جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه احساس شادی و لذت را وارد زندگی مان کنیم؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 3 0
چگونه احساس شادی و لذت را وارد زندگی مان کنیم؟

امروزه کمتر کسی را می‌توان در اطراف خود مشاهده کرد که همیشه سرشار از احساسات مثبت و شادی است. اکثر افراد به دلیل فشارها و تنش هایی که دارند، شادی و خوشحالی زیادی را تجربه نمی کنند.

برخی مواقع، دلیل اصلی اینکه افراد احساس شادی را تجربه نمی‌کنند و هر روزه از آن فاصله می‌گیرند، این است که ظاهر زندگی دیگران را با شرایط خود مقایسه می‌کنند و همواره در تنش و نگرانی به سر می‌برند، اگر فکر می‌کنید که دیگران به دلیل ثروتمند بودن و داشتن شرایط بهتر، احساس شادی دارند، بدانید که اشتباه می‌کنید و بهتر است دست از مقایسه کردن خود با دیگران بردارید و فکرتان به کار خودتان باشد. افراد شاد، دنیای خوب و زیبایی دارند و بسیار خوشبین، شکرگزار، مهربان و متعهد هستند.

اما واقعاً چگونه می توانیم احساس شادی را در خودمان ایجاد کنیم؟

احساس شادی

بیشتر بخوانید: 8 ترفند برای ایجاد تغییر اساسی در زندگی

احساس شادی چیست؟

بخشی از احساسات و حالات افراد است که دلیل و معیاری قوی و مستحکم برای توصیف آن‌ها به شمار می‌رود، به عنوان مثال در روانشناسی و جلسات مشاوره، افراد از نظر خلقی بررسی می‌شوند. به طوری که داشتن خلق خوب و یا برعکس، خلق پایین، ملاکی برای تعیین احوال انسانی می‌باشد. خلق خوب به این معناست که فرد، آرامش درونی و فکری متمرکز داشته و دارای احساس مثبت و روحیه ی شاد می باشد و فعالیت موثری در زندگی شخصی و محیط شغلی دارد.

زمانی که فرد احساس شادی نداشته باشد، در طول زمان انگیزه و انرژی خود را از دست داده و منجر به تضعیف روحیه‌ی وی شده و به دنبال آن مشکلات دیگری پیش می آید.  

البته در کنار احساس شادی، احساس شعف درونی نیز وجود دارد که مجموع این ها منجر به ایجاد زندگی شاد برای فرد می‌شود و فردی که به دنبال خلق شادی می‌باشد، از هر لحظه و از هر موضوع کوچکی لذت می‌برد و با لذت بردن از شادی های کوچک، احساس شادی را برای خود و حتی اطرافیان ایجاد می‌کند.

اگر دقت کنید متوجه می‌شوید که احساس شادی در کودکان بیشتر بروز پیدا می‌کند زیرا آن ها  احساسات مثبت را سریع تر و راحت تر درک می‌کنند.

یک کودک برای یک خوراکی ساده، یک جشن تولد ساده، یک هدیه ساده، شادی و هیجان بیشتری نسبت به یک بزرگسال بروز می‌دهد. به همین دلیل گفته می‌شود که یکی از راه های درمان خلق پایین و ایجاد زندگی شادتر، پذیرفتن کودک درون و همراهی با آن است.

کودک درون تان شما را ترغیب می‌کند که از بازی کردن لذت ببرد و یا به تماشای بازی دیگران و احساس شادی دیگران بنشیند.

بیشتر بخوانید: با این نکات ساده به بمب انگیزه تبدیل بشین

احساس شادی را در خود خلق کنید

اگر می‌خواهید که سرشار از انرژی مثبت و احساس شادی شوید و روحیه تان بهبود پیدا کند، توصیه می‌کنیم که به پارک بازی بچه ها سر بزنید، قول می‌دهیم که لبخند می‌زنید و روحیه ی شادتری به دست می‌آورید.

برای خلق احساس شادی، برنامه ریزی و هدف گذاری کنید. به عنوان مثال، برنامه ای که مدت هاست در نظر دارید را انجام دهید و یا در زمینه ی آن آموزش ببینید، به این روش، شما شوق رسیدن به آن را در خود پرورش داده و زمانی که به آن دست یافتید و انجامش دادید، حس مثبت خود باوری در شما تقویت شده و اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد.

یکی دیگر از راه های خلق شادی، بوییدن عطری آشنا که حس نشاط را در شما بیدار کند، پوشیدن لباسی که آن را دوست دارید، تماشای منظره ای زیبا از طبیعت و ... می‌باشد.

انجام امور کوچک و دستیابی به آن ها، نتایج بزرگی در پی دارند و آن هنگامی که انجام می‌گیرند، احساس شادی را در انسان خلق می‌کنند. شاید در ابتدا امور کوچک و ساده و انجام آن ها، اهمیت نداشته باشند و یا کاری بیهوده به نظر آیند. اما وقتی به مرور زمان، روحیه ی شاد در فرد بروز یابد، اثرات بزرگ تر و بیهنه تر آن نیز نمایان می‌شود.

مورد دیگری که باعث شادی می‌شود، سفر رفتن است. زیرا سفر می تواند انرژی و روحیه ی تازه ایجاد کرده و به فرد منتقل کند تا بتواند به امور خود پرداخته و آن ها را از سر بگیرد.

بعد از سفر، ورزش کردن نیز یکی از روش های کسب شادی و نشاط است. به ورزشکاران حرفه ای توجه کنید، آن‌ها همیشه دارای روحیه‌ای قوی و ذهن باز هستند و به راحتی ابراز وجود می‌کنند و محبوب همگان می‌باشند.

مورد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد، ارتباط با انسان‌های مثبت و شوخ طبع است، انسان‌هایی که واقعا برای دیگران و اطرافیان احساس شادی را پدید می‌آورند نه افرادی که شوخی خصمانه دارند و ظرافت کلامی و احساسی را رعایت نمی‌کنند.

برای برانگیختن احساس شادی باید اقداماتی خاص و همیشگی در نظر داشت، زیرا اگر احساس لذت از زندگی حذف شود، تبدیل به افرادی می‌شویم که دیر یا زود عملکرد مثبت مان در زندگی را از دست می‌دهیم. احساس شادی باعث بالا رفتن عملکرد در زندگی می‌شود و به ما کمک می‌کند که زندگی شاد تری را تجربه کنیم.

احساس شادی

بیشتر بخوانید: چطوری باید اعتماد به نفس مون رو افزایش بدیم؟

بهانه های کوچک برای اینکه بتوانید سریع شاد شوید

برخی روزها و لحظات برایمان پیش می آید که احساس خوبی نداشته و حالمان خوش نیست، در این شرایط نیاز داریم که واقعا خیلی زود شاد شویم. در این لحظه به دنبال علت و دلیل حالمان نیستیم و نمی‌خواهیم با مطالب و تکنیک های روانشناسی بهبود یابیم، فقط می‌خواهیم سریع شاد شویم، زیرا معمولا شاد بودن، باعث می‌شود که فرد احساس کند انرژی  و توان بیشتری برای انجام و پیگیری کارها و فعالیت هایش را دارد.

در اینجا نکاتی ظریف و ساده بیان شده که با بکارگیری مداوم آن‌ها احساس شادی در شما تقویت شده و روحیه تان را در حداقل زمان ممکن، تعییر خواهد داد.

- هر زمانی که احساس کردید بسیار خسته و ناتوان هستید، بخوابید. تا بتوانید انرژی خود را بازیابید.

- بدانید که هیچ سود و فایده ای در شب زنده داری های بلند مدت شما، وجود ندارد. غیر از اینکه بدن شما خسته و فرسوده می شود.

- هفته ای حداقل یک بار، غذای مورد علاقه تان را خودتان درست کنید و بخورید.

- روزانه زمانی را به پیاده روی و فکر کردن به موارد خوبی که دارید و یا می‌خواهید به آن‌ها دست یابید، اختصاص دهید. (ماشین یا خانه ی گران قیمتی که می‌خواهید، ازدواج با فردی که دوستش دارید، شغلی که آرزوی داشتنش را دارید.)

- سعی کنید اولین باری که زنگ ساعت تان به صدا درآمد، از خواب برخیزید.

- هر روز صبح بعد از بیدار شدن، سعی کنید که در رختخواب نمانید، سریع برخواسته و پنجره اتاقتان را باز کنید و هوای تازه استشمام کنید.  

- اگر می‌خواهید راجع به موضوعی بیندیشید و تصمیم بگیرید که چه کاری انجام دهید، حتما پس از فکر کردن، آن را بر روی کاغذ بنویسید.

- سعی کنید به آهنگ های آرام بخش گوش دهید. شما اگر غمگین و یا خیلی خوشحال باشید، گوش دادن به آهنگ برای شما  مفید خواهد بود.

- هر هفته یک چالش کوچک برای خودتان مشخص کنید و سعی کنید در طول هفته انجامش دهید. چالش هفته ی اول شما می‌تواند خوشرویی با همگان و حتی لبخند زدن به غریبه ها باشد.

- کارهای روزانه ی خود را در تایم کاری و محیط کار انجام دهید و آن‌ها را با خودتان به خانه نیاورید. (در خانه به امورات شخصی خود بپردازید تا بهانه ای برای کمبود وقت به خودتان ندهید.)

- هرچند وقت یکبار به کوهنوردی بروید و در محیط کوهستانی قرار بگیرید و به زیبایی های آن نگاه کنید.

- وعده‌ی شام را خیلی سبک و قبل از ساعت نه شب، میل کنید.

- خاطرات خوب گذشته و عکس ها و فیلم های آن را هر ماه، به مدت یک یا دو ساعت وقت بگذارید و مرور کنید.

- عکس یا فیلم از بازی کودکان و صحبت هایشان داشته باشید و هر از گاهی نگاه کنید.

- دقت داشته باشید که روزهایتان را به یک شکل سپری نکنید و امور روزانه خود را به صورت عادت انجام ندهید. (مسیر رفت و برگشت به محل کارتان را تغییر دهید)

- سعی کنید انجام وظایفی را برای روزهای جمعه، در نظر داشته باشید و فقط به خوشگذرانی و خوابیدن سپری نکنید، خود را مجبور کنید کتاب بخوانید، لباس هایتان را مرتب کنید و ...

- میزان استفاده از شبکه های اجتماعی را کاهش دهید و از آن بیشتر برای یادگیری و کمتر برای سرگرمی و وقت گذرانی استفاده کنید.

- در لحظاتی که اعصابتان به هم ریخته  و آرامش ندارید، نخوابید و سعی کنید قبل از خواب به احساس بهتری رسیده و بعد بخوابید.

- هیچوقت هنگام غذا خوردن، همزمان مشغول انجام کار دیگری نباشید.

- زمانی که خیلی ناراحت هستید، یک فیلم غمگین ببینید و تا جایی که می توانید گریه کنید، سعی کنید احساساتتان را سرکوب نکنید، بعد از آنکه احساسات منفی تان رها شدند، احساس آرامش خاصی پیدا خواهید کرد.

- سعی کنید صبح ها، یک ساعت زودتر بیدار شوید و یک نرمش کم داشته باشید و به آرامی، صبحانه تان را میل کنید.

- هنگامی که از موضوعی دلخورید و چیزی شما را از درون اذیت می‌کند، با کسی که به او اعتماد دارید، صحبت کنید.

و در پایان یک توصیه‌ی خیلی خوب و خوشمزه برای شما داریم، زمانی که عصبانی و ناراحت هستید، بستنی بخورید. (زیاده روی نکنید و چاق بشید، بگین ما گفتیم!)

لطفاً بیشتر خودتان را شاد نگه دارید و برای حفظ احساس شادی درونی تان تلاش کنید.

حالا شما به ما بگویید که چطور و چگونه خوشحال می‌شوید و احساس شادی می‌کنید؟

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. جالب است بدانید کودکان منشا نشاط روحی هستند ووجودآنها همانطور که درمتن امده شادی بخش است.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید