جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

تمبر را به بسته‌های پستی برگردانید

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
تمبر را به بسته‌های پستی برگردانید

آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر این که پست باید خود را با تحولات دیجیتال همراه کند، گفت: تمبر میراث پست است، از شرکت ملی پست می‌خواهم تمبر را به بسته‌های پستی برگردانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،«محمدجواد آذری جهرمی»  امروز (چهارشنبه) در مراسم بهره‌برداری از مرکز شماره 2 تجزیه و مبادلات پست کشور (خلیج فارس) با حضور در بین پرسنل شرکت ملی پست افزود: کرونا تحول دیجیتال را در کشور سرعت داد، پست یکی از زیرساخت‌های اصلی تحول دیجیتال است و وقتی خدمات الکترونیکی و غیرحضوری می‌شود بخشی از خدمت که نیازمند اتصال بنگاه به مشتری است به وسیله شرکت‌های حمل و نقلی و شرکت‌های پستی جبران می‌شود.

وی گفت: بنابراین در تحول دیجیتال، «پست» یک زیر ساخت مهم است و چاره‌ای ندارد که در درون خودش تحول دیجیتال را تجربه کند؛ چرا که با شیوه‌های سنتی نمی‌شود ارائه خدمت کرد.

آذری جهرمی تصریح‌کرد: ظرفیت حمل و نقل در شبکه پستی با شیوه سنتی رشد پیدا نخواهد کرد و تحول متوقف می‌شود.

وی بیان‌داشت: این رشد اتفاقی است که باید در کشور رخ می‌داد و کرونا سرعت تحول دیجیتال را بالا برد، اما مجموعه پست کمی از فرایندها عقب ماند، فشار این عقب‌ماندگی هم بر دوش پرسنل بود؛ در ایامی که همه از نگرانی ابتلا به ویروس کرونا در منازل بودند و دوران قرنطینه را طی می‌کردند، پرسنل شرکت ملی پست که در بعضی موارد تلاش آنان دیده نمی‌شد، پیام‌آور ارتباطات مردم با یکدیگر و خدماتی که مورد نیازشان بود، بودند.

وزیر ارتباطات اضافه کرد: این افراد در عمل خودشان را در معرض خطر قرار دادند تا زندگی مردم متوقف نشود که این کار از جنس ایثارگری و گذشت است، بحث امروز این است که تحول دیجیتال زیر ساخت توسعه اقتصادی و پست هم به عنوان یکی از زیرساخت‌های تحول دیجیتال در کشور است که بار و فشار بر این مجموعه روز به روز بیشتر می‌شود و کرونا هم این بار را تشدید کرده است.

وی بیان‌داشت: شرکت پست چاره‌ای ندارد جز اینکه تحول دیجیتال را در خودش تجربه کند، از ابتدا هیات مدیره شرکت ملی پست برنامه‌ریزی مشخص برای تحول دیجتال داشته‌اند و هنوز هم این برنامه را دارند.

آذری جهرمی ادامه‌داد: یک برنامه مدون استخراج شد که خروجی این برنامه مدون باید افزایش ظرفیت شبکه پست با حفظ یا کاهش مجموعه نیروی انسانی و در کنار آن افزایش کیفیت و همچنین کاهش مدت زمان ارائه خدمت باشد.

وی اظهار داشت: در یک سال گذشته شکایت زیادی داشتیم از جمله این که بسته‌های مردم پاره یا مفقود شده یا بسته‌ای با پنج تا 6 روز تاخیر به شهرهای مختلف رسیده است.

این مقام مسوول خاطرنشان‌کرد: اگر ما بخواهیم شبکه پستی را افزایش دهیم باید چند گلوگاه را درست کنیم، یکی در حوزه دسترسی و دیگری در حوزه تجزیه و مبادلات که هسته فعالیت شرکت پست است.

به گفته وی، مرکز چهار راه لشگر می‌تواند 130 هزار بسته در روز با 200 کارگر تبادل بسته انجام دهد، ظرفیت آن مرکز تکمیل و مرکز خلیج فارس در تهران موازی با آن راه‌اندازی شد، اما باید به افزایش ظرفیت بیش از این فکر کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تحول دیجیتال به ما می‌گوید که اگر می‌خواهید سرعت خود را بالا ببرید هوشمندسازی را وارد فرایند کنید، پست باید دو سال پیش این اقدامات را انجام می‌داد اما به دلایل مختلف از جمله تحریم، مشکلات در تامین تجهیزات و نوسانات نرخ ارز فرایند تدارکاتی برای انجام این ماموریت طولانی شد.

وی افزود: البته مجموعه این اتفاق برکتی داشت. برکت آن این بود که شرکت دانش بنیان داخلی امروز هوشمندسازی شبکه پستی کشور را برعهده گرفته و از ظرفیت شرکت داخلی استفاده می‌کنیم که این یک کار بسیار ارزشمند است.

آذری جهرمی بیان‌داشت: مرکزی که امروز افتتاح شده با چهار نفر نیروی انسانی می‌تواند 25 هزار بسته را تبادل کند، بنابراین این مرکز ظرفیت جابه‌جایی در پست را بالا می‌برد و توان شرکت پست افزایش پیدا می‌کند، امیدواریم این اتفاق سریع‌تر در چهارراه لشگر، تبریز، اصفهان، مشهد، شیراز در مرکز مبادلات توزیع رخ دهد تا ظرفیت مبادله بسته‌های پستی دو برابر شرایط کنونی شود.

وی افزود: در لایه هسته پست اتفاق‌های دیگری هم باید رخ دهد، کار خوبی که شرکت ملی پست انجام داده قطار اختصاصی پستی است، امروز این قطار در حد مسیر تهران- مشهد است و باید به سایر استان‌ها تعمیم یابد.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات اضافه‌کرد: هرچند ممکن هم هست این قطار در ابتدا ضرر ده باشد، اما استقامت کنید و پای این موضوع بایستید زیرا یک اقدام ارزشمند است و برای برخی از بسته‌ها و بارها ظرفیت قطارها بسیار ضروری است.

وی اظهار داشت: به‌طور قطع شرکت پست باید به سمت بازآفرینی مجموعه فرودگاه پیام هم برود، فرودگاه پیام به چرخه ظرفیت فرودگاهی کشور بازگشته، اما خطوط هوایی پیام هم مجدد باید فعال شود.

آذری گفت: اکنون پنج فروند هواپیما وجود دارد که 2 فرورند آن قابل تعمیر و بازگشت به مدار است و می‌توان برای بسته‌های اضطراری که در یک روز باید ارسال شود از آن استفاده کرد.

وی تاکید کرد: اگر می‌خواهیم رشد کنیم باید این کارها انجام شود و باید پاسخ نیاز مردم داده شود، بنابراین در لایه هسته جز هوشمندسازی استفاده از ظرفیت حمل و نقل غیر کامیونی و البته تقویت مسیرهای کامیونی، باید به سمت استفاده از قطار و خطوط هوایی هم برویم.

آذری جهرمی تاکید کرد: لایه اصلی همه این موارد هم هوشمندسازی و اپلیکیشن است که سامانه‌های پستی که قلب تپنده این مجموعه است را پیش می‌برند.

وی گفت: در لایه دسترسی اما تنوع موضوع باید پیگیری شود، پستچی ما باید هوشمند باشد و به ابزارهای هوشمند تجهیز شود، اپلیکینش داشته باشد، پد مخصوص برای گرفتن امضا از مشتری داشته باشد و از ابزارهای هوشمند برای پیدا کردن مسیر ارسال بسته استفاده کند.

پهپاد پستی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خاطرنشان‌کرد: نوع شیوهای انتقال نیز مهم است که پهپاد پستی یکی از این موارد بود که آزمایش موفقی داشت و اکنون در ناوگان پستی در حال پیاده سازی است.

وی ابراز امیدواری کرد این پروژه تا پایان عمر دولت دوازدهم عملیاتی شده و پهپاد پستی وارد مدار شود.

آذری جهرمی تاکید کرد: هوشمندسازی فقط به مواردی که گفته شدخلاصه نمی‌شود، هوشمندسازی یعنی اینکه از موتورهای برقی، دوچرخه‌ها و خودروهای برقی در مسیر تبادل پست نیز استفاده شود تا پست به عنوان یک دوست‌دار محیط زیست حرکت کند.

منبع: ایرنا

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید