جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

عواملی که به آرامی اجزای سیستم کامپیوتری شما را ویران می کند

author منتشر کننده
بدون نظر 6 0
عواملی که به آرامی اجزای سیستم کامپیوتری شما را ویران می کند

هنگامی که شما نسبت به خرید یک سیستم کامپیوتری اقدام می‌کنید تمام دغدغه ی خود را بر روی اجزا و قطعات داخلی می‌بندید. پس از خرید و حاضر شدن سیستم در منزلتان چیزی که نمود می‌کند ویندوزی است که نصب شده و کارهایی است که می‌توان با آن انجام داد. از آن لحظه به بعد ممکن است ترس این را داشته باشید که مبادا ویروس بلای جان سیستم شما شود و یا استفاده بیش از اندازه ی آن به دستگاه جدیدی که خریده اید لطمه بزند. سپس سعی می‌کنید برنامه هایی را نصب کنید که ویروس ها را از بیین ببرد، فایل های قدیمی را پاک می‌کنید و حتی کارهای دیگری را که سیستم عاملتان را بهبود می‌بخشد انجام می‌دهید. باید بدانید که همه چیز در سیستم عامل و نرم افزارها خلاصه نمی‌شود و تا زمانی که سخت افزارها به شکل بهینه کارآیی خود را نداشته باشند، نرم افزارها نیز دچار اختلال خواهند شد. پس وظیفه اصلی خود را که نگهداری و محافظت از سخت افزارهاست فراموش کرده اید. سخت افزارها بیشتر از آنچه که فکر می کنید نیاز به ترحم شما دارند. اما چرا باید از قطعات سیستم کامپیوتری خود محافظت کنیم؟ آیا عواملی هستند که سیستم را دچار تخریب می کنند؟

قطعات سیستم کامپیوتر شما وابسته به عملکرد نرم افزارهاست

سیستم کامپیوتر شما در حالات بسیاری در مقوله‌ی خطرناکی قرار می‌گیرند که به تدریج ضعیف و ضعیف تر می‌شوند. حتی این مورد ممکن است به صورت آشکار نمود نکند و به صورت پنهان در حال از بین رفتن باشد. قطعات یک سیستم کامپیوتری با نرم افزارهای داخل ویندوز رابطه ی مستقیمی دارند. عملکرد نرم افزارها هرچه بهتر و مطلوب تر باشد، اجزای داخل کیس نیز مطلوب تر عمل می‌کنند. استفاده از نرم افزارهای سنگین بر روی هارد و CPU شما تاثیر می‌گذارند لذا به خوبی از آن ها استفاده کنید. به طور مثال هنگامی که از یک نرم افزار سنگینی مانند افتر افکت، پریمایر و ... در حال رندر گرفتن هستید، از کار با دیگر برنامه ها و حتی کپی کردن یک فایل سنگین در فلش مموری خود خودداری کنید. حتی در هنگام اکسترکت کردن فایل های حجیم و سنگین، به هیچ وجه کار سنگین مشابه آن را انجام ندهید، چرا که به هارد شما صدمه خواهد زد.

در هنگام بازی کردن، از نرم افزارهایی که با قطعات شما هم سو هستند، جهت ضبط فیلم ها و استریم ها استفاده کنید و در غیر این صورت یک قطعه‌ی مناسب تری را برای سیستم کامپیوتری خود در نظر بگیرید.

داستان مرگبار صفحه ی آبی مرگ در قطعات یک  سیستم کامپیوتر

بار ها شده که سیستم کامپیوتر شما پس از استفاده های مکرر، با یک صفحه آبی مواجه خواهد شد. به این خطا «صفحه‌ی آبی مرگ» گفته می‌شود. این صفحه ممکن است ناشی از سوخته شدن یک قطعه‌ی داخلی باشد و یا یک خطا از جانب هارد. لذا ترجیحاً خیلی زود آن را جهت چک و اصلاح به دست خدمات کامپیوتری برسانید. اما این صفحات چگونه رخ می‌دهند؟ این امر ممکن است ناشی از استفاده‌ی بیش از اندازه فضای رم باشد که در استفاده ی بیش از اندازه از برنامه ها اتفاق می‌افتد. یا شاید از خطای شناخت فایل ها و شکستگی فایل ها توسط هارد به دست می آید.

اما در هر صورت صفحه ی آبی مرگ خوش آیند نیست. هنگامی که صفحه آبی مرگ حاصل آسیب دیدگی حافظه‌ی رم شما باشد، دیگر باید از حافظه ی رم خود قطع امید کرد. چرا که حافظه ی شما نیم سوز شده و بیشتر از 5 دقیقه نمی‌تواند سیستمتان را بچرخاند. اما در صورتی که از هارد باشد، می‌توان با تعویض کابل های هارد و حتی جایگاه هارد در کیس، این مشکل را بهبود بخشید. ممکن است صفحه آبی ناشی از خطرات حاصل از GPU شما باشد که به شما هشدار می‌دهد از یک خنک کننده استفاده کنید. اگر نمی‌توانید یک خنک کننده برای گرافیک خود دست و پا کنید، درب کیس خود را باز نگه دارید.

گرد و خاک ها و آثار نافرجام آن بر سیستم کامپیوتر

گرد و خاک ها، یکی از موثرترین عواملی هستند که سیستم کامپیوتر شما را به آرامی نابود می‌کنند. هر یک ماه یکبار نسبت به تمیز کردن کیس خود اقدام کنید. البته توجه داشته باشید که عملیات پاکسازی به خوبی انجام شود و الا عواقب نامطلوبی را خواهید داشت. خدمات کامپیوتری، ابزارهای مکنده و دمنده ای را با نام بلوئر ساخته اند که گرد و خاک ها را با سرعت و شتاب زیادی از کیس به بیرون پرتاب می‌کنند. همچنین برای پاستور کردن قطعات کامپیوتری از تمیز کننده هایی با عنوان «تینر» استفاده می‌شود تا ذرات چسبیده به قطعات شما را بکند و تمیز نگه دارد.

استفاده‌ی بیش از اندازه تینرها و بادگیری بدون تجربه، می‌تواند بیشتر به اجزای سیستم شما صدمه بزند. لذا ضدعفونی الکلی قطعات را بر عهده ی کسانی بگذارید که پیش از این تجربه داشته اند.

کمک شایان تغذیه ی CPU و GPU به اجزای سیستم کامپیوتر

تمامی اجزای سیستم کامپیوتر وابسته به تغذیه‌ی مناسب پردازنده مرکزی و گرافیکی هستند. CPU که مغز کامپیوتر را تشکیل می‌دهد برای اجرای نرم افزارها فشار زیادی را تحمل می‌کند تا یک نرم افزار را اجرا و با دیگر اجزای سیستم هماهنگ سازد. در حقیقت پردازنده های مرکزی برای همگام سازی بهتر دیگر قطعات بر روی مادربرد طراحی شده اند تا مبادا قطعه ای خارج از دستور خود رفتار کند. استفاده از پردازنده های مرکزی قوی و نسل جدید که با وجود فاصله‌ی بسیاری که با گرافیک و حافظه‌ی رم دارند نه تنها به قطعات و مادربرد صدمه نمی‌زنند، بلکه برای عملکرد سیستم شما بسیار مناسب خواهد بود. لذا برای اینکه از خطاهای آینده ی سیستم خود در امان باشید، یک CPU جدید با هسته های قوی تهیه کنید. در کنار CPU، پردازنده های گرافیکی با عنوان GPU نیز تاثیر زیادی در ماندگاری قطعات شما دارند؛ اگرچه تاثیرات GPU بیشتر غیر مستقیم به چشم می‌خورد.

پردازنده های گرافیکی به شدت در هنگام اجرای نرم افزارها، حساس اند. امروزه این قطعات به دلیل مصرف زیادشان، دمای بیشتر از 70 تا 75 درجه را دارند و همین عامل باعث شده عمر کمتری داشته باشند. سازندگان کارت گرافیک ها سعی کرده اند در کنار قطعه‌ی گرافیکی یک فن خنک کننده طراحی کنند تا دمای گرافیک را در حالت مناسبی نگه دارد. البته گرافیک های قدرتمند گیمینگ در شرایط عادی سیستم از فن استفاده نمی‌کند و معمولا میبینید که فن های گرافیک ثابت هستند و در صورت اجرای بازی سنگین از فن استفاده می‌کنند. اما برخی از گرافیک ها با وجود فن های خنک کننده باز هم نیاز به خنک کنندگی بیشتری دارند. لذا پمپ های مایع خنک کننده ای طراحی شده تا ظرفیت سرمایی گرافیک شما را بیشتر کند. البته این مایعات وابسته به بودجه و سبک کار با گرافیک شما دارد.

ریزپردازنده های جدید بر قطعات سیستم کامپیوتر چه اثری می‌گذارند؟

ریزپردازنده های جدید، سرعت بیشتری را به سیستم کامپیوتری می‌دهند. اما متاسفانه این ریزپردازنده ها با وجود سرعت بسیار بالایی که دارند، گرمای بیشتری را تولید می‌کنند. لذا از یک فن به عنوان بخش حرارت گیر استفاده می‌کنند که تا دمای پردازنده به تعادل ممکن برسد. حرارت گیرها، قطعات فلزی کوچکی بین 12 تا 14 دندانه هستند که محل جایگیری آن ها بر روی ریزپردازنده هاست. در صورتی که حرارتگر شتاب پیدا کند، فن CPU یا ریزپردازنده راه می‌افتد و پردزانده را خنک می‌کنند. اما در صورتی که فن CPU با مشکل مواجه شود پس از 4 دقیقه یا کمتر سیستم عامل قفل می کند و خطای Fan CPU بر روی صفحه‌ی مادربرد آشکار می‌شود. پس حتما هر چند روز یکبار درب کیس را باز کرده و نگاهی به فن CPU بیندازید.

چند اشتباه ساده که در خصوص یک سیستم کامپیوتر نباید با آن مواجه شد

سیستم کامپیوتری بر عکس صحبت های بسیاری از دوستان که می‌تواند تا چند سال عمری بهینه داشته باشد، می تواند با یک اشتباهات ساده ای به آرامی نابود شود. لذا نکات زیر را به دقت مطالعه کنید:

- باز گذاشتن درب کیس در محیط خاکی: اگر کیس ها را در زیر پای خود و در محیطی گرد و خاکی گذاشته اید، به هیچ وجه درب کیس را باز نگذارید.

- به هیچ وجه از حیوانات خانگی در کنار کیس خود استفاده نکنید. ممکن است قطع ارتباط کابل پاور از قطعه‌ی پاور مستقیماً مادربرد شما را دچار نوسان کند.

- حتما برای سیستم خود یک محافظ جدا و مستقیم وصل کنید تا از نوسانات برق جلوگیری کند. هر بار خاموش شدن برق مادربرد بدون وجود محافظ چند دقیقه از عمر مادربرد کم می‌شود.

- کابل های درون کیس به هیچ وجه انباشته و یا به هم ریخته نباشند. آن ها را با یک «بَست» به هم ببندید.

- به خوبی از بلوئرها و خنک کننده ها استفاده کنید. چرا که بلوئرها ممکن است خاک را با نفوذ بیشتری به سمت CPU و پاور هدایت کنند.

- حجم و عرضه ی قطعات و اجزایی که برای سیستم خود میبندید نزدیک به هم باشند. به طور مثال هنگامی که یک گرافیک RX580 گیمینگ برای خود می بندید، از رم 4 یا پردازنده‌ی پایین استفاده نکنید و قطعات هم سو تر و بهتری را خریداری نمایید.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید