جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه بر پایه تحلیل تکنیکال سرمایه گذاری کنیم

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
چگونه بر پایه تحلیل تکنیکال سرمایه گذاری کنیم

تحلیل تکنیکال در سرمایه‌گذاری

برای تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه‌گذاری و انجام معاملات مستقیم توسط افراد در بازارهای مالی، سرمایه‌گذاران می‌بایست علاوه بر آگاهی از جدیدترین تحولات اقتصادی و سیاسی، اهداف سرمایه‌گذاری، شناخت سطح ریسک‌پذیری خود و بررسی رفتار معامله‌گران و روانشناسی بازار، از روش های تحلیل‌ موجود در آن حوزه شامل تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال یا ترکیبی از هر دوی این شیوه‌ها استفاده کنند.

در حالی که تحلیل بنیادی، با شناسایی ارزش ذاتی اوراق بهادار و دارایی‌ها به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند نقاط قیمتی مناسب برای خرید و فروش را تشخیص دهند، تحلیل تکنیکال، به عنوان یکی از رایج‌ترین روش‌های تحلیلی در بازارهای مالی، تلاش می‌کند با بررسی حرکت قیمت یک دارایی در گذشته بتواند رفتار قیمت آینده آن را تا حد امکان پیش‌بینی و به کاهش ریسک و اتخاذ تصمیمات بهتر در معاملات کمک نماید.

ابزارهای تحلیل تکنیکال

تحلیل‌گران تکنیکال، نمودار قیمت‌های گذشته را در بازه‌های زمانی مختلف بررسی می‌کنند تا با استفاده از آن و با کمک ابزارهای موجود، استراتژی معاملاتی خود را شکل دهند.

با توسعه ابزارهای تحلیل تکنیکال در گذر زمان، روش‌های جدیدی با استفاده از محاسبات ریاضی برای تحلیل داده‌ها و نمایش نتایج آن بر روی نمودار به وجود آمد و به شکل‌گیری اندیکاتورهای مختلفی انجامید که براساس آن می‌توان حرکت قیمت، حجم معاملات و حتی رفتار معامله‌گران را تا حدی پیش‌بینی کرد.

نمودار قیمت را می‌توان در انواع نمودار خطی، شمعی، و میله‌ای بررسی کرد که هرکدام، ویژگی‌های خاص خود را دارند. همچنین تحلیل‌گران می‌بایست سطوح حمایت و مقاومت را براساس سبک تحلیلی خود شناسایی کنند که برای انجام این کار، می‌توانند از سقف‌ها و کف‌های قیمت در گذشته یا ابزارهای مختلف از جمله ایچیموکو و سطوح فیبوناچی استفاده کنند.

ایچیموکو

یکی از ابزارهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال، ایچیموکو است که نتیجه چند دهه تلاش یکی از تحلیل‌گران ژاپنی به نام هوسودا گوئیچی در تحلیل بازارهای مالی است. از این ابزار می‌توان برای تعیین خطوط حمایت و مقاومت و قدرت و جهت روند قیمت استفاده کرد.

اجزای ایچیموکو

اجزای اندیکاتور ایچیموکو براساس محاسبات ریاضی و میانگین‌های دوره‌ای قیمت تشکیل شده و شامل موارد زیر است:

تنکانسن (Tenkan Sen) که به آن خط برگشت نیز می‌گویند، میانگین بیشترین قیمت و کمترین قیمت نماد مورد نظر در ۹ دوره قبلی است. هرکدام از کندل‌های این دوره براساس اهداف سرمایه‌گذار و بازه زمانی مورد نظر وی می‌تواند نشان دهنده یک دقیقه، یک ساعت، یک روز، یک هفته یا یک ماه باشد.

کیجونسن (Kijun Sen) که به آن خط استاندارد نیز می‌گویند، یکی از اجزای مهم اندیکاتور ایچیموکو است و میانگین بیشترین قیمت و کمترین قیمت نماد مورد نظر در ۲۶ دوره قبلی است.

چیکو اسپن (Chikou Span) یکی دیگر از اجزای اندیکاتور ایچیموکو است که نشان دهنده نمودار قیمت نماد با ۲۶ دوره تاخیر است؛ به عبارت دیگر همان نمودار قیمت است که نسبت به قیمت حال حاضر، 26 کندل به عقب برگشته است.

سنکو اِی (Senkou Span A) نشان‌دهنده میانگین مقدار تنکانسن و کیجونسن در ۲۶ دوره زمانی قبل است. سنکو بی (Senkou Span B) نیز میانگین بیشترین و کمترین قیمتی است که نماد در بازه زمانی ۷۸ دوره قبل تا ۲۶ دوره قبل تجربه کرده است. به عبارت دیگر میانگین بیشترین و کمترین قیمت ۵۲ دوره گذشته، نشان دهنده مقدار سنکو B در ۲۶ دوره بعد است.

ناحیه‌ای که بین سنکو A و سنکو B ایجاد می‌شود، ابری را به نام ابر کومو تشکیل می‌دهد که یکی از اجزای مهم ایچیموکو است. چنانچه سنکو A بالاتر از سنکو B قرار گیرد، ابر کومو به رنگ سبز و اگر سنکو B بالاتر از سنکو A قرار گیرد، ابر کومو به رنگ قرمز در می‌آید.

فیبوناچی

یکی دیگر از ابزارهایی که برای پیش‌بینی قیمت در بازارهای مالی از آن استفاده می‌شود، فیبوناچی است. کاربرد این ابزار براساس ترتیب خاصی از اعداد و نسبت‌های طلایی است که لئوناردو فیبوناچی (Leonardo Fibonacci) به عنوان یکی از ریاضیدانان مطرح اروپا آن را با دقت در طبیعت و جهان هستی کشف کرد و معامله‌گران نیز از این نسبت‌ها در بازارهای مالی برای تشخیص روندها و حمایت‌ها و مقاومت‌ها استفاده می‌کنند.

انواع اندیکاتورهای فیبوناچی

ابزار فیبوناچی شامل فیبوناچی اصلاحی (Fibonacci Retracement)، فیبوناچی خارجی (Fibonacci Extension)، فیبوناچی انبساطی (Fibonacci Expansion)، فیبوناچی پروژکشن (Fibonacci Projection)، فیبوناچی کمان‌ها (Fibonacci Arc)، فیبوناچی بادبزن (Fibonacci Fan)، فیبوناچی کانال (Fibonacci Channel) و فیبوناچی زمانی (Fibonacci Time Zones) است. همپوشانی سطوح فیبوناچی با حمایت‌ها و مقاومت‌های ابزارهای دیگر تحلیل تکنیکال نشان دهنده سطوح مهمی است که انتظار می‌رود قیمت در آن نقاط واکنش نشان دهد.

از آنجایی که نسبت‌های طلایی فیبوناچی بسیار مشهور هستند و اکثر معامله‌گران نیم‌نگاهی به این سطوح دارند، معاملات زیادی در این نواحی انجام می‌شود و این امر موجب می‌شود حمایت‌ها و مقاومت‌های مهمی نیز در آن‌ها پدید ‌آید.

علاوه بر استفاده از ابزارهای تحلیلی دیگر، معامله‌گران می‌توانند با فعال کردن ابزارهای ایچیموکو و فیبوناچی در سامانه‌های معاملاتی و آشنایی با چنین ابزارهایی، از این ابزارها برای تصمیم‌گیری‌های معاملاتی خود از جمله تعیین نقاط ورود و خروج، تشخیص نقاط بازگشت قیمت و پیش‌بینی ادامه روند قیمت استفاده کنند.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید