جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نقش ارتباطات فردی قدرتمند در موفقیت های اجتماعی

author منتشر کننده
بدون نظر 4 0
نقش  ارتباطات فردی قدرتمند در موفقیت های اجتماعی

انسان ها برای زندگی بهتر نیاز به برقراری ارتباط دارند. ارتباطی که هم نیاز های روانی آن ها را برطرف کند هم نیاز های جسمی و مادی. ارتباطات فردی انگیزه را برای زندگی بانشاط تر جوامع بیشتر می‌کند. جامعه برای ادامه حیات و پویایی نیازمند برقراری سیستماتیک اعضایش با هم است و آنچه این جامعه را از روال نظم خارج نمی‌کند؛ ارتباطات فردی و انسانی اعضای آن است. انسان ها برای رشد مادی و معنوی و بلوغ فکری نیازمند برقراری ارتباط هستند. ارتباط با محیط، فرد و جوامع بزرگتر یک فرد را در کشاکش زندگی اجتماعی قدرتمند می‌کند.

افراد منزوی و گوشه گیر که نمی‌توانند یا نمی‌خواهند با دنیای پیرامون خود ارتباط برقرار کنند معمولا شانس کمتری برای موفقیت و سلامت روانی نسبت به دیگران دارند. اما افراد پویا، فعال و برون گرا با استفاده از ظرفیت ارتباطات فردی هم استعدادهای خود را شکوفا می‌کنند و هم موجب پویایی دیگران می‌شوند. دانشمندان علم ارتباط شناسی معتقدند استعدادهای فرد در ارتباط با هم نوعان خود درجامعه شکوفا می‌شود و افراد موفق برای رسیدن به آرمان هایشان از ارتباطات فردی پلی برای موفقیت می‌سازند. دقیقا همین پل است که آن ها را به مقصد می‌رساند چون درکنار تلاش انان برای رسیدن به مقصد، ارتباطات فردی و دوطرفه بین افراد این مسیر را هموارتر می‌کند.

ارتباطات فردی

روش های تقویت ارتباطات فردی

اینک که به قدرت بی بدیل ارتباطات فردی پی بردید خوب است روش های تقویت این ظرفیت اجتماعی را هم بدانید. همه می‌دانیم که افراد موفق دنیا برای رسیدن به این حد از موفقیت و شهرت در وهله اول، از اعتماد به نفس بالایی برخوردارند. آن‌ها با اعتماد به اینکه هیچ عمل نشدنی در دنیا وجود ندارد، خواسته ها، آرمان ها و آرزوهایشان را به منصه ظهور می‌رسانند. یک فرد موفق برای تقویت شخصیت فردی و اجتماعی خویش تلاش می‌کند. کارشناسان روانشناسی، جامعه شناسی و ارتباط شناسی روش های زیادی برای تقویت ارتباطات فردی ارائه داده اند که در ذیل به برخی از این روش اشاره شده است:

همنوع دوستی یکی از راه های ایجاد و تقویت ارتباطات فردی است. افراد با دوست داشتن دیگران این شانس را به خودشان می‌دهند که دیگران هم دوستشان داشته باشند. اولین راه دوست داشتن دیگران نیز برقراری ارتباط دوستانه، گفتمانی و همدلانه با آنهاست. مثل قدیمی هست که می‌گوید: "دوست بدار تا دوستت بدارند! ابراز علاقه به همنوع چه از نظر حس وابستگی به اطرافیان و چه ابراز علاقه عاطفی و عاشقانه، در تقویت ارتباطات فردی، مفید بودن، تقویت اعتماد به نفس و منزوی نشدن افراد از اهمیت خاصی برخوردار است.

انجام کارهای گروهی و تیمی در تقویت ارتباطات فردی موثر است. به اعتقاد کارشناسان،استعداد و نبوغ فرد در میان جمع ظهور می‌کند. افرادی که به صورت تیمی و گروهی  فعالیت می‌کنند و حرفه شان به گونه ای است که درخلال فعالیت های گروهی خدمات ارائه می‌دهند نسبت به افرادی که به صورت مستقل عمل می‌کنند اعتماد به نفس بیشتری دارند. همچنین نتیجه فعالیت های گروهی که مستلزم برقراری ارتباطات فردی است نیز رضایت بخش تراز فعالیت های انفرادی و مستقل است. بسیاری از شرکت های موفق درجهان موفقیت شان را مدیون فعالیت های تیمی و گروهی اعضایشان هستند. اعضایی که در کنار نبوغ و استعداد فردی، تجارب و تخصصشان را دراختیار همکاران می‌گذارند. این تجارب با برقراری ارتباطات فردی و گروهی محقق می‌شود.

ارتباطات انسانی برمدار ارتباطات فردی و ارتباطات اجتماعی می‌چرخد. برای تقویت ارتباطات فردی باید ارزش های انسانی را تقویت کرد. جامعه ای موفق است که ارزش های انسانی و اخلاقی در آن بهینه شده باشند. یکی از روش های تقویت ارتباطات فردی در هرجامعه ای ارزشگذاری بر اخلاقیات و مناسبات اخلاقی و رفتاری است.یک فرد بااخلاق برای رشد و توسعه خود و جامعه اش تلاش می‌کند این رشد از طریق ارتباط و کنش و واکنش های فردی صورت می‌پذیرد.

بیشتر بخوانید: چگونه به خودشناسی برسیم؟

تاثیر ارتباطات فردی در افزایش اعتماد به نفس

همانطور که اشاره شد اعتماد به نفس ارتباط مستقیمی با ارتباطات فردی موفق دارد. روانشناسان معتقدند فردی که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است روابط فردی و عمومی بهتری نسبت به کسی که دارای اعتماد به نفس پایین است؛ دارد. افراد برای موفقیت در زندگی و ریسک پذیری در انجام فعالیت هایشان نیاز به حدمعقولی از اعتماد به نفس دارند. این اعتماد به نفس به آن ها کمک می‌کند تا ارتباطات فردی بهتر و موثرتری با افراد و جامعه برقرار نمایند. رشد ارتباطات اجتماعی درحدی از افزایش اعتماد به نفس اعضای جامعه، یکی از راه های پویایی جوامع است. جامعه شناسان معتقدند نه تنها در درون یک جامعه بلکه در برقراری ارتباطات فراجامعه ای نیز اعتماد به نفس یک ملت تاثیر فراروانی در روحیه ملی یک جامعه دارد.

ارتباطات فردی

قواعد کلی در برقراری ارتباطات فردی

هر رفتار اجتماعی دارای قواعد و اصولی برای ثبات و نظم در جامعه است. در برقراری ارتباطات فردی نیز قواعدی کلی حاکم است که باتوجه به این قواعد، رفتار اجتماعی بروز و ظهور می‌یابد. جنس، سن، سواد، زبان، فرهنگ، آداب و رسوم و حتی نژاد نیز در برقراری یک ارتباط فردی موثر است. افرد هر جامعه ای بنا برفرهنگ آن جامعه ارتباطات فردی خاص خود را برقرار می‌کند. حتی ارتباطات اجتماعی و انسانی یک جامعه با جامعه دیگر متفاوت است. مثلا در فرهنگ های اروپایی افراد برای برقراری ارتباطات فردی حد و مرز مشخصی قائل هستند این درحالی است که در فرهنگ آمریکایی یا آسیایی نحوه برقراری ارتباطات فردی متفاوت و بعضا عکس یکدیگر هستند. با شناختن این اصول و قواعد در فرهنگ های مختلف، افراد تلاش می‌کنند نحوه رفتار اجتماعی را بیاموزند تا دچار سوء تفاهم رفتاری نشوند.

بیشتر بخوانید: چطور سبک زندگی خود را تغییر دهم؟

پویایی جامعه نتیجه تقویت ارتباطات فردی

یک جامعه مانند هر سیستم دیگر نیاز به فعالیت و پویایی دارد.جوامع مختلف ارزش های متفاوتی برای رفتارها و کنش های اجتماعی دارند. ارتباطات فردی نیز مانند دیگر آداب و رسوم در هرجامعه منوط به پویایی افراد است. اگر جامعه ای دچار رخوت و مردگی شود نتیجه دلمردگی و رخوت افراد تشکیل دهنده آن است. درواقع تلاش افراد برای تقویت ارتباطات فردی تلاش  برای زنده نگه داشتن جامعه شان است. موارد زیادی در تاریخ وجود دارد که نشان می‌دهد برخی جوامعی که اینک هیچ اثری از آن ها برجا نمانده به دلیل عدم فعالیت های اجتماعی و نبود ارتباطات فردی و اجتماعی قدرتمند و هدفمند به قهقرا کشیده شده اند. امروزه تمام جوامع دریافته اند که افرادشان را ازطریق فعال نگه داشتن ارتباطات فردی پویا کنند. این تلاش در راه اندازی سیستم های گفت گوی آزاد، ابراز نظر اجتماعی و میتینگ های سیاسی خود را نشان می‌دهد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید