جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

روش های شستشوی فرش دستباف در خانه

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
روش های شستشوی فرش دستباف در خانه

یکی از فرش‌هایی که از ظرافت و زیبایی بی‌نظیری برخوردار می‌باشد؛ فرش دستباف است. با توجه به این‌که بافت این فرش به وسیله کرک و ابریشم طبیعی صورت می‌گیرد؛ مراقبت و نگهداری این فرش دارای اهمیت زیادی است. جهت شستن این فرش باید به نکات مهمی توجه کنید تا هنگام شستن به فرش دستباف آسیبی نرسد. در صورتی‌که شستشوی این فرش گران‌قیمت در خانه برایتان سخت است؛ بهتر است شستن آن را به قالیشویی بسپارید.
برای این‌که بتوانید بدون رفتن به قالیشویی اقدام به شستشوی فرش دستباف خود کنید؛ قبل از هر کاری فرش دستباف را غبارگیری کنید. معمولا غبارگیری به دو صورت غبارگیری معمولی و مکانیکی انجام می‌شود.

 • غبارگیری معمولی

ابتدا با جاروبرقی بر روی فرش دستباف جارو بکشید. سپس با یک چوب بر پشت فرش بکوبید. تا گرد و غبار به طور کامل از فرش خارج شود. اگر فرش شما رفو شده و یا قدیمی است؛ بهتر است ضربه‌های وارد شده به فرش محکم نباشد. زیرا ضربه‌های شدید سبب آسیب به فرش می‌شود. چنان‌چه فرش مورد نظر شما کمی کهنه است؛ می‌توانید با یک جاروی چوبی؛ فرش دستباف را جارو کنید. این امر مانع از صدمه به تار و پود فرش می‌گردد.
در نظر داشته باشید جهت غبارگیری معمولی هرگز فرش را به زمین نکوبید. کوبیدن فرش به زمین جهت غبارگیری نه تنها غبار را به طور کامل از فرش جدا نمی‌کند؛ بلکه در مواردی باعث آسیب جدی به فرش می‌شود.

• غبارگیری مکانیکی

این روش غبارگیری در کارخانه‌ها با توجه به نوع و کیفیت فرش صورت می‌گیرد. بنابراین اگر قصد دارید شستشوی فرش دستباف خود را در منزل انجام دهید؛ غبارگیری معمولی را حتما انجام دهید. قالیشویی در الهیه جهت شستشوی فرش دستباف غبارگیری مکانیکی را به طور دقیق و منظم انجام می‌دهد.

شستشوی فرش دستباف تیره

توجه به رنگ فرش دستباف

هنگام شستن فرش دستباف به رنگ فرش توجه کنید. فرش‌هایی که دارای رنگ‌های تیره همچون مشکی؛ سبز تیره؛ لاکی؛ سرمه‌ای و آبی هستند؛ به احتمال زیاد رنگ پس می‌دهند. بنابراین اگر فرش شما دارای رنگ تیره می‌باشد پس از غبارگیری؛ فرش را به مدت طولانی رها نکنید. به خاطر داشته باشید فرش دستباف با رنگ تیره را قبل از شستن هرگز خیس نکنید و خیلی زود نسبت به شستشوی فرش اقدام کنید.
چنان‌چه اطلاع ندارید فرش دستباف شما رنگ پس می‌دهد یا خیر؛ بهتر است با آب ولرم یک دستمال سفید را خیس کنید. سپس دستمال را بر روی یک قسمت از پرز فرش دستباف بکشید. چنان‌چه رنگ دستمال سفید به رنگ دیگری تغییر کرد؛ فرش شما رنگ پس می‌دهد.

مراحل شستشوی فرش دستباف در خانه

• شستن فرش دستباف با آب سرد

پس از غبارگیری فرش دستباف؛ فرش را بر روی زمین شیب‌دار؛ سیمانی؛ موزاییک و یا زمین سخت پهن کنید. شستن فرش با آب سرد و دمای معمولی سبب تثبیت رنگ فرش دستباف می‌گردد. اگر جهت شستشوی فرش‌هایی که دارای رنگ تیره هستند از آب گرم استفاده کنید؛ فرش حتما رنگ پس می‌دهد و خراب می‌شود. اگر شستن فرش‌هایی به رنگ‌ تیره برایتان دشوار است؛ بهتر است شستن این فرش‌ها را به قالیشویی در سعادت آباد بسپارید.

شستشوی فرش

• استفاده از شوینده مناسب جهت شستشوی فرش دستباف

جهت شستن فرش دستباف بهتر است از پودر صابون استفاده کنید. پودر صابون را به صورت حل شده مورد استفاده قرار دهید. اگر فرش شما چرب شده است؛ برای از بین بردن چربی آن می‌توانید از مایع ظرف‌شویی استفاده کنید. از به کاربردن شوینده‌هایی که دارای مواد قلیایی هستند خودداری کنید. شوینده‌های خنثی محلول در آب مانند پودر دستی گزینه مناسبی جهت شستن فرش شما می‌باشد. شستن فرش در قالیشویی با شوینده‌های مخصوص هر فرش انجام می‌شود.

• خشک کردن و آب‌گیری فرش دستباف در خانه

مهمترین مرحله پس از شستن فرش؛ آب‌گیری و خشک کردن فرش دستباف می‌باشد. در قالیشویی خشک کردن فرش‌ها با دستگاه انجام می‌شود. اما خشک کردن فرش دستباف در خانه نیاز به دقت زیادی دارد. لازم است ابتدا به وسیله پارو فرش را آب‌گیری کنید. برای این‌که بتوانید پرز فرش را بگیرید بهتر است از حوله یا دستمال نخی استفاده کنید. حتما فرش را به مدت یک ساعت به همان حالت بگذارید تا رطوبت فرش کاملا از بین برود. در نظر داشته باشید اگر فرش دستباف شما رنگ پس می‌دهد؛ جهت خشک کردن فرش از لوله کردن آن خودداری کنید. این کار سبب می‌شود رنگ فرش کاملا با یکدیگر مخلوط شود.

قالیشویی

• نکته بسیار مهم پس از آب‌گیری فرش دستباف

پس از این‌که رطوبت فرش کاملا کم شد؛ می‌توانید فرش را لوله کنید و آن را در معرض هوا و به دور از نور مستقیم خورشید پهن کنید تا خشک شود.

- هرگز بر روی فرش دستباف لوله شده آب نریزید؛ این امر باعث بو گرفتن فرش می‌گردد

- زمان پهن کردن فرش از ریختن دوباره آب بر روی ریشه‌های فرش اجتناب کنید. این کار سبب زرد شدن ریشه‌های فرش می‌شود.

- فرش دستباف را در جایی صاف آویزان کنید به طوری‌که قسمت‌هایی از فرش دچار برآمدگی نشود.

• مرتب کردن خواب فرش

معمولا پس از خشک شدن فرش دستباف؛ تار و پود فرش نیاز به مرتب شدن دارد. جهت مرتب کردن خواب فرش می‌توانید از برس با جاروی چوبی استفاده کنید. برای این‌که خواب فرش را مرتب کنید از کشیدن جارو برقی بر روی فرش دستباف خودداری کنید. این کار سبب کاهش زیبایی و به هم ریختگی تار و پود فرش می‌شود. استفاده از برس؛ فرش دستباف شما را تمیز؛ شکیل و زیباتر نشان می‌دهد.

خشک کردن فرش

قالیشویی شهاب

با تمام توضیحاتی که در مقاله ذکر شد؛ اگر جهت شستن فرش دستباف خود در منزل دچار شک و تردید شده‌اید؛ می‌توانید شستشوی فرش دستباف خود را به قالیشویی شهاب بسپارید. این قالیشویی فرش‌های شما با دستگاه‌های پیشرفته و تمام اتوماتیک به صورت کاملا اصولی و تضمینی می‌شوید و در کوتاه‌ترین زمان به شما تحویل می‌دهد. قالیشویی شهاب برای شستن فرش‌ها با در نظر گرفتن نوع فرش؛ از مواد شوینده مناسب استفاده می‌کند. شستشوی فرش‌های دستباف زیر نظر افراد ماهر؛ کارآمد و متخصص صورت می‌گیرد. دقت و سرعت در ارائه خدمات به مشتریان از جمله عواملی است که توانسته نظر مشتریان زیادی را به خود جلب کند. بنابراین شما نیز می‌توانید با اطمینان کامل شستن فرش‌های دستباف خود را به این قالیشویی بسپارید.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید