جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عبور ترسناک یک صخره غول‌پیکر فضایی از نزدیکی زمین

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
عبور ترسناک یک صخره غول‌پیکر فضایی از نزدیکی زمین

ایرنا نوشت: یک سیارک ۵۰ متری امروز دوشنبه با سرعت بیش از ۴۰ هزار کیلومتر در ساعت از فاصله نزدیکی از زمین عبور می‌کند، اما برخوردی با سیاره خاکی ما نخواهد داشت و خسارتی بر جا نخواهد گذاشت.

زمین حدود ۴.۵ میلیارد سال قدمت دارد و در طول تاریخ چندین برخورد سیارک با زمین روی داده است. در یک تحول جدید، مرکز مطالعات اجرام نزدیک زمین در سازمان فضایی ناسا (CNEOS) توضیحاتی درباره یک سیارک نزدیک زمین ارائه داده است که قرار است امروز (دوشنبه) با فاصله نزدیکی از زمین عبور کند.

هر چند این صخره فضایی به زمین بسیار نزدیک خواهد شد، اما برخوردی صورت نخواهد گرفت و خسارتی ایجاد نخواهد شد. بنا بر اعلام سازمان فضایی ناسا، سیارک ۲۰۲۳VX با فاصله‌ای در حدود ۶.۶ میلیون کیلومتر از کنار زمین عبور خواهد کرد.

این سیارک اکنون در مسیر خود به سمت سیاره زمین قرار دارد و با سرعت بیش از ۴۰ هزار کیلومتر در ساعت حرکت می‌کند که حتی سریع‌تر از موشک‌های بالستیک قاره‌پیما است. هر چند این سیارک قاتل سیاره نیست یا به بزرگی سیارک قاتل دایناسورها نیست؛ اما تقریبا سه برابر سیارک «چلیابینسک» (Chelyabinsk) است که در سال ۲۰۱۳ به این شهر روسیه برخورد کرد و موجب مجروح شدن بیش از ۱۴۰۰ نفر و خسارت به هفت هزار ساختمان شد.

 

ناسا برآورد کرده است که سیارک ۲۰۲۳VX حدود ۱۶۴ فوت (۵۰ متر) پهنا دارد که به بزرگی یک هواپیما است. این سازمان فضایی همچنین مشخص کرده است که این سیارک متعلق به گروه سیارک‌های «آپولو» نزدیک زمین است که صخره‌های فضایی عبور کننده از زمین با نیم قطر بزرگ (semi-major axes) بزرگتر از نیم قطر بزرگ زمین هستند. این سیارک‌ها با توجه به سیارک ۱۸۶۲ Apollo که در دهه ۱۹۳۰ توسط «کارل راینموت» ستاره‌شناس آلمانی کشف شد، گروه سیارک‌های آپولو نامگذاری شده‌اند.

ناسا همچنین اعلام کرد این اولین بار است که سیارک ۲۰۲۳ VX از کنار زمین عبور می‌کند. بنا بر اعلام ناسا ، انتظار نمی‌رود این سیارک در آینده‌ای نزدیک بار دیگر به مجاورت زمین برسد.

قطب جنوب یک مکان متروک است که با یخ‌های وسیع آن شناخته شده است. با این حال یک گروه از دانشمندان موفق به کشف مهمی شده‌اند و پنج سیارک را شناسایی کرده اند که می‌تواند کلیدی برای شناخت چگونگی تشکیل زمین باشد. این صخره‌های فضایی در منطقه‌ای موسوم به «یخ آبی قطب جنوب» پیدا شده اند. قطب جنوب مکانی ایده‌آل برای دیدن سیارک‌های اصابت کرده است؛ زیرا این اجرام به علت شرایط منحصر به فرد یخی زمین به آسانی پیدا می‌شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید