جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

سبک زندگی دیجیتالی یعنی چه؟

author منتشر کننده
بدون نظر 3 0
سبک زندگی دیجیتالی یعنی چه؟

همه ی ما در گذشته های نه چندان دور با تکنولوژی غریبه بودیم و حتی نمی توانستیم تصور کنیم که روزی بتوانیم از فاصله های بسیار بسیار دور با اطرافیانمان ارتباط برقرار کنیم، برایشان عکس و یا فایل ارسال کنیم و یا تماس تصویری بگیریم. با توسعه اینترنت و فضای مجازی، با پدیده ای به نام سبک زندگی دیجیتالی رو به رو هستیم. پهنه جهانی وب، تاثیر شگرفی بر ارتباطات و تعاملات ما با مردم داشته و این تنوع و ظرفیت، فرصت ها و تهدیدهایی را پیش روی انسان عصر مدرن قرار داده است.

در این مقاله قصد داریم در مورد موضوع بسیار مهمی به اسم زندگی دیجیتالی و یا دیجیتالی شدن صحبت کنیم. سبک زندگی دیجیتالی (Digital Lifestyle) یعنی استفاده از ابزارهای دیجیتالی برای گسترش ارتباطات، تبادل اطلاعات و هم چنین تسهیل و تسریع فرآیندهای شغلی و کارهای روزمره. این شیوه، سبک زندگی چند میلیارد نفر از ساکنان کره زمین هست که هر روز، با جنبش سلفی گیری (Selfie movement)، پست زدن، کامنت نویسی، لایک کردن، ای میل زدن و چت کردن و به قولی گوگل بازی، بخشی از وقت روزانه خود را در صرف دنیای مجازی می کنند. دنیای امروز، با روندهای دیجیتالی مانوس شده است و پرتال های زیادی برای بحث و بررسی در این عرصه در دسترس هست.

همه ی ما این را می دانیم که سبک زندگی افراد با یکدیگر متفاوت است. حتی در یک خانواده، سبک زندگی فرزندان با والدین خود نیز از جهاتی، فرق هایی دارد. اعضای خانواده، بر اساس دانش، اگاهی، سلیقه و نوع برداشت خود از زندگی، سبک زندگی خاصی را دنبال می کنند که با افزایش سن و آگاهی، این سبک، با تغییراتی همراه می شود که تا حد زیادی، بر روی شخصیت خصوصی و اجتماعی فرد نیز تاثیر گذار می شود. مثلا، خانواده ای که پدر و مادر پزشک هستند، قطعا سبک غذا خوردن و شیوه تحصیل فرزندان با خانواده ای که پدر و مادر در کارخانه مشغول به کار هستند، متفاوت است. خلاصه، سبک زندگی، متاثر از متغیرات فراوانی هست که ملیت، اصالت، سواد، فرهنگ، آداب، ابزارهای فیزیکی و نوع انتظار از زندگی، در به وجود آمدن و هدایت کوتاه مدت و بلند مدت آن تاثیر گذار هست.

سبک زندگی دیجیتالی یعنی چه؟

یکی از دانشمندان آینده پژوه در کتابی به نام موج سوم اعتقادش بر این است که تاریخ بشریت تا کنون، سه برهه را تجربه کرده است او از این برهه ها به عنوان موج یاد می کند. موج اول، انقلاب کشاورزی بود تا اوایل قرن هفدهم میلادی ادامه داشت. از این زمان به بعد، بشر به صنعت و گذار از دوران کشاورزی به صنعتی شدن روی آورد و موجی به نام انقلاب صنعتی شکل گرفت. انقلاب صنعتی، همه سبک زندگی بشر را دستخوش تغییر کرد و تاثیر شگرفی در نوع زندگی و طریق ادامه حیات بشر روی کره خاکی به وجود آورد. از اختراع ماشین بخار و ماشین چاپ و هواپیما گرفته تا تلفن و تلگراف و اینترنت، همه و همه، انسان قرن ۱۷ به بعد را با تفاوت های چشمگیری با انسان ۱۷ قرن قبل، همراه نمود. انسان چند قرن پیش، هیچ گاه تصور نمی کرد که بتوان فاصله چند هزار کیلومتری را با یک پرنده آهنی (طیاره) ظرف چند ساعت طی کرد. بدون آن که حتی نیاز باشد کاری انجام دهد.

صد سال پیش، اصلا تصور نمی شد که بتوانیم میلیون ها صفحه را به میلیون ها نفر به طور همزمان در مدت زمان بسیار کوتاه در حد یک چشم به هم زدن ارسال کنیم و این فرآیند، به طور مجانی و به صورت آنی همراه شود. این تغییرات عظیم در فناوری سبب شد که موج سوم یا انقلاب بعدی را تافلر، انقلاب اطلاعات و ارتباطات بداند. انقلابی که، گل تمامی انقلابات بشر بوده و هست و دنیایی را سبب شده است که مک لوهان کانادایی، از آن به عنوان دهکده جهانی (Global Village) یاد می کند. در واقع، دهکده جهانی، همان آرمانی بود که شاید انسان های روزگار موج کشاورزی و حتی موج صنعتی شدن، آرزوی دست یافتن به آن را داشتند و اکنون، انسان های روزگار ما، به راحتی آن را تجربه می کنند.

دنیای دیجیتال چه نقشی در تغییر سبک زندگی مردم داشته است؟

بدون شک وجود و یا عدم وجود تکنولوژی در زندگی همه ما انسان موثر بوده و هست اما ما می خواهیم در این بخش حضور آن را مورد بررسی قرار دهیم. همه این ها را گفتیم که به این نتیجه برسیم که سبک زندگی امروز مردمان روزگار ما، متاثر از موج سوم تافلر یعنی انقلاب ارتباطات هست. انقلابی که در همه چیز، انقلاب عظیم ایجاد کرد. پروژه آرپای وزارت دفاع آمریکا در اواخر دهه شصت میلادی تا به امروز، سبک زندگی و تعاملات و ارتباطات و کسب و کار و آموزش بشر را دست خوش تغییر اساسی کرد. فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT)، که اینترنت و شبکه های اجتماعی یکی از مشخص ترین نمودهای ان هستند، همه ۷ میلیارد جمعیت کره زمین را به خود مشغول کرده است. فناوری اطلاعات، زمینه ایجاد سبک زندگی دیجیتالی برای انسان امروز شد. سبک زندگی خاصی که پیش از این، مسبوق به سابقه نبود و تا این اندازه چشمگیر و تاثیر گذار محسوب نمی شد.

سبک زندگی سایبری

چه بخواهید باور کنید یا نکنید، سبک زندگی من و شما در روزگاری که چند ماه از سال ۲۰۱۶ میلادی می گذرد، تمام و کمال دیجیتالی هست. این شیوه از زندگی، از اوایل دهه نود میلادی با تولد گوگل و فیس بوک و یاهو، شروع شد و در کم تر از ۲ دهه، صدها میلیون نفر از ساکنان کره زمین را با ابزارهایی که مایکروسافت و اپل و سونی و غول های سرزمین دیجیتال خلق کردند، توسعه یافت. در حال حاضر با وجود شبکه های اجتماعی زیادی که در اطرافمان داریم، روزانه صدها هزار تصویر در اینستاگرام منتشر می شود و هر ثانیه، میلیون ها LIKE در فیس بوک توسط ۱ میلیارد کاربر این شبکه، ارائه می شود.  هر لایک و هر SHARE، می تواند انقلابی ایجاد کند. چه انقلابی از نوع انقلاب وال استریت باشد، چه انقلابی از نوع چالش آب یخ Ice Bucket  Challenge  که گستره آن، از کاخ سفید امریکا تا توکیو ژاپن و ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی نیز، می تواند توسعه یابد.

اعتیاد داشتن  به سبک زندگی دیجیتالی امروز در سرزمین عزیزمان ایران، یکی از مشکلاتی است که باید برای برطرف کردن آن به دنبال راه حل هایی باشیم. سرزمینی که مهد فرصت ها و تهدید هاست. مهد تهدیدهاست، به این دلیل که شمار پورنوگرافی و بازدید از سایت های غیر اخلاقی مرتب در حال افزایش هست و روزانه هزاران نفر در اینترنت و به تبع آن در محیط واقعی، مورد سو استفاده و آزار جنسی و مالی و نقض حریم خصوصی قرار می گیرند. فرصت هست، به واسطه ان که اینترنت، سبک زندگی مردمان را به سمت دانش و آگاهی بهتر و بیش تر هدایت کرده و تغییرات زیادی در کسب و کار و آموزش و تبادل اطلاعات میلیاردها شهروند کره زمین ایجاد کرده است.

در حال حاضر، سبک زندگی دیجیتالی افراد، بستر رشد برای افرادی شده است که بدون داشتن ثروت و یا سرمایه ای زیاد تنها با اتکا به دانش و بستر دیجیتالی، خدمات و محصولاتی را عرضه کرده اند که نام آن ها را تاریخ ساز کرده است. نمونه بارزش، بیل گیتس و لری پیج( رهبر گوگل) یا زوکربرگ (رهبر فیس بوک ) هست که زندگی صدها میلیون نفر از ساکنان کره زمین، هر روز به خدمات و محصولات این شرکت ها وابسته است. انقلابی که کارآفرینی دیجیتالی در توسعه کسب و کارهای سنتی و ارائه شیوه خلاقانه در تولید و هدایت شغل های جدید جوان پسند گسترده سبب شد، در تاریخ کسب و کار بشریت بی نظیر بود.

در گذشته تلفن و شناسنامه و آدرس فیزیکی محل کار و منزل شما، اصالت و شیوه دسترسی به شما را تعیین می کرد، اما امروز، مهم نیست شما کجا هستید. هویت شما، دیجیتالی شناخته می شود و باید اکانتی در اسکایپ  وانس آپ و تلگرام و یاهو و فیس بوک و امثالهم داشته باشید تا بتوانید با دیگران تعامل کنید. در حقیقت، این سبک از زندگی ایرانیان نیز مثل غربی ها، با تغییرات شگرفی همراه شده است و این تغییرات، هر روز به مدد اینترنت و ابزارهای دیجیتالی کمپانی های بزرگ، در تکاپو هست.

با بررسی هایی که اخیرا انجام شده است به این نتیجه می رسیم که کاهش گسترده درآمدهای شرکت های سنتی فعال در عرصه خدمات مخابراتی و ارتباطی، به واسطه تولد اسکایپ و پیام رسان های صوتی و تصویری رایگان، اهمیت سبک زندگی دیجیتالی مردمان عصر هزاره سوم را نشان می دهد. سبک زندگی دیجیتالی، کسب و کارهایی که روزگاری قدر قدرت دنیای کسب و کار بوده اند مانند تلگراف، خدمات مخبراتی، پست و موبایل را به عقب رانده و مدل های جدیدی از تعاملات و ارتباطات را سبب شده است.

یکی دیگر از تاثیرات این سبک از زندگی این است که به ما می آموزد که باید با این سبک زندگی همراه شد و از آن به خوبی و اثر بخش استفاده کرد. بین انجام کارهای درست و انجام درست کارها، از نگاه علمای مدیریت، تفاوت زیادی وجود دارد. باید از ابزارهای دیجیتالی برای انجام کارهای درست و ارزنده و ارزشمند که هم فایده فردی و هم اجتماعی داشته باشد استفاده کرد. از جنبه ای دیگر، باید از ابزارهای دیجیتالی جهت ارتقای ظرفیت ها و مهارت های فردی بهره برد که در دنیای سنتی، انجام درست آن، هزینه بر ، وقت گیر و کم بازده بود. آموزش آنلاین، توسعه کارآفرینی، ارتقای مهارت هی اجتماعی و یادگیری، بخشی از مولفه های پر اهمیت در مختصات سبک زندگی دیجیتالی صحیح است.

شما وقتی که از یک رویه خسته می شوید می توانید آن شیوه را تغییر دهید همان طور که شما پس از مدتی، از نوشیدن و خوردن فلان نوشیدنی یا خوراگی خسته می شوید و سبک غذایی خود را تغییر می دهید، سبک زندگی دیجیتالی نیز این گونه هست. پس، در این سبک زندگی، بیش ترین سعی شما آن باشد که به هیچ چیز معتاد نشوید. هیچ چیز دیجیتالی سبب نشود که شما از زندگی واقعی و لمس طبیعت دور بمانید. سبک زندگی دیجیتالی شما، باید مکمل سبک زندگی سنتی در دنیای واقعی باشد و اگر جایگزین ان شد، بدانید که یک جای کار شما مشکل داردو باید به فکر چاره باشید.

خانواده و سبک زندگی دیجیتال

به جای اینکه با دیجیتالی شدن تقریبا همه چیز از خانواده ی خود فاصله بگیرید سعی کنید از دنیای دیجیتالی برای تقویت مهارت های ارتباط جمعی، توسعه روابط و هم چنین تعامل بهتر و بیش تر با حلقه دوستان و آشنایان استفاده کنیم. برای یادآوری روز تولد دوستان و اقوام، ابزار دیجیتالی بهترین alarm را می دهد. برای پیدا کردن زیباترین کارت پستال ها برای هدیه به دوستان، سایت های اینترنتی زیادی وجوددارد. هیچ گاه ارسال کارت پستال با دست خط خود را، با ای میل های خشک و شکلک ها و استیکرهای بی روح و عجیب و غریب تلگرامی و اینترنتی جایگزین نکنیم. دنیای مجازی، دنیا غم و غصه ها هم هست. خواندن روزانه مطالب مختلف و سرگذشت هایی که شاید بعضا به ما هم ربطی ندارد، ذهن را خسته می کند.

زندگی دیجیتالی در ایران

امروزه همه ی ما درگیر پدیده هایی مانند فیس بوک بازی، سلفی بازی، لایک و share و فالو هستیم. روزگاری در ایران، افراد حتی در نقاط بالای شهر تهران نیز، آرزوی داشتن یک خط تلفن در هر اتاق را داشتند. اما این روزها در کشور در حال توسعه ایران، بیش از ۱۴ میلیون دستگاه تلفن همراه هوشمند و بیش از ۳۰ میلیون نفر دسترسی مستقیم به اینترنت پر سرعت دارند. ما با نسلی از ایرانیان طرف هستیم که توانسته اند به مدد کارآفرینی دیجیتالی، میلیون ها تومان در ماه درآمد داشته باشند. نوجوانانی که از طریق شبکه های اجتماعی و کسب و کارهای مبتنی بر ICT، کسب و کارهایی را بعضا خلق کرده اند که ارزش بازاری ان، از برخی از شرکت های فعال در بازار بورس ایران، به مراتب بیش تر است.

سبک زندگی دیجیتالی یعنی چه؟

زندگی دیجیتالی و رابطه ی آن با کرونا

سبک زندگی این چنینی هرچقدر هم که بدی هایی داشته باشد در مورد کرونا بسیار کمک کننده بوده و هست! بله اگر در این دوران بغرنج از دنیای دیجیتالی فاصله می داشتیم بسیاری از کازها و بهتر است بگوییم امور روزمره مان مختل می شد. اما همین سبک از زندگی بود که به دادمان رسید و ما را نجات داد. در رابطه با دنیای دیجیتال فقط باید مراقب غرق شدن در آن باشیم زیرا مانند اقیانوس بسیار بزرگی است که اگر حواستان به خودتان نباشد تا بی نهایت فرو می روید و شاید راه برگشتی برای شما حتی وجود نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید