جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تاریخچه کامپیوتر

author منتشر کننده
نظرات (5) 15 1
تاریخچه کامپیوتر

کامپیوتر مثل بسیاری از دستگاه­‌ها سیر پیشرفت جالب توجهی را داشته است. قبل از اختراع کامپیوتر به شکل امروزی یکی از افرادی که ماشین محاسبه گر ساده‌­ای را اختراع کرده است، پاسکال نام دارد. این دستگاه کمی پیشرفته تر از چرتکه بود. پس از او یک ریاضی دان آلمانی یک دستگاه محاسبه گر خودکار اختراع کرد که سال‌های زیادی برای اختراع آن به طول انجامید. استیفن بالدیون دستگاهی را برای نخستین بار اختراع کرد که چهار عمل اصلی ریاضی را انجام می­‌داد. چارلز بابیج نیز از افرادی بود که تلاش زیادی برای اختراع یک دستگاه تحلیلی انجام داد. در ابتدا کامپیوترها با اهداف انجام اعمال ریاضی، کشف کدهای جنگ جهانی به کار می‌­آمدند.

کامپیوتر

انواع کامپیوتر

انواع کامپیوترها را از لحاظ مضامین گوناگون می‌­توان تقسیم کرد. برای مثال در ابتدا کامپیوترها بسیار بزرگ بودند که به آن‌ها ابرکامپیوتر می‌­گفتند. این کامپیوترها معمولا برای کدگشایی و حل مسائل ریاضی به کار می‌­آمدند. کم کم ابعاد کامپیوترها کوچک تر شد. انواع کامپیوتر را بر اساس سیستم عامل نیز می‌­توان دسته بندی کرد. کامپیوترها معمولا دارای سیستم‌­های عامل مک، ویندوز و یا لینوکس هستند. سیستم عامل ها بر اساس شغل فرد، اداره مربوطه و یا نوع کاربرد آن متفاوت است. برای مثال برای محاسبات و برنامه نویسی بیشتر از سیستم عامل لینوکس و مک استفاده می­‌کنند.

پیشرفت کامپیوتر از گذشته تا به امروز

کامپیوترها از گذشته تا به امروز تغییرات زیادی کرده اند. یکی از آن‌ها ابعادشان هست که روز به روز کوچک تر و قابل حمل تر شده‌­اند. کامپیوترها امروزه قابلیت اتصال به اینترنت را دارند که در گذشته چنین امکانی وجود نداشت. امروزه از کامپیوتر علاوه بر دستگاهی برای محاسبه و برنامه ریزی، بعنوان کنسول بازی نیز استفاده می­‌کنند. امروزه کامپیوترها قابلیت عکاسی، بازی، جی پی اس و سایر امکانات را دارند که در گذشته هر کدام از این امکانات در دستگاهی جداگانه با نام‌­های مختلفی قرار می­‌گرفت. امروزه توسط کامپیوترها براحتی می‌­توانیم فیلم، عکس، بازی و برنامه­‌هایی را دانلود کنیم که باعث صرفه جویی در زمان و بهینه­‌سازی در آن می­‌شود.

امکانات کامپیوتر

کامپیوتر می‌­تواند با تفکیک در کاربردهایش به صد دستگاه مجزا تقسیم شود. امکانات کامپیوتر عبارتند از حسابرسی، برنامه ریزی، قابلیت تایپ کردن، طراحی، سایر امور گرافیکی، نقاشی کردن، عکاسی و تماس تصویری، چت کردن، قابلیت نصب هرگونه برنامه ارتباطی و ... بسیاری از این برنامه‌­ها با استفاده از سیستم عامل خاص این برنامه قابلیت اجرا دارد. برای مثال برنامه آفیس در سیستم عامل ویندوز قابلیت اجرا شدن دارد و در هر سیستم عامل خاص این برنامه‌­ها به شکلی خاص اجرا می‌­شوند. کامپیوتر امروزه بعنوان یک وسیله ارتباطی مهم‌­ترین امور کاربردی را بر عهده دارد و نبودش در زندگی مثل نبود یکی از عوامل حیات انسان پیشرفته است.

کامپیوترهای نسل اول

نسل اول کامپیوترها بعد از جنگ جهانی برای کدگذاری و کد گشایی بوجود آمد. سیستم این کامپیوترها صفر و یکی بود. حجم این کامپیوترها به شدت زیاد و وزن آن‌ها بسیار سنگین بود. با توجه به حجم و وزن، آن‌ها خیلی زود داغ می­‌کردند و برای خنک کردنشان از خنک کننده استفاده می‌­شد. این کامپیوترها ابتدا قابلیت ذخیره­‌سازی را نداشتند، تا آنکه چند سال بعد شرکتی به نام آی بی ام کامپیوترهایی پیشرفته تر با قابلیت ذخیره سازی و سرعت عمل بالا تولید کرد. سرعت کامپیوترهای نسل اول کمتر از یک هزارم ثانیه بود، حافظه آن‌ها بسیار کم و اندازه آن‌ها بسیار بزرگ و سنگین بودند.

کامپیوتر در طول تاریخ دچار چه تغییراتی شده است؟

در ابتدای ورود کامپیوتر این دستگاه نوعی چرتکه پیشرفته به حساب می‌­آمد. اما با پیشرفت­‌هایی که در این دستگاه حاصل شد باعث شد تا خیلی زود، کامپیوتر به یک دستگاه کاملا پیشرفته و مدرن تبدیل شود که بسیاری از نیازهای بشر امروز را رفع کند. کامپیوترها در ابتدا در حجم بالا برای کدگشایی در جنگ جهانی و برنامه ریزی های جهانی در سطح بسیار پایینی انجام می‌­شدند. به مرور آن‌ها شخصی تر شدند بطوری که امروزه در منزل هر شخص حداقل یکی از آن‌ها وجود دارد. سرعت عمل بالای کامپیوترها و حافظه بالا از نمونه تغییراتی است که کامپیوتر در طی سال‌ها داشته اند.

کامپیوترها چگونه کار می کنند؟

کامپیوترها شامل حافظه، پردازش، ورودی/خروجی، دستورالعمل­‌ها، معماری، برنامه­‌ها، سیستم عامل‌­ها هستند. هرکدام از این‌­ها وظایفی را بر عهده دارند. برای مثال حافظه وظیفه ذخیره­سازی دستورالعمل­‌هایی که به آن می­‌دهیم را دارد. حافظه در هر کامپیوتر متفاوت عمل می­‌کند. پردازش چهار عمل اصلی جمع و تفریق، تقسیم و ضرب و برخی از عملیات منطقی را انجام می‌­دهد. ورودی/خروجی شامل اطلاعاتی است که از بیرون بوسیله برخی از سخت افزارها وارد دستگاه می‌­شود. دستورالعمل‌­ها شامل دستوراتی است که ما توسط برخی از کلیدها وارد کامپیوتر می­‌کنیم و کامپیوتر موظف به انجام آن‌هاست.

انواع سیستم های عامل کامپیوتر

سیستم عامل­‌هایی که بر روی کامپیوترها اجرا می­‌شوند شامل: یونیکس، لینوکس، مک، اکس پی، ویندوز ویستا، ویندوز ان تی، ویندوز ۷، ویندوز ۸، ویندوز ۱/۸، ویندوز ۱۰، ویندوز سی ای،  سولاریس، بی اس دی، داس، ویلز و پالم هستند. در هر یک از این سیستم‌­عامل­‌ها برنامه­‌های اجرایی به گونه‌­ای خاص اجرا می‌­شود. بالطبع هرچه ویندوز پیشرفته­‌تر می­‌شود، برنامه‌­هایی که در ویندوز اجرا می‌­شوند دارای سرعت بالاتر و امکانات بیشتری هستند. بسیاری از برنامه‌­هایی که با ویندوز مدل پایین­تر اجرا شده باشند با ویندوز بالاتر قابل نمایش نیستند.

سخت افزارهای کامپیوتر

کامپیوتر شامل دو بخش کلی است. سخت افزار و نرم افزار است. سخت افزار به بخشی از کامپیوتر اطلاق می­‌گردد که قابل لمس است مثل ماوس، صفحه کلید، نمایشگر، کارت های گرافیک، حافظه اصلی،  و ... . سخت افزارها وسایل ارتباطی هستند که اطلاعات را به کامپیوتر وارد و از آن خارج می­‌کنند. سخت افزارها مقابل نرم افزارها قرار دارند. سخت افزار به منظور دسترسی به نرم افزار قرار گرفته­‌است و نوعی وسیله ارتباطی است.

نرم افزارهای کامپیوتر

نرم افزارهای کامپیوتر شامل اطلاعات و داده‌­هایی است که یا به کامپیوتر وارد شده است و یا از آن خارج می­‌شوند. نرم افزارها شامل دو گروه سیستمی و کاربردی است. همانطوری که از نامشان پیداست سیستم کاربردی شامل برنامه‌­هایی ست که در کامپیوتر کاربرد دارند. برنامه‌­های سیستمی نیز شامل نرم افزارهایی ست که مدیریت رایانه را برعهده دارند. نرم افزارهای کامپیوتر گاهی قابل فروش و گاهی بصورت رایگان می‌­توانیم آن­‌ها را دانلود و یا اجرا کنیم.

از کامپیوتر تا لپ تاپ

ورود از دنیای کامپیوتری به لپ تاپ با علل مختلف و با هدف بهبود در عملکرد رایانه، کاهش کابل، قابل دسترسی آسان وجریان برق غیر مستقیم به پرطرفدارترین دستگاه ارتباطی تبدیل شد. دیگر کمتر کسی است که برای دسترسی به دنیای رسانه و انجام کارهای روزمره مثل طراحی و امور گرافیکی مبتدی، تایپ کردن و ... از کامپیوترهای بزرگ استفاده کند. کار با لپ تاپ به مراتب آسان‌تر از کامپیوتر است. لپ تاپ و کامپیوتر ایسوس، لپ تاپ دل، لپ تاپ مک و... از معروف‌ترین و بهترین لپ­تاپ ها هستند.

پیشرفته ترین کامپیوترها

کامپیوترها امروزه بصورت شخصی و قابل حمل هستند و پس از مدتی از کامپیوتر به لپ تاپ رسیدیم. پیشرفت­‌های کامپیوترها تنها به این موارد اکتفا نمی‌­کند، بلکه پیشرفت چشم­گیر امروزی کامپیوترها در کامپیوتر مک خلاصه شده است. این کامپیوتر با سرعت بالا و حافظه پر قدرت و سریع یکی از پیشرفته‌ترین و معروف‌ترین کامپیوترهای جهان است که قیمت بسیار بالا و در شرکت­‌های مدیریتی و برنامه ریزی استفاده می­‌شود. هر چند سال یک بار کامپیوترهای مک به مدل بالاتری ارتقا پیدا می­‌کنند که هرکدام پیشرفته‌تر و قابلیت­‌های بیشتری دارند.

سرعت رشد در کامپیوترها

اگر سرعت رشد از کامپیوترهای بزرگ نسل اول تا امروز را بخواهیم حساب کنیم به این نکته می­‌رسیم که دنیای کامپیوتری بسیار پیشرفت کرده است. از کامپیوترهای نسل اول و آن حجم و وزن بالایشان تا حافظه کم و دردسرهای حاشیه‌­ای شان اگر حرف بزنیم و برسیم به لپ تاپ­‌های کوچک با قابلیت بالا می­‌توانیم به سرعت رشد کامپیوتر برسیم. کامپیوترها در طول زمان سیستم عامل‌های متفاوتی را تجربه کرده­‌اند که هرکدام دارای مزایا و معایبی هستند. اما بطور کل کامپیوترها از نظر سخت افزاری و نرم افزاری دچار پیشرفت­‌های بسیاری شده اند که این تغییرات در هر برنامه‌­ی مخصوص قابل گفتگو است.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (5)

  1. یادش بخیر یه زمانی به ماشین حساب میگفتن کامپیوتر جیبی الان ابر کامپیوترهایی تو جیب جا میشن

  1. ممنون از مقاله ی مفیدتون بسیار عالی

  1. واقعا کامل و مفید بود سپاسگذارم...کامپیوتر خودش یه دنیای جداگانه هست...

  1. اطلاعات مفیدی در این مطلب یاد گرفتم

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید