جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چطور سبک زندگی خود را تغییر دهم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
چطور سبک زندگی خود را تغییر دهم؟

سبک زندگی مجموعه‌­ای از رفتارها و آداب ما در طول زندگی است که تاثیر مهمی در روند زندگی ما می­‌گذارد. هر لحظه احساس کردید که برای زندگی کردن نیازمند تغییر هستید، وقت آن رسیده تا تغییری در سبک زندگی خود آغاز کنید. با تغییر المان­‌هایی مثل تغذیه، محل زندگی، نوع چیدمان منزل، ورزش و ... می‌­توانید تغییر سبک زندگی را آغاز کنید و در نهایت به تغییر اساسی در ذهنتان سامان دهید. اگر تخت خوابتان پشت به پنجره قرار دارد و احساس کسالت می­‌کنید، تخت خوابتان را رو به پنجره بچینید و در طول چند روز متوجه تغییرات زیادی در زندگی خودتان بشوید. اگر فست فود زیاد می‌­خورید و آدم پر استرسی هستید، برای یک مدت طولانی فست فود را از زندگی­تان حذف کنید و با این کار روند کاهش استرس را مشاهده کنید. با همین تغییرات جزئی می‌­توانید، تغییرات کلی تر را باعث شوید.

سبک زندگی

کدام سبک زندگی بهتر است؟

سبک زندگی سالم نیازمند سازمان­دهی های اساسی است و ممکن است مدتی به طول انجامد. اگر در زندگی­تان آدم شادی هستید و احساس خوشبختی می­‌کنید، به انسان­‌ها ضرر نمی‌­رسانید و با خانواده‌­تان کانون گرمی را تشکیل داده‌­اید، تبریک می­‌گویم، شما سبک زندگی سالمی را برای زندگی­تان ساخته­‌اید. بعضی از انسان­‌ها فکر می­‌کنند که سبک زندگی سالم و خوب از ابتدا با انسان‌­ها هست یا نیست، اما باید بدانید که بسیاری از آدم‌­های موفق، سبک زندگی خوبشان را با تلاش و زحمت ساخته­‌اند. خطای شماست اگر سال‌ها با یک سبک زندگی ناسالم زندگی کنید و در این صورت کسی را نباید جز خودتان ملامت کنید.

برای داشتن یک زندگی بهتر، سبک زندگی خودتان را تغییر دهید

سبک زندگی شما متشکل از ساعت خواب و بیداری­، تغذیه، نوع فعالیت­‌ها در اوقات فراغت، رشته مورد علاقه ، تحصیلات­، نوع علاقمندی به چیزهای خاص، نوع رفتار در جامعه و ... است. اگر در مقاطعی از زندگی دچار احساس ناراحتی و کسالت شدید هستید، شک نکنید که یکی از المان­‌های سبک زندگی­تان دچار مشکل است. دکوراسیون و رنگ­آمیزی  خانه و اتاق مطالعه‌­تان را دست کم نگیرید، آن‌ها می‌­توانند تاثیر فوق­العاده‌­ای در روحیه شما داشته باشند. هر رنگ شخصیت‌­پردازی خاص خودش را دارد که به کمک آن می­‌توانیم به هدفی که می­‌خواهیم، برسیم. خواندن کتاب و هر از گاهی مشاوره با افراد باسواد می‌­تواند شما را به راه بهتری برساند.

کدام سبک زندگی ایرانی است؟

سبک زندگی ایرانی معمولا دارای نقایض زیادی است. و دلیل آن آدم­‌های متفاوت با سطح انتظارات مختلفی هستند که در ایران زندگی می‌­کنند. در گذشته سبک زندگی ایرانی ظاهرا خانه‌­های حیاط دار، شلوغی و سر و صدای بچه‌­ها، خوردن غذاهای چرب دورهم و ... به نظر می‌­رسید. در گذشته زنان ایرانی کمتر کار می­‌کردند و کارشان به داخل خانه ختم می­شد، اما امروزه زنان ایرانی هم­پای مردان به فعالیت می‌­پردازند. امروزه بیشتر سبک زندگی­مان از کشورهای غرب سرچشمه می‌­گیرد. برای مثال نوع آرایش، نوع پوشش، طرز فکر و ... امروزه مستقیما از کشورهای تحت نفوذ سرچشمه گرفته است که برخی از آن‌ها به نظر تغییرات مثبتی هستند و اما برخی از آن تغییرات باب طبع ما نیستند.

سبک زندگی یک آدم تنبل چگونه است؟

شاید شما ندانید اما احتمال اینکه شما هم آدم تنبلی باشید، زیاد است. سبک زندگی یک آدم تنبل به شکلی است که همه چیز را در سریع ترین حالت ممکن می­‌خواهد و برای به دست آوردن آن تلاشی نمی‌­کند. بیایید از چیزهای کوچک تر شروع کنیم. یک آدم تنبل وقت زیادی برای درست کردن غذای سالم نمی­‌گذارد و در مقابل غذای چرب و خوشمزه‌­ای را می­‌خواهد. بهترین انتخاب برای یک آدم تنبل، فست فود است. یک آدم تنبل معمولا خانه­‌ی به هم ریخته­‌ای دارد و برای تزئین و تمیز کردن خانه‌اش ارزشی قائل نیست. خانه‌­ی به هم ریخته‌­ی او تاثیر مستقیمی روی رفتار او دارد. او معمولا کسل و غمگین است و ارزشی برای زندگی­اش قائل نیست.

برای تغییر دادن سبک زندگی از کجا شروع کنم؟

برای تغییر سبک زندگی از چیزهای ریز شروع کنید. برای مثال رنگ­‌هایی که بر در و دیوار خانه‌­تان جاری است را عوض کنید، بوی عطر یا عودتان را تغییر دهید. لباس‌­های جدید بخرید، به خودتان اهمیت دهید و هر از چند گاهی برای خودتان هدیه بخرید. هدیه‌­های هرچند کوچک اما با ارزش. کتاب بخوانید، فیلم‌­ها دوست داشتنی که به بهتر شدن حالتان کمک می­‌کنند را ببینید. اگر دچار مشکل حاد عصبی هستید، بهتر است که با یک دکتر ملاقات داشته باشید و از نظرات و پیشنهاداتش استفاده کنید. تغییر سبک زندگی باید منجر به تغییر رفتاری و کرداری شود و به بهبود زندگی شخصی و اجتماعی شما کمک کند. تغییر سبک زندگی اگر منجر به تغییرات مثبت و کارآمد در زندگی نشود، تغییر عبث و بیهوده‌­ای است.

آیا سبک زندگی شما خوب است؟

برای آنکه بدانید سبک زندگی­تان در زمره زندگی­‌های مثبت قرار دارد یا منفی بهتر است از یک کاغذ و خودکار کمک بگیرید. هر آن چیزی که مثبت و خوب است را روی کاغذ بنویسید و با یک حساب سرانگشتی ببینید که زندگی شما کدام یک از این خصوصیات را دارد و کدام را ندارد. بعضی از خوبی‌­ها نسبی اند. در نقطه‌­ای از جهان فلان صفت بعنوان یک صفت خوب محسوب می‌­شود اما در کشور ما ویژگی خوبی به حساب نمی‌­آید. بهتر است صفات نسبی را فاکتور بگیریم و عواملی که در همه جای دنیا خوب و مثبت محسوب می‌­شوند را حساب کنیم. سعی نکنید سبک زندگی دیگران را تقلید کنید. اگر فلانی با فلان سبک راضی و خوشحال است، دلیلی ندارد که شما نیز با آن سبک خوشحال باشید. سبک زندگی موردعلاقه خودتان را پیدا کنید و برای دسترسی به آن تلاش کنید.

کدام سبک زندگی سالم است؟

سبک زندگی آدم‌های موفق سبک زندگی سالمی است. آدم‌های موفق مثل ورزشکاران، ثروتمندان، هنرمندان و ... معمولا زندگی­‌های موفقی دارند. اما سبک زندگی هر کدام با یکدیگر متفاوت است. برای مثال برخی از ورزشکاران، روحیه‌­ی ورزشی­‌شان را وارد زندگی­شان کرده‌­اند. صبح زود بیدار می­‌شوند، تغذیه سالم مصرف می­‌کنند و دائما ورزش می­‌کنند. اما ورزشکارانی هم وجود دارند که سبک زندگی خیلی سالمی ندارند. هنرمندان نیز سبک­‌های مختلفی از زندگی را دارند. اما بطور معمول آن‌ها زیاد کتاب می­‌خوانند و بیشتر عمرشان را به فراگیری هنرهای مختلف و علم می‌­پردازند. اما هنرمندان زیادی هم هستند که سال‌هاست هیچ کتابی مطالعه نکرده­اند. هرکسی با سبک زندگی مخصوص به خودش رشد می­‌کند. پس بهتر است عیب و نقص­‌های سبک زندگی­تان را اصلاح کنید.

تاثیر دکوراسیون در یک سبک زندگی مناسب

یکی از اتفاقات شگفت انگیز در سبک زندگی، تاثیر دکوراسیون است. شاید بد نباشد که امتحان کنید. یک صبحانه برای کودک خود آماده کنید و آن را خیلی ساده برایش ببرید. مطمئن باشید که از خوردن آن غذا ممانعت می­‌کند، اما کافی ست صبحانه را به اندازه کافی زیبا کنید و با تزئینات خاص به سمت کودکتان ببرید. این بار تفاوت رفتار او را مشاهده کنید. تزئینات برای سرحال آوردن شما خیلی مهم است. شاید شما قاب­‌هایی که به دیوار زده­اید را بلا استفاده بدانید اما تاثیر آن‌ها در روحیه شما در طولانی مدت مشخص می­‌شود. همانگونه که یک عنصر بصری خوب می‌­تواند حال شما را خوب کند، به همان اندازه یک عنصر بصری با انرژی منفی می­‌تواند باعث حال بد شما شود.

تاثیر رنگ‌ها در سبک زندگی

هر رنگی یک موج و بار مشخصی دارد. برای مثال موج رنگ آبی آرامش است و موج رنگ قرمز هیجان. اگر در خانه شما رنگ­‌های تخت مثل کرم و آبی استفاده شده است، ممکن است در طولانی مدت شما را کسل کند و حالت یکنواختی به شما دست دهد یا بالعکس. اگر در خانه شما رنگ­‌های خیلی جیغ و متضاد استفاده شده است، ممکن است پس از مدتی چشم شما را بیازارد و باعث استرس و اضطراب شما بشود. بهتر است رنگ­‌های میانه استفاده کنید. یعنی از رنگ­‌هایی استفاده کنید که نه آن‌چنان باعث اضطراب شما شوند و نه حالت کسالت به شما دست دهد.

تاثیر تغذیه و ورزش در سبک زندگی

تغذیه و ورزش دو عنصر سلامت بخشی هستند که می­‌توانند سبک زندگی شما را تحت تاثیر قرار بدهند. غفلت در این دو عنصر باعث ناخوش احوالی و کسالت در زندگی می­‌شود. تغذیه اشتباه مثل فست فود، مصرف بالای چربی، قند و کلسترول می‌­توانند بسیار تاثیر بدی روی بدن انسان بگذارند. عادات غذایی اشتباه نیز می‌­توانند بسیار مضر باشند. برای مثال عادت شام خوردن در دیروقت باعث بدخواب شدن شما، چاقی مفرط و تجمع چربی­‌ها می‌­شود و عمل هضم را دچار مشکل می­‌کند. ورزش کردن باعث شادابی پوست و بدن شما می­‌شود و علاوه بر آن حضور شما در اجتماع مختلف برای ورزش کردن باعث ارتباط برقرار کردن شما با آدم­‌های مختلف و در نهایت باعث سلامت بدن، بالا رفتن سوخت و ساز بدن، پاکسازی بدن و سلامت روح و روان می­‌شود.

سبک زندگی یک آدم موفق چگونه است؟

سبک زندگی یک آدم موفق می­‌تواند متفاوت باشد با چیزی که ما فکر می­‌کنیم. روش­‌های زیادی وجود دارد که ما به موفقیت برسیم اما بهتر است روشی را انتخاب کنیم که بیشترین درصد موفقیت را داشته باشد. معمولا آدم­‌های موفق به تغذیه، ورزش، مطالعه، روابط اجتماعی و ... اهمیت زیادی می‌­دهند. آدم‌­های موفق معمولا در راستای رسیدن به هدفشان بسیار تلاش می­‌کنند و از زمانی که بیدار می­‌شوند تا وقتی که بخوابند، مدام هدفشان جلوی چشمشان هست. آدم‌­های موفق هدفمند هستند و برای رسیدن به هرچیزی که بخواهند برنامه ریزی دارند. برنامه ریزی و داشتن یک برنامه دقیق می‌­تواند راه تعیین کننده‌­ای باشد.

سبک زندگی یک آدم مجرد با متاهل چه فرقی دارد؟

سبک زندگی تنهایی با زندگی متاهلی بسیار متفاوت است. بزرگ­ترین تفاوتی که این دو با یکدیگر دارند، در نوع رفتار افراد است. زمانی که شما مجرد زندگی می‌­کنید، تنها دغدغه­تان خودتان است و برای رسیدن به هر آنچه که بخواهید تنها خودتان و شرایطتان را در نظر می­‌گیرید. اما زمانی که با شخص دیگری وارد زندگی مشترک شوید باید تصمیمات او برای شما مهم باشد و به میزانی که به خواسته‌­های خودتان اهمیت می­‌د‌هید، باید خواسته‌­های او نیز برای شما مهم باشد. گاها باید از خواسته‌­های خودتان بگذرید تا او به خواسته­‌اش برسد. زندگی مشترک باید سراسر گذشت باشد. اگر فکر می­‌کنید که زندگی مجردی و متاهلی یکسان است، باید بگویم که سخت در اشتباهید. شما در زندگی مشترک باید در تمام تصمیمات شریکتان را دخیل کنید.

آیا سبک زندگی قابل تغییر است؟

سبک زندگی مثل اخلاق شماست. گاها شما هزار ویژگی مثبت دارید اما حسادت بیش از حد شما تمام اطرافیانتان را می‌­آزارد. آیا درست است که این ویژگی بد به پای هزار رفتار خوب شما بخشیده شود؟ بهتر است تنها ویژگی بد شما نیز پاک شود تا به یک انسان کامل تبدیل شوید. سبک زندگی شما نیز ممکن است صدها ویژگی مثبت داشته باشد اما ویژگی منفی نیز داشته باشد. باید برای رسیدن به بهترین سبک زندگی تغییرات لازم را ایجاد کنید و با این کار خودتان را به بالا بکشید. سبک زندگی بد باید تغییر کنید و این تغییر ممکن است در ابتدا سخت و نشدنی به نظر برسد. اما به مرور متوجه می‌­شوید که این تغییرات می‌­تواند براحتی اتفاق بیفتد و شما نیز پس از مدتی از عملکرد خودتان راضی خواهید بود.

سبک زندگی خود را مناسب با شرایط خودتان انتخاب کنید.

شما ممکن است سبک زندگی انتخابی­تان، سبک زندگی‌­ای باشد که مناسب برای کشور دیگر با شرایط دیگری باشد. سبک زندگی خودتان را براساس شرایط زندگی فعلی­تان انتخاب کنید. تا حدی که شرایطتان قابل تغییر است، تغییرات لازم را ایجاد کنید و اگر تغییرات دیگر در دست شما نیست، از تغییرات اجباری خودداری کنید. شرایط بدنی شما شاید برای ورزش بیش از حد پاسخگو نباشد و فشار بیش از اندازه باعث از بین رفتن بدنتان باشد، پس با توجه به شرایط بدنی­تان ورزش کنید. شاید شما مثل بسیاری از ورزشکاران نتوانید رژیم‌­های خیلی سنگین بگیرید، پس مناسب شرایط بدنی­تان تغذیه خودتان را هماهنگ کنید.

سبک زندگی برتر از نظر یک ایرانی

ایرانیان جدای از اینکه ویژگی­‌های مثبت زیادی دارند، اما متاسفانه ویژگی­‌های منفی­ای که دارند که بصورت مسری، نسل به نسل چرخیده است و ژنش را انتقال داده. یکی از این ویژگی­‌های منفی تنبلی است. معمولا ما عادت داریم هرآنچه که می­‌خواهیم را در زودترین فرصت ممکن بدست بیاوریم. تلاش زیاد باعث می‌­شود که خیلی زود ما خسته و دلسرد بشویم و از تلاش باز ایستیم. سبک زندگی برتر برای ما سبکی است که فشار زیادی به ما نیاورد و در ازایش نتیجه بسیار خوبی بدست آید که چنین چیزی ممکن نیست. باید به اندازه هدفمان تلاش کنیم. شاید هدف ما بسیار بزرگ است و نیاز به تلاش بسیار بزرگ دارد. پس زود دلسرد نشویم و تمام تلاشمان را برای رسیدن به هدفمان انجام دهیم. اگر تمام تلاشمان را کردیم و به نتیجه نرسیدیم باید مطمئن باشیم که روش اشتباهی را برای تلاش کردن برگزیده­‌ایم و باید روشمان را تغییر دهیم.

سبک زندگی ثروتمندان چگونه است؟

ثروتمندان روش­‌های مختلفی را برای ثروتمند شدن برگزیده‌­اند. سبک زندگی ثروتمندان با هوش و تلاش عجین شده است. منظور ما افرادی خودساخته هستند که با تلاش به ثروتشان رسیده‌­اند. برای مثال استیو جابز برای رسیدن به طرح نهایی اپل هزاران بار شکست خورد، روابطش را از دست داد و برای رسیدن به هدفش، دوستانش او را طرد کردند. او هیچ چیز غیر از هدفش را دنبال نمی­‌کرد و در نهایت به چیزی که می‌­خواست، رسید. او بعدها به ثروت هنگفتی دست پیدا کرد و هر روز بر ثروت او افزوده می‌­شود. او هم مثل ما انسان است و از جنس ماست. پس اگر شخصی مثل استیو جابز به هدفش رسیده است، ما نیز می‌­توانیم برسیم. تفاوت ما و امثال استیو جابز و زاکربرگر در تلاش و باور است. باید قبل از هرچیزی خودمان را باور داشته باشیم و برای رسیدن به هدفمان تلاش کنیم.

برای تغییر سبک زندگی به چند روز زمان نیاز داریم؟

آدم‌ها باهمدیگر متفاوتند. به اندازه تفاوت­‌های آدم‌ها، زمان متفاوتی نیاز است تا یک انسان به هدفی که دارد، برسد. گاها تغییر کوچکی که وقت زیادی از شما نمی‌­گیرد در زندگی باعث می­‌شود که سبک زندگی شما دچار تحول عظیمی شود. گاها تغییراتی که در زندگی ایجاد می­‌کنید، حتی در طول سال‌های زیاد، میسر واقع نمی­شود و نیاز به زمان بیشتری دارید. هرچقدر تغییراتی که می‌­خواهید در زندگی­تان ایجاد کنید، بزرگتر و ریشه‌­ای تر باشد، نیاز به زمان بیشتری دارد و هرچقدر تغییراتی که می­‌خواهید ایجاد کنید، کمتر و کوچک تر باشد، به زمان زیادی نیاز ندارید.

می‌خواهم سبک زندگی آرامی داشته باشم

اگر می­‌خواهید سبک زندگی آرامی داشته باشید، باید از محیط‌­های تشنج ­زا دوری کنید و هرچه بیشتر خودتان را به سمت محیط­‌های آرام بخش و کم دغدغه نزدیک کنید. تغییرات را از سبک دکوراسیون­تان شروع کنید. از رنگ­‌های خوابیده استفاده کنید. خانه را خیلی شلوغ نکنید و اصطلاحا سبک مینیمال را پیش بگیرید. حتما محفلی را برای آرامش گرفتن خودتان طراحی کنید تا در زمان‌­های استراحت در آن‌جا سرکنید. از لباس‌­های راحت و آزاد استفاده کنید و در قید و بند مد نباشید. زمانی را به مطالعه، خرید کردن و خود آرایی اختصاص دهید. زیرا برخی مواقع خریدکردن و خودآرایی مثل یک قرص آرام بخش می‌­تواند میسر عمل کند و حال شما را خوب کند. اطرافیانتان را از آدم‌­هایی که دوست دارید، پر کنید و بدون خجالت، آدم‌­هایی که باعث ناراحتی و استرس شما می‌­شوند را از زندگی­تان حذف کنید. در اینصورت می­‌توانید به یک سبک زندگی آرام نزدیک بشوید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید