جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

آپارات وبگاه اشتراک گذاری ویدیویی در ایران

author منتشر کننده
بدون نظر 3 1
آپارات وبگاه اشتراک گذاری ویدیویی در ایران

امروزه بسیاری از کاربران علاقه مند به اشتراک ویدیوهای خود در وبگاه‌های اینترنتی هستند. مطمئناً برای شما پیش آمده است که بخواهید ویدئوهای مورد علاقه خود را در سایت‌ها و وبگاه‌های اینترنتی بارگذاری کنید. از جمله وبگاه‌های معتبر دنیا در زمینه بارگذاری ویدیو، یوتیوب است که از سال 2005 شروع به کار کرد. اما به دلیل قانون فیلترینگ، دسترسی بسیاری از عوام مردم ایران به این وبگاه بسیار سخت به نظر می‌رسد. لذا برنامه نویسان ایرانی را بر آن داشت تا وبگاهی طراحی شود که نه تنها خلأ یوتیوب را پر کند، بلکه زمینه ساز موفقیت یک استارتاپ جهانی باشد. نتیجه کوشش‌های فراوان برنامه نویسان ایرانی، ساخت وبگاه «آپارات» بود که توجه بسیاری از کاربران ایرانی را به خود جلب کرد.

آپارات

آپارات، سرویس اشتراک گذاری ویدیو

آپارات هرچند تنها سرویس اشتراک گذاری ویدیو در ایران نیست، ولی از جمله‌ی بهترین استارتاپ‌ها در این زمینه است. این وبگاه اولین بار در 23 بهمن 1389 توسط شرکت فناوری ایده پردازان صبا (صبا ایده) طراحی و راه اندازی شد. رئیس شرکت آپارات محمدجواد شکوری مقدم است و از جمله افراد کلیدی آن می توان به مهدی شکوری اشاره کرد. این وبگاه در سال 1390 با کسب جایزه بهترین وبگاه ویدیویی در جشنواره وب ایران رتبه اول را به خود اختصاص داد و در الکسا هم در رتبه دوم قرار دارد. در این وبگاه شما نه تنها می‌توانید ویدیوهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید بلکه به وجود آوردن یک کانال ویدیویی قادر خواهید بود، کاربران دیگر را از ویدیوهای خود مطلع کنید.

تاریخچه آپارات

آپارات در سال 1389 راه اندازی شد. در سال 1388 که وبگاه یوتیوب به دلیل اعتراضات نسبت به انتخابات ریاست جمهوری فیلتر شد، تقریبا دسترسی به بسیاری از سرویس‌های اشتراک گذاری ویدیویی بین المللی در ایران محدود شده بود. لذا این امر، تکنسین‌های ایرانی را بر آن داشت تا وبگاهی طراح کنند که نه تنها به خوبی بار اشتراک گذاری ویدیوهای بزرگ را به دوش بکشد، بلکه جوابگوی درخواست‌های کاربران ایرانی باشد. نهایتا این وبگاه توسط صبا ایده ساخته شد و محمدجواد شکوری با پرداخت هزینه ای کلان، این وبگاه را در سال 1389 راه اندازی کرد. علت راه اندازی این وبگاه، حجم بالای درخواست‌های کاربران ایرانی برای یک وبگاه جهت بارگذاری ویدیوهای خود بود. یکسال بعد، و در بهمن 1390 ، نرم افزار آندروید آپارات نیز ساخته شد و در دست کاربران قرار گرفت. پس از افزایش بازدید این سرویس و گذر آن تا بیش از 1 میلیون نفر، در سال 1391 نسخه IOS این وبگاه نیز طراحی شد. اولین کانال رسمی آپارات با نام کاربری «ریاست جمهوری اسلامی ایران» در سال 1393 معرفی شد. سپس کانال های متعددی از طرف بنیاد‌ها، ریاست حمهوری و ... ایجاد شد تا اینکه نوبت به کاربران عادی رسید. در سال 1394، برنامه نویسان این وبگاه، امکان گذاشتن پخش زنده (لایو)، اضافه کردن زیرنویس به فیلم ها و برگزاری مسابقات متعدد برای تمامی کاربران را فراهم کردند.

تاثیر اجتماعی آپارات بر روی کاربران

آپارات امروزه چه تاثیری بر روی ایران و جهان گذاشته است؟ همانطور که گفته شد پس از اینکه وبگاه یوتیوب فیلتر شد و دسترسی مردم ایران به این وبگاه ها محدود گشت، آپارات به پرطرفدارترین وبگاه ایرانی تبدیل شده بود. لذا می توانیم نتیجه بگیریم که کاربران ایرانی، پس از فیلترینگ یوتیوب به اجبار به این وبگاه روی آوردند. آمار بازدید این وبگاه به حدی بالا رفته بود که در سال 1391 از مرز یک میلیون نفر گذشته بود. آپارات به خوبی در دل مردم جا خشک کرده بود. رکورد بازدیدهای روزانه به بیشترین مقدار ممکن رسید و بازخورد فیلم‌های بارگذاری شده در این وبگاه بیش از پیش افزایش یافت. این سرویس به قدری قدرتمند شد که امروزه هر کاربر ایرانی در منزل خود، به اشتراک ویدیوهای خود می‌پردازد. شایع شدن این سرویس به نصب نسخه‌های آندروید و IOS در موبایل های کاربران منجر شد. سازمان ملل متحد تا کنون از طریق کانال رسمی خود در آپارات حدود 70 ویدیو بارگذاری نموده و در کنار محیط زیست از جمله کاربران بین المللی فعال در این وبگاه می‌باشد.  

آپارات کودک، امکان دسترسی آسان کودکان به آپارات

وبگاه آپارات، علی رغم تاثیر بسیار زیادی که بر روی کاربران ایرانی و خارجی دارد، نقش مهمی در پرورش فکری کودکان و اجتماعی شدن آن‌ها ایفا می کند. در سال 1394 آپارات با ارائه سرویس «آپارات کودک» در بخش سرویس‌های مجزا دسترسی کودکان خردسال را به این سرویس فراهم کرد. هم اکنون ده ها کارتون متنوع با دوبله ی جذاب فارسی در این وبگاه منتشر شده که کودکان خردسال با داشتن اینترنتی مناسب می‌توانند به تماشای انیمیشن ها و کارتون‌های مورد علاقه خود بپردازند. این فیلم‌ها و کارتون‌ها به طور مجزا در بخش «آپارات کودک» جای داده شده است. علاوه بر خودِ وبگاه، برنامه نویسان سیستم عامل های آندروید و IOS، نسخه موبایلی «آپارات کودک» را هم جهت دانلود برای کودکان فراهم کرده اند. همچنین آپارات کودک در صفحه های اجتماعی همچون اینستاگرام هم نفوذ پیدا کرده است.

بررسی اختصاصی سید بندی و قالب وبگاه آپارات

قالب آپارات به گونه ای طراحی شده است که یک کاربر در هر بخشی از این وبگاه طراوت سید بندی را احساس می‌کند. علی رغم پهنای باند 40 گیگی برای بارگذاری ویدیو، وبگاه آپارات امکان گشت و گذار راحت تر با طراحی متنوع را برای کاربران در جای جای سایت فراهم کرده است. در بخش بالاییِ مربوط قسمت جست و جو می‌شود که در آن می‌توانید به جست و جوی فیلم‌ها دلخواه خود بپردازید. در سمت راست، سید بندی مناسبی توسط برنامه نویسان وبگاه آپارات طراحی شده که از طریق آن می توانید به فیلم‌ها، کارتون‌ها، آموزش‌ها، موسیقی و بسیاری از موضوعات دیگر دسترسی پیدا کنید. در زیر دسته بندی موضوعات، بخش سرویس‌های «آپارات کودک» و ویدیوهای زنده می‌باشد. در سمت چپ بالا می‌توانید در این سایت عضو شوید و در میانه سایت به گشت و گذار در فضای وبگاه و دانلود و مشاهده فیلم‌ها بپردازید.

طریقه ساخت اکانت در آپارات

برای ساخت نام کاربری در وبگاه آپارات کافی است بر روی ثبت نام کلیک کنید. اگر که قبلا ثبت نام کرده اید بر روی ورود زده و ایمیل و رمز خود را وارد کنید. برای ثبت نام بر روی ایجاد حساب کاربری کلیک کنید و شماره موبایل یا ایمیل خود را وارد کنید. سپس کدی به شماره و یا ایمیل شما فرستاده می‌شود و با وارد کردن پسوورد دلخواه، وارد حساب کاربری خود می‌شوید. سپس با رفتن به حساب کاربری خود در قسمت تنظیمات، می‌توانید رمز عبور خود را تغییر دهید. توضیحاتی درباره کانال خود بنویسید و آیدی کانال خود را برای کاربران شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. در بخش دیگر اکانت خود می‌توانید پروفایل و کاور را خود را انتخاب کنید و تغییر دهید.

چگونه در آپارات فیلم های خود را بارگذاری کنیم؟

برای بارگذاری ویدیو در آپارات، ابتدا باید وارد اکانت خود شوید. پس از ورود به اکانت، در سمت چپ، بالای وبگاه و در کنار تصویر پروفایل شما یک آیکون (+) وجود دارد که با کلیک کردن بر روی آن به محیط بارگذاری ویدیو منتقل می‌شوید. شما با دو روش می‌توانید ویدیوهای خود را بارگذاری کنید. یکی از طریق کامپیوتر و دیگری از طریق لینک های یوتیوب. عموما لینک های یوتیوب از دسترس خارج هستند. لذا بهترین راه برای اشتراک گذاری، از طریق کامپیوتر شماست. سپس ویدیوی خود را انتخاب و بارگذاری کنید. پس از اینکه ویدیوی شما با موفقیت بارگذاری شد ، برای فیلم خود، عنوانی بنویسید، آن را در دسته بندی موضوعات مختلف انتخاب کنید، تعداد خاصی برچسب اضافه کنید، ویدیو خود در دسته بندی کانال ها قرار دهید و حتی می‌توانید نسبت به آن توضیح یا کپشن اضافه کنید. در قسمت تنظیمات پیشرفته قادر خواهید بود تا به ویدیوی خود زیرنویس اضافه کنید و حتی از واترمارک (آگهی) بر روی ویدیوی خود خودداری کنید. نهایتا بر روی انتشار ویدیو کلیک کرده و آن را منتشر کنید.

در هنگام بارگذاری ویدیوهای خود به چند نکته توجه کنید

1. ویدیوی بارگذاری شده شما به هیچ وجه کپی از اکانت کاربر دیگری نباشد، چرا که آپارات با شناسایی این ویدیو، کانال شما را می بندد.

2. از هرگونه، توهین، مغایرت های اخلاقی و التهاب های سیاسی که منجر به کنش و واکنش می‌شود دست بردارید.

3. شناخت تاثیر Metadata‌ها (مشخصات و اطلاعات ویدیویی مانند عنوان ویدیو، برچسب‌ها و توضیحات)، عنوان های ویدیو، برچسب‌ها، دسته بندی‌ها و از همه مهم‌تر لیست های پخش، به افزایش بازدید ویدیوی شما کمک شایانی می‌کند.

4. متعهد شوید که هنگام استفاده از سرویس پخش زنده آپارات به تمام قوانین محلی، منطقه‌ای، کشوری و بین‌المللی عمل کنید.

معرفی سرویس های مشترک با آپارات

از جمله سرویس های مشترک با آپارات، می‌توان به فیلیمو اشاره کرد. اگرچه در دسته بندی سرویس‌ها آپارات کودک و پخش‌های زنده در کنار این سرویس قرار دارند. فیلیمو محصول جدید و منحصر به فرد آپارات است که شما با خرید اکانت آن قادر خواهید بود با بالاترین کیفیت ممکن، فیلم‌های روز دنیا را تماشا کنید. در فیلیمو شاهد آرشیوی بزرگ از فیلم های ایران و جهان هستیم. از بهترین خصوصیت های فیلیمو، تغییر و تعیین کیفیت فیلم، متناسب با اینترنت شماست. همچنین امکان جست و جوی انواع فیلم ها در این سرویس فراهم شده است و کاربران می‌توانند از این سرویس بر روی تمامی دستگاه های دیجیتال استفاده کنند. برنامه نویسان آپارات توانسته اند نسخه های آندروید و IOS این سرویس را در اختیار کاربران قرار دهند.

فیلیمو

از سرویس‌های مشترک دیگر، سرویس «آپارات کودک» می‌باشد که در مورد آن صبحت شد. اما بی شک از جذاب ترین بخش‌های آپارات در این روزها قسمت ویدیوهای زنده می‌باشد که کاربران هر روزه در حال استریم گرفتن از کارهای خود در منزل هستند. از جذاب ترین بخش های ویدیوهای زنده و بارگذاری شده می‌توان به کانال‌های زومجی، ali0reza1 و ... اشاره کرد که علاوه بر نقد و بررسی فیلم‌ها وبازی‌ها، به آموزش‌های مربوط به این زمینه نیز می‌پردازند. شما با رفتن به این قسمت، در واقع به دنیای زنده ی کاربران وارد شده اید و به بخش‌ها و دسته بندی متنوعی هدایت می‌شوید. اما رعایت اصول اخلاقی در پخش زنده باید رعایت شود. در هنگام استریم (پخش زنده)، انجام هرگونه عملی که زندگی شما را به خطر بیندازد و موجب  آسیب فیزیکی شود، ممنوع است. هر گونه آزار و اذیت و اهانت به هر شخص، آپارات اکانت شما را مسدود می‌کند. به هیچ وجه اطلاعات شخصی بدون اجازه در دسترس کاربران قرار نگیرد. از هویت کاربر دیگری سوء استفاده نشود و تقلب در بازی‌ها ممنوع است. لذا کاربران ضمن مسئولیت پذیری باید از هر گونه حق تکثیر و کپی رایت ممانعت کنند. 

طریقه درآمدزایی در آپارات

اما وبگاه آپارات چگونه می‌تواند برای ما درآمدزا باشد؟ شما هنگامی که ویدیوی خود را بارگذاری می‌کنید، آپارات به شما اجازه می‌دهد تا درصدی از درآمد تبلیغاتی را نیز روی ویدیوی خود داشته باشید. لذا آپارات با گشت و گذار در میان کانال‌ها، کانالی که شرایط مناسبی جهت تبلیغات داشته باشد را انتخاب کرده و سپس تبلیغات را روی آن ایجاد می‌کند. آگهی‌ها، علی رغم اینکه بازدیدهای آپارات و کانال شما را بالا می برد، کسب درآمدی نیز برای شما به همراه خواهد داشت.

از جمله شروط و قواعد در آمدزایی و حق تبلیغ در آپارات

1. محتوای منتشر شده شما با قوانین آپارات منطبق باشد.

2. جهت محاسبات مالی، در سایت صبا ویژن، یک حساب کاربری داشته باشید.

3. مبنای متوسط مالی متعلق به شما، برابر با متوسط 30 درصد ویدیوی شما است.

4. فقط ویدیوهایی که زمان آن ها بیشتر از 2 دقیقه است شامل کسب درآمد می‌شوند.

لذا در صورتی که این قوانین رعایت نشود آپارات کانال مورد نظر را از حق کسب درآمد خارج می‌کند.

بنابراین اگر می‌خواهید ویدیوهای مورد علاقه خود را در اینترنت و در یک وبگاه مناسب آپلود کنید، آپارات بهترین گزینه است. امروزه آپارات این امکان را برای شما فراهم کرده که زمان گرانبهای خود را در زمینه ی گذاشتن پخش زنده به خوبی صرف کنید و با آن کسب درآمد کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید