جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

لوله های صنعتی؛ انواع و کاربردها

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
لوله های صنعتی؛ انواع و کاربردها

در این مطلب قصد داریم خواننده گرامی را با انواع خاصی از لوله های صنعتی نظیر لوله فولادی، لوله مانیسمان، لوله درزدار، لوله سیاه و لوله داربستی و کاربرد آن ها آشنا کنیم. همان طور که می‌دانید لوله ها قطعات استوانه ای شکل با سطح مقطع دایره هستند که دو سر آن ها باز بوده و فضای داخلی آن ها نیز بسته به نوع کاربرد می‌تواند تو پر یا توخالی باشد. لوله های صنعتی بسته به نوع کاربرد و محیط مورد نظر جهت استفاده و یا موادی که قرار است از درون آن عبور داده شوند، در ابعاد، جنس و کیفیت های متنوع و همچنین به روش های مختلفی تولید می‌شوند.

لوله فولادی

لوله های صنعتی در جنس های مختلفی تولید می‌شوند؛ مانند لوله های چدنی، لوله های فولادی و ... . همان طور که میدانید فولاد آلیاژی است که از ترکیب آهن و کربن و نیز در برخی مواقع در ترکیب با درصد کمی فلزات دیگر نظیر نیکل، کروم، آلومینیوم و ... بدست می‌آید. لوله فولادی بسته به نوع آلیاژ، شیوه ساخت و ... به دسته های کربنی، استلنس استیل، سیاه، گالوانیزه، جوش داده شده یا درزدار تقسیم می‌شود. یکی از ویژگی های لوله های کربنی فولادی، استحکام و مقاومت بالای این لوله ها در برابر حرارت و گرما می‌باشد که باعث می‌شود نظر صاحبان صنایع برای استفاده از لوله های فولادی کربنی در صنایعی که گازهای با دمای بالا را منتقل می‌کنند، جلب شود. در خطوط لوله آب، نفت و گاز از لوله های فولادی بهره گیری می‌شود.

لوله فولادی

لوله مانیسمان

لوله مانیسمان نوعی از لوله های صنعتی است که اولین بار در قرن نوزدهم میلادی و توسط مهندسی به نام مانیسمان در آلمان ابداع و تولید شد. این لوله به جهت داشتن ویژگی بدون درز بودن از اهمیت بالایی در صنایع مختلف برخوردار است. بدون درز بودن لوله می‌تواند یکی از عوامل و اسباب افزایش مقاومت و طول عمر لوله باشد. از دیگر خصوصیات بارز لوله های صنعتی مانیسمان، استحکام و مقاومت بالا می‌باشد که آن ها را برای استفاده در انتقال سیالات و جریانات پرفشار مناسب و محبوب می سازد. از موارد استفاده لوله های صنعتی مانیسمان می‌توان به گزینه های زیر اشاره نمود:

* کاربردهای نیروگاهی و خطوط فشار قوی

* کاربرد در سیلندرهای هیدرولیک

* استفاده در صنایع نفت و گاز نظیر کاربرد در خطوط انتقال نفت و گاز

* کاربرد در صنایع حفاری

* استفاده در مبدل های حرارتی و بویلرها

* قابل کاربرد در صنایع خودروسازی و قطعه سازی

لوله مانیسمان به دلیل استحکام بالا و مقبولیت در انتقال جریانات پرفشار از جمله لوله های صنعتی بسیار پرطرفدار می‌باشد و کشورهای محدودی از علم و فناوری ساخت این لوله ها برخوردار می‌باشند که کشور ایران نیز در زمره کشورهای تولیدکننده به شمار می‌رود. قیمت لوله های صنعتی مانیسمان، با توجه به سایز، ضخامت، قطر درونی و بیرونی و وزن لوله و به صورت شاخه ای تعیین می‌شود. لوله های صنعتی مانیسمان در رده های مختلفی از جمله رده 20، رده 40، 60، 80، 100، 120، 140، 160 و ... تولید می‌شود. لازم به ذکر است که سایز این لوله ها نیز بین 8/1 اینچ تا 26 اینچ متغیر می‌باشد.

لوله مانیسمان

لوله درزدار

لوله های صنعتی درزدار نوعی لوله فولادی با ترکیبات شیمیایی مختص به خود می باشد که از مشخصه های اصلی آن، سبکی وزن و قیمت مناسب ترش می باشد که آن را برای استفاده در صنایع مختلف مطلوب می سازد. لوله درزدار در واقع از ورقه های با ضخامت مختلف که در مراحل ساخت لوله درزدار به شیوه های متنوع به هم جوش می خورند و یک لوله را تشکیل می دهند، ساخته شده است. از شیوه های جوش خوردن و در واقع نورد این ورقه ها می توان به روش ERW جوش مقاومت الکتریکی، روش (HFI) welded pipe و روش EFW نام برد. لوله های صنعتی درزدار در ابعاد 2/1 اینچی تا 120 اینچی طراحی و تولید می شود. لوله های صنعتی درزدار در صنعت ساختمان سازی همانند ستون گذاری در ساختمان ها و نرده ها و همچنین در صنعت مبل سازی، تولید سازهای فلزی، پایه های پل ها و اسکله ها، صنایع ساخت تونل و معدن، خطوط پتروشیمی و انتقال نفت و گاز و نیز خطوط لوله آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. لوله های صنعتی درزدار همچنین از لحاظ شیوه ساخت و نوع کاربرد به سه نوع لوله درزدار یا درزجوش، لوله جدار چاهی و لوله داربستی تقسیم می‌شود.

لوله درزدار

لوله سیاه

لوله سایه از دیگر انواع لوله های صنعتی می باشد که به لوله سنگین نیز معروف است. برای تولید لوله سیاه از فرآیند منحصربفرد ورق نورد گرم استفاده می شود و سپس کیفیت، استحکام و مقاومت لوله سیاه تولید شده توسط استاندارد DIN2440 که از استانداردهای بسیار معتبر و شاخص می باشد، سنجیده می‌شود. بعد از سنجش استاندارد لوله ها، لوله های سیاه در دو دسته قرار داده می‌شوند: دسته اول که لوله های تست شده و تائید شده می‌باشند و دسته دوم، لوله های مردود شده خواهند بود. لوله های صنعتی سیاه بر اساس انجام تست هیدرو استاتیک انجام شده بر روی آن، اگر دارای نشتی نباشد در دسته اول و چنانچه دارای نشتی باشد در دسته دوم یعنی مردود شده ها قرار می‌گیرد. لوله های سیاه تست شده، از استحکام و تحمل فشار بالایی برخوردار می باشند که آن ها را مناسب برای استفاده در پروژه های صنعتی و ساختمانی می کند.

از کاربردهای لوله های صنعتی سیاه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

* تولید داربست، انواع حفاظ و انواع شاسی

* انتقال گاز و سایر سیالات

* موتورخانه ها و لوله های شوفاژ ساختمان ها

لوله سیاه

لوله داربستی

لوله داربستی از جمله لوله های صنعتی مهم و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی می‌باشد. برای دسترسی به بخش های ساختمانی که در ارتفاعات بالا قرار می گیرند و نیز در ساخت نمای ساختمان ها از قطعه سازه ای به نام داربست استفاده می شود. داربست از مجموعه لوله هایی ساخته شده است که با اتصال یافتن به هم سازه ای مستحکم و امن را جهت کار در ارتفاع فراهم می‌کنند. لوله های صنعتی داربستی در انواع مختلف درزدار، گالوانیزه، فولادی و بدون درز تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. قیمت لوله داربستی نیز بر اساس سایز لوله، ضخامت و جنس لوله تعیین می‌گردد و به صورت شاخه ای (واحد فروش آن شاخه است) به فروش می رسد. این لوله ها همچنین در انواع لوله داربستی چکشی ستاره، مثلثی، چکشی کاسه ای، معلق و لوله داربستی پایه دار تولید می شود و در بازار قطعات و لوازم ساختمانی موجود می‌باشند.

لوله داربستی

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید