جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چطور خوش صحبت باشیم و دوست پیدا کنیم؟

author منتشر کننده
نظرات (1) 3 0
چطور خوش صحبت باشیم و دوست پیدا کنیم؟

یکی از مواردی که در برقراری ارتباط بسیار مهم می‌باشد، صحبت با دیگران است. گاهی افرادی را مشاهده می‌کنیم که مهارت عجیبی در برقراری یک مکالمه ی موفق دارند. آن‌ها می‌توانند با هر کسی و در مورد هر چیزی صحبت کنند. در حالی که برخی دیگر، در صحبت های کوتاه روزمره نیز با مشکل مواجه می‌شوند. چیزی که این دو گروه را از یکدیگر متفاوت می‌کند، این نیست که حرفی که برای گفتن دارند یا ندارند. بلکه، موضوع بر سر مهارت برقراری ارتباط است که تقویت آن، به شما اجازه می‌دهد هر گفتگویی را با هر کسی ادامه دهید.

حرف زدن با یک فرد خوش صحبت، برای هر کسی بسیار خوشایند بوده و یکی از لذت بخش ‌ترین تجربه ‌های زندگی می‌باشد. در این شرایط، زمان به سرعت نور می‌گذرد، ذهن شما آرام می‌شود و احساس می‌کنید که به فرد خوش صحبت، بسیار نزدیک‌ شده و احساس مثبتی خواهید داشت. افراد زیادی هستند که این مهارت و توانایی را در خود نمی‌بینند.

صحبت کردن با دیگران و شروع مکالمه، ریشه در شخصیت افراد  داشته و نیازمند اعتماد به نفس قوی می‌باشد .به همین دلیل، یکی از پیشنهاداتی که روانشناسان به افرادی با  اعتماد به نفس پایین ارائه می‌دهند. ارتباط برقرار کردن با افراد غریبه است.

در این مقاله، شما یک ترفند ساده و قدرتمند یاد می‌گیرید که به کمک آن می‌توانید همواره در هر موقعیتی با دیگران ارتباط برقرار کنید و سر صحبت را برای شروع مکالمه هدفمند و یا برای آشنایی با اطرافیان باز کنید و کاری کنید که در همان مکالمه ی ابتدایی طرف مقابل از صحبت کردن با شما لذت ببرد.

می‌توان گفت که همه‌ ی انسان ‌ها استعداد تبدیل شدن به یک فرد خوش صحبت را دارند و این موضوع، مهارتی است که به مرور با تمرین و آموختن نکات به یک عادت و خصیصه در فرد تبدیل می‌شود.

خوش صحبت بودن

بیشتر بخوانید: با این نکات ساده به بمب انگیزه تبدیل بشین

معیارهای انسان خوش صحبت

از ویژگی های مکالمه ی موفق، می‌توان به ادامه دار بودن آن اشاره نمود. به این معنا که در روند صحبت و گفتگو، هر دو طرف، مشتاقانه تمایل به ادامه‌ی آن را داشته باشند. در این صورت شما از نظر طرف مقابل به عنوان یک فرد خوش صحبت شناخته می‌شوید.

برای رسیدن به این شرایط، شما می‌توانید از نحوه‌ی سوال پرسیدن تان شروع کنید. اگر سوالاتی که می‌پرسید، سوالات بسته باشند، به این شیوه که از دوست یا همکار خود بپرسید: «سلام، خوبین؟» جوابی که دریافت می‌کنید چیزی غیر از این نیست که: «خوبم، خیلی ممنون»

و یا می‌پرسید: «آیا این تابستان مسافرت رفتین؟» و جواب می‌گیرید: «بله، یه مسافرت چند روزه رفتیم کیش»

در صورتی که یک سوال باز، می‌تواند خود به خود جریان مکالمه را هیجان انگیزتر نموده و آن را ادامه دار کند و مهارت مکالمه ای بین فردی شما را تقویت نماید. سوالات باز در واقع سوالاتی هستند که در مخاطب شور و اشتیاقی مضاعف ایجاد کرده و پاسخ‌ های مطلوب تری را به همراه دارند.

به این مثال توجه کنید، «آیا کتاب می‌خوانید؟» یک سوال بسته است و «بهترین کتابی که تا به حال خوانده اید، چه بوده؟» یک سوال باز است و جریان مکالمه ی شما را بسیار موثرتر و ادامه دار تر نموده و طرف مقابل را درگیر مکالمه با شما می‌کند. زمانی که طرف مقابل تان نام کتاب را می‌گوید شما می‌پرسید: «چرا این کتاب را انتخاب کردید؟»، « چرا دوست داشتید؟» و …

در اینجا، چند روش ساده برای پرسیدن سوالات باز برای شما ارائه شده است، به آن‌ها دقت کنید و به کار بندید:

سعی کنید که صحبت تان را با گفتن «نظرتان در مورد …. چیست؟» شروع کنید، زیرا بسیار واضح به طرف مقابل می‌فهمانید که می‌خواهید مکالمه کنید نه اینکه فقط یک جواب از او بگیرید.

صحبت تان را با گفتن «امکانش هست بیشتر در مورد … توضیح دهید؟» ادامه دهید. این نوع جملات به معنای انداختن توپ در زمین حریف است، مانند پرسیدن در مورد محل زندگی فرد، شغل و …

از طرف مقابل در مورد رویداد یا واقعه ای که با هم در آن شرکت داشتید نظر خواهی کنید و بپرسید «شما نسبت به مدیر جدیدمان چه احساسی دارید؟»، « آیا سمینار قبلی برای شما مفید بود؟» و …

یکی دیگر از روش های مفید، پرسیدن «چرا؟» است. در برابر جواب هایی که طرف مقابل می‌دهد، دلیل آن را از وی جویا شوید. برای مثال زمانی که می‌پرسید، «نظرتان در مورد … چیست؟» بعد از شنیدن پاسخ، می‌توانید از او بپرسید «چرا؟»

برای آنکه شما یک مکالمه ی موفق داشته و به عنوان فردی خوش صحبت شناخته شوید باید نکاتی را در حین مکالمه رعایت کنید. به موارد زیر توجه کنید:

از صحبت در مورد موضوعاتی که جنبه ی شخصی دارد، اجتناب کنید.  

در زمان مکالمه، مدام گفته های دیگران را  نقض و انکار نکنید.

در مورد هر موضوعی که صحبت می‌شود به دقت گوش دهید.

از صحبت هایی که باعث تضعیف روحیه ی فرد مقابل می‌شود، اجتناب کنید.

به نحوه‌ی حرف زدن خودتان توجه داشته باشید و کلمات و جملات را درست ادا کنید.

کلمات تکراری استفاده نکنید و بدون ترس، استرس و اضطراب صحبت کنید.

سعی کنید در حین صحبت از خاطرات گذشته و طنز و تمثیل استفاده کنید.

از کلمات سنگین و پرمفهوم استفاده نکرده و خود را دانای کل فرض نکنید.

‌با جریان و ریتم صحبت همراه شوید و دقت داشته باشید که به هیچ عنوان، موضع تدافعی نگرفته و علاقه‌ی فرد مقابل به صحبت کردن را از بین نبرید.

اگر موضوعی را نمی‌دانید، بهتر است طفره نرفته و به راحتی بگویید نمی‌دانم.  

صحبت‌ های خود را تکرار نکنید زیرا مسلماً حوصله ی فرد مقابل را سر‌ می‌برد.

موضوع را با جزییات توضیح ندهید و سعی کنید که اصل مطلب را در صحبت کردن بیان کنید.

صحبت ‌های فرد مقابل را به دقت گوش کنید تا منظور وی را به طور کامل درک کنید.

خوش صحبت بودن

بیشتر بخوانید: 14 مانعی که قاتل انگیزه‌ی شما هستند

یک ترفند ساده برای خوش صحبت بودن

یکی از مهم ترین تکنیک ها در برقراری ارتباط و داشتن مکالمه‌ی موفق، صحبت در مورد چیزهایی است که برای طرف مقابلتان مهم است، برای مثال شغل، خانواده، تفریحات و … موضوعاتی است که برای هر کسی مهم است. زمانی که موضوع صحبت به این موارد ختم می‌شود و طرف مقابل با جواب دادن به سوالات شما، خودش، تفریحاتش، شغل اش و هر چیزی که به وی مربوط می‌شود را مهم احساس می‌کند و با صحبت کردن در مورد آنها به حس مثبت و خوشایندی دست می یابد.

به عنوان مثال می‌توانید بگویید: « کفش های خوشگلی دارین، میتونم بپرسم از کجا خریدین؟» و فرصت دهیدکه طرف مقابل به طورکامل توضیح دهد و مجددا سوالاتی در همین زمینه بپرسید تا بیشتر توضیح دهد. به این شیوه، طرف مقابل عاشق گفتگو با شما  می‌شود.

یکی از موارد بسیار مهمی که شما می‌توانید برای مشتاق نمودن طرف مقابل به گفتگو با خود به کار بندید، گوش کردن است.

بله، به همین سادگی، فقط گوش کنید، در این موقعیت شما باید به صحبت های طرف مقابل با دقت و حوصله گوش دهید و اجازه دهید که بیشتر او حرف بزند، جریان مکالمه را به شیوه ای پیش ببرید که طرف مقابل از خودش، فعالیت هایش، کارهایش تعریف کند. همه دوست دارند از خودشان برای دیگران صحبت کنند و زمانی که فردی، شما را با این خصوصیات پیدا می‌کند، بدون شک عاشق گفتگو با شما می‌شود.

برای تایید این موضوع، هم اکنون شما یکی از بهترین دوستانتان را به یاد بیاورید که همیشه تمایل دارید با او صحبت کنید، اگر دقت کنید، متوجه می‌شوید که در هنگام گفتگوهایتان، شما بیشتر زمان مکالمه را به خودتان اختصاص می‌دهید و معمولا دوستتان شنونده است. این ترفند بسیارساده و اثربخش است ولی مردم به قدرت آن پی نبرده و از آن استفاده نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: راهکارهایی برای افزایش مهارت اجتماعی و برقرای ارتباط موثر

راز خوش صحبت شدن با تکنیک گوش کردن به دیگران

خوش صحبت بودن و داشتن مکالمه ی موفق موضوعی است که همگان طالب آن هستند، برای خوش صحبت بودن باید یک شنونده‌ی خوب باشید و حتی مهارت شنونده ی خوب بودن را بیاموزید.

همه دوست دارند شنیده شوند، اما همه بلد نیستند واقعا صحبت دیگران را بشنوند و آن‌هایی که این مهارت را دارند و به درستی از آن استفاده می‌کنند، در رده‌ی خوش صحبت ترین ها هستند.

بسیاری از افراد که وارد کسب و کار می‌شوند و می‌خواهند که موفق و ثروتمند شوند، فکر می‌کنند که باید بر روی مهارت حرف زدنشان کار کنند و آن چیزی که می‌گویند، مهم تر از چیزهایی که می‌شنوند، است. در صورتی که قضیه کاملا برعکس است.

تمام افراد موفق و ثروتمند، زمانی که قصد معاشرت  با افرادی را دارند و یا وارد مذاکره می‌شوند، به ندرت صحبت می‌کنند و یا اگر بخواهند صحبت کنند طوری صحبت می‌کنند که بیشتر وقت صحبت را به طرف مقابل اختصاص دهند. آن‌ها به درجه ای از حرفه ای بودن رسیده اند که شنونده ی خوبی باشند.

در ادامه، نکاتی گفته شده مبنی برای اینکه چگونه هنگام صحبت، به طرف مقابل توجه کنید و یک شنونده‌ی فعال باشید تا نظر وی را جلب نمایید:

حضور داشته باشید: حضور داشتن در جریان مکالمه به معنای آن است که شما کاملا آگاهانه به صحبت های طرف مقابل گوش کنید. به هیچ عنوان از عواملی که باعث حواس پرتی شما می‌شود، (مثل تلفن همراه) استفاده نکنید. شما با توجه داشتن به طرف مقابل، هنگام صحبت هدیه ای به او می‌دهید که هیچ وقت در زندگی اش فراموش نخواهد کرد. در جریان صحبت با نشان دادن احساساتتان به فرد مقابل نشان دهید که او را درک می‌کنید و مطمئن باشید که همواره شما را به عنوان یک شخص خوب برای مکالمه انتخاب می‌کنند.

صدای درونی را کم کنید: تحلیل های ذهنی در هنگام صحبت فرد مقابل، غیر قابل انکار است. اما مشکل آن زمانی است که این صدای تحلیل کردن صحبت های طرف مقابل در ذهنتان چنان افزایش می‌یابد که از صحبت اصلی، غافل می‌شوید.

شما هنگام صحبت با طرف مقابلتان نباید خیلی زیاد به صدای درونی تحلیلی تان گوش دهید. سعی کنید تا می‌توانید صحبت های طرف مقابل را گوش دهید و بعدا آن را تحلیل کنید.

یک آینه باشید: این موضوع به معنای احساس همدردی با طرف مقابل است و به وی کمک می‌کند تا راحت تر صحبت کند. زمانی که صحبت های طرف مقابل تمام شد، کمی مکث کنید تا متوجه شوید که آیا می‌خواهد باز هم صحبت کند و اگر صحبت هایش تمام شده بود، به زبان خودتان آنچه را شنیدید بیان کنید و بپرسید که آیا چیزهایی که فهمیدید درست بود؟

به عنوان مثال، «این طور که فهمیدم چندین ماه هست که شما حقوق نگرفتی، شرایط شرکت شما هم خوب نیست و دوست داری کار دیگه ای پیدا کنی. درست فهمیدم؟»

شما با این کار به طرف مقابل نشان می‌دهید که کاملا به حرف هایش گوش داده اید.

بخواهید شفاف تر صحبت کند: شما باید به صحبت های طرف مقابل به دقت گوش کنید و در روند مکالمه دریابید که به چه چیزهایی بیشتر علاقه دارد و چه موضوعاتی را برای صحبت کردن بیشتر می‌پسندد. سپس با آگاهی از علاقه مندی طرف مقابل، شروع به پرسش نموده و جریان مکالمه را جذاب تر نمایید.  

دنبال کنید: بعد از اینکه صحبت های طرف مقابل تمام شد، حتما واکنشی مرتبط و متناسب با گفته های وی نشان دهید. اگر موضوع صحبت یک داستان غم انگیز بود، با وی همدردی کنید و بگویید که خیلی متاسف هستید و اگر موضوع صحبت خوشایند و شاد بود یک لبخند جانانه بزنید و از ته دل به وی تبریک بگویید.

بدانید که شما برای همیشه به عنوان یک فرد خوش صحبت در ذهن طرف مقابل ماندگار خواهید شد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. دوستی موقتی بیشتر برای سرگرمی و تفریح است، در حالی‌که به دوست نزدیک، می‌توان در اموری از قبیل سخاوت، توجه داشتن و صداقت امیدوار بود.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید