جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

لیزر پیشرفته ناسا با موشک فالکون به فضا می‌رود

author منتشر کننده
بدون نظر 0 0
لیزر پیشرفته ناسا با موشک فالکون به فضا می‌رود

دیجیاتو نوشت: ناسا در پروژه‌ای به نام «ILLUMA-T»، درحال آماده‌شدن برای آزمایش فناوری ارتباط لیزری در ایستگاه فضایی بین‌المللی است که به‌موجب آن، از لیزر برای ارسال و دریافت داده‌ها با سرعت گیگابیت استفاده می‌شود.

پروژه ILLUMA-T قرار است اوایل ماه نوامبر روی موشک فالکون 9 اسپیس‌ایکس پرتاب شود. این پروژه اولین رله ارتباطات لیزری دوجهته و سراسری ناسا در ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) را به نمایش می‌گذارد.

این پروژه جهشی بزرگ در ارتباطات محسوب می‌شود. در صورت موفقیت، ILLUMA-T می‌تواند به بخشی عملیاتی از ایستگاه فضایی بین‌المللی تبدیل شود و شیوه ارسال داده‌های ناسا از فضا را متحول می‌کند. به‌طور سنتی، ایستگاه فضایی برای حفظ ارتباط با زمین به ماهواره‌های رله فرکانس رادیویی متکی است، اما ارتباطات لیزری سرعت انتقال بسیار بالاتری را ارائه می‌دهد، به‌طوری‌که برای انتقال یک ویدیو، کمتر از یک دقیقه زمان کافی است.

فناوری ارتباطات لیزری ناسا به‌زودی در ایستگاه فضایی آزمایش می‌شود

این پروژه که توسط برنامه ارتباطات و ناوبری فضایی ناسا (SCaN) مدیریت می‌شود، هم‌زمان با نمایش رله ارتباطات لیزری (LCRD) که در دسامبر 2021 راه اندازی شد، عمل خواهد کرد. LCRD، واقع در مدار ژئوسنکرون، آزمایش‌هایی را برای مطالعه اثرات شرایط جوی بر سیگنال‌های لیزری، آزمایش قابلیت‌های شبکه و بهبود قابلیت‌های ناوبری انجام می‌دهد.

لیزر پیشرفته ناسا با موشک فالکون به فضا می‌رود

لیزر پیشرفته ناسا با موشک فالکون به فضا می‌رود

ناسا فناوری ارتباطات لیزری انقلابی را روی محموله ILLUMA-T ISSNASA در اتاق تمیز مرکز فضایی گودارد آزمایش خواهد کرد. سپس محموله در ایستگاه فضایی بین‌المللی نصب خواهد شد.

یکی از قابل‌توجه‌ترین جنبه‌های ILLUMA-T، ماژول نوری آن است که شامل یک تلسکوپ و یک گیمبال دومحوره برای ردیابی دقیق ماهواره LCRD در مدار ژئوسنکرون می‌شود. با وجود قابلیت‌های پیشرفته، ماژول نوری فقط به اندازه یک مایکروویو است، درحالی‌که کل محموله ILLUMA-T ابعادی معادل یک یخچال استاندارد دارد.

درواقع ILLUMA-T داده‌ها را با سرعت قابل‌توجه 1.2 گیگابیت بر ثانیه از ایستگاه فضایی به LCRD ارسال می‌کند و سپس به ایستگاه‌های زمینی نوری در کالیفرنیا یا هاوایی می‌فرستد. پس از این، داده‌ها، قبل از رسیدن به تیم‌های عملیات زمینی ILLUMA-T در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا در مریلند، به مرکز عملیات مأموریت LCRD در نیومکزیکو می‌روند تا از نظر دقت و کیفیت پس از ارسال ارزیابی شوند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید