جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

بلاک چین فناوری پرکاربرد در بیت کوین

author منتشر کننده
نظرات (2) 12 0
بلاک چین فناوری پرکاربرد در بیت کوین

انتقال امن کلید اشتراکی بین فرستنده و دریافت کننده همواره یکی از دغدغه‌های مهم برای انتقال اطلاعات در بستر اینترنت بوده است. با ورود عرصه پول‌های الکترونیکی، این امر اهمیت بیشتری پیدا کرده و با رشد و ارتقای بیت کوین فناوری بلاک چین به عنوان یک پشتیبان امنیتی اطلاعات شکل گرفت.

بلاک چین

تعریف ساده بلاک چین (بلاک چین چیست و چگونه کار میکند)

بلاک چین چیست؟ بلاک چین فهرستی سیستمی از بلاک‌هاست که با ترتیب خاصی در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، منظور از بلاک‌ها گروهی از تراکنش‌های مالی و اطلاعات ذخیره شده هستند که توسط فناوری بلاک چین به اشتراک گذاشته می‌شود اما با رمزنگاری‌هایی که صورت گرفته امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده غیر ممکن است. تفاوت اصلی بلاک چین با سایر پایگاه‌ داده اطلاعاتی در این است که هیچ نقطه‌ای برای اشکال در پردازش و ذخیره سازی داده‌های آن وجود ندارد.

انواع بلاک چین

همانطور که بیان شد کارایی اصلی بلاک چین، ارائه دفتری برای ثبت اطلاعات و به اشتراک گذاشتن آن میان افراد است. در حال حاضر به طور کلی سه نوع بلاک چین قابلیت راه اندازی دارد. اما احتمالا در آینده از انواع بلاک چین های جدید رونمایی خواهد شد که دارای ویژگی‌های منحصر به فردی خواهد بود.

بلاک چین عمومی ضد انحصاری

معروف‌ترین و شناخته شده ترین نوع از انواع بلاک چین، بلاک چین عمومی ضد انحصاری است، این نوع بلاک چین هیچ انحصاری در ارسال و پردازش تراکنش‌ها برای او تعریف نشده است. به همین جهت، هرکسی می تواند قراردادهای هوشمند خود را ایجاد کرده و پول و داده‌ها و اطلاعات را منتقل کند. این بلاک چین‌ها به صورت رمز نگاری شده ذخیره شده و به اشتراک گذاشته می شود. کارایی اصلی این نوع از بلاک چین این است که هر کسی در هر جای دنیا بخواهد می‌تواند در شبکه نظرش را درباره آنچه که از داده ها به دست آورده است بیان کند بدون این که هیچ گاه این نظر به هیچ صورت قابلیت پاک شدن یا تغییر یا هرگونه دستکاری را داشته باشد. در معامله با این نوع بلاک چین در صورتی که نیاز به هرگونه تایید و یا رد اطلاعات داده شده وجود داشته باشد، عموم افراد می‌توانند اظهارنظر کنند تا بتوان یک معامله ایمن بر اساس بیت کوین انجام داد.

بلاک چین عمومی انحصاری

گاهی نیاز است برای پردازش و تایید اطلاعات به نظر افراد خاصی مراجعه کرد، بلاک چین عمومی انحصاری این امکان را فراهم کرده تا برای تایید فعالیت‌ها تنها اطلاعات برای یک سری افراد خاص که می توانند کارمند دولت یا موسسات و شرکتهای معتبر باشند، اشتراک گذاری شود تا در زیر مجموعه این گروه تبادل نظر راجع به پردازش آن چه از داده‌ها و اطلاعات معامله ارسال شده، صورت گیرد و بر اساس آن تراکنش با امنیت کامل انجام شود.

بلاک چین خصوصی انحصاری

بلاک چین خصوصی انحصاری به این صورت است که هم فردی که اطلاعات را ثبت می‌کند و هم همه افرادی که از آنها نظر خواهی می‌شوند خاص و محدود هستند، در نتیجه این نوع بلاک چین بیشتر برای امور چند جانبه شرکتی که تراکنش‌ها تنها بین دو یا سه شرکت خاص انجام می‌شود و اطلاعات درخواستی و داده‌های پردازشی آن‌ها محدود است، کارایی لازم را دارد.

بلاک چین راه حل رمزنگاری شده برای ثبت عمومی داده ها

کاربرد برنامه نویسی در بلاک چین این قابلیت را ایجاد کرده که با رمزنگاری و هش کردن داده‌ها، مجموعه تراکنش‌هایی که در یک بلاک خاص بسته بندی و ثبت می‌شود، هیچگاه قابلیت تغییر را نداشته باشد تا جایی که حتی اگر یک دستکاری ارادی و یا غیر ارادی کوچک هم اتفاق بیفتد با تغییر شکل هش برنامه نویسی شده این موضوع کاملاً قابل فهم خواهد بود. با استفاده از این فناوری ایمنی داده‌ها صد در صد تضمینی و قابل استناد است.

بلاک چین

بلاک چین و تحول در وصول مطالبات

وصول مطالبات همواره یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های بانک ها و موسسات اعتباری بوده است، در عین حال بلاک چین به عنوان یک فناوری اطلاعات به صنعت وصول مطالبات کمک بسیاری می تواند بکند. با این فناوری با استفاده از پایگاهی از داده ها فرآیند وصول مطالبات به صورت سازماندهی شده انجام می شود. این نرم افزار و فناوری یک نوع سیستم را فراهم می کند که به وسیله آن ابزاری چون تشکیل پرونده، ثبت گزارش، ارسال پیامک، اخطار کتبی و ارجاع به وکیل به طور سیستماتیک در اختیار کارشناسان قرار می گیرد و هدف مورد نظر حاصل می شود. از جمله قابلیت‌های سیستم جامع وصول مطالبات می توان به امکان پیگیری و نظارت بر اقدامات صورت گرفته توسط کارشناسان و وکلای حقوقی، اخذ گزارش‌های مدیریتی متنوع ثبت اطلاعات اموال شناسایی شده بدهکاران، امکان اتصال به نرم افزارهای مالی، امکان اتصال به نرم افزارهای اعتبارسنجی، امکان اتصال به نرم افزارهای مدیریت اموال و املاک، امکان اتصال به سیستم مدیریت پرونده قوه قضاییه، امکان اتصال به سامانه جامع ثبت املاک و امکان ارسال پیامک و تلفن گویا و مشتریان اشاره کرد.

استفاده از بلاک چین برای رفع تقلب در اعتبارات اسنادی

استفاده از فناوری بلاک چین برای امنیت کامل در گشایش اعتبارات اسنادی بسیار مورد توجه است، گاهی نیاز است برای خریدار در بانک اعتباری گشایش شود تا از دریافت محصول خریداری شده از فروشنده اطمینان حاصل کند در این فرایند بانک از جانب مشتری اعتبار خرید را به فروشنده که مشتری مورد اعتماد خود است می‌دهد و بعد از اطمینان از تحویل محصول، مشتری پول را به بانک پرداخت می‌نماید. در روش بلاک چین سیستمی از اشخاص که عبارتند از خریدار، فروشنده و بانک تضمین کننده در اعتبار اسنادی شکل می‌گیرد تا فعالیت‌ها یه صورت دیجیتالی از طرف‌های معامله صورت گیرد. ثبت تراکنش‌های LC به صورت نقطه به نقطه در بلاک چین تمای اطلاعات را به صورت شفاف در اختیار افراد قرار می‌دهد.

آینده فناوری بلاک چین

برای آینده فناوری بلاک چین می‌توان به هفت کاربرد جالب اشاره کرد

کاربرد در بهداشت و پزشکی با تشکیل سلسه سوابق دارویی و درمانی.

ایجاد پرونده و صدور قبض سازمان‌ها در درختواره‌ای از بلاک‌ها.

رای گیری ایمن و با اطمینان برای بهبود در عملکرد دموکراسی.

انجام امور ثبت احوالی در امنیت کامل.

رمز نگاری در اثر هنری و حفظ حق مالکیت.

حفظ کامل حریم خصوصی در ابزارهای ذخیره اطلاعات.

بهینه سازی مصرف انرژی با تعدیل توزیع برق و سایر انرژی‌ها.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (2)

  1. منم در زمینه ی ارزهای دیجیتال خیلی تابه حال نوشتم ولی به نظرم حالا حالا ها وقت نیاز هست که همه ی مردم دنیا آن را قبول کنن. شاید هم هیچ وقت قبول نکنن.

  1. درسته که قراره جای پول واقعی رو بگیره ولی این رویا رو شاید نوه‌هامون ببینن

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید