جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

اطلاعاتی جامع درباره کد اقتصادی

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
اطلاعاتی جامع درباره کد اقتصادی

اگر یک تولید کننده هستید یا خدماتی را ارائه می‌دهید موظف به دریافت کد اقتصادی خواهید بود که یک شناسه 12 رقمی می‌باشد که باید از طریق سازمان امور مالیاتی در خصوص آن اقدام نمایید. اگر می‌خواهید عملکرد مالی شما بهبود یابد بهتر است نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نمایید. لذا اگر یک فعال اقتصادی هستید برای رسمیت بخشیدن به کار خود الزاماً کد اقتصادی دریافت نمایید. در واقع کد  اقتصادی برای شما می تواند حکم یک مجوز قانونی را داشته باشد.

اگر می‌خواهید به صورت قانونی به تعامل مالی بپردازید و این تعاملات را در فاکتورهای فروش بیاورید بهتر است اقدام به اخذ کد اقتصادی نمایید.

ممکن است بخواهید برای گسترش و پیشرفت در کار خود در مناقصات و مزایدات مربوط به صنف خود شرکت کنید، در این صورت اخذ کد اقتصادی در این صورت امری الزامی خواهد بود.

برخی از تولید کنندگان ممکن است چنان گسترش یافته باشد که قصد واردات و صادرات داشته باشند،همانگونه که می‌دانید به این منظور الزاماً باید کارت بازرگانی داشته باشید. یکی از مهم ترین مدارک اخذ کارت بازرگانی، کد اقتصادی می باشد.

لازم به ذکر است که ثبت کریم خان علاوه بر اخذ کد اقتصادی، کلیه خدمات دریافت کارت بازرگانی را به شما ارائه می‌دهد، به علاوه شما می‌توانید از طریق ثبت کریم خان کلیه اقدامات مربوط به اخذ کارت عضویت اتاق بازرگانی را نیز پیگیری نمایید.

اگر می‌خواهید نسبت به افتتاح حساب های ارزی و ریالی بپردازید الزاماً باید اقدام به اخذ کد اقتصادی بنمایید.

تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم می‌بایست در نظام مالیاتی کشور اقدام نمایند. یعنی اگر تولید کننده هستید یا در زمینه توزیع، تولید و مونتاژ کار می‌کنید و پروانه کسب دارید باید کد اقتصادی دریافت کنید.

همچنین اگر می‌خواهید نسبت به اخذ جواز تاسیس و پروانه بهره برداری اقدام نمایید ثبت کریم خان در خدمت شماست.

براساس قانون تجارت بسیاری از افراد از اخذ کد اقتصادی معاف هستند که در ادامه این افراد را بر می‌شمریم.

اشخاص معاف از اخذ کد اقتصادی

مساجد و تکایا معاف از دریافت کد اقتصادی هستند.اگر به فعالیت های هنری نظیر فیلم سازی، خطاطی، نقاشی، ترجمه کتاب، گرافیک، ویراستاری و نویسندگی می‌پردازید نیاز به کد اقتصادی نخواهید داشت.

اگر پیمانکاری می‌کنید مشروط بر اینکه ارزش قراردادها یا دریافتی همه پیمان های شما در یک سال کمتر از 5 میلیون تومان است از اخذ کد اقتصادی معاف خواهید بود.

موارد تخلف در اخذ کد اقتصاد

عدم ارائه یا درج کد اقتصادی طرفین معامله در فاکتور فروش کالا یا خدمات

هرگونه جعل، تقلب، سوءِاستفاده و تبانی مرتبط با کد اقتصادی

استفاده اشخاص حقوقی و حقیقی از کد اقتصادی دیگران تحت هر عنوان

دریافت هرگونه وجه اضافه بر ارزش کالا برای درج کد اقتصادی فروشنده یا عدم درج کد اقتصادی خریدار

مودیان مالیاتی در صورت ارتکاب به هریک از تخلفات عدم صدور فاکتور، عدم درج کد اقتصادی و همچنین عدم رعایت دستورالعمل های مربوطه علاوه بر بی ‌اعتباری دفاتر قانونی از نظر مالیاتی و جرایم آورده شده در ماده‌ی ۸ قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر هم می شوند:

- برای اولین بار جریمه ‌ای معادل 2 برابر مبلغ مورد معامله.

برای دومین بار تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت 3 ماه.

- برای سومین بار حبس تعزیری از 3 ماه تا 6 ماه برای اشخاص متخلف و در خصوص اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول مربوطه

در ضمن وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان های وابسته، در صورت اثبات تخلف مودیان از ارائه هرگونه تسهیلات به آن ها خودداری می نماید.

اگر شخصی از کد اقتصادی دیگران استفاده کند در این گونه موارد از آنجا که دارنده کد دارای مسئولیت تضامنی نسبت به آن است، بنابراین براساس تبصره‌ 1 ماده‌ی 169 مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، فرد مجرم مالیاتی در نظرگرفته شده و نسبت بدان مسئول است.

مدارک لازم جهت تشکیل پرونده مالیاتی و دریافت کد اقتصادی

شما باید بعد از اقدامات مربوط به دریافت کد اقتصادی باید به واحد اطلاعات و خدمات اداره دارایی و واحد ثبت و شناسایی اداره دارایی مراجعه نموده و دفترچه مخصوص و فرم های مربوطه را تکمیل کنید.

فرم های کامل شده را به انضمام مدارک ذیل به واحد مربوطه تحویل دهید.سپس پیش ثبت نام کرده و ثبت نام الکترونیکی کنید.

- کپی شناسنامه و کارت ملی کلیه اعضا هیئت مدیره

-  کپی آگهی تاسیس شرکت و آخرین تغییرات ثبتی شرکت در دو نسخه

- کپی اساسنامه شرکت

- کپی اظهارنامه شرکت

- کپی آگهی در روزنامه های رسمی به انضمام آخرین تغییرات

- کپی پروانه بهره برداری و مجوز تاسیس

- کپی سند مالکیت محل شرکت و بنگاه اقتصادی و در صورت اجاره ای بودن ملک، کپی از قرارداد و اجاره نامه که حتما باید به تایید اداره مالیات رسیده باشد.

- نامه تاریخ شروع فعالیت شرکت و در صورت عدم شروع به فعالیت ارائه نامه عدم شروع فعالیت.

- پرداخت مبلغ مالیات حق تمبر به ادراه دارایی و ارائه رسید آن.

مراحل ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی

- پیش ثبت نام کد اقتصادی

اگر می‌خواهید اقدام به ثبت نام الکترونیکی کد اقتصادی بنمایید، باید به سایت سازمان امور مالیاتی مراجعه کنید و در سامانه عملیات الکترونیکی ثبت نام کنید.

در این سایت یک سری اطلاعات اولیه وجود دارد باید تکمیل کنید، در این صورت یک پاکت پستی به آدرس ذکر شده در سایت ارسال خواهد شد.سپس باید کد ارسالی را وارد کنید و تایید نهایی کنید. سپس به مرحله بعدی بروید. اگر اطلاعات تایید نشد تا 7 روز، پرونده خود به خود حذف خواهد شد و اعتبار کد ارسالی از بین خواهد رفت.

سپس باید از صحت اطلاعات خود مطمئن شوید.در این زمان باید اطلاعات را تایید کنید و پس از تایید این اطلاعات با استعلام از سازمان های مربوطه مورد صحت سنجی قرار می‌گیرد. در صورت وجود تناقض با پیامک به فرد اطلاع خواهد داد تا در اولین فرصت اطلاعات خود را تصحیح کنید.

در مرحله بعدی، بعد از تایید اطلاعات اولیه، نام کاربری و کلمه عبور برای شما ایجاد خواهد شد که به واسطه سازمان امور مالیاتی به صورت پیامک برای شما فرستاده می‌شود.

پس ازین می‌توانید با نام کاربری و کلمه عبور که بوسیله پیامک از سازمان امور مالیاتی دریافت نموده است، وارد سامانه ثبت نام شده و اطلاعات درخواستی را تکمیل کرده و تایید نهایی کند.

در مرحله بعد پرونده فیزیکی مالیاتی واحد اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته و هرگونه مغایرت باز هم با پیامک به شما اطلاع می دهد. در صورت تایید سازمان ورود مودی به مرحله 45 مورد تایید قرار گرفته و شما امکان ارسال اظهارنامه الکترونیک و استفاده از دیگر خدمات سازمان را خواهید داشت.

مشمولین ثبت نام باید هر گونه تغییرات از جمله انحلال، تعطیلی فعالیت، تغییر نام، تغییر شغل، تغییر نشانی، تبدیل فعالیت انفرادی به مشارکتی و یا بالعکس، تغییر شرکا (اختیاری یا قهری) و یا دیگر موارد را حداکثر طی مدت دو ماه از تاریخ انجام یا وقوع تغییرات به سازمان اعلام کنند.

صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی مشمول ثبت نام، همه باید تا زمانی که برای آن ها شماره اقتصادی جدید صادر نگشته است، حسب مورد از شماره ملی، شناسه ملی، شناسه مشارکت مدنی و شماره اختصاصی اشخاص خارجی استفاده کنید.

اما در صورتی که یک شخص حقوقی هستید که قبلا در نظام مالیاتی ثبت نام نموده و کد اقتصادی دوازده رقمی خود را دریافت نکرده اند، می‌توانید تا زمان دریافت شماره اقتصادی جدید از شماره اقتصادی یاد شده در معاملات خود استفاده کنید.

در آخر لازم به ذکر است ثبت کریم خان کلیه امور در خصوص ثبت برند، ثبت شرکت و ثبت لوگو را به شما ارائه می‌دهد.

دپارتمان تخصصی ثبت کریم خان با سال ها سابقه درخشان در انجام کلیه امور ثبتی در خدمت شما می‌باشد. برای ارتباط با ما به وبسایت www.sabtkarimkhan.com مراجعه کرده و یا با شماره  021-87146تماس حاصل فرمایید.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید