جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بارش شهابی برساووشی، میهمان آسمان شب مردادماه

author منتشر کننده
نظرات (2) 16 0
بارش شهابی برساووشی، میهمان آسمان شب مردادماه

بارش شهابی

مردادماه هر سال، علاقمندان به آسمان شب خود را برای یکی از دیدنی ترین پدیده‌های نجومی سال آماده می‌کنند؛ «بارش شهابی برساووشی» یکی از آن پدیده هاییست که توصیه می‌کنیم رصد آن را از دست ندهید. این بارش شهابی معمولا در یک بازه زمانی یک ماهه رخ می‌دهد، اما اوج آن معمولا نیمه دوم مرداد و حوالی روز بیستم این ماه خواهد بود. در صورت وجود شرایط مناسب در این روزها شما می‌توانید تا 100 شهاب را در آسمان با چشمانتان ببینید، شهاب هایی که طبق افسانه‌های قدیمی، هر یک می‌توانند یک آرزو را برای شما برآورده کنند!

بارش شهابی

بزرگترین بارش شهابی سال

شهاب باران برساووشی قطعا یکی از بزرگ‌ترین بارش‌های شهابی سال محسوب می‌شود، اگرچه در روزهای اوج تعداد شهاب‌ها به بیشتر از 100 شهاب در ساعت می‌رسد، اما یک فاکتور تعیین کننده ی این امر همواره وجود دارد و آن هم «ماه» است! آلودگی نوری که ماه ایجاد می‌کند معمولا باعث می‌شود تا بسیاری از شهاب‌ها به چشم دیده نشوند. بنابراین قبل از آنکه بخواهید برای تماشای این شهاب‌ها برنامه ریزی کنید، حتما به وضعیت ماه توجه کنید تا بتوانید معنای «بزرگ‌ترین بارش شهابی سال» را در این بارش جذاب، درک کنید.

بارش شهابی

منشأ این بارش شهابی کجاست؟!

منشأ بارش شهابی از ذرات به جا مانده از یک دنباله دار به نام «سوییفت-تاتل» می‌باشد. این دنباله دار که دوره بازگشت آن 135 سال است، روزگاری از مدار زمین، دقیقا از همین نقطه ای که زمین در مردادماه از آن عبور می‌کند گذر کرده و خرده سنگ‌های خود را برجای گذاشته است. با رسیدن هر ساله زمین به این نقطه از مدار خود، این خرده سنگ‌ها به سمت زمین کشیده شده و در چشمان ساکنان زمین به صورت شهاب باران پدیدار می‌شوند.

برای تماشای این بارش شهابی به کجا برویم؟!

معمولا هنگامی که سخن از شهاب باران (بارش شهابی) می‌شود، مردم به روی پشت بام‌های خود می‌روند، ده دقیقه به آسمان خیره می‌شوند، نا امید می‌شوند و به امور روزمره خود برمی‌گردند، در حالی که این را باید پذیرفت که آلودگی‌های نوری موجود در شهر، شاید به سختی اجازه رصد و تماشای حتی یک شهاب را به شما بدهند و شما مجبورید تا در مکانی به دور از شهر و آلودگی‌های نوری آن، به تماشای این شهاب باران بپردازید. معمولا در این زمان آژانس‌های مسافرتی و گروه های مختلف گردشگری برنامه های ویژه ای را برای رصد این بارش تدارک می‌بینند که بد نیست به آن‌ها نگاهی بیندازید، اما چیزی که مسلم است این است که شما برای تماشای این پدیده جذاب، باید از شهر و خانه تان فاصله بگیرید و در حوالی صورت فلکی برساووش به آسمان چشم بدوزید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. چه شهاب باران فوق العاده ای!

  1. بارش شهابی یکی از پدیده های دیدنی و قابل توجه فضایی است که جذابیت های زیادی به ویژه برای کسانی که به علوم فضایی علاقه مند هستند ایجاد می کند.

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید