی که در اختیار دارید نهایت استفاده را کنید و نگذارید حس اینکه چیزی  را از دست می‌دهید، مانعی برای نرسیدن به خواسته‌ های بزرگ زندگی ‌تان باشد.

مانع انگیزه شماره 10: خودتان را باور ندارید

مرسوم ترین و پرتکرارترین دلیل که تعداد کثیری از افراد را به زانو در آورده و باعث از بین رفتن انگیزه‌ی آن ‌ها می‌شود، همین عامل عدم باور خود می‌باشد. مهم ترین تفاوت میان انسان ‌های موفق و انسان ‌‌های معمولی این است که افراد موفق‌ با یک شکست و نه شنیدن از دیگران، دست از کار نمی‌کشند، نا امید نمی‌شوند و همچنان ادامه می‌دهند.

مانع انگیزه شماره 11: تایم کاری زیاد و استراحت کمی دارید

بدانید و آگاه باشید که سخت‌ کوشی همیشه جواب درست نمی‌دهد. برای موفق شدن در انجام هر کاری، اگر چه که نیاز به تلاش و کوشش فراوان و سخت کوشی می‌باشد و از ضروریات محسوب می‌شود، اما باید به راه و روشی صحیح و کاملاً اصولی انجام شود.

اگر بخواهید با کم کردن از خواب شبانه، چند ساعت بیشتر کار کنید، چندان کار صحیحی انجام نداده اید. زیرا  اگر شما خواب کافی دریافت نکرده باشید، صبح زود و هنگام بیدار شدن، سرحال نبوده و در تمام طول روز انرژی شما در سطح پایینی قرار دارد. و میزان کار مفید شما کاهش می‌یابد. بنابراین باید تعادل بین تایم کاری و استراحت شما برقرار باشد تا به نتیجه‌ی صحیحی برسید.

مانع انگیزه شماره 12: فکر می‌کنید که مشکلات شما را افراد دیگر ندارند

در مسیر تحقق خواسته ‌ها‌یتان ممکن است با مشکلات زیادی مواجه شوید. باید آن ‌ها را بپذیرید و با صبوری، آن ها را از میان بردارید. این گونه فکر نکنید که تنها شما هستید که درگیر این مشکلات هستید و هیچ کسی مثل شما نیست. احساس نکنید که مشکل شما یک مشکل غیر عادی و حل ‌نشدنی است. زیرا افراد زیادی مثل شما کسب ‌و کارشان دچار رکود می‌شود، دچار بیماری و سختی می‌شوند، و هم اکنون بسیار ناراحت و در فکر حل مشکلات خود هستند و نمی دانند با زندگی ‌شان چه کار کنند.

ذهن ‌تان را باز کنید و دنیا و آدم‌ های اطراف ‌تان را با مشکلات ‌شان ببینید و مطمئن باشید که هزاران و شاید میلیون‌ ها نفر دیگر هم، مشکلاتی دارند و خواهند داشت. با کسانی که مشکلاتی شبیه شما داشته ‌اند مشورت کنید و از آن ‌ها کمک بخواهید.

مانع انگیزه شماره 13: در گذشته گیر کرده ‌اید

افراد بسیاری هستند که با مرور و یادآوری خاطرات گذشته مدام با خود درگیر هستند و شکایت می‌کنند و احساس منفی دارند و به دیگران منتقل می‌کنند. به این مثال ها توجه کنید، پنج ماه پیش می‌خواستم رژیم بگیرم ولی بعد دو هفته نتوانستم و تسلیم شدم. وقتی دوم راهنمایی بودم همه ی همکلاسی هایم نمره خوب گرفتن ولی من یازده شدم. سه بار تا حالا آزمون استخدامی شرکت کردم و نشد و این بار هم نمیشه و ...

در این شرایط، شما باید باور داشته باشید که توانایی تغییر را دارید و می‌توانید پیشرفت کنید. شما می‌توانید هر روز بهتر از روز قبل باشید و دیگر مانند گذشته‌ تان نیستید.

خودتان را آنقدر مشغول لحظه‌‌ی حال کنید که به ذهن‌ تان فرصت فکر کردن به گذشته را ندهید. با کارهای کوچک و موفقیت ‌های ریز به خودتان ثابت کنید که می توانید تغییرکرده و بهتر شوید.

مانع انگیزه شماره 14: طرز فکرتان در مورد شکست اشتباه است

عده ای هستند که توانایی شکست و پذیرش تجربه ای که از آن شکست به دست می‌آید را ندارند و گمان می‌کنند که به آخر خط رسیده اند و تمام راه های ممکن برایشان بسته شده است و بدبخت عالم هستند.

در صورتی که باید بدانید، شکست فقط یک نشانه است که به شما هشدار می‌دهد. این روشی که انجام داده اید، نتیجه بخش نیست و روش دیگری را انتخاب کنید.

بپذیرید که شکست به شما و شخصیت تان ربطی ندارد و زمانی که شکست خوردید با خودتان نگویید که من آدم شکست ‌خورده ‌ای هستم.

همواره به یاد داشته باشید که تنها دسته ‌ای از آدم ‌ها شکست نمی‌خورند که هیچ تلاشی برای رسیدن به خواسته ‌هایشان ندارند. باید قبول کنید که شکست بخش بزرگی از راه موفقیت به شمار می‌رود.

فکر می‌کنید کدام یک از این 14 مانع انگیزه که در بالا گفتیم، به شما مربوط می‌باشد؟‌

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (7)

  1. منتظر ماندن برای "انگیزه" خودش مانع پیشرفت است .لازم نیست منتظر انگیزه بمانیم .شروع یک کار خودش به تنهایی پیامد انگیزشی خواهد داشت .

  1. ممنون از شما بابت مطالب خوب و مفیدتون

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید