جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

راهکارهایی برای افزایش مهارت اجتماعی و برقرای ارتباط موثر

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
راهکارهایی برای افزایش مهارت اجتماعی و برقرای ارتباط موثر

اگر تا به حال در زمینه‌ی برقراری روابط اجتماعی موفق نبوده اید و یا به دلیل مهارت اجتماعی ضعیف، بسیاری از موقعیت ها را ازدست داده اید و از این بابت ناراحت هستید، باید بگوییم که نگران نباشید. زیرا آن دسته از افرادی را که در پیرامون خود مشاهده می‌کنید که در زمینه‌ی مهارت اجتماعی و برقراری ارتباط با دیگران موفق ظاهر می‌شوند، دارای مدرک و حرفه‌ی خاصی نیستند. بلکه توانسته اند با یادگیری اصول و روش هایی خاص، این مهارت خود را بهبود دهند. روش‌ های زیادی برای بهبود مهارت‌های بین فردی و روابط اجتماعی وجود دارد و در اینجا به نکات مهمی برای افزایش مهارت اجتماعی اشاره شده است.

 چنانچه شما در این زمینه احساس ضعف داشته و برای دستیابی به اهداف و برنامه هایتان، نیاز به برقراری ارتباط دارید، اما از نزدیک شدن به دیگران و برقراری ارتباط با آن‌ها هراس دارید و این موضوع برای شما بسیار دشوار است، نباید نا امید شوید، بلکه باید خوش ‌بین باشید. زیرا با افزایش مهارت اجتماعی می‌توانید روابط اجتماعی بهینه تری برقرار کنید و در مسیر رسیدن به اهداف خود موفق تر ظاهر شوید. با به‌ کارگیری روش ‌هایی که در این مقاله عنوان ‌شده است، می‌‌توانید مهارت‌ های خود را بهبود بخشیده و پیشرفت کنید.

مهارت اجتماعی

برای افزایش مهارت اجتماعی اقدامات ساده و کوچک انجام دهید

شما می‌توانید با اقداماتی ساده همچون آوردن یک جعبه شیرینی یا آب ‌نبات در محل کار و تقسیم آن بین همکاران خود شروع کنید. زیرا این ‌گونه اقدامات ساده، نیازی به مکالمات طولانی و درگیر شدن زیاد با دیگران ‌ندارد. ولی می‌تواند قدم خوبی برای کمک به برقراری ارتباط با دیگران باشد. در این شرایط  شما به خاطر روبرو شدن با یک گروه کوچک از افراد، دچار ترس و وحشت نمی‌شوید و می‌دانید که پیام و مفهوم اقدام شما، این است که به دیگران توجه دارید و در نظر آن‌ها فردی منعطف و پذیرا به نظر خواهید رسید.

اقدامات محبت ‌آمیز که از سمت شما انجام می‌‌شوند، به طرز شگفت انگیزی اضطراب اجتماعی تان را کاهش می‌دهند و دلیل اصلی آن این است که شما زمانی که بر دیگران تمرکز می‌کنید و به دنبال برقراری ارتباط هستید، به طور ناخواسته از نگرانی و صرف زمان از این موضوع که دیگران درباره‌‌ی شما چه فکری می‌کنند، دور می‌شوید. و به این معناست که شما در این لحظات، بر روی واقعیت ‌های پیرامون خود متمرکز می‌شوید. که دیدن واقعیت ها و عمل بر اساس آن‌ها روشی بهینه برای افزایش اعتماد به نفس شماست.

بیشتر بخوانید: بررسی کمرویی به عنوان یک بیماری اجتماعی

برای افزایش مهارت اجتماعی در فضای آنلاین فعالیت داشته باشید

برخی از افراد که در موقعیت ‌های اجتماعی مختلف قرار می‌گیرند، دچار هراس می‌شوند و به اصطلاح خودمانی، ‌دست ‌و پای خود را گم می‌کنند. این عده از مهارت اجتماعی ضعیف برخوردارند که باعث می‌شود به شیوه ای نامطلوب و غیرحرفه ای عمل ‌کنند. ترس از طرد شدن توسط دیگران، سختی و دشواری رودررویی با آن‌ها را افزایش می‌دهد.

به همین دلیل، می‌توان با فعالیت مفید و سازنده در فضای آنلاین و استفاده از پلتفرم های گوناگون برای برقراری ارتباط با دیگران استفاده کرد. که این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا بدون نگرانی‌ و اضطراب در مورد نحوه‌‌ی صحبت کردن خود بتوانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.    

شما همچنین می‌‌توانید زمان بیشتری را برای فکر کردن در مورد آنچه می‌خواهید بگوئید صرف کنید و اطمینان داشته باشید که صحبت‌ های شما برای دیگران نامفهوم نخواهد بود.

پیشنهاد این روش برای بهبود مهارت اجتماعی شما، به معنای اجتناب از ملاقات با دیگران نیست، بلکه به معنای استفاده از اینترنت به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط اولیه و به دنبال آن دریافت احساسی مثبت و خوشایند می‌باشد. پس ‌از آن، ارتباطات شما می‌تواند به تعاملات مستقیم ‌تری تبدیل شود.

نکته‌ی مهمی که باید به آن اشاره کرد این است، مراقب باشید که هنگام فعالیت و برقراری ارتباط به صورت مجازی، خود را صادقانه و واقعی معرفی کنید تا در سایه ی آن بتوانید مهارت های اجتماعی واقعی خود را تقویت نموده و هنگام رودررویی با دیگران موفق تر ظاهر شوید.

مهارت اجتماعی

برای افزایش مهارت اجتماعی به گرو های دوستی بپیوندید

گرو های دوستی نقش مفید و موثری برای کمک به شما در فعالیت های اجتماعی ایفا می‌کنند. ماهیت کار این گروه ها این است که شما را با دیگران آشنا کرده و اوقاتی را برای گذراندن با آن‌ها و آموختن موارد جدید در نظر می‌گیرند. همچنین آن‌ها می‌توانند در زمینه ‌هایی مثل نحوه‌ ی لباس پوشیدن و طرز رفتار، سبک زندگی و یادگیری اصطلاحات حرفه ‌ای نیز به شما کمک کنند تا هنگام قرار گرفتن در جمع، بهتر به نظر برسید.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات فردی قدرتمند در موفقیت های اجتماعی

برای افزایش مهارت اجتماعی در رویدادهای مختلف شرکت کنید

اگر می‌خواهید به عنوان یک فعال اجتماعی شناخته شوید، بسیار مهم است که توسط دیگران دیده شوید. داوطلب شدن در رویدادهای مختلف اجتماعی، می‌تواند به شما جایگاه ویژه ای بدهد.

در این شرایط، شما لزوماً مجبور به قرار گرفتن در نقش‌ هایی که مهارت‌ اجتماعی بالایی را می‌طلبد، نیستید. به‌ عنوان ‌مثال، اگر گروه شما در حال جمع‌ آوری کمک‌ های مالی می‌باشد، می‌توانید به ‌جای مدیریت و سخنرانی ‌های تأثیرگذار برای افراد، در ابتدا در یک باجه ‌ی جمع ‌آوری کمک‌ های نقدی بایستید. هرچه در نقش داوطلبانه ‌ی خود احساس راحتی بیشتری کنید، بهتر عمل نموده و به کسی که شغلش نیاز به فعالیت های اجتماعی بیشتری دارد، نزدیک‌ تر می‌شوید.

بسیاری از افرادی که احساس می‌کنند دارای مهارت‌ های اجتماعی ضعیف هستند، در واقع هنجارهای اجتماعی را درک می‌‌کنند. درست به همین دلیل است که وقتی وارد یک گروه می ‌شوند، به‌ قدری حواسشان پرت می‌شود که نمی ‌توانند پاسخ مناسبی که از آن‌ ها انتظار می‌رود را بدهند.

برای بهبود خود در این شرایط، از یک دوست صمیمی کمک بخواهید و با یکدیگر به یک رستوران، یک باشگاه و یا هر جای دیگری که در نظر دارید، بروید. نکته ‌ی این عمل، در اینجاست که شما وارد یک فضای اجتماعی می‌شوید، اما قرار نیست با همه‌‌ی افراد حاضر در آن مکان ارتباط برقرار کنید. زمانی که احساس راحتی کردید، می‌‌توانید تعداد نفراتی که با آن ‌ها بیرون می‌روید را کم کم اضافه کنید.

اگر چه برخی از افراد از هوش اجتماعی طبیعی بالاتری نسبت به سایرین برخوردار می‌باشند، اما باید گفت که مهارت‌ های اجتماعی ذاتی نیست، بلکه آموختنی ست. بنابراین با کمی صبر و حمایت دیگران، شما به ‌راحتی می‌توانید مهارت‌ های اجتماعی خود را بهبود دهید و در روند برقرای ارتباط، موفق شوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید