جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نکاتی برای دستیابی به ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس و غلبه بر افکار مزاحم

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
نکاتی برای دستیابی به ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس و غلبه بر افکار مزاحم

به جرات می‌توان گفت که همه‌ی ما در شرایطی قرار گرفته ایم که می‌خواهیم ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ را ﺷـﺮوع کنیم، اﻣﺎ شرایط مطالعه برایمان فراهم نمی‌شود و زمان ﺑﺮای آﻏﺎز مطالعه و درس خواندن ﺟﻮر نیست. (با خود می گوییم دست و دلم به کار نمیره). و یا بیشتر اوقات ﻣﻄـﺎﻟﻌﻪ را ﺷﺮوع ﮐﺮده و پس از ﮔﺬﺷﺖ مدت زﻣﺎﻧﯽ، ناگهان ﻣﺘﻮﺟﻪ می‌شوید ﮐﻪ اﺻﻼ توجهی به آنچه می‌خوانید نداشته و به موضوعات دیگری می‌اندیشید. یعنی خودتان در اینجا و اﻓﮑﺎرﺗﺎن در ﻋﺎﻟﻢ دﯾﮕﺮی ﺳﯿﺮ می‌کند.       

این اتفاق نه تتها در زمان مطالعه، بلکه در حین انجام بسیاری از کارها نیز ممکن است اتفاق بیفتد. به این صورت که مشغول انجام کاری هستید و ﺳﻮژه ﻫﺎی مختلف و عجیب غریب از ﺧﺎﻃﺮات ﮔﺬﺷﺘﻪ و ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎی آﯾﻨﺪه، در ذﻫﻦ تان جولان داده و شما را با خود همراه می‌کند و شما به هیچ عنوان بر آنچه در حال انجام دادن آن هستید توجه نداشته و تمرکز حواس شما، جایی دیگر و بر موضوع دیگری می‌باشد.

سوال اینجاست که، چه ﻣﻮاﻧﻌﯽ ﺑﺮای ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس وﺟﻮد دارﻧﺪ؟ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ ﻣﻮاﺟﻪ شده و آن‌ها را از بین برد؟ برای افزایش تمرکز، ﭼﻪ ﺑﺎﯾﺪ کرد؟

بیشتر بخوانید: با این نکات ساده به بمب انگیزه تبدیل بشین

ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻤﺮﮐﺰ حواس

ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﺘﻌﺪدی ممکن است باعث از بین رفتن تمرکز در افراد شده و به عنوان ﻣوانع ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس شناخته شوند. به عنوان مثال، عملی چون مطالعه کردن و درس خواندن را در نظر بگیرید، اﮔر ﻣﮑﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ و شرایط لازم برای آن فراهم ﻧﺒﺎﺷﺪ، زﻣﺎن ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ مناسب نباشد، هدفمندانه و هوشیارانه مطالعه را آغاز نکنید، یقین بدانید که ﺗﻤﺮﮐﺰ ﻻزم برای انجام مطالعه‌ی مفید، برای شما ایجاد  نخواهد شد.

تعیین اﻫﺪاف و داشتن اﻧﮕﯿﺰه، ﻧﻘﺶ بسزایی در ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس ایجاد می‌کند. داﺷﺘﻦ اﻧﮕﯿﺰه‌ی ﻗﻮی ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ می‌ﮐﻨﺪ که به راحتی ﺑﺮ ﺗﻤﺎم ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺣﺎﺷﯿﻪ ای و دشواری هایی که ممکن است پیش آید ﻏﻠﺒﻪ نموده و ﺑﺎ دﻗﺖ و توجه بیشتری به فعالیت بپردازید.

 اﺿﻄﺮاب ﻧﺎﺷﯽ از ﺣﺠﻢ ﮐﺎر و ﺗﺮس از پایان و نتیجه‌ی کار (قبول نشدن در امتجان پایان دوره و یا کنکور) ﻋﺎﻣﻠﯽ ﺑﺮای ﮐﺎﻫﺶ ﺗﻤﺮﮐﺰ می‌ﺑﺎﺷﺪ. عدم علاقه و انرژی لازم برای انجام کار نیز به عنوان مانعی در اﯾـﻦ زﻣﯿﻨﻪ محسوب می‌شود.

و مهم تر و بزرگ تر از ﻫﻤﻪ‌ی اﯾﻦ ﻋﻮاﻣﻞ، نقش و تاثیر افکار ﻣﺰاﺣﻢ اﺳﺖ. که مانعی بر تمرکز حواس می‌باشد. در  ﻫﺮ ﺣﺎل ﻣﻬﻢ اﺳﺖ ﮐﻪ بتوانید ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس را ﺗﺸﺨﯿﺺ داده و سعی در رفع آن‌ها داشته باشید و این نکته را همواره مد نظر داشته باشید که ﺑﺮای ﯾﺎﻓﺘﻦ راه و روش ﻫﺎیی مبنی بر اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس، اﺑﺘﺪا ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ آنچه که  منجر به ایجاد مانع بر ﺗﻤﺮﮐﺰ شما می‌شود را ﺗﺸﺨﯿﺺ دﻫﯿﺪ.

تمرکز حواس

ﻣﺮور اﻫﺪاف و اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎ و تمرکز حواس

کمی پیش تر به این موضوع و نقش و اﻫﻤﯿﺖ اﻫﺪاف و اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎ اﺷﺎره ﮐﺮدﯾﻢ. در اینجا دوباره تاکید می‌شود که ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﻧﺘﯿﺠﻪ بهتر ﻻزم اﺳﺖ اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎی دروﻧﯽ ﻗﻮی و واضح برای خود داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ و ﻧﮑﺘﻪی ﻣﻬﻢ تر اینستﮐﻪ، شما بایستی پس از مدتی اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎی خود را ﻣﺮور ﮐﻨﯿﺪ. زیرا ممکن است شما آنقدر به کسب نتیجه و تلاش برای رسیدن  به آن تمرکز کنید که اﻧﮕﯿﺰه‌ی خود را فراموش کرده و آن را از بین ببرید. زیرا این موضوع و کمرنگ شدن انگیزه، شما را از ادامه‌ی مسیر باز می‌دارد و انرژی و توان شما را کاهش می‌دهد. سعی کنید که هر از گاهی، اهداف و انگیزه‌ی خود را مرور کنید و ﺑﻪ ﺧﻮدﺗﺎن ﻗﻮل دهید ﮐﻪ تمام تلاش و ﮐﻮشش خود را ﺑﺮای ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ به کار خواهید گرفت. این امر، یعنی ﻣﺮور مداوم و ﻣﺴﺘﻤﺮ اﻫﺪاف و اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎ، شما را در اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس ﯾﺎری ﺧﻮاﻫﺪ کرد.

تمرکز حواس

ﮐﻨﺘﺮل اﺿﻄﺮاب و تمرکز حواس

در مورد این عامل باید گفت که اضطراب ﺑﻪ ﺧﻮدی ﺧﻮد ﺑﺪ ﻧﯿﺴﺖ و حتی وﺟﻮد ﻣﯿﺰاﻧﯽ از آن ﺑﺮای داﺷﺘﻦ اﻧﮕﯿﺰه و انجام فعالیت ها ﻻزم اﺳﺖ و باید در حد نرمال و تعادل آن باشد زیرا وجود میزان زیاد اضطراب و شدت یافتن آن، به عنوان مانع و اختلالی در انجام کارها می‌باشد و ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﮐﻤﮑﯽ در رسیدن ﺑﻪ ﻣﻮﻓﻘﯿـﺖ ﻧﻤﯽﮐﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ به عنوان یک ﻣﺎنع ﺑﺮای آن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽﺷﻮد.

در موقعیت و شرایطی که میزان اﺿﻄﺮاب افزایش می‌یابد و به عبارتی آن شرایط برای فرد، اضطراب آور می‌باشد، ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس ﻧﯿﺰ از ﺑﯿﻦ ﻣﯽرود و بهترین روش ﻣﻮاﺟﻬﻪ ﺑﺎ اﺿﻄﺮاب، واﻗﻊ بینی و مثبت اندیشی اﺳﺖ. به این معنا که شما باید از ﺧﻮدتان اﻧﺘﻈﺎر و توقعی ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ میزان ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ و مهارت هایتان داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ. در غیر این صورت، ﻧﺎﭼﺎر ﺧﻮاﻫﯿﺪ ﺑﻮد که ﺑﺮای ﮐﺴﺐ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻋﺠﻠﻪ کنید و ﻋﺠﻠﻪ و سرعت، اﺿﻄﺮاب ﺷﻤﺎ را افزایش می‌دهد و شما را وادار  به عجله ی بیشتر می‌کند و اﯾﻦ روند آنقدر تکرار می‌شود که دچار وحشت و اضطراب مداوم می‌شوید.

ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس ﺑﺎ اﺿﻄﺮاب راﺑﻄﻪی معکوس دارد، ﭘﺲ برای اﻓﺰاﯾﺶ ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس، ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺘﻮاﻧﯿﺪ اﺿﻄﺮاب ﺧﻮد را ﮐﻨﺘﺮل ﮐﺮده و ﮐﺎﻫﺶ دﻫﯿﺪ. اﮔﺮ ﻧﻤﯽ‌ﺗﻮاﻧﯿﺪ اﺿﻄﺮاب ﺧﻮد را ﮐﻨﺘﺮل ﮐﻨﯿﺪ و مدام در این وضعیت قرار دارید توصیه می‌شود که ﺑﻪ ﻣﺸﺎور ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻧﻤﺎﯾﯿﺪ تا به شما کمک کند که اﺿﻄﺮاب ﺧﻮد را ﮐﻨﺘﺮل کرده و ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﯿﺪ.

تمرکز حواس

بیشتر بخوانید: چگونه عادت های بد خود را ترک کنیم و عادت های خوب بسازیم (بخش اول)

ﺗﻘﻮﯾﺖ روحیه  و تمرکز حواس

همواره سعی کنید که نسبت به انجام امور گوناگون امیدوار بوده و ﺑﺎ اراده ﺑﺎﺷﯿﺪ، روﺣﯿﻪ‌ی ﺗﺴﻠﻂ و ﺟﺴﺎرت را در ﺧﻮد ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﯿﺪ و ﺗﺎ ﺣﺪ اﻣﮑﺎن ﺿﻌﻒ ﻫﺎی خود را شناخته و بر آن‌ها غلبه نمایید. زمانی که کار مفیدی انجام می‌دهید و به موفقیت هایی کوچک دست می‌یابید، ﺧﻮدﺗﺎن را ﺗﺸﻮﯾﻖ کنید، مهارت و توانایی های خود را بشناسید و خواهان افزایش بیشتر آن‌ها باشید. تمام این موارد به شما کمک می‌کند که روحیه ی خود حفظ نموده و آن را افزایش دهید.

به جای اینکه، خانواده، دوستان، همکاران، ﺷﻤﺎ را با حرف ﻫﺎ و هدایایشان تشویق ﮐﻨﻨﺪ، ﺧﻮدﺗﺎن ﺑﺮای ﺗﻘﻮﯾﺖ روحیه خود اﻗﺪام ﮐﻨﯿﺪ، ﭼﺮا ﮐﻪ در اﯾﻦ ﺻﻮرت اﻧﮕﯿﺰه ﻫﺎی درونی تان اﻓﺰاﯾﺶ می‌یابد و عاملی مهم برای ﺗﻤﺮﮐﺰ ﺣﻮاس نیز می‌باشد.  

توصیه می‌شود که ﻫﻤﯿﺸﻪ راه و روش ﻫﺎﯾﯽ عالی و جذاب برای تقویت روحیه ی خود، در نظر داشته باشید و ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺗﺎﯾﯿﺪ و ﺗﺸﻮﯾﻖ دﯾﮕﺮان نباشید.

ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ و مخل تمرکز حواس

اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ به صورت مستقیم بر تمرکز حواس موثر است و به این دلیل که به صورت ناخودآگاه ایجاد می‌شود و خیلی از مواقع فرد به آن واقف نیست، ﻣﺸﮑﻼت ﺑﯿﺸﺘﺮی را اﯾﺠﺎد ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ. به عنوان مثال، بسیاری از افراد این مشکل را دارند که درﺣﯿﻦ انجام کار و فعالیت، ﮐﻨﺘﺮل ﻣﺴﯿﺮ ذهنی خود را ازدﺳﺖ می‌دهند و ﺑﺎ ﮔﺬﺷﺖ دﻗﺎﯾﻘﯽ ناگهان متوجه می‌شوند که ﺑﻪ ﺻﻮرت ﻧﺎﺧﻮدآﮔﺎه مشغول رویا پردازی و تفکر درباره ی مواردی دیگر هستند.  

ﺳﺮﮐﻮب ﮐﺮدن اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ و یا ﺗﻼش ﺑﺮای ﻓﺮار از آن ﻫﺎ، روش مناسبی برای مقابله با آن نیست، بلکه بهتر است که اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ ﮐﻨﯿﺪ تا بتوانید بر آن‌ها تسلط یابید.

ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ، ذﻫﻦ ﺧﻮد را در ﻣﺴﯿﺮ اﯾﻦ اﻓـﮑﺎر ﻗـﺮار دﻫﯿﺪ و اﮔﺮ در زمان انجام ﯾﮏ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ذﻫﻨﯽ مانند مطالعه کردن، ﺳﻮژه ﻫﺎیی دﯾﮕﺮ نیز به ذهن شما خطور می‌کنند. ﺳﻌﯽ ﮐﻨﯿﺪ ﺑﻪ ﺻﻮرت ﺧﻮدآﮔﺎه، ﻫﺮ یک از آن‌ها را دﻧﺒﺎل کنید، ﯾﻌﻨﯽ به ﺟﺎی راﻧﺪن اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ، آن ﻫﺎ را ﺑﺸﻨﺎﺳﯿﺪ.

ﯾﮏ روش عالی اینست که آن‌ها را همراه با جزئیات ﺑﻨﻮﯾﺴﯿﺪ. ﻓﻘﻂ ﮐﺎﻓﯽ ست ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ و ﺑﻪ ﻃﻮر ﺟﺪی و ﻣﺴﺘﻤﺮ ﺑﻪ اﯾﻦ ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻋﻤﻞ ﮐﻨﯿﺪ،‌ پس از آن، شما لیستی مفصل و مفید از اﻓﮑﺎر مزاحم و پریشان ﺧﻮاﻫﯿﺪ داﺷﺖ. اﯾﻦ عمل اگر چه که وقت گیر است اما ارزش دارد، ﭼﺮا ﮐﻪ ﺑﻪ ﺷﻤﺎ ﮐﻤﮏ ﺧﻮاﻫﺪﮐﺮد تا اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ ذﻫﻦ ﺧﻮد را ﺷﻨﺎﺳﺎﯾﯽ کرده و بر آن‌ها غلبه نمایید.

در ادامه مراحلی ﺑﺮای ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ ارائه شده است که توصیه می‌شود آن‌ها را به دقت مطالعه کرده و استفاده نمایید:

زﻣﺎن ﻫﺎی ﻣﺸﺨﺼﯽ را ﺑﺮای  ﻓﮑﺮ ﮐﺮدن به برخی ﻣﻮﺿﻮﻋﺎت، اﺧﺘﺼﺎص دﻫﯿﺪ. قسمت ﮐﻮﭼﮑﯽ از وﻗـﺖ ﺧﻮد را ﺑﺮای ﮐﻠﻨﺠﺎر رﻓﺘﻦ ﺑﺎ اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ در نظر بگیرید و اگر در ﻫﻨﮕﺎم انجام کاری، بی دلیل ﺳﺮ و کله‌ی ﺳﻮژه ﻫﺎی ﻣﺰاﺣﻢ در ذﻫﻦ ﺗﺎن ﭘﯿﺪا ﺷﺪ، ﻓﮑﺮﮐﺮدن ﺑﻪ آن را ﺑﻪ زﻣﺎن در ﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪه موکول کنید.

اﮔﺮ ﺑﺎز هم ﻧﺘﻮاﻧﺴﺘﯿﺪ ﺑﺎ اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ ﮐﻨﺎر ﺑﯿﺎﯾﯿﺪ، بایستی ﺑﺮﺧﻮرد آﻣﺮاﻧﻪ ﺑﺎ ﺧﻮدتان داشته باشید. ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﺧﻮد دﺳﺘﻮر ﺑﺪﻫﯿﺪ ﮐﻪ اﻻن و اﯾﻦ ﻟﺤﻈﻪ زﻣﺎن ﻣﻨﺎﺳﺒﯽ ﻧﯿﺴﺖ و ﺑﺎﯾﺪ در زﻣﺎن ﺧﻮد ﺑﻪ ﺳﻮژه ﻫﺎی ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ بیندیشید. اﯾﻦ روش را ﺑﺎﯾﺪ در طول زمان، ﺗﻤﺮﯾﻦ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ دﺳﺘﻮرﻫﺎی ﺗﺤﮑﻢ آﻣﯿﺰی ﮐﻪ ﺑﻪ ﺧﻮدﺗﺎن ﻣﯽ‌دﻫﯿﺪ، اثرگذار ﺑﺎﺷﻨﺪ.

در ﻣﻮرد ﺑﻌﻀﯽ از ﺳﻮژه ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺧﯿﻠﯽ ﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪ نیستند می‌توانید با دیگر افراد که به آن‌ها اعتماد دارید، ﺻﺤﺒﺖ ﮐﻨﯿﺪ. اﯾﻦ موضوع می‌تواند در کاهش اضطراب و رسیدن به آرامش بیشتر، موثر باشد.

ﺑﻌﻀﯽ از ﺳﻮژه ﻫﺎ ﻣﻤﮑﻦ اﺳﺖ برای شما خیلی ﺟﺪی بوده و حساسیت بیشتری ایجاد کنند. به طوری که کنترل آن‌ها و فکر نکردن بدان ها برای شما دشوار باشد. در اﯾﻦ شرایط، مراجعه به روانشناس و اﺳﺘﻔﺎده از ﺧﺪﻣﺎت ﻣﺸﺎوره ای ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽشود.

دقت داشته باشید که در اولین فرصت و ﺑﺎ استفاده از بهترین روش ﻫﺎی ﻣﻤﮑﻦ، ﺗﮑﻠﯿﻒ ﻫﺮ ﯾﮏ از مواردی را ﮐﻪ به عنوان اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ ﺗﻠﻘﯽ ﻣﯽﺷﻮﻧﺪ را روﺷﻦ کنید و با غلبه بر آن‌ها، به خود کمک نموده و برای خود تمرکز حواس ایجاد نمایید.

ﯾﮏ روش برای اﯾﺠﺎد ﺗﻤﺮﮐﺰ و ﻏﻠﺒﻪ ﺑﺮ اﻓﮑﺎر ﻣﺰاﺣﻢ، اینست ﮐﻪ به لحظه‌ی حال و اکنون خود ﻓﮑﺮﮐﻨﯿﺪ. ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺎ ﺗﻤﺮﯾﻦ، ﺧﻮد را ﻋﺎدت دﻫﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﻪ ﻫﻨﮕﺎم انجام فعالیت های گوناگون، ﻫﻤﻪ ﭼﯿﺰ را ﮐﻨﺎر ﺑﮕﺬارﯾﺪ. ﻣﺜﻼ ﺧﻮد را درﮔﯿﺮ ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺣﺎﺷﯿﻪ ای ﻧﮑﻨﯿﺪ و اﮔﺮ ﻣﺴﺎﻟﻪ ای ﻫﻢ وجود دارد، ﺿﻤﻦ ﺗﺤﮑﻢ ﺑﻪ ﺧﻮد، موضوع را حل شده بدانید. درﮔﯿﺮ ﻧﮑﺮدن ﺧﻮد ﺑﺎ ﻣﺴﺎﯾﻞ غیر مرتبط-از اﻫﻤﯿﺖ زیادی برخوردارست.

ﻣﻬﻢ ﺗﺮﯾﻦ ﻧﺘﯿﺠﻪ‌ی ﺗﻔﮑﺮ در لحظه، استفاده از ﻓﺮﺻﺖ ﻫﺎی ﻣﻮﺟﻮد به بهترین نحو ممکن است و به کار گیری اﯾﻦ ﻣﻮﺿﻮع، درس مهمی ﺑﺮای دستیابی به روزهای زﻧﺪﮔﯽ بهتر نیز ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ‌ﺷﻮد. زیرا در خلال آن ﯾﺎد می‌گیریم که ﻫﺮﮐﺎری را در زﻣﺎن ﺧﻮد و با دقت و حوصله اﻧﺠﺎم دﻫﯿﻢ و هنگام اﻧﺠﺎم ﯾﮏ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ، ﺧﻮد را ﺑﺎ ﺳﻮژه ﻫﺎی دﯾﮕﺮ، درﮔﯿﺮ ﻧﺴﺎزﯾﻢ. مثلا زمان مطالعه، ﻓﻘﻂ مطالعه کنیم، زمان ﻏﺬا ﺧﻮردن، ﻓﻘﻂ ﻏﺬا ﺑﺨﻮرﯾﻢ و هنگام ورزش، فقط ورزشﮐﻨﯿﻢ و ... به این شیوه می‌توانید تمام افکار غیر مرتبط و غیر مفید را ازﺧﻮد دور ﮐﻨﯿﺪ.

اﮔﺮ ﺑﻪ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ انجام می‌دهید، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﺟﺒﺎر ﻧﮕﺎه ﮐﻨﯿﺪ، به هیچ عنوان تلاش مفید و موثری انجام نمی‌دهید و رغبتی بر انجام آن ندارید. در این شرایط دچار احساس منفی شده و روﺣﯿﻪ‌ی شما تضعیف می‌شود که عاملی در ایجاد و ﺗﻘﻮﯾﺖ ﻣﺤﺮک ﻫﺎی ﻣﺰاﺣﻢ و ﺣﺎﺷﯿﻪ ای می‌باشد. اﻣﺎ اﮔﺮ ﺟﻨﺒﻪی ﻟﺬت ﺑﺨﺶ ﺑﻮدن آن فعالیت برای شما ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺑﺎﺷﺪ، ﮐﺎرﻫﺎیتان ﺑﻬﺘﺮ ﭘﯿﺶ ﺧﻮاﻫﺪ رﻓﺖ و اﯾﻦ ﺧﻮد نیز عاملی مهم در اﯾﺠﺎد روﺣﯿﻪی ﻣﺜﺒﺖ و ﮐﺎﻫﺶ افکار ﻣﺰاﺣﻢ، خواهد ﺑﻮد و کاملا در اختیار شماست ﮐﻪ ﮐﺪام ﺟﻬﺖ را ﺑﺮای خود اﻧﺘﺨﺎب ﮐﻨﯿﺪ.

ﺷﻮق ﯾﺎدﮔﯿﺮی را در ﺧﻮد  ﺗﻘﻮﯾﺖ ﮐﻨﯿﺪ ﺗﺎ هیجان و انرژی شما برای انجام فعالیت افزایش یافته و موانع احتمالی را از بین برده و به تمرکز حواس دست یابید و به این صورت کارهای خود را به نحو احسن انجام دهید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید