جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

author منتشر کننده
بدون نظر 5 0
مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

تقریبا می توان گفت که همه ی ما با بالارفتن قیمت ها و افزایش صعودی همه ی اجناس به سمت کالاهای ایرانی سوق پیدا کرده ایم. در این مقاله قصد داریم در رابطه با خودرویی صحبت کنیم که خوش درخشیده است و مخاطبان زیادی را به خود اختصاص داده است. قصه ایران خودرو و محصولات پسا برجامی آن، جزو آن دسته از داستان ‌های سوزناک است که گرچه در ابتدا بی ‌سرانجام و شکست‌ خورده به نظر می‌ رسید، اما گویا ایران خودرو از پشت دیوارهای نصفه‌ و نیمه قلعه ‌ای موسوم به ایکاپ که بر اثر هجوم بی ‌امان تحریم ‌ها چیزی تا تخریب کامل فاصله نداشت، ناگهان پرچم پیروزی برافراشت و جنگ‌ جویی به نام «تارا» را به میدان فرستاد تا از فوق ‌ستاره جدید خود در عرصه خودروهای تولید داخل رونمایی کرده باشد.

در حقیقت این خودروی پر قدرت ایرانی، اصلیتی فرانسوی دارد؛ حتی در ابتدا قرار بود با همان شکل و شمایل پژو ۳۰۱ راهی بازار ایران شود؛ اما به ‌ناگهان، قلم طراحان ایران خودرو به تنه آن برخورد کرد تا نهایتا چهره ‌ای کاملا متفاوت، خشن و البته نه‌ چندان بی‌عیب ‌و نقص برای بچه‌ شیر فرانسوی رقم بخورد و یک یوز ایرانی به نام خودرو تارا از دل آن بیرون بجهد. حال ماشین تارا (با نام سابق K132) که ستاره تولیدات ایران خودرو لقب گرفته، قرار است از سال ۹۹ روی خط تولید قرار گیرد. از همین ‌رو، در این مطلب به سراغ k132، محصول جدید ایران خودرو رفته ‌ایم و اندکی آن را زیرورو کرده‌ ایم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

برای خرید هر محصولی نیاز به اطلاعات ظاهری و داخلی آن محصول داریم در رابطه با محصولات بزرگ و مهمی همچون خودرو این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند. شرکت ایران خودرو علاقه فراوانی به پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۶ لیتری پژو ۲۰۶ تیپ ۵ موسوم به TU5 دارد؛ بنابراین به‌ جهت کاهش هزینه‌ های تولید و قیمت خودرو تمام‌ شده این خودرو، مسیر را بر خود و مشتریانش دشوار نکرده و با به‌ روزرسانی این پیشرانه و اضافه‌ کردن پسوند پلاس به انتهای نام آن، این موتور تنفس طبیعی را به خدمت ایکو این خودرو درآورده است. پیشرانه تیو ۵ پلاس (EC5) قادر به تولید ۱۱۰ اسب ‌بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن‌ متر گشتاور است و جهت انتقال نیروی آن به چرخ ‌های جلو، از یک گیربکس  ۵ دنده دستی یا جعبه ‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته استفاده شده است.

به طور خلاصه می توان گفت که این خودروی پر قدرت اتوماتیک به دلیل داشتن گیربکس دستی، می تواند در طی حدودا ده ثانیه از حالت استپ کامل به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند و به طور ترکیبی معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت بسوزاند‌. این در حالی است که نوع اتوماتیک AT فرایند شتاب‌ گیری صفر تا صد را طی مدت ‌زمان ۱۱.۵ ثانیه به انجام خواهد رساند که نشان از کندی قابل‌توجه عملکرد نسخه اتوماتیک در قیاس با مدل دنده‌ای دارد. میانگین مصرف سوخت نوع اتوماتیک نیز حدود ۷.۱۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است.

به نظر می آید در صورت صحت ارقام ارائه ‌شده از طرف شرکت سازنده، نوع اتوماتیک این خودرو توان فنی متقاعد کننده و چالاکی قابل‌ قبولی برای رفع احتیاجات خانواده‌ های ایرانی را ارائه خواهد داد؛ اما نسخه دستی آن، بسیار چابک‌تر عمل می‌کند و میزان شتاب آن، فراتر از اکثر خودروهای هم‌کلاس تولید داخل ارزیابی می‌شود. بدین ترتیب، احتمالا مشتریان جوان و جویای هیجان از توان فنی تارا MT رضایت بیشتری خواهند داشت. دیگر اطلاعات فنی پیرامون این خودرو به شرح زیر است:

- پیشرانه این خودروی پر قدرت: 4 سیلندر تنفس طبیعی

- حجم موتور این خودرو: 1.6 لیتر

- حداکثر قدرت: 110 اسب‌ بخار

- گیربکس: پنج ‌دنده دستی – اتوماتیک شش ‌سرعته

- مصرف سوخت (ترکیبی): 7.15 – 6.7  لیتر در صد کیلومتر

- شتاب صفر تا صد: 9.5 – 11.5 ثانیه

- حداکثر سرعتی که می تواند داشته باشد: 190 کیلومتر بر ساعت

- حداکثر گشتاور: 150 نیوتن ‌متر

مشخصات ظاهری خودروی ایرانی تارا

همانطور که در بخش بالایی گفته شد برای خرید هر کالایی نیاز داریم که از ظاهر آن محصول آگاهی داشته باشیم تا بتوانیم خرید معقولانه ای نیز داشته باشیم. تارا در دو تیپ MT دستی و AT اتوماتیک در لیست فروش ایران خودرو قرار گرفته است. تفاوت امکانات رفاهی این دو نسخه از این خودرو، به مواردی هم ‌چون نوع روکش صندلی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، سنسور نور و باران، رینگ ‌های آلومینیومی و آینه تاشونده برقی در مدل اتوماتیک خلاصه می ‌شود. به نظر می ‌رسد این خودرو حداقل آپشن ‌های رفاهی لازم را برای یک سدان میان ‌قیمت اقتصادی در اختیار کاربران خود خواهد گذاشت؛ اما به طور کلی، نمی ‌توان بابت امکانات تارا ذوق‌ زدگی بیش ‌از حد نشان داد. مطالعه جدول زیر، به شما کمک خواهد کرد تا امکانات موجود در تارا را به نحوی مطلوب ‌تر بشناسید:

- این خودرو دارای چراغ روز، مه‌ شکن‌ هاي جلو وعقب، دارای قدرت تنظيم ارتفاع چراغ هاي جلو از داخل، سيستم روشنايي ترك خودرو می باشد.

- تهویه ‌مطبوع برقی

- صفحه ‌نمایش لمسی 7 اینچی

- سیستم مالتی‌ مدیا پورت USB، بلوتوث، میرورلينك، بلندگوها روی داشبورد و طاقچه عقب

- رینگ فولادی 15 اینچی(MT)-  رینگ آلومینومی 16اینچی (AT) در این خودرو مشاهده می گردد.

- آینه‌ های جانبی تاشونده برقی راهنمادار (نسخه اتوماتیک)- آینه جانبی برقی (نسخه دستی)

- سیستم هشداردهنده مركزي ورود غيرمجاز – هشداردهنده موانع عقب

- صندلی

- نسخه اتوماتیک: روكش چرم و پارچه‌ اي، راننده 6حرکته (4 حركت برقي 2 حركت دستي)، سرنشين جلو 4حرکته (2 حرکت برقي و 2 حرکت دستي)، صندلي‌هاي عقب تاشو

- نسخه دستی: روكش پارچه‌ اي، 6‌حركته دستي (صندلي راننده)، 4‌حركته دستي (صندلي سرنشين جلو)، صندلي‌ هاي عقب تاشو

- شیشه ‌بالابرهای برقی، سانروف (اتوماتیک)

سایر امکانات و ویژگی های ظاهری در این خودروی نوپای ایرانی نیز به شرح زیر است:

نمايشگری که دماي محيط را به نمایش در می آورد، سيستمی جهت پايش فشار باد تايرها، سيستم كنترل بخار بنزين، كروزكنترل، سنسوری جهت نور و باران (AT)، ورود بدون كليد و یا گزینه ای برای خاموش/ روشن کردن (AT)، سانروف (AT)، ايزوفيكس، ستون فرمان تلسكوپي (جمع‌شونده)، بازكن قفل درب صندوق عقب از داخل، سيستم قطع سوخت خودكار، دوربین عقب (AT).

مشخصات فنی خودروی ایرانی تارا

مزایای خودروی تارا

همانطور که در بخش های پیشین نیز گفته شد این خودرو به عنوان یک خودروی ایرانی تا به الان خوب عمل کرده است و در حقیقت نمونه فیس ‌لیفت و ایرانیزه پژو ۳۰۱ محسوب می شود. پلتفرم این خودرو با سدان فرانسوی یکسان است و ازآن ‌جا که پژو ۳۰۱ در آزمون‌های موسسه یورو انکپ موفق به دریافت سه ستاره ایمنی شده است، بنابراین می‌توان به استحکام مناسب شاسی و پلتفرم این خودرو امید بست. وجود امکاناتی مثل سامانه‌ های کنترل پایداری، ۴ عدد کیسه‌ هوا در نسخه اتوماتیک، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و ترمز کمکیف موجب ارائه سطحی مناسب از ایمنی جهت حفاظت از سرنشینان این خودرو شده است.

ویژگی های منحصر به فرد تارا

این خودرو به لحاظ ویژگی های فنی و سطح امکاناتی که دارا می باشد، نه چندان ضعیف عمل کرده است که بشود آن را عنصری نامطلوب با کارایی پایین دانست و نه آن ‌چنان سطح بالا و هیجان‌ برانگیز ظاهر شده است که بتوان از آن به‌ عنوان رقیب سدان ‌های چینی با امکانات بیشتر و توان فنی بالاتر یاد کرد. طراحی بدنه تارا نیز گرچه در بازار انحصاری ایران به‌زودی برای همگان قابل‌ هضم خواهد شد، اما طرح نسبتا ناشیانه چهره این خودرو سبب می‌شود تا برخی افراد به سوی امثال دنا پلاس توربو با توان فنی بالاتر و طراحی ظاهری اسپرت‌تر رهسپار شوند.

در این میان، موضوعی که از گذشته تا به همیشه می توان گفت حائز اهمیت بوده است  عامل قیمت است که این عامل یکی از فاکتورهای بسیار تعیین‌ کننده خواهد بود؛ زیرا گزینش بهایی نامعقول برای این نوبرانه ایران خودرو، سبب می‌شود تا مشتریان عطای آن را به لقای آن ببخشند و محصولات چینی امتحان ‌پس‌ داده نظیر چری آریزو ۵ معمولی و توربو یا کراس ‌اوورهایی هم‌ چون ام وی ام X22 اتوماتیک را بر تارا ترجیح دهند. درمجموع، اگر ایران خودرو یک برچسب قیمت منطقی را بر پشت شیشه این خودرو بچسباند، آن‌گاه می ‌توان نمره قبولی به این سدان جمع ‌و جور خانوادگی اعطا کرد؛ به‌ خصوص که بخش فنی آن اشتراکات فراوانی با انواع پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ دارد و درنتیجه خیال مشتریان از بابت خدمات پس ا‌زفروش، قطعات یدکی و هزینه نگه ‌داری تارا تا حد زیادی راحت خواهد شد.

مصرف سوخت تارا

فاکتور مهم دیگری در هنگام خرید خودرو وجود دارد که بسیار برای مصرف کنندگان موضوع پر رنگی به حساب می آید و آن هم مصرف سوخت است. این شاخص یکی از مهمترین شاخصه ها در حین خرید برای هر یک از ما می باشد که قبل از خرید خودرو مورد علاقه، سعی می کنیم از این موضوع مطلع شویم. خودرو سدان تارا در لیست خودروهای کم مصرف ایران خودرو قرار دارد چرا که مصرف سوخت ترکیبی و داخل شهر آن نسبت به خانواده دنا پلاس کمتر می باشد. مصرف سوخت تارا در داخل شهر به ازای 100 کیلومتر، 7.06 لیتر است و این در حالی می باشد که مصرف سوخت ترکیبی دنا پلاس 7.9 لیتر می باشد.

رنگ های عرضه شده تارا

رنگ هایی که برای این اتومبیل عرضه شده اند تا به امروز به طور دقیق مشخص نشده اند اما تاکنون چند رنگ سفید، مشکی، خاکستری، آبی رویال، آبی کبود و نقره ای از این خودرو مشاهده شده است. طبیعتا رنگ های این خودرو نیز بعد از عرضه به بازار مشخص خواهند شد.

مبلغ بیمه سالانه تارا

در حال حاضر خودرو وارد بازار نشده است وبه همین دلیل قیمتی را نمی توان برمبنای بیمه شخص ثالث آن درنظر گرفت. اما اگر بصورت حدودی با درنظر گرفتن برخی عوامل بخواهیم مبلغ بیمه شخص ثالث تارا را ذکر کنیم، حدودا بین 2.400.000 الی 2.500.000 تومان در نظر گرفته خواهد شد که نسبت به قیمت خودرو متغیر می باشد.

هزینه استهلاک تارا

به طور کلی هزینه استهلاک خودرو یکی دیگر از شاخصه های مهم و اصلی برای خرید خودرو می باشد که به میزان استفاده شما از خودرو باید برای آن هزینه کنید که این هزینه هم نسبت به قیمت خودرو متفاوت می باشد و هرچقدر قیمت خودرو شما زیاد باشد، به همان اندازه نیز هزینه استهلاک خودرو شما متغیر می باشد و باید برای آن هزینه کنید. یکی از مهم ترین هزینه های استهلاک خودرو که شما باید در طول استفاده از خودرو اقدام به پرداخت آنها نمائید، عبارت است از هزینه بیمه شخص ثالث که سالانه می باشد و در قسمت بالا به آن اشاره گردید.

پیش از هر چیز به نکته ای توجه کنید و آن هم این است که مبالغی که در ادامه ذکر شده اند، حدودی هستند و بنابر نوسانات ارز می تواند متغیر باشد. از این رو توصیه ای که برای شما داریم این است که تنها از فروشگاه های معتبر اقدام به خرید محصولات کنید. یکی دیگر از قطعاتی که باید در گذشت زمان آنرا تعویض کنید، شمع خودرو می باشد که بهتر است هر 50 هزار کیلومتر تعویض شود که حداقل از 150 هزار تومان تا 400 هزار تومان متغیر می باشد. یکی دیگر از قطعاتی که باید در گذشت زمان اقدام به تعویض آن نمائید، لنت های عقب و جلو هستند که برای اتومبیل تارا شاید چیزی بین 500 هزار تومان الی 700 هزار تومان نیاز باشد. تسمه تایم نیز یکی دیگر از قطعاتی است که باید هر 60 هزار کیلومتر تعویض شود و قیمت حدودی تسمه تایم نیز در بازار حدودا بین 500 الی 600 هزار تومان می باشد.

در ادامه هزینه یک جفت لاستیک را به طور تقریبی تخمین میزنیم که برای خودروهای مانند این خودرو حدودا بین 1.700.000 تومان الی 2.300.000 تومان می باشد که برای خرید 4 جفت لاستیک حدودا باید 5 میلیون تومان هزینه کنید. با این وجود با یک جمع و تفریق ساده باید حدودا 8 الی 9 میلیون تومان در طول سال برای خودرو تارا هزینه کنید که این هزینه حدودی می باشد و می تواند کمتر یا بیشتر شود.

قیمت ماشین تارا

آخرین بخشی که در این مقاله در رابطه با آن صحبت می کنیم، قیمت خودرو می باشد که هنوز قیمت آن مشخص نیست. اما تنها قیمتی که برای تارا توسط مجموعه ایران خودرو ذکر شده است، تنها قیمت علی الحساب برای پیش فروش می باشد که برای تارا دستی 144 میلیون تومان و تارا اتوماتیک 192 میلیون تومان اعلام شد که موعد تحویل آنها تیر ماه الی دی ماه 1400 می باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید