جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
صندوق سرمایه گذاری اهرمی چیست؟

در برابر افزایش قیمت کالاها و خدمات، افراد به سرمایه‌گذاری روی می‌آورند. سرمایه‌گذاری باعث می‌شود که در گذر زمان، ارزش سرمایه حفظ شود و قدرت خرید فرد ثابت بماند یا بیشتر شود. برای سرمایه‌گذاری دارایی‌های مختلفی مانند طلا، سهام، مسکن و … وجود دارد. انتخاب هر یک از این دارایی‌ها بستگی به شرایط و اهداف شخصی دارد.

از منظر بازدهی در گذشته، در بلند مدت بورس بازدهی بیشتری نسبت به سایر بازارها داشته و لذا برای سرمایه‌گذاری گزینه جذاب تری به نظر می‌رسد. با این حال عوامل گوناگونی بر این بازار تاثیر دارد و شناخت و بررسی آن‌ها به آموزش و توانایی تحلیل نیاز دارد.

به دو شیوه می‌توان در بورس سرمایه‌گذاری کرد. افراد می‌توانند به صورت مستقیم شخصا سهام یا سایر اوراق بهادار را در بورس خرید و فروش نمایند. در مقابل، کسانی که برای آموزش دیدن و انجام معاملات فرصت کافی ندارند می‌توانند سرمایه خود را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا خدمات سبدگردانی بسپارند تا به جای آن‌ها مطابق قوانین و مقررات مربوطه سرمایه‌گذاری کنند.

در بورس انواع مختلف صندوق‌های سرمایه‌گذاری وجود دارد که هر یک ویژگی‌های خاص خود را دارد و افراد می‌توانند متناسب با سطح ریسک‌پذیری خود و سایر عوامل تعیین کننده، صندوق مناسب خود را انتخاب کنند.

یکی از عوامل مهم در انتخاب صندوق سرمایه‌گذاری، مسئله ریسک‌پذیری است. افراد نیاز است که براساس سطح ریسک‌پذیری خود، صندوق مناسب خود را انتخاب کنند. به عنوان مثال، کسانی که اصطلاحا ریسک‌گریز هستند، می‌توانند از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت و صندوق‌های تضمین اصل سرمایه استفاده کنند.

کسانی که می‌توانند حد بیشتری از ریسک را تحمل کنند می‌توانند از صندوق‌های مختلط استفاده کنند و آن دسته از سرمایه‌گذارانی که ریسک‌پذیری بالاتری دارند می‌توانند صندوق‌های سهامی، شاخصی و اهرمی را انتخاب کنند.

آشنایی با صندوق اهرمی

یکی از انواع صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بورس، صندوق اهرمی است. این نوع صندوق برای کسب بازدهی بالاتر از مکانیزم اهرم مالی استفاده می‌کند. صندوق‌های اهرمی شامل واحدهای قابل معامله در بورس و واحدهای صدور و ابطالی هستند و بخش عمده ترکیب دارایی این صندوق‌ها را سهام و حق تقدم سهام تشکیل می‌دهد.

در واقع این سطح ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران است که تعیین می‌کند کدام نوع از واحدهای مذکور را انتخاب کنند. واحدهای صدور و ابطالی از نوع سرمایه‌گذاری کم ریسک و واحدهای قابل معامله در این صندوق‌ها از نوع سرمایه‌گذاری پر ریسک به شمار می‌روند.

در صندوق‌های یاد شده، اهرم ابزاری است که از طریق آن می‌توان بازده سرمایه‌گذاری را تا حد قابل ملاحظه‌ای افزایش داد. بسته به شرایط بازار، این صندوق‌ها همانطور که می‌توانند سود چند برابری محقق کنند، در صورت زیان می‌توانند ضرر مضاعفی ایجاد کنند. تحقق سود چند برابری برای سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر جذاب است و لذا تلاش می‌کنند که با توجه به شرایط شخصی خود، بهترین صندوق اهرمی بازار را انتخاب کنند.

صندوق توان

صندوق توان، یکی از صندوق‌های اهرمی فعال در بازار سرمایه است که عملکرد موفقی داشته و استقبال سرمایه‌گذاران را به همراه داشته است. این صندوق با روند رشد مناسب و معقول، در تحقق بازدهی مطلوب برای سرمایه‌گذاران موفق بوده است.

از آنجا که صندوق توان در قالب ساختار یک صندوق اهرمی، هم واحدهای صدور و ابطالی (واحدهای عادی) و هم واحدهای قابل معامله (واحدهای ممتاز) را برای سرمایه‌گذاری ارائه می‌دهد، می‌توان گفت این صندوق هم برای کسانی که ریسک‌گریز هستند و هم برای افراد ریسک‌پذیر، مقصد سرمایه‌گذاری جذابی می‌تواند باشد.

سرمایه‌گذاران چه با مبالغ کم و چه با مبالغ قابل توجه می‌توانند در صندوق توان سرمایه‌گذاری کرده و از مزایای آن برخوردار شوند.

صندوق‌های سرمایه گذاری یا خدمات سبدگردانی؟

همانطور که پیشتر ذکر شد، در سرمایه‌گذاری غیر مستقیم افراد می‌توانند یا از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند یا خدمات سبدگردانی را انتخاب کنند.

در خدمات سبدگردانی اختصاصی، سبدگردان متناسب با سطح ریسک‌پذیری متقاضی و براساس شرایط شخصی و اهداف سرمایه‌گذاری و بازه زمانی مورد نظر وی با انعقاد قرارداد، از طرف او در دارایی‌های مناسب در چارچوب قوانین و مقررات سرمایه‌گذاری می‌کند. از منظر میزان سرمایه نیز می‌توان گفت خدمات سبدگردانی معمولا به سرمایه قابل توجهی نیاز دارد و حداقل بازه زمانی یک سال را برای تحقق اهداف سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرد.

این در حالی است که افرادی که سرمایه کمی دارند، می‌توانند حتی با مبالغ کم در انواع صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند و هر زمانی که به سرمایه خود نیاز داشته باشند می‌توانند آن را به وجه نقد تبدیل کنند.

سرمایه‌گذاران می‌توانند در خصوص تفاوت سبدگردانی و صندوق از منابع معتبر به بررسی عمیق تر بپردازند تا با دید جامع تری نسبت به انتخاب شیوه سرمایه گذاری مناسب خود اقدام کنند.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید