جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نقش سنسورها در موتورهای کلاس MotoGP

author منتشر کننده
نظرات (4) 17 0
نقش سنسورها در موتورهای کلاس MotoGP

چگونه سنسورها و تجهیزات الکترونیکی باعث بهبود کارایی در MotoGP می شوند؟

یکی از مواردی که شاید از نظر بسیاری از افراد در مسابقات MotoGP مورد توجه قرار نگرفته نقش بسیار موثر سنسورها و تجهیزات الکترونیکی در کنترل یک موتورسیکلت کلاس MotoGP است. وجود ده‌ها سنسور بر روی این موتورسیکلت‌ها اطلاعات بسیاری را برای تیم فراهم کرده که به آن‌ها در تنظیم درست و دقیق تجهیزات الکترونیکی و در نتیجه دستیابی به توازن عالی موتور کمک می‌کنند. اهمیت اساسی موتور (Engine) منجر به داشتن تعداد قابل توجهی سنسور در آن می‌شود. سنسورهای موجود بر روی یک موتورسیکلت کلاس MotoGP وظیفه دستیابی به تعداد زیادی داده را برعهده دارند. اول از همه آن‌ها تشخیصات آنی موتورسیکلت را فراهم می‌کنند که به منظور کسب اطمینان از کارکرد صحیح ان استفاده می‌گردد. علاوه بر این، داده به دست آمده از سنسورها برای برنامه ریزی مطمئن تنظیماتی که باعث راندن راحت تر موتورسیکلت می‌شود، استفاده می‌گردد. در هر مسابقه می‌توان تنظیمات متفاوتی را از بخشی تا بخش دیگر بر روی موتورسیکلت پیاده کرد تا مهندسان و موتورسوار بتوانند به تناسب و سازگاری مناسبی دست یابند و این مهم نقش سنسورها را پر رنگ تر می‌کند. یکی از مقرراتی که در این زمینه وجود دارد این است که همه سنسورها باید به صورت هماهنگ باشند، هرچند تیم ها می‌توانند به منظور اندازه گیری های ویژه در طول آزمایشات، مراحل آماده سازی برای مسابقه و FP4 از سنسورهای هماهنگ نشده استفاده نمایند (FP = Free Practice).

سنسور

سنسور‌های سرعت

این سنسور (سنسور‌های سرعت)، که در هر دو چرخ تعبیه شده اند،‌ علاوه بر اینکه مقدار سرعت را به راننده نشان می‌دهند، سرعت هر چرخی را که در حال گردش است هم مشخص می‌کنند. به وسیله این اطلاعات واحد کنترل موتور یا ECU می‌تواند هرگونه لغزش و یا اتلاف کششی را تشخیص دهد. پس در نتیجه ECU کنترل کشش را تنظیم نموده که یک عنصر کلیدی در طول مسابقه است.

سنسورهای ضربه تعلیق

این سنسور (سنسور‌های ضربه تعلیق) ضربه، موقعیت و سرعت جذب کننده شوک را محاسبه می‌نمایند و توسط این داده های بسیار مفید، تیم می‌تواند تعلیق دقیق تری را مهیا سازد. همچنین در مکان هایی که دست انداز وجود دارد (مانند مسیر Silverstone) یا اینکه موتورسیکلت در حال رسیدن به محدودیت های تعلیق است،‌ به فایده وجود این سنسور ها بیشتر پی می‌بریم. همچنین ضرورت وجود این سنسورها برای حصول اطمینان از اینکه سیستم anti-wheelie (این سیستم مانع بلند شدن تایر جلو از روی زمین می‌گردد) به درستی کار می‌کند است.

سنسور

سنسور وضعیت کنترل جریان بنزین

این سنسور (وضعیت کنترل جریان بنزین) وضعیت سوپاپ کنترل جریان بنزین را نشان داده و از طریق یک سیستم الکترونیکی به نام "راندن توسط سیم" اطلاعات را به ECU‌ می‌فرستد. تا قبل از اختراع این سیستم، برای اتصال دریچه کنترل سوخت به پروانه‌های بدنه دریچه از یک کابل فلزی استفاده می‌شد.

سنسور

ژیروسکوپ‌ها و شتاب سنج‌ها

این سنسورها برخی از مهم ترین اندازه گیری های اصلی موتورسیکلت را به ما می‌دهند و توسط این‌ها می‌توان شتاب یا کاهش سرعت موتور همراه با زاویه خم شدن را محاسبه نمود.

سنسورهای موتور (Engine)

اهمیت بنیادین موتور به عنوان منبع ایجاد نیرو برای موتورسیکلت ایجاب می‌کند که دارای تعدادی از سنسورهای مهم برای اندازه گیری متغیرهایی شامل دمای خنک کننده، دور موتور بر دقیقه، فشار روغن و دمای هوای ورودی (مصرفی) باشد. با وجود این سنسورها در موتور، تقریبا هیچ موردی بدون اندازه گیری باقی نمی‌ماند .

سنسورهای فشار هوای لاستیک

اخیرا مقررات جدیدی برای الزام وجود سنسورهای اندازه گیر فشار هوای موجود در لاستیک موتورسیکلت‌ها وضع شده است. داده های به دست امده از این سنسورها علاوه بر حفظ موتورسوار از حوادث آینده‌، اهمیت بسیاری در توسعه لاستیک‌ها خواهند داشت.

سنسور موقعیت مسیر

این سنسور موقعیت وسایل را در مسیر مشخص می کند و با تشخیص حدود 25 بخش مختلف،‌ ردیابی موتورسیکلت را در هر موقعیتی امکان پذیر می‌سازد. در نتیجه تیم می‌تواند تقریبا برای هر دوری، تنظیمات متفاوتی را برنامه ریزی نماید.

در نتیجه تمامی داده های به دست آمده از سنسورهای موتورسیکلت این امکان را به تیم های شرکت کننده می‌دهد که با برنامه ریزی و تنظیمات صحیح و دقیق بتوانند سریع تر مسابقه بدهند. هرچند با تمامی این اطلاعات و داده ها، می‌توان راننده موتورسیکلت را مهم‌ترین سنسور دانست که با پردازش موقعیت‌ها و اخذ تصمیمات درست می‌تواند تیم را به هدف نهایی خود که همان برنده شدن در مسابقه است، برساند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه ها (4)

  1. ممنون از بارگزاری این متن بسیار جالب بود

  1. خیلی جالب بود ممنون

  1. خیلی جالب بود.مطالب کافی و مفید بود.ممنون از شما

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید