جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

معرفی تست MBTI

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
معرفی تست MBTI

آیا تا به حال شنیده اید که فردی شخصیت خود را با برچسب «ESFP» یا «INTJ» توصیف نماید؟  آیا از خودتان پرسیده اید که این کدها که شبیه «رمز چهار رقمی» هستند از کجا آمده اند؟ این رمزهای 4 رقمی مربوط به معروف ترین تست شخصیتی جهان یعنی تست MBTI یا Myers–Briggs Type Indicator  هستند. قطعا مشاهده کرده اید که افراد در بازار کار در مورد تست شخصیت شناسی بریگز صحبت می‌کنند و از آن به عنوان تست محبوب در حوزه خودشناسی نام می‌برند.

درباره ی تست MBTI:

ایزابل بریگز مایرز و مادرش، کاترین بریگز، در سال 1960 یکی از محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین سیستم‌های شخصیت شناسی را معرفی کردند. این مادر و دختر، این آزمون را در طی جنگ جهانی دوم به این منظور طراحی کردند تا بتوانند مناسب‌ترین شغل را برای زنان شاغل در صنعت نظامی پیدا کنند. آزمون شخصیت MBTI که نام دیگر آن تست شخصیت مایر-بریگز نیز هست، یک تست پرسش و پاسخ است که در آن فرد به سوالات روان‌سنجی پاسخ می‌دهد و در آخر نوع شخصیت، نقاط قوت و ضعف و همچنین اولویت‌های شخصی فرد تشخیص داده می شود و همچنین هدف آن نشان دادن ترجیحات فرد در فهم دنیا و نحوه ی تصمیم گیری او است. اساس این تست بر پایه نظریه‌های شخصیت شناسی روان‌پزشک سوئیسی، دکتر کارل یونگ و همچنین مشاهدات ایزابل بریگز مایرز و مادرش بنا شده است و آن را به پراستفاده‌ترین تست شخصیت شناسی در سراسر دنیا تبدیل کرده است.

تست شخصیت MBTI پرسشنامه ای برای خودشناسی بهتر افراد است که با بررسی 4 بعد از شخصیت افراد، 16 تیپ شخصیتی را در آنها تشخیص می دهد. هر یک از این چهار بعد نیز دارای دو شاخص هستند. تست MBTI یکی از معتبرترین و مشهور ترین آزمون‌های مبحث شخصیت‌شناسی است که شما را راهنمایی می کند تا دید دقیق‌تری نسبت به زوایای مختلف شخصیتی خود پیدا کنید. با انجام این آزمون آگاه خواهید شد که ترجیحات شما درباره موضوعات مختلف زندگی حرفه‌ای و شخصی چیست و با بررسی 4 بُعد شخصیتی (برون‌گرایی/درونگرایی- حسی/شهودی بودن-احساسی/منطقی بودن-ناظر/قاضی بودن)، امکان این به وجود می‌آید که دریابید در کدام گروه از تیپ‌های شخصیتی 16 گانه‌ای که حاصل ترکیب این 4 بُعد هستند، قرار دارید.

معرفی تست MBTI

لازم به ذکر است که بدانید رعایت صداقت در انجام این تست بسیار حائز اهمیت است. لازم نیست گزینه‌ای را که فکر می‌کنید، بهتر است انتخاب کنید بلکه باید موردی را که درباره شما حقیقت دارد، انتخاب کنید. اگر در یک جمع‌بندی منظم مانند قالب و شکل این آزمون نسبت به ترجیحات خود در زمینه زندگی شخصی و حرفه‌ای آگاهی به دست بیاورید، راحت‌تر می‌توانید برای خود تصمیم‌ بگیرید و ارتباطات بهتری هم با اطرافیان برقرار کنید.

تیپ شخصیتی MBTI چیست؟

تیپ شخصیتی به مجموعه‌ای از ویژگی‌های شخصیتی گفته می‌شود که در یک فرد وجود دارد. در مدل MBTI، تیپ‌های شخصیتی بر اساس چهار صفت شخصیتی با نام‌های «برون‌گرایی (E) در برابر درون‌گرایی(I)»، «حسی(S) در برابر شهودی(N)»، «منطقی(T) در برابر احساسی (F)» و «قضاوتی(J) در برابر ادراکی (P)» ساخته می‌شوند. با کنار هم قرار گرفتن این صفات شخصیتی، 16 تیپ شخصیتی گوناگون ساخته می شود. برای مثال، یکی از تیپ‌های شخصیتی ترکیبی از صفات برون‌گرایی، شهودی، احساسی و ادارکی است، در نتیجه، تیپ شخصیتی او «ENFP» می‌شود. توجه داشته باشیم که ویژگی‌های شخصیتی دو سر یک طیف به‌صورت همزمان نمی‌توانند در یک تیپ شخصیتی وجود داشته باشند. برای مثال، افراد در بیشتر موارد نمی‌توانند هم برون‌گرا و هم درون‌گرا باشند، مگر در مواردی که ۵۰ درصد برون‌گرا و ۵۰ درصد درون‌گرا باشند که این اتفاق بسیار استثنا است و در بیشتر موارد، یکی از دو سمت طیف غلبه دارد.

از مثال هایی از یک نوع تیپ شخصیتی که می توان به آن اشاره کرد تیپ شخصیتی روشنفکر یا INTJ است:

روشنفکر (INTJ) فردی است با ویژگی‌های شخصیتی درونگرا، شهودی، منطقی و قضاوت‌گر. داشتن شخصیت متفکر سبب می‌شود که این افراد روی جزئیات زندگی و استفاده از خلاقیت و عقلانیت در هر کاری تمرکز داشته باشند. دنیای درونی آنها اغلب یک دنیای خصوصی و پیچیده است. روشنفکر به عنوان یکی از نادرترین تیپ‌های شخصیتی و یکی از تواناترین تیپ‌ها شناخته می‌شود. افراد دارای تیپ شخصیتی روشنفکر، منطقی و سریع هستند و همیشه به دنبال افرادی در اطراف خود هستند تا بتوانند به خوبی موضوعات و اتفاقات را با هم تجزیه و تحلیل کنند.

معرفی تست MBTI

چرا تست MBTI را انجام دهیم؟

تست MBTI استانداردهای یک تست شخصیت شناسی را دارد و به دلیل استفاده آسان آن، می‌توان آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین ابزارهای روان‌شناختی امروزه معرفی کرد. با انجام تست MBTI می‌توانید به شناخت خوبی از نقاط ضعف و قوت خود دست پیدا کنید و با توجه به ویژگی‌های شخصیتی که دارید به دنبال کار باشید و آن کاری را انتخاب کنید، که برای آن ساخته شدید.

تست MBTI نقشه‌ای برای رشد شخصی و توسعه مهارت‌های شما ارائه می‌دهد.همچنین این تست کمک می‌کند تا رشته‌های تحصیلی و زمینه‌های علمی متناسب با علایق خود را انتخاب کنید. شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز می‌توانند با استفاده از این تست، به شناخت خوبی از افراد برسند و بر اساس توانمندی ها، افراد را برای موقعیت‌های شغلی انتخاب کنند. همچنین، با کمک این تست می‌توانند روند تقسیم وظایف را در سازمان به صورت درست انجام دهند و هر کار را به فرد مناسب واگذار کنند، این تست نیز می تواند ما را در برقراری ارتباط سازنده و موثر و درک کردن بهتر دیگران یاری کند.

هدف از تست MBTI:

این تست شامل تست روانشناسی نمی شود و قرار نیست مشکلات شخصیتی را تشخیص دهد و درمان کند. همچنین، قرار نیست با کمک این تست بهترین شخصیت را پیدا کنیم و افراد را با توجه به نوع شخصیتی که دارند دسته بندی کنیم. هدف اصلی تست MBTI این است که افراد با نوع شخصیت خود بیشتر آشنایی پیدا کنند و درباره علایق و نقاط قوت خود بیشتر بدانند. در واقع این تست، قصد دارد عنوان کند که هیچ بهترینی در انواع تیپ شخصیتی وجود ندارد و هر فرد باید خود را با توجه به ارزش‌هایی که دارد بسنجد و به هیچ عنوان سراغ مقایسه خود با دیگران نرود.

نتایج تست شخصیت مایرز بریگز در مشاوره‌های ازدواجی، مهارت‌های ارتباطی و مشاوره‌های شغلی استفاده می شود و شما میتونید مقاله‌ها و ویدیوهای زیادی دربارۀ شغل مناسب هر تیپ و اینکه چه تیپ‌هایی برای ازدواج مناسبند بیابید. حیطه‌های استفاده از این تست بسیار گسترده‌ست؛ در همۀ زمینه‌هایی که شناخت شخصیت خود شخص و اطرافیان به کار بیایید می شود از این تست استفاده کرد؛ در زمینۀ یافتن مسیر شغلی که بحث اصلی ماست هم به خوبی می شود از نتایج این تست بهره مند شد.

تست MBTI تا چه حد قابل اعتماد است؟

طبق گقته های بنیاد MBTI، این تست استانداردهای قابل قبولی دارد. اما با این حال گزارش شده است که بین 40 تا 70 درصد افراد وقتی برای بار دوم این آزمون را پشت سر می گذارند نتایج متفاوتی را نسبت به بار اول دریافت می کنند. اما به طور کلی نتایج بسیار نزدیک و شبیه به هم هستند. در اینترنت تست های زیادی برای تشخیص شخصیت MBTI یافت می شود. این آزمون بسیار محبوب است و تقریبا 2 میلیون آمریکایی هر ساله این آزمون را پشت سر می گذارند. از آنجایی که نسخه های زیادی از آزمون MBTI در اینترنت موجود است، توصیه ما این است که از تست های معتبر و جامع استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید