جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

نکات بسیار مهمی که باید قبل و بعد از دریافت اخذ جواز تاسیس باید بدانید!

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
نکات بسیار مهمی که باید قبل و بعد از دریافت اخذ جواز تاسیس باید بدانید!

جواز تاسیس یکی از مهم ترین مدارکی است که امروزه اشخاص حقیقی و حقوقی برای دریافت آن تلاش می‌کنند تا فعالیت اقتصادی و صنعتی آنها در چارچوب قانون باشد. اما حقیقت آن است که اخذ این جواز، چند سالی است که تبدیل به یکی از دغدغه های واحدهای صنعتی شده است و افراد زیادی برای دریافت این اجازه نامه دچار مشکل می‌شوند و نمی‌دانند دقیقا باید چگونه و چرا برای دریافت جواز تاسیس اقدام نمایند و همین نا آگاهی ها باعث می‌شود تا مدت زمان زیادی طول بکشد که آن‌ها بتوانند این اجازه نامه قانون را کسب کنند و به همین علت نیز در این مدت زمان متحمل آسیب ها و ضرر و زیان های مالی بسیار زیادی می گردند. در چنین مواردی بهتر است افراد قبل از هرگونه اقدامی، آگاهی ها و اطلاعات لازم را در مورد تمامی مراحل و شرایط اخذ جواز تاسیس بدست آورند تا بتوانند در مدت زمان کوتاه تری این مجوز را دریافت نمایند و آسیب ها و خسارت مالی شامل حال آن‌ها نگردد و تمامی فعالیت های صنعتی و اقتصادی آنان نیز در چارچوب قانون انجام شود.

جواز تاسیس نوعی سند اولیه محسوب می گردد و به عنوان اجازه نامه ای است که با استفاده از آن اشخاص حقوقی و حقیقی می توانند در عرصه ی صنعت به فعالیت اقتصادی بپردازند و اقدامات آنها جنبه ی قانونی پیدا میکند. بر اساس قانون در تعریف واحد های صنعتی می توان گفت که واحد صنعتی مکان یا مجموعه ای از ماشین آلات، نهاده های تولید، فناوری، نیروی کار، ساختمان ها و تاسیسات به منظور تولید محصول ایجاد شده است. واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ بر اساس تعاریف رایج کشور شناسایی می شود و  سندی است که بر اساس پرسشنامه تکمیل شده توسط متقاضی صادر می شود و بیانگر پیش بینی ظرفیت و نوع تولید برای محصول یا گروهی از محصولات است.

نکات مهم مربوط به قبل از دریافت جواز تاسیس

افراد باید قبل از آنکه برای دریافت جواز تاسیس اقدام نمایند، در ابتدا با نکاتی بسیار مهم آشنا شوند تا بتوانند به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن این اجازه نامه قانونی را دریافت نمایند و با مشکل روبرو نشوند. نکات مهمی که قبل از جواز تاسیس باید آنها را در نظر گرفت به طور خلاصه و بر اساس قانون به موارد زیر تقسیم می شوند:

نکات مهم مربوط به قبل از دریافت جواز تاسیس

1. صدور جواز تاسیس به نام چند شخص حقیقی و یا چند شخص حقوقی مجاز نیست. بنابراین شما باید در ابتدا بتوانید تصمیم بگیرید که قصد دارید جواز تاسیس را برای یک شخص حقوقی دریافت نمایید و یا میخواهید آن را برای شخص حقیقی تهیه نمایید. مراحل و مدارک مربوط به این دو مورد کاملا با یکدیگر متفاوت است و در نهایت نیز مزایای آنها نیز با یکدیگر فرق دارد و آثار حقوقی مختلفی را در بر میگیرند.

2. از طرفی دیگر شما باید توجه داشته باشید تا زمانی که نوع فعالیت واحد صنعتی شما مشخص نشود، نمی توان برای جواز تاسیس اقدام کرد؛ چرا که شما جواز تاسی را میتوانید از سازمانی دریافت کنید که فعالیت واحد شما به آن مربوط است. برای مثال اگر واحد صنعتی شما جز واحد های تولید مواد غذایی می‌باشد شما باید برای دریافت جواز تاسیس به سراغ سازمان غذا بو وزارت جهاد کشاورزی بروید.

3. توجه داشته باشید که هر شخص حقیقی و حقوقی تنها میتوانند برای یکبار برای دریافت جواز تاسیس اقدام نمایند و به هیچ عنوان نمی توان برای یک شخص حقوقی یا حقیقی، دو مرتبه مجوز صادر کرد.

4. بر اساس قانون کشور ما مدت زمان برای جواز تأسیس‌ صادره از وزارت صنعت و معدن و تجارت بطور متوسط  14 روز تا 1 ماه می‌باشد. مدت زمان لازم برای اخذ جواز تاسیس از وزارت جهاد کشاورزی بین 2 ماه الی 4 ماه می‌باشد. همچنین مدت زمان لازم برای صدور جواز تاسیس از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری 2 الی 3 ماه می‌باشد.

5. از مزایای جواز تاسیس واگذاری زمین واقع در شهرک های صنعتی است که از سوی سازمان صنعت و معدن و به صورت 30% نقدی و 70% وام بدون بهره میباشد، که این یکی از مزایای بزرگ جواز تاسیس به شمار می رود زیرا که دیگر نگران زمین برای فعالیت خود نخواهید بود. توجه داشته باشید که جواز تاسیس تا حد فاصل 120 کیلومتری تهران به هیچ عنوان صادر نمی گردد.

6. اگر شما جز آن دسته از کسانی هستید که قصد دارید جواز تاسیس را با هدف دریافت وام و مزایای بالا دریافت کنید و دقیقا نمیدانید که بهتر است به سراغ جواز برای اشخاص حقوقی یا حقیقی بروید به شما توصیه می کنم که برای شخص حقوقی وام را دریافت نمایید؛ چرا که تنها وام های بالاتر از یک میلیارد به افراد حقوقی تعلق می یابد.

نکات اساسی که بعد از دریافت جواز تاسیس باید به آنها توجه داشته باشید:

نکات اساسی که بعد از دریافت جواز تاسیس باید به آنها توجه داشته باشید:

1. بعد از انکه جواز تاسیس را دریافت نمایید این امکان برای شما ایجاد میشود که برای اخذ پروانه بهره برداری نیز به راحتی اقدام نمایید، توجه داشته باشید که قبل از دریافت جواز تاسیس نمیتوان برای دریافت پروانه بهره برداری اقدام کرد.

2. بر اساس قوانین و مفاد آیین نامه اجرایی در کشور ما،  پس از اخذ جواز تاسیس، متقاضی می تواند معرفی نامه زمین برای شهرک صنعتی و همچنین از موسسه مذکور دریافت کند. چنانچه متقاضی تمایل داشته باشد، این موسسه می تواند در خصوص دریافت وام از بانک ها به منظور تولید نیز خدمات ارایه دهد. برای دریافت وام باید یک جلد طرح توجیهی که رقم هزینه های کامل در آن قید شده باشد به همراه داشت.

3. آخرین موردی که لازم است آن را بدانید آن است که برای ابطال جواز تاسیس لازم است تا خود شخص ( شخصی که جواز به نام او دریافت شده است، حال ممکن است این شخص حقیقی باشد و یا انکه حقوقی باشد) از طریق مراجع قانونی اقدام نماید و یا انکه باید مدت زمان انقضای این جواز طی شود تا از درجه اعتبار به طور کامل ساقط شود. تا زمانی که هیچ یک از این اقدامات انجام نشود، اعتبار سند باقی میماند.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید