جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

فضاپیمای «جونو» فعالیت خود را از سرگرفت

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
فضاپیمای «جونو» فعالیت خود را از سرگرفت

پس از ایجاد اختلالی در انتقال داده های جونو به زمین، اکنون این فرایند از سر گرفته شده و فضاپیما مشغول احیای حافظه خود است. این فضاپیما دور سیاره مشتری مدار می زند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپیس، در ماه دسامبر و هنگام گذر جونو (فضاپیمای متعلق به ناسا) از کنار سیاره مشتری اختلالی در فرایند انتقال داده ها، ارتباطات جونو را با زمین قطع کرد. طبق بیانیه ناسا اکنون این فضاپیما هم اکنون در حال احیای حافظه خود است.

آخرین گذر جونو از کنار مشتری (چهل و هفتمین فرایند گذر فضاپیما از کنار سیاره) در ۱۴ دسامبر انجام شد اما همزمان با دریافت داده های مربوط به این عملیات توسط اپراتورهای عملیات در آزمایشگاه JPLناسا، اعلام شد دسترسی مستقیم به حافظه فضاپیما قطع شده است.

تیم پروژه در ۱۷ دسامبر به طور موفقیت آمیز رایانه جونو را ریبوت کردند و فضاپیما را در «وضعیت ایمن» قرار دادند تا به این ترتیب فقط سیستم های حیاتی آن فعال بمانند.

طبق آپدیتی جدید ناسا اقداماتی برای احیای داده های علمی جونو برداشته که ثمربخش بوده است. اپراتورهای جونو اکنون به طور موفقیت آمیز داده های علمی مربوط به گذر از کنار سیاره را دریافت می کنند.

بیشتر بخوانید: کاوشگر ناسا به فاصله ۱۴.۸ میلیارد مایلی زمین رسید

در بخشی از این آپدیت آمده است: به نظر می رسد داده های علمی فضاپیما مربوط به آخرین گذر از کنار مشتری و قمرهای آن سالم باقی مانده است.

تصور می شود این اختلال زمانی ایجاد شده که جونو از میان قسمتی از مگنتوسفر سیاره مشتری گذر کرد که اشعه های فضایی شدیدی در آنجا وجود دارد. البته هیچ نشانی از آسیب به داده ها در نتیجه افزایش اشعه ها در فرایند گذر از کنار سیاره یا قمر Io آن وجود ندارد.

پیش بینی می شود باقیمانده داده های مربوط به آخرین گذر فضاپیما از کنار مشتری طی روزهای آینده به زمین ارسال شود. پس از آن اپراتورها می توانند مشخص کنند اختلال در فرایند انتقال داده ها روی اطلاعات تاثیر گذاشته یا خیر.

جونور در آگوست ۲۰۱۱ میلادی به فضا پرتاب شد و پس از طی ۱.۷ میلیون مایل در جولای ۲۰۱۶ میلادی وارد مدار سیاره مشتری شد. به این ترتیب جونو نخستین فضاپیمایی بود که ابرهای متراکم این سیاره را مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید