جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

امیر محمد پاکراه در مورد تاثیر کرونا بر بهداشت روان می گوید

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
امیر محمد پاکراه در مورد تاثیر کرونا بر بهداشت روان می گوید

اولین چیزی که همه‌ی روانشناسان مد نظر قرار می دهند هرم مازلو است. این هرم به پنج دسته تقسیم می شود. بحث بیماری کرونا بخش هایی از پنج قسمت اصلی این هرم را در بر می گیرد: از قسمت چهارم که شامل احساس امنیت است آسیب های ناشی از کرونا شروع می‌شود و بعد قسمت روابط بین فردی، قسمت عزت نفس و غیره. بیماری کرونا و مسائل حاصل از آن قطعا روی عزت نفس و اعتماد به نفس تاثیر می گذارد زیرا ما از طریق مراوداتی که با هم داریم می توانیم روابط بهتری با هم پیدا کنیم و متوجه ایرادهای خود شویم و برای حل کردن آن ها اقداماتی انجام دهیم. پس هرم مازلو قطعا تحت تاثیر این بیماری قرار می گیرد. در ادامه صحبت هایی از روانشناس امیر محمد پاکراه را می خوانیم.

در بحث کرونا اتفاقی که در جامعه در حال رخ دادن است که مردم در حال پیش رفتن به سمت شرایطی هستند که به آن شرایط عادی سازی شده گفته می شوند. شرایط می تواند یکی از خطرناک ترین شرایط به لحاظ اجتماعی در بین انسان ها باشد. همه ی ما یک آگاهی و اطلاع نسبی از ویروس کرونا داریم. اما چه چیز عادی سازی شدن را خطرناک می کند؟ یکی از عوامل آن طول مدت زمان است. مثلا در مورد بیماری کرونا بیش از یک سال است که همه ی مردم در جهان درگیر آن هستند. پس با وجود اینکه ما می دانیم خطر مرگ ما را تهدید می کند اما باز هم به سمت عادی سازی کردن این اتفاق می رویم. کسانی که این شرایط برایشان عادی نمی شود شامل کسانی که دچار وسواس فکری، وسواس عملی، اضطراب و نگرانی، اضطراب سلامتی health anxiety)) هستند، و افراد کمال گرا.

عادی سازی در دوران کرونا

امیر محمد پاکراه به عنوان یک روانشناس تاکید دارد که یکی دیگر از دلایل عادی شدن در این زمینه و کاهش سلامت روان در جامعه، این است که کرونا بر روی روابط بین فردی ما ( بر روی چهار خط هرم مازلو که در نوک هرم قرار دارد) تاثیر می گذارد. از آنجایی که بعد تفریح را تحت تاثیر قرار داده است شاید بسیاری از مردم تمایل داشته باشند تا به سمت عادی سازی بروند. در بحث تئوری انتخاب که گلسر مطرح می کند ما پنج نیاز اصلی داریم: بقا، قدرت، عشق و تعلق خاطر، آزادی، و تفریح و لذت. بحث کرونا قطعا این موارد را تحت تاثیر خود قرار می دهد. مثلا استقلال ما را تحت تاثیر قرار می دهد.

نقش تغییرات و تاثیر کرونا بر بهداشت روان

امیر محمد پاکراه در مورد تاثیر کرونا بر بهداشت روان می گوید

یاشا سازمند (مشاور کسب و کار و مدیر عامل شرکت آکام آتا) که اصرار بر دورکاری تیم خود در بحران جهانی کرونا دارد از امیر محمد پاکراه (متخصص روانشناسی) در مورد تاثیر کرونا بر بهداشت روان اعضای تیم خود و تغییر رفتار خرید در مشتریان می پرسد. ایجاد تغییرات در شکل عادی زندگی، همواره با استرس و تنش همراه است. فشار روانی و بروز علائمی همچون اضطراب نیز از عوارض تنش های ایجاد شده توسط بیماری کرونا در جامعه می‌ باشد. از آنجایی که بیماری حاصل از ویروس کرونا همچنان تا حد زیادی ناشناخته است، می‌تواند استرس مضاعف ‌تری را به مردم وارد نماید. شرایط جدید زندگی در ایام شیوع این بیماری همچون دورکاری و کار در خانه، بیکاری موقت، تحصیل کودکان در خانه و عدم تماس فیزیکی با سایر اعضای خانواده، و کمرنگ شدن ارتباط با دوستان نیاز به زمان زیادی برای سازگاری و هماهنگ شدن دارد. توانایی سازگاری در افراد مختلف متفاوت است. سازگاری با تغییراتی که در سبک زندگی اتفاق افتاده است تنش هایی را به دنبال خواهد داشت.در کنار همه ی این موارد داشتن استرس هایی از قبیل چگونگی کنترل ترس از ابتلا به ویروس و نگرانی در مورد ابتلای افراد نزدیک در خانواده و عزیزانی که آسیب پذیرتر هستند، برای همه ی ما چالش هایی را به همراه داشته است.

جمع بندی

امیر محمد پاکراه در ادامه می گوید به عنوان نتیجه گیری می توان گفت ترساندن مردم تاثیر موقت دارد. مردم با چیزی که زیاد سر و کله می زنند آرام آرام نسبت به آن مقاوم می شوند. تکنیک های شناختی آن چنان تاثیر نخواهد داشت. برای ذهن تکنیک های شناختی زود عادی و خسته کننده می شود. یکی دیگر از چیزهای دیگر که باعث عادی سازی می شود تفریحات مردم است. تفریحات خیلی قدرتمند هستند و زندگی مردم را بسیار تحت الشعاع قرار می دهند. مورد دیگر سبک زندگی است که سبک زندگی را آرام آرام باید تغییر داد.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

 

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید