جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چرا سفرهای فضایی تجاری بسیار گران هستند؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
چرا سفرهای فضایی تجاری بسیار گران هستند؟

در چند سال گذشته صنعت گردشگری فضایی رشد بسیار زیادی پیدا کرده و شرکت‌های مختلفی از جمله بلو اوریجین، ویرجین گلکتیک و اسپیس‌ ایکس این خدمات را ارائه می‌کنند. با این وجود، هرچند کاملا قابل انتظار است که هزینه سفر فضایی بسیار زیاد باشد، اما فقط بزرگترین ثروتمندان جهان اکنون می‌توانند از آن بهره ببرند. اما دلیل هزینه بسیار بالا سفر به فضا چیست؟ اکنون مجله علم و فناوری BBC Science Focus به این سوال پاسخ منطقی ارائه کرده است.

بر اساس گفته این مجله، مهم‌ترین و بزرگترین دلیل گران بودن سفر فضایی، «نیرو محرکه شیمیایی» یا همان انرژی مورد نیاز آن است. در ادامه به معادله موشک «کنستانتین تسیولکوفسکی» دانشمند روسی اشاره شده که توضیح می‌دهد یک موشک 10 تا 25 برابر بیشتر از میزان جرمی که به فضا می‌برد، به سوخت نیاز دارد. در واقع، هرچه وزن و جرم بیشتر باشد، فضاپیما به سوخت بیشتری نیاز دارد.

 چرا سفرهای فضایی تجاری بسیار گران هستند؟

گردشگری فضایی

مجله علمی Scientific American درباره سوخت موشک توضیح می‌دهد که می‌تواند به سه شکل جامد، مایع یا گاز باشد. به عنوان مثال طبق اطلاعات موجود در وب‌سایت اسپیس ایکس، این شرکت برای تامین انرژی موتورهای موشک فالکون 9 از اکسیژن مایع و پیشرانه نفت سفید درجه یک RP-1 استفاده می‌کند.

با این وجود باید توجه داشت که سوخت تنها بخش کوچکی از هزینه کلی ساخت یک موشک محسوب می‌شود. هرچند موشک‌هایی که می‌توان از آن‌ها مجددا استفاده کرد، هزینه‌ها را تا حدی کاهش می‌دهند، اما آن‌ها به طور کامل قابل استفاده مجدد نیستند. همچنین، حمل خدمه فضایی به کپسول‌هایی نیاز دارد که ساخت آن‌ها نیز بسیار گران است. راه‌اندازی، آموزش، نیروی کار و عملیات یک ماموریت فضایی نیز هزینه‌های دیگری هستند که باید به آن‌ها توجه کرد و در نهایت تمام این موارد روی گران بودن گردشگری فضایی تاثیرگذار خواهند بود.

 چرا سفرهای فضایی تجاری بسیار گران هستند؟

بیشتر بخوانید: ناسا یک معمای 60 ساله درباره انفجارهای خورشیدی را حل کرد

هزینه سفر توسط شرکت‌های گردشگری فضایی

یکی از قدیمی‌ترین راه‌ها برای سفر به فضا، از طریق آژانس فضایی روسیه و موشک سایوز است که البته قیمت هر بلیط آن حدود 20 میلیون دلار اعلام شده. «دنیس تیتو»، میلیارد آمریکایی با این موشک توانست به اولین فضانوردی تبدیل شود که با هزینه شخصی خود به سفر فضا کرده است. همچنین «انوشه انصاری»، فضانورد ایرانی با استفاده از موشک روس‌ها در سال 2006 به فضا رفت و به اولین زن گردشگر فضایی تبدیل شد.

گزارش Inverse نیز توضیح می‌دهد قیمت بلیط Blue Origin توسط منابع خبره فضایی حدود 1 میلیون دلار و اسپیس‌ ایکس حدود 55 میلیون دلار برآورد شده است. Virgin Galactic هم ظاهرا سال گذشته قیمت بلیط‌های خود را از 250 هزار دلار به 450 هزار دلار افزایش داده است. البته این دو شرکت، برخلاف ویرجین گلکتیک که گردشگران را با هواپیمای موشکی به فضا می‌برد، در سفر خود از موشک استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید