جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه از بورس سکه طلا بخریم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 2 0
چگونه از بورس سکه طلا بخریم؟

سرمایه ‌گذاری در طلا

یکی از قدیمی‌‌ ترین و رایج‌ترین روش سرمایه‌ گذاری در طول تاریخ، سرمایه‌ گذاری در طلا بوده است؛ دارایی‌ای که علاوه بر کاربرد در صنایع مختلف، ارزش آن در گذر زمان حفظ شده و افزایش می‌یابد.

در انواع محصولاتی که با طلا ساخته می‌شوند، سکه طلا همواره با استقبال سرمایه‌ گذاران همراه بوده است. سرمایه گذاری در طلا و سکه به صورت فیزیکی با مشکلات نگهداری، ریسک‌‌ سرقت، کارمزدها و هزینه‌ هایی همراه است که جذابیت سرمایه‌ گذاری را کاهش می‌‌دهد. لذا سازمان بورس اوراق بهادار جهت کاهش ریسک‌ها و هزینه‌ها و تسهیل این موارد، شرایطی فراهم کرده که افراد بتوانند با آسودگی خاطر بیشتری به سرمایه‌‌گذاری در طلا از طریق بورس بپردازند.

مزایای خرید طلا در بورس

نوسان قیمت اوراق طلا همسو با نوسانات طلا در بازار فیزیکی، اطمینان از اصل بودن کالا، خرید و فروش آسان از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها، شفافیت معاملات، مدیریت ریسک، کارمزد پایین خرید اوراق و نقدشوندگی مناسب در معاملات اوراق طلا از جمله مهمترین مزیت‌های معاملات طلا در بورس به شمار می‌روند.

قابل ذکر است که برای خرید و فروش طلا در بورس به صورت غیرمستقیم، سرمایه‌گذاران می‌توانند در صندوق‌‌های کالایی مبتنی بر طلا سرمایه‌گذاری کنند و در روش سرمایه‌گذاری مستقیم، می‌توانند به معامله گواهی سپرده سکه و شمش طلا بپردازند.

گواهی سپرده کالایی سکه طلا چیست؟

گواهی سپرده سکه طلا، اوراق بهاداری است که مالکیت میزان مشخصی از سکه طلا برای دارنده آن را نشان می‌دهد. این گواهی از پشتوانه سکه طلای فیزیکی موجود در انبارهای مورد تایید بورس کالا برخوردار است. یک روز بعد از خرید سکه از بورس، خریدار می‌تواند در صورت تمایل با کارگزار ناظر خود هماهنگ کرده و با مراجعه به خزانه‌داری بانک مربوطه یا انبار بورس کالا، سکه‌های طلای فیزیکی خود را دریافت کند.

انواع گواهی‌های سپرده سکه طلا

گواهی‌های سپرده کالایی سکه طلا در دو نوع ارائه می‌شوند. در نوع اول، گواهی سکه در قالب نمادهایی با سررسید مشخص که متعلق به بانک‌های مختلف است و در سامانه‌های معاملاتی آنلاین قابل معامله هستند. نوع دوم گواهی سکه بدون سر رسید که با نام گواهی سپرده پیوسته تمام سکه بهار آزادی طرح جدید شناخته می‌شود. این گواهی توسط بورس کالا ارائه می‌شود و نسبت به سایر گواهی‌های سپرده کالایی بازه زمانی بیشتری نیز برای معاملات دارد. این گواهی از طریق سامانه معاملاتی آنلاین کالا خرید و فروش می‌شود.

برای خرید و فروش گواهی سپرده پیوسته تمام سکه بهار آزادی طرح جدید، سرمایه‌گذاران می‌بایست کد معاملاتی بازار مالی را نیز اخذ کنند. لازم به ذکر است که برای دریافت کد معاملاتی بازار مالی، سرمایه‌گذاران می‌بایست ابتدا نسبت به ثبت نام و احراز هویت در سامانه سجام و نیز اخذ کد بورسی از طریق کارگزاری‌ها اقدام نمایند.

سرمایه‌گذاران پیش از سررسید گواهی سکه سه راهکار پیش‌ رو دارند:

1- سرمایه ‌گذاران می‌توانند گواهی سپرده سکه را از طریق سامانه های معاملاتی بفروشند؛

2- در صورت تمایل، می‌توانند با ارسال درخواست خود به کارگزار مربوطه، سکه را به صورت فیزیکی از انبار بانک مربوطه یا انبار بورس کالا تحویل بگیرند؛

3- با رسیدن زمان سررسید و تمایل برای نگهداری گواهی سکه، می‌توانند نماد موردنظر را در صورت امکان به نماد جدیدی انتقال دهند.

همچنین چنانچه افراد سکه طلای فیزیکی داشته باشند، می‌توانند با تحویل به انبار بانک‌های فوق‌الذکر یا بورس کالا آن را به گواهی سکه تبدیل نموده و آن را از طریق سامانه‌های معاملاتی کارگزاری‌ها معامله کنند.

زمان انجام معاملات گواهی سپرده سکه طلا

پیش‌گشایش نمادهای گواهی سپرده سکه طلا در نمادهای متعلق بانک‌های مختلف، طی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۱:۳۰ آغاز و معاملات آن نیز به صورت پیوسته از ساعات ۱۲ تا ۱۵ و در دامنه نوسان قیمتی مثبت و منفی پنج درصد انجام می‌شود.

همچنین پیش‌گشایش گواهی سپرده پیوسته تمام سکه بهار آزادی طرح جدید (CD1GOC0001) که از طریق سامانه معاملاتی آنلاین بورس کالا انجام می‌شود، از ساعت ۱۱:۳۰ آغاز شده و معاملات پیوسته آن در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۷ (روز‌های شنبه تا چهارشنبه) و ۱۲ تا ۱۵ (روز پنجشنبه) انجام می‌شود.

در مجموع می‌توان گفت خرید و فروش سکه طلا در بورس با مزایای زیادی همراه است و با کاهش هزینه‌ های معاملاتی نسبت به بازار فیزیکی و نیز کاهش ریسک و هزینه‌‌‌های نگهداری، مزایای قابل توجهی را در معاملات سکه طلا در اختیار سرمایه‌ گذار قرار می‌‌‌دهد.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید