جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مدیریت یک سخنرانی درست

author منتشر کننده
نظرات (1) 13 0
مدیریت یک سخنرانی درست

یک سخنرانی درست و مناسب می‌­تواند تاثیری خیلی مهم در روند زندگی هر کسی داشته باشد. حتما همه­‌ی ما تکه­‌هایی از فیلم یا بخشی از صدای سخنران‌­های مختلف را به دقت از بریم و در برابر بسیاری از موقعیت­‌های آن‌ها را تکرار می­‌کنیم. محتوای مهمی که برای ما اهمیت پیدا می‌­کند، همراه با شرایط مختلف مثل تن صدا، سخنران مورد علاقه و بسیاری از موارد دیگر باعث می­‌شود که یک سخنرانی از نظر ما خوب یا بد به نظر برسد. ما همواره در موقعیت‌­های مختلف باید با سخنرانی کوبنده‌­مان نظرات مثبت را به سمت خودمان جلب کنیم. همیشه در همه­‌ی سخنرانی­‌ها، مخاطب ما صدها هزار نفر نیستند و گاها یک نفر باید مورد تاثیر قرار بگیرد. ما باید براساس نوع محتوا، نوع مخاطب، شرایط مکانی و زمانی و المان­‌های دیگر، بهترین سخنرانی را ارائه دهیم.

سخنرانی

چگونه با سخنرانی ام حضار را تسخیر کنم؟

سخنرانی زنده یکی از سخت‌ترین و در عین حال تاثیرگذار ترین سخنرانی‌­هایی است که یک نفر می­‌تواند انجام دهد. بدلیل حضور زنده شما در صحنه، مخاطبان ناخودآگاه اعتماد بیشتری به شما پیدا می­‌کنند و قبول حرف­‌های شما برایشان راحت‌تر به نظر می­‌رسد. در هر حوزه­ای که سخنرانی می­‌کنید باید ژانر خودتان و سبک خودتان را پیدا کنید. برخی از سخنران­‌ها در هر موقعیتی طنز کلام را فراموش نمی­‌کنند و همواره در حال شوخی و طنازی با مخاطبان هستند. در مقابل حتی بسیاری از افرادی که استندآپ کمدی اجرا می‌­کنند، با جدیت تمام به شوخی می­‌پردازند و این نوع ادای کلمات را بخشی از سبک شخصی خودشان کرده اند. با پیدا کردن سبک خودتان، مخاطبان بیشتر می‌­توانند با شما ارتباط برقرار کنند. سعی کنید هیچ وقت حرف­‌ها و کارهای تقلبی انجام ندهید. مخاطبان خیلی باهوشند و متوجه راست و دروغ حرف‌­­های شما می­‌شوند و پس از مدتی دیگر علاقه‌­شان را به شما از دست می­‌دهند.

چند راه برای اینکه سخنرانی خوبی داشته باشیم

پس از آنکه برای یک سخنرانی تاثیرگذار سبک خودتان را پیدا کردید، بهتر است در تجمیع یک سخنرانی خوب به نکات دیگری نیز توجه کنید. برای مثال: برای تبدیل شدن به یک سخنران خوب، لازم است که دوره­‌های بیان را بگذرانید و ایرادات لفظی در صحبت‌­های شما وجود نداشته باشد. دومین قدم این است که ظاهرتان را هرچه بیشتر به یک مجری خوش تیپ تبدیل کنید. اگر اضافه وزن دارید یا اگر بسیار لاغر هستید، کمی سختی را برای رسیدن به یک ظاهر خوب تحمل کنید. مطالعه یک کلید واژه بسیار مهم در یک سخنرانی موفق است. مطالعه و بالا بردن اطلاعات برای آپدیت بودن و ارتباط بخشی با تمام اقشار مختلف جامعه، امری بسیار مهم است. زبان بدن در داشتن یک سخنرانی خوب بسیار مهم است و مهم‌­تر از همه­ی این موارد، مورد دوست داشته شدن و مورد اعتماد بودن مردم قرار گرفتن است، که اگر در این موقعیت قرار بگیرید، مثل این است که از یک میانبر زودتر به مقصدتان می‌­رسید.

تاثیر حرکات بدنی بر یک سخنرانی خوب

یکی از مهم­‌ترین مهارت‌­هایی که باید برای یک سخنرانی مهم به کار گرفته شود، استفاده از حرکات بدنی است. حرکات بدنی وقتی همزمان با صحبت کردن استفاده می­‌شود، به هماهنگی و مهارتی نیاز دارد که هرکسی قادر به انجام دادن آن نیست. حرکات بدنی باید هماهنگ با محتوای استفاده شده باشد و به پیشرفت سخنرانی کمک کند. حرکات بدنی آنقدر باید برنامه ریزی شده و دقیق باشد که به هنگام قطع کردن صدای سخنران، حرکات بدنی تا حد زیادی چکیده‌­ی حرف­‌های سخنران را منتقل کند. حرکات بدنی به همان اندازه که می‌­تواند تاثیر مثبتی داشته باشد، به همان اندازه نیز می­‌تواند تاثیر منفی و بدی روی مخاطب بگذارد. پس برای بدست آوردن این مهارت بهتر است به بهترین شیوه عمل کنید.

تاثیرات یک سخنرانی خوب بر اذهان

یک سخنرانی خوب ممکن است تا مدت­‌ها در ذهن شما ماندگار باشد و در شرایط  مختلف مورد استفاده قرار بگیرد. تاثیر یک سخنرانی تاثیرگذار می‌­تواند به اندازه تاثیر ده ها کتاب و چندین فیلم باشد. سخنران قبل از سخنرانی در حوزه مخصوص مطالعات فراوانی انجام داده است و چکیده آن را برای ما نقل می‌­کند، بدین منظور اگر در هنگام سخنرانی به دقت به سخنران گوش فرا دهیم، گویی که در مطالعات سخنران حضور داشته ایم و مشترکا به یک علم دست یافته ایم.

آیا یک سخنرانی صوتی با تصویری حس یکسانی را انتقال می‌دهد؟

سخنرانی‌­ها برای مدیاهای مختلفی در نظر گرفته شده اند. برخی از سخنرانی‌­ها مخصوص پخش شدن در کانال‌­های مجازی هستند و تاثیرات دلخواه را روی مخاطب می‌­گذارند. برخی از سخنرانی‌­ها فقط باید تصویری و در قاب­های بزرگ مثل تلویزیون دیده شوند و تاثیراتشان را در این قاب‌­ها بیشتر می‌­گذارند. برخی از سخنرانی‌­ها اصلا تصویری نیستند و در رادیو تاثیرگذار ترند. در این سخنرانی­‌ها، صداسازی و بازی با صدا وجود دارد و بدلیل نداشتن حرکات بدنی و نشان ندادن صورت و بدن بازیگر، این سخنرانی‌­ها اندکی آسان تر اند. برخی از سخنرانی‌­ها سفارشی هستند و برای محل و موضوع مختلفی نوشته می­‌شوند. مثلا سخنرانی ترک اعتیاد کاملا سفارشی به هدف کم کردن درصد اعتیاد در جامعه برنامه ریزی می­‌شود.

تا چه اندازه صدای خوب در سخنرانی موثر است؟

صدای خوب می‌­تواند تاثیر یک سخنرانی را بیشتر کند اما حتما برای سخنران شدن نیاز به صدای خوب نیست. شاید صدای خوب برای دوبلوری یک امر واجب باشد اما برای سخنرانی صدای خوب مثل یک آپشن اضافه است که تاثیر کارتان را بیشتر می‌­کند. صدای خوب امکان ارتباط برقرار کردن مخاطبان با شما را بیشتر می­‌کند و گاها رابطه احساسی بین مخاطب و شما شکل می­‌گیرد. صدای خوب باعث جذب مخاطبان می­‌شود و محتوای کلام شما اگر کاملا متوسط باشد با یک صدای خوب آن محتوا بیش از حد خودش خوب به نظر می­‌رسد. صدای خوب مثل ظاهر خوب باعث چشم پوشی از مشکلات دیگر شما می‌­شود.

رعایت نکات لازم برای یک سخنرانی خوب

در هنگامی که شما باید یک سخنرانی ارائه دهید، نیاز است تا متن مورد نظر را از قبل کاملا حفظ کرده و برآن تسلط یابید. اگر در هنگام سخنرانی کلمه­‌ای را به اشتباه بد تلفظ کردید، خودتان را اداره کنید و با کنار گذاشتن استرس، بقیه متن را به درسی بیان کنید. اگر از قبل از اجرا استرس داشتید، خودتان را با روش‌­های مختلف آرام کنید یا حداقل استرس خودتان را بیرونی نکنید. همواره در هنگام سخنرانی یک لیوان آب در کنار دستتان داشته باشید تا زمانی که احساس کردید متن را فراموش کرده‌­اید به بهانه نوشیدن آب مطالب را با خودتان تکرار کنید و یا در صورت تشنگی آب بنوشید. اگر متن را فراموش کردید، از تکنیک سوال استفاده کنید. با مخاطبان رودر رو ارتباط برقرار کنید و از آن‌ها بخواهید تا در زمینه مورد نظر با شما همکاری کنند. ارتباط با مخاطبین را فراموش نکنید. سعی کنید با همه‌­ی تماشاگران ارتباط برقرار کنید.

سخنرانی

چگونه در هنگام سخنرانی استرس خود را کنترل کنیم؟

راه‌­های مختلفی برای کنترل استرس وجود دارد و هرکسی به روش‌­های مختلف این کار را انجام می­‌دهد. یکی از راه­‌های رفع استرس، آشنا شدن از قبل از اجرا با مکان اجرا است. در این صورت شما برای قرار داشتن در مکان اجرا استرس ندارید و محل برایتان آشنا است. دومین راه حل این است که همواره مخاطبان را آدم­‌هایی در حد و اندازه خودتان ببینید و نه بالاتر و حتی گاها آن‌ها را مثل دوستان خودتان تصور کنید و با این کار از استرس خودتان بکاهید. همیشه قبل از اجرا به خودتان اعتماد به نفس دهید و باور داشته باشید که بهترین اجرا را خواهید داشت و قبل از هر سخنرانی با یاد خدا از او بخواهید تا در حین اجرا به شما کمک کند.

یک سخنرانی خوب حاوی چه نکاتی است؟

برای یک سخنرانی خوب باید برنامه ریزی داشته باشیم. بر اساس هدف ما  و نوع محتوایی که باید ارائه کنیم، نیاز است که سخنرانی را مدیریت کنیم. گاها در نوع سخنرانی با طنز کلام همراهیم که این کار باید در هنگامی انجام شود که مخاطب را به درستی بشناسیم و پس از اینکه شناخت و صمیمیت شکل گرفت، طنازی را آغاز می‌­کنیم. اما در مجامعی خاص، طنز هیچ جایگاهی ندارد، پس باید با جدیت تمام برنامه را به پایان برسانیم. شناخت مخاطب و نوع مراسم ایجاب می‌­کند که گاها به طنز به نکته‌­ای اشاره کنیم و گاها با جدیت تمام یک برنامه را به سرانجام برسانیم. یک سخنرانی درست زمانی حاصل می­‌شود که سخنان ما در راه درستی به یک مقصد درست تر برسد.

چگونه در هنگام سخنرانی هم جذاب باشیم هم کوبنده؟

بهتر است قبل از هر تصمیمی بدانیم که برای اینکه سخنرانی خوبی داشته باشیم به مخاطبان فشار نیاوریم. برای فهم دقیق سخنان ما نباید مخاطبان تحت فشار قرار بگیرند. شاید بهتر باشد ما حرف­هایمان را در قالب آسان تری بازگو کنیم. شروع سخنرانی برای ارتباط بخشی با مخاطبان بسیار مهم است. پس بهتر است شروع درستی داشته باشیم و پس از آن اگر ارتباط درستی بین مخاطبان و ما شکل گرفت، از این اعتماد و صمیمیت به سمت درستی استفاده کنیم. اعتماد و صداقت دو عنصر بسیار مهم در یک سخنرانی است. باید صداقت را مخاطبان در ما تشخیص دهند و به هیچ‌­عنوان خیال اینکه ما قصد فریبشان را داریم، به ذهنشان خطور نکند.

مهارت سخنرانی و صحبت کردن

یک سخنران خوب قبل از هرچیزی باید مهارت درست سخن گفتن را یاد بگیرد. باید بدانیم که کلمات را چگونه ادا کنیم، در کجای صحبتمان مکث کنیم و در کجا شدت و قدرت بیانمان را بالا تر ببریم. جاهایی از سخنان ما که نیاز به تاکید زیادی ندارد، از تاکید کردن بپرهیزیم و با صدای پایین صحبت کنیم اما اگر در جایی از صحبت­‌هایمان به قدرت دهی نیاز است، با نهایت قدرت صحبت کنیم. قدرت زبان بدن را نادیده نگیریم و همواره کلمات ما با بدنمان در ارتباط باشد.

شروع سخنرانی چگونه باید باشد؟

شروع و پایان سخنرانی مهم‌­ترین بخش­های یک سخنرانی را تشکیل می­‌دهند. شروع سخنرانی باید جذاب و کوبنده باشد. سخنران باید با مهارتش، تمام تماشاگران را پای سخنرانی­اش میخکوب نگه دارد و آن ها را برای ادامه شنیدن ترغیب کند. شروع سخنرانی باید حس اعتماد را در مخاطبین ایجاد کند و نوعی صمیمیت و دوستی بین سخنران و تماشاگران ایجاد کند. شروع سخنرانی باید سبک و ژانر سخنرانی را مشخص کند. علاوه بر تمام عواملی که برای داشتن یک سخنرانی خوب ذکر شد، ظاهر خوب را فراموش نکنید. شما باید مدام آراسته باشد و براساس نوع سخنرانی­ای که دارید، لباس مشخصی را به تن کنید.

یک سخنرانی انگیزشی چگونه است؟

سخنرانی‌­های انگیزشی معمولا با هدف تشویق به یک روی آوردن یا روی برگرداندن از یک موضوع است. فردی که سخنرانی انگیزشی انجام می‌­دهد، باید بسیار کوبنده صحبت کند و با آوردن مثال‌­های زنده، افراد را ترغیب کند. نباید به هیچ عنوان قصد فریب تماشاگران را داشته باشد و باید بسیار صمیمی باشد. در سخنرانی‌­های انگیزشی، ما معمولا با تماشاگرانی روبرو هستیم که به دنبال نقاط طلایی زندگی­شان هستند و به ما بعنوان راهنما نگاه می‌­کنند. آن‌ها از نظر خودشان وقتشان را تلف کرده‌­اند، پس زمانی که به سراغ ما می‌­آیند دیگر فرصتی برای تلف کردن ندارند.

آیا متن سخنرانی را باید حفظ کرد؟

معمولا تمام سخنران‌­ها از قبل از سخنرانی با متنی روبرو هستند. نیاز است که متن حفظ شود اما در زمان اجرا نباید به گونه­‌ای برخورد کرد که مخاطب متوجه این برنامه از پیش تعیین شده باشد. اگر مخاطب متوجه این موضوع شود، اعتمادش را از دست می‌­دهد. در زمان اجرا شما با موقعیت‌­هایی روبرو خواهید شد که از قبل هماهنگ نشده است. گاها پرسشی مورد اغتشاش می­‌شود. شما باید با مدیریت­تان موقعیت را آرام کنید و با پاسخ دادن به تماشاگر، فضا را باری دیگر به نفع خودتان درآورید. اگر تمایلی به پاسخ دادن به تمام سوالات ندارید، بهتر است به نحوی پاسخ دادن به آن را به زمان آینده موکول کنید. در هر صورت نباید بند ارتباطی شما و مخاطبان چیده شود.

در هنگام سخنرانی چگونه با مخاطبین ارتباط برقرار کنیم؟

نوع ارتباطی که هر سخنرانی بوجود می‌­آورد با دیگران متفاوت است. گاها با ارتباط چشم در چشم و پرسش و پاسخ، این ارتباط شکل می­‌گیرد و گاها با شوخی­‌های کلامی و خاطره تعریف کردن. باید براساس محتوا و شرایط اجرا ارتباط خودتان را با مخاطب مشخص کنید. در سخنرانی از حرف­‌های بیهوده بپرهیزید و برای بدست آوردن اعتماد مخاطبین از انجام حرکات اضافی دوری کنید. سعی کنید با محتوای عالی­تان مغز و ذهن مخاطب را به سمت خودتان بکشانید.

پایان سخنرانی چگونه باید باشد؟

پایان سخنرانی باید مثل شروع آن کوبنده، جذاب و غافلگیرکننده باشد. درصورتی که می­خواهید تماشاگران را به سمت خودتان جذب کنید، آن‌ها را تشنه نگه دارید و مژده­ی جلسات آینده را به آن‌ها بدهید. سعی کنید حتما یک جمع بندی در انتها داشته باشید و حرفی را با زور و اجبار به مخاطبین نفهمانید. آن‌ها را در تصمیم گیری مختار بخواهید و برای آن‌ها تصمیمی نگیرید. نقش شما برای مخاطبین بیشتر از یک راهنما نیست، پس خودتان را در زندگی آن‌ها دخالت ندهید. هیچ وقت قشر خاصی را مورد تحقیر قرار ندهید، چون ممکن است یکی از مخاطب‌­های شما از همان قشر باشد. سعی کنید انتقاد کنید از مسائل مورد آزار اما توهین نکنید. اصول نقد را یاد بگیرید.

چرا بعضی از سخنرانی ها ماندگار شدند؟

بعضی از سخنرانی‌­ها با وجود گذشت سال‌ها هنوز هم ماندگار و مورد استقبال هستند. یکی از مواردی که باعث ماندگاری اثر می­‌شود، پیامی ست که در متن شما قرار دارد. پیامی که منتقل می­‌کنید باید بعنوان نظر شما و نه درست مطلق بیان شود. اشتراک گذاشتن نظرتان با بقیه اگر مورد استقبال قرار بگیرد باعث معروفیت شما می‌­شود اما اگر بعنوان عقل کل در جایگاه مقابل مخاطبین قرار بگیرید، شما هیچ گاه مورد قبول واقع نخواهید شد. سعی کنید مباحثی که عنوان می­‌کنید، جدید و بروز باشند. مخاطبین شما معمولا درگیر مشکلات عادی زندگی­شان هستند و اطلاعات قدیمی به درد آن‌ها نخواهد خورد. حتما برای داشتن یک سخنرانی درست تبادل اطلاعات کنید. از تماشاگران بخواهید تا مشکلاتشان را روی کاغذ بنویسند و برای مشکلات آن‌ها دلسوزی کنید. هر از چندگاهی تعریف کردن یک خاطره برای دلداری دادن به مخاطبان، حرکت خوبی است، اما نباید میزان خاطره تعریف کردن شما از اطلاعات مفیدی که در اختیار آن‌ها قرار می‌­دهید، بیشتر باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (1)

  1. بعضی از سخنرانی ها ماندگار میشوند چون در کلمات تاثیر گزار را در جای مناسب به مخاطب میدهد و باعث میشود شخص شنونده به فکر فرو برود

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید