جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

مقایسه مانیتور های Samsung Odyssey OLED 49 vs. Odyssey Neo G9 (2023)

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
مقایسه مانیتور های Samsung Odyssey OLED 49 vs. Odyssey Neo G9 (2023)

از بزرگترین رویداد فناوری سال، دو مانیتور بزرگ برجسته شدند: Odyssey OLED G9 Odyssey OLED G9 سامسونگ و Odyssey Neo G9 2023. هر دو مانیتور بزرگ 32:9 هستند و اگر بهترین مانیتور بازی را می‌خواهید، انتخاب بین آن‌ها سخت خواهد بود.

امکانات

هیچ یک از مانیتورها هنوز عرضه نشده اند، اما می توانیم بسیاری از جنبه های آنها را با هم مقایسه کنیم. سامسونگ قیمت Odyssey OLED G9 یا Odyssey Neo G9 2023 را اعلام نکرده است، اما آنها گران هستند. مدل سال گذشته با قیمت 2300 دلار عرضه شد، اگرچه اکنون اغلب نزدیک به 1800 دلار فروخته می شود. مدل‌های 2023 احتمالاً با قیمت بالای 2000 دلار و Odyssey Neo G9 احتمالاً با قیمت بالای 2500 دلار به فروش خواهند رسید.

هرچند احتمال کمی وجود دارد که شاهد کاهش قیمت باشیم. با ارزان شدن OLED و mini-LED، سامسونگ ممکن است قیمت را در مقایسه با مدل سال گذشته کاهش دهد. ممکن است شاهد کاهش قیمت نباشیم، اما حداقل انتظار افزایش قیمت را نداریم.
تنها عاملی که بر خلاف این فرض است Odyssey Neo G9 است. سامسونگ به عنوان یکی از اولین نمایشگرهای DisplayPort 2.1 و تنها مانیتور دوگانه 4K موجود در بازار، می تواند قیمت بالایی را شارژ کند. با این حال، در حال حاضر به طور قطعی نمی توان گفت.

وضوح و اندازه صفحه نمایش

هر دو Odyssey OLED G9 و Odyssey Neo G9 مانیتورهای عظیم 32:9 هستند. اگر آشنا نیستید، 32:9 اساساً دو صفحه نمایش استاندارد 16:9 را در کنار هم قرار می دهد، فقط بدون قاب. این آنها را بسیار پهن می کند، اما اندازه آنها یکسان نیست. OLED G9 49 اینچ مورب است در حالی که Neo G9 به صورت مورب 57 اینچ است.

مقایسه مانیتور های Samsung Odyssey OLED 49 vs. Odyssey Neo G9 (2023)

آنها همچنین در وضوح متفاوت هستند. OLED G9 از یک پنل دوگانه 1440p برای رزولوشن 5120 x 1440 استفاده می کند، در حالی که Neo G9 از یک پنل دوگانه 4K برای وضوح 7680 x 2160 استفاده می کند. Neo G9 را خواهید دید که به عنوان یک مانیتور 8K تبلیغ می شود، اما اینطور نیست. این دو مانیتور 4K در کنار هم هستند، بنابراین شما تنها نیمی از وضوح عمودی 8K واقعی را دارید.

Neo G9 به راحتی در رزولوشن پیروز می شود، اما اندازه در اینجا نقش مهمی ایفا می کند. OLED 49 از پنل بسیار نازک تری استفاده می کند و منحنی 1800R دارد. این باعث می‌شود Neo G9 بسیار ضخیم‌تر شود، به‌ویژه زمانی که با اندازه ۵۷ اینچی و منحنی تهاجمی ۱۰۰۰R آن جفت شود.

ما فقط زمان کمی را با هر یک از این مانیتورها صرف کرده ایم، اما وضوح بالاتر تفاوت فوری در Neo G9 ایجاد می کند. در طرف مقابل، OLED G9 به دلیل اندازه کوچکتر و پنل نازک تر، قابل کنترل تر است، بنابراین اگر فضای میز مورد نگرانی است، آن را در نظر داشته باشید.

کیفیت تصویر و HDR

بزرگترین تفاوت بین Odyssey OLED G9 و Odyssey Neo G9 پنلی است که هر مانیتور استفاده می کند. OLED G9 همانطور که از نامش پیداست از پنل OLED استفاده می کند. این به هر پیکسل اجازه می دهد تا به صورت جداگانه کم نور شود و بهترین HDR را که می توانید در حال حاضر روی مانیتور رایانه شخصی دریافت کنید، ارائه می دهد. مانند Alienware 34 QD-OLED، از نقاط کوانتومی نیز برای بهبود روشنایی و اشباع رنگ استفاده می کند.

ما نمی دانیم Odyssey Neo G9 2023از چه نوع پنل استفاده می کند، اما سامسونگ تأیید کرده است که از نور پس زمینه مینی LED استفاده می کند. همانطور که در مورد نمایشگرهایی مانند Cooler Master GP27Q شاهد بودیم Mini-LED یک معامله بزرگ است. قطعه پازل گم شده تعداد مناطق کم نور محلی است.

کم نور محلی برای عملکرد HDR جامد بسیار مهم است و مناطق بیشتر بهتر هستند. Mini-LED تعداد بسیار بیشتری از مناطق را فعال می کند، اما سامسونگ هنوز تعداد دقیق آن را تایید نکرده است. آنچه تاکنون می دانیم این است که Odyssey Neo G9 2023دارای گواهینامه VESA’s DisplayHDR 1000است و مدل سال گذشته دارای 2048 منطقه بود. ما انتظار داریم به همان تعداد و احتمالاً مناطق بیشتری در مدل 2023 وجود داشته باشد.

با آزمایش مختصر مانیتورها، عملکرد رنگ و  OLED G9بلافاصله بهتر می شود OLED عملکرد HDR را مدیریت می‌کند که انواع پنل‌هایی مانند VA و IPS قادر به مدیریت آن نیستند و زمان پاسخ‌دهی بسیار پایینی را برای بازی ارائه می‌کنند (سامسونگ ادعا می‌کند 0.1 میلی‌ثانیه).

با این حال، رزولوشن بالاتر Odyssey Neo G9کمک زیادی به شفاف‌تر کردن و جذاب‌تر کردن بازی‌ها می‌کند. همچنین بسیار روشن‌تر می‌شود، که اگر در یک اتاق روشن بازی می‌کنید عالی است. ما می دانیم که حداقل به 1000 نیت در اوج روشنایی می رسد، اما ممکن است بتواند بالاتر از این هم صعود کند. سامسونگ هنوز این موضوع را تایید نکرده است.

اگرچه وضوح اضافی در Odyssey Neo G9کمک می کند، اما رایگان نیست. این یکی از اولین نمایشگرهای DisplayPort 2.1  در بازار است، و اگر می‌خواهید وضوح کامل و تازه‌سازی را داشته باشید، به آن استاندارد نیاز دارید. در حال حاضر، فقط جدیدترین کارت‌های گرافیک AMD مانند RX 7900 XTX از DisplayPort 2.1 پشتیبانی می‌کنند و کاربران انویدیا را در سردرگمی قرار می‌دهند حتی با پردازنده‌های گرافیکی قدرتمندی مانند RTX 4090.

نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی

برای نرخ تازه سازی و زمان پاسخگویی، Odyssey OLED G9و Odyssey Neo G9به طور مساوی بر اساس مشخصات سامسونگ با هم مطابقت دارند.

ما هنوز نمی دانیم Odyssey Neo G9 2023 از چه نوع پنل استفاده می کند و همچنین زمان پاسخگویی رسمی را نمی دانیم، اما احتمالاً از یک پنل VA استفاده می کند. این چیزی است که ما معمولاً می بینیم که با نور پس زمینه مینی ال ای دی جفت می شود و مدل سال گذشته از پنل VA استفاده می کرد. برای دستیابی به زمان پاسخ‌دهی پایین، سامسونگ باید اوردایو زیادی را در نظر بگیرد.

Overdrive مانیتور زمان پاسخ را کاهش می دهد، اما می تواند مصنوعاتی مانند شبح و تاج را نشان دهد. همانطور که در مورد مانیتورهایی مانندSamsung Odyssey Neo G8, شاهد بودیم، معمولاً اوردرایو سامسونگ بد نیست.

هر دو مانیتور سریع هستند و زمان پاسخگویی کمی دارند، اما Odyssey OLED G9بر اساس زمان محدود ما با هر دو صفحه، تصویر کمی تمیزتر تولید می کند. اگرچه کمی تمیزتر است و اکثر مردم تفاوتی در زمان پاسخگویی بین دو نمایشگر مشاهده نمی کنند.

امکانات

ما هنوز اطلاعات زیادی در مورد ویژگی های این نمایشگرها نداریم. هر دو احتمالاً از Nvidia G-Sync یا AMD FreeSync پشتیبانی خواهند کرد، اما سامسونگ هنوز پشتیبانی را تأیید نکرده است. آنچه ما می دانیم این است که Odyssey OLED 49 دارای هاب هوشمند و هاب بازی سامسونگ است.

این ویژگی‌ها به شما امکان می‌دهند بدون رایانه از برنامه‌های پخش جریانی مانند Netflix و YouTube و همچنین برنامه‌های بازی ابری مانند Xbox Game Pass و Nvidia GeForce Now استفاده کنید. آنها درست مانند تلویزیون در مانیتور تعبیه شده اند. و حداقل بر اساس زمان ما با آنها با نمایشگر هوشمند M8 سامسونگ عالی کار می کنند.

مشخص نیست که آیا Odyssey OLED G9از این برنامه ها نیز پشتیبانی می کند یا خیر. سامسونگ این یا آن را نگفته است، بنابراین در حال حاضر، فرض می‌کنیم سامسونگ به برنامه‌ای که سال گذشته انجام داد پایبند است و ویژگی‌ها را حذف می‌کند. این یک بریدگی برای Odyssey OLED G9است.

Samsung Odyssey OLED 49 در مقابل Odyssey Neo G9 (2023): کدام بهترین است؟

بهتر است منتظر بمانیم تا هر دو نمایشگر جدید 32:9 سامسونگ را قبل از نتیجه گیری قطعی داشته باشیم. با این حال، بر اساس اولین نگاه ما به این صفحه نمایش ها، Odyssey Neo G9 بسیار چشمگیر به نظر می رسد. کیفیت تصویر بهتر، امکانات بیشتری دارد و احتمالاً قیمت آن کمتر از Odyssey Neo G9خواهد بود.

با این حال، این بیشتر تحولی از نمایشگر سال گذشته است. برای لبه برش، لمس Odyssey Neo G9غیرممکن است. صفحه نمایش همچنان عالی به نظر می رسد و وضوح اضافی بسیار زیاد است. گفتنی است، برای راه اندازی نمایشگر به یکی از جدیدترین پردازنده های گرافیکی AMD نیاز دارید، به این معنی که Odyssey OLED G9 به طور پیش فرض برای بسیاری از خریداران برنده می شود.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید