جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بررسی مراحل مختلف انجام پایان نامه مدیریت

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
بررسی مراحل مختلف انجام پایان نامه مدیریت

انجام پایان نامه مدیریت یکی از مهمترین دغدغه های دانشجویان شاخه های مختلف این رشته در مقاطع تحصیلات تکمیلی می باشد. اکثر دانشجویانی که وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی می شوند؛ هیچگونه سابقه انجام فعالیتهای پژوهشی را نداشته و به همین دلیل انجام پایان نامه برای آنها مبهم و دشوار می باشد. معمولا دانشجویان در شروع انجام پایان نامه دچار سر در گمی و کلافگی می شوند و دغدغه مهم آنها چگونگی آغاز پایان نامه می باشد.

ما در این مقاله آموزشی قصد داریم تا دانشجویان رشته مدیریت را با مراحل انجام پایان نامه به صورت اجمالی آشنا سازیم.

انتخاب موضوع پایان نامه

یکی از مهمترین مراحل انجام پایان نامه مدیریت انتخاب موضوع می باشد. موضوع پایان نامه بایستی یونیک و منحصر به فرد بوده و حتما قابل انجام باشد. بعضا مشاهده شده که دانشجویان خودسرانه و بدون هیچگونه اطلاعی موضوع خاصی را انتخاب کرده و در نهایت موضوع کلا قابل انجام نبوده و با مشکلات اساسی مواجه می شوند. بر فرض مثال در رشته های مدیریت از برخی متغیرها که اصلا قابل سنجش و اندازه گیری نیست؛ استفاده می کنند. در انتخاب موضوع پایان نامه حتما بایستی تحقیق و بررسی جامعی صورت گیرد، که در آن دانشجو به این نتیجه کلی برسد که پایان نامه قابل انجام است.

(جایگزین: انتخاب موضوع قبل از شروع انجام پایان نامه مدیریت)

انتخاب موضوع پایان نامه های مدیریت با کمک و تایید استاد راهنما صورت می پذیرد. اساتید در انتخاب موضوع دیدگاه های متفاوتی دارند. برخی اساتید موضوع پایان نامه را بر اساس پیاده سازی بومی یک مقاله بیس روز دنیا می پذیرند. ولی برخی دیگر از اساتید دیدگاه سختگیرانه تری دارند و انتظار اضافه کردن نوآوری در یک مقاله بیس را دارند. مثلا در پایان نامه های رشته مدیریت تاکید می گردد که از جنبه نوآوری می بایست یک متغیر اضافه شود. 

جهت انتخاب موضوع ابتدا بایستی در حیطه مورد علاقه، چند مقاله فارسی را مطالعه نمود تا با یکسری از کلید واژه ها آشنا شد. سپس این کلید واژه ها را به انگلیسی ترجمه کرده و در گوگل اسکولار جستجو کنیم، تا مقاله بیس های مورد نظر بر اساس کلید واژه ها نمایان شوند. حال یکی از مقالات معتبر و به روز دنیا را به استاد راهنما تحویل می دهیم. استاد با مطالعه مقاله بیس تصمیم می گیرد که دانشجو جهت پژوهش فقط مقاله بیس را بومی سازی کند، یا از جنبه نوآوری هم آن را ارتقاء دهد. جهت اضافه کردن جنبه نوآوری می توان مقالات مختلف را در هم ادغام نمود و بدین صورت نوآوری به وجود آورد.

شروع انجام پایان نامه مدیریت با نوشتن پروپوزال

پس از انتخاب موضوع مناسب، انجام پایان نامه مدیریت را با نوشتن پروپوزال شروع می کنیم. در واقع پروپوزال همان فصل اول پایان نامه خواهد بود و اصولا یک طرح کلی می باشد که مسیر انجام پایان نامه را ترسیم می کند. پروپوزال دارای بخش های مهمی هست که در ادامه به آنها می پردازیم.

یکی از بخش ها بیان مساله می باشد که در آن با توجه به عنوانی که تعیین شده بایستی توضیح داد که هدف از انجام تحقیق چیست و تحقیق قرار است چه مشکلی را حل کند. از دیگر بخش های پروپوزال اهمیت و ضرورت تحقیق است که در این بخش با جزییات بیشتر اشاره می شود که اصلا چرا بایستی این تحقیق صورت بگیرد و چه دلایلی برای انجام کار وجود دارد. همچنین در پروپوزال به پیشینه تحقیق که ترکیبی از سوابق داخلی و خارجی پژوهش می باشد؛ اشاره می شود.

بخش دیگر روش تحقیق است که در پروپوزال به آن پرداخته می شود و خلاصه روشی است که در فصل سوم پایان نامه از آن استفاده می شود. در روش تحقیق به ابزار، روش ها و متدها بصورت کلی اشاره می شود. بخش های دیگر شامل اهداف تحقیق، فرضیات تحقیق، سوالات تحقیق و منابع و مآخذ نیز در پروپوزال گنجانده می شوند.

انجام گام به گام فصول پایان نامه

جهت انجام پایان نامه مدیریت پنج فصل اساسی بایستی نگارش شود. پس از انجام فصل اول و ترسیم مسیر، نیاز است که بصورت گام به گام سایر فصول را به درستی نگارش کرد. هر فصل پس از انجام بایستی به تایید استاد راهنما برسد تا اجازه ورود به فصل جدید صادر شود. حال به صورت اجمالی سایر فصول پایان نامه را بررسی می کنیم.

جایگزین: مراحل انجام پایان نامه مدیریت

فصل دوم ادبیات تحقیق می باشد که در آن به پیشینه تحقیق پرداخته می شود. اینکه مقالات داخلی و خارجی پیشین در این حوزه چه کارهایی را انجام داده اند. این فصل بایستی به صورت دسته بندی شده و ارجاعی باشد. در فصل سوم در مورد روش تحقیق با توجه به عنوان موضوع و روشی که در پروپوزال ثبت شده صحبت می شود. فصل چهارم تجزیه و تحلیل تحقیق میباشد و در آن روش تحقیقی که در فصل سه آمده را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهیم. در فصل چهارم با استفاده از نرم افزار، تجزیه و تحلیل و مدل سازی صورت می گیرد. فصل پنجم نتیجه گیری می باشد که در این فصل نتایج تحقیق، پیشنهادات، محدودیت ها و مراجع گنجانده می شوند.

استفاده از مشاوره و راهنمایی در مراحل مختلف انجام پایان نامه

همانطور که تا اینجا اشاره شد انجام پایان نامه مدیریت دارای پیچیدگی های فراوانی می باشد. مراحل انجام پایان نامه بایستی به صورت دقیق و صحیح انجام شده و به تایید استاد راهنما برسد. در این مسیر دشواری های زیادی وجود دارد که با مشاوره و راهنمایی می توان به این سختی ها فائق آمد. برخی مراکز و موسسات معتبر در کشور وجود دارند که دانشجویان را در این مسیر دشوار همراهی می کنند.

موسسه همراه پروژه متشکل از یک تیم پژوهشی بسیار قوی، نامی معتبر در این حوزه می باشد که در تمامی مراحل انجام پایان نامه دانشجویان را همراهی می کند. موسسه همراه پروژه از همان نقطه شروع پایان نامه در تعیین عنوان موضوع با دانش پژوهان در تعامل بوده و خود را در تکمیل فصول پایان نامه و رفع ایرادات استاد راهنما متعهد می داند. این موسسه خوشنام این آمادگی را دارد که دانشجویان را در زمینه های مختلف پایان نامه آموزش داده تا در روز دفاع دانشجویان بر روی پایان نامه خود تسلط کافی داشته باشند. همچنین این موسسه پس از انجام پایان نامه نیز این آمادگی را دارد، تا از دل تحقیق هم یک مقاله معتبر جهت تکمیل کار به دانشجویان ارائه نماید.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید