جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

چگونه یک کارشناس پایگاه داده خبره را استخدام کنیم؟

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
چگونه یک کارشناس پایگاه داده خبره را استخدام کنیم؟

استخدام در موقعیت ‌های شغلی تخصصی مثل استخدام Database Admin یا کارشناس پایگاه داده، نیازمند دانش و آگاهی بیشتری درباره جایگاه و وظایف شغلی آن است. اگر مسئول نوشتن متن و انتشار آگهی های استخدام هستید، شناخت بهتر موقعیت‌های شغلی تخصصی برای جذب برترین کارجویان اهمیت زیادی برای شما دارد. در این مطلب به شغل کارشناس پایگاه داده، مهارت‌ها و توانمندی‌های مهم و مسائلی که در استخدام کارشناس پایگاه داده خبره باید در نظر داشته باشید می‌پردازیم.

کارشناس پایگاه داده کیست؟

طراحان، توسعه‌دهندگان و اجراکنندگان سیستم‌های پایگاه داده به عنوان کارشناس یا مدیر پایگاه داده (DBA) شناخته می‌شوند. یک کارشناس پایگاه داده باید عملکرد بالا، امنیت و در دسترس بودن داده‌های نگهداری شده در پایگاه داده را تضمین کند. علاوه بر این، باید در نگهداری پایگاه داده، مدیریت پشتیبان‌گیری و بررسی مشکلات موجود مهارت داشته باشد.

اعمال تدابیر امنیتی، رمزگذاری، مدیریت دسترسی و ثبت گزارش، همگی مهارت‌هایی هستند که یک شرکت هنگام استخدام Database Admin به دنبال آن است. یک DBA باید با پایگاه‌های اطلاعاتی رابطه‌ای و غیررابطه‌ای آشنا بوده و از روندهای فناوری جدید که به نحوه مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌ها مرتبط هستند، آگاه باشد. شرح وظایف و مسئولیت‌های مهم یک کارشناس پایگاه داده را می‌توانید در نمونه آگهی استخدام کارشناس پایگاه داده مشاهده کنید.

تفاوت کارشناس پایگاه داده و مدیر داده

اگر آگهی‌های استخدام Database Admin را جستجو کنید، احتمالا با آگهی‌های استخدام مدیر داده نیز مواجه خواهید شد. برای اینکه کاربر بتواند عملیات تجاری را تجزیه و تحلیل کند، یک مدیر پایگاه داده (DBA) داده‌ها را در یک یا چند سیستم داده مدیریت، نگهداری و ایمن می‌کند. کارشناسان پایگاه داده، جنبه‌های فنی ذخیره سازی داده‌ها، سازماندهی، ارائه، استفاده و تجزیه و تحلیل آن‌ها را برعهده داشته و برای انجام این امور دوره های تخصصی گذرانده‌اند.

اما این دسته کارشناسان چه تفاوتی با مدیران داده دارند؟ یک مدیر داده مسئول تبدیل داده‌ها به یک مدل داده قابل اعتماد و شخصی است و اطلاعات مرتبط با مواردی را که باید به پایگاه داده وارد شوند انتخاب می‌کند. برخلاف کارشناس پایگاه داده، مدیر داده بیشتر از آنکه نقشی فنی باشد، یک نقش تجاری با برخی صلاحیت‌های فنی به شمار می‌آید.

یک مدیر یا کارشناس پایگاه داده باید با زبان‌های برنامه نویسی مختلف آشنا باشد؛ زیرا همه افراد دارای یک سیستم پایگاه داده منحصر به فرد هستند. برخلاف جاوا که اغلب برای پایگاه‌های داده NoSQL استفاده می‌شود، اسکریپت‌های پایتون اغلب برای دستکاری داده‌ها استفاده می‌شوند. بناربراین، آشنایی با زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف، برای کارشناس پایگاه داده یک ضرورت است.

مهارت‌های مهم برای استخدام Database Admin

کارشناسان پایگاه داده باید درک کاملی از برنامه‌های کاربردی، خواسته‌های شرکت و نیازهای کاربر داشته باشند. بنابراین در هنگام استخدام Database Admin توجه به مهارت‌های کارجو و میزان تطابق آن‌ها با نیازهای این موقعیت شغلی اهمیت زیادی دارد. مهم‌ترین مهارت‌هایی که یک کارشناس پایگاه داده باید از آن‌ها برخوردار باشد شامل موارد زیر می‌شود:

مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی

هر DBA باتجربه‌ای در طول دوران فعالیت خودش حداقل چندین بار مرتکب خطا شده است. مهم‌ترین ویژگی دیتابیس ادمین شایسته، این است که مسئولیت اشتباهاتش را بپذیرد، مشکل را به اطلاع افراد مربوطه برساند، و برای حل و فصل سریع آن تلاش کند.

مهارت‌های ارتباطی

داشتن مهارت‌ های ارتباطی برای بسیاری از متخصصان حائز اهمیت است، اما اهمیت آن برای یک کارشناس پایگاه داده دوچندان است. درک اهداف تجاری و فناوری و انتقال محدودیت‌ها، مشکلات، پیامدها و جایگزین‌های بالقوه، نیازمند وجود مهارت‌های شنیداری و بیانی قوی در کارشناسان پایگاه داده است.

چابکی

باتوجه به حساسیت کار با اطلاعات و پایگاه‌های داده، شغل یک کارشناس پایگاه داده می‌تواند استرس‌زا باشد. چابکی در استخدام Database Admin اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این افراد با یک محیط دائما در حال تغییر مواجه هستند. علاوه بر این، داشتن مهارت چابکی به DBA ها کمک می‌کند تا شرایط پر استرسی را که مطمئنا در لحظات مختلف تجربه خواهند کرد، بهتر کنترل کنند.

مهارت‌های تحلیلی

یک مدیر پایگاه داده نمی‌تواند بدون داشتن توانایی‌های تحلیلی پیشرفته، مسئولیت‌های خود را به درستی انجام بدهد. داشتن توانایی‌های تحلیلی می‌تواند به کارشناس پایگاه داده در حل سریعتر بسیاری از مسائلی که اغلب در پایگاه‌های داده به‌وجود می‌آیند کمک کند.

مهارت‌های حل مسئله

در استخدام Database Admin توجه به وجود مهارت استدلال منطقی و توانایی‌های تحلیلی در کارجو اهمیت زیادی دارد. کار با پایگاه‌های داده و درک مشکلات ایجاد شده در آن‌ها می‌تواند بسیار پیچیده باشد. در نتیجه، باید به دنبال استخدام کارشناسانی باشید که می‌توانند یک مسئله پیچیده را تجزیه و تحلیل کرده و بدون درگیر شدن در جزئیات، هر بخش مسئله را عیب‌یابی کنند.

تسلط به بانک‌های اطلاعاتی

مدیران پایگاه داده باید حداقل یک سیستم مدیریت پایگاه داده (مانند پایگاه داده sql یا MS sql server) را بشناسند. یک کارشناس پایگاه داده در حالت ایده آل باید به پایگاه داده‌های رابطه‌ای و غیر رابطه‌ای تسلط داشته باشد تا بتواند موثر واقع شود.

چطور یک مدیر پایگاه داده مناسب استخدام کنیم؟

بر اساس گزارش موسسه جهانی مک کینزی، شرکت‌های مبتنی بر داده ۲۳ برابر بیشتر احتمال دارد که مشتریان را جذب کنند، ۶ برابر بیشتر احتمال دارد این مشتریان را حفظ کرده و ۱۹ برابر بیشتر احتمال دارد به سودآوری دست پیدا کنند. از این رو امروزه استخدام Database Admin خبره بسیار مهم است.

اما چگونه می‌توان یک کارشناس پایگاه داده خبره را استخدام کرد؟

1. تعریف نقش با شرح وظایف دقیق

قبل از از اقدام برای انتشار آگهی استخدام Database Admin، ابتدا باید پیش نیازهای این موقعیت شغلی را درک کنید. سپس، می‌توانید با داشتن آگاهی کامل نسبت به آن، یک شرح شغل کامل و دقیق بنویسید. نوشتن شرح وظایف دقیق در جذب کارجویان بسیار اهمیت دارد.

هرچه اطلاعات بیشتری در شرح وظایف کارشناس پایگاه داده ارائه بدهید، احتمال بیشتری دارد که کارجویان با شناخت نسبت به توانایی‌های مورد نیاز موقعیت شغلی، مناسب بودن یا نبودن خود برای ارسال درخواست همکاری را بررسی کنند. اگر در نوشتن یک آگهی استخدام مناسب با مشکل روبرو هستید، می‌توانید از آگهی‌های استخدام منتشر شده در چند سایت کاریابی که شرح شغل کاملی دارند کمک بگیرید.

2. انجام مصاحبه به روش درست

زمانی که رزومه افرادی را که برای موقعیت شغلی واجد شرایط هستند، شناسایی کردید، می‌توانید روی مصاحبه با آن متقاضیان تمرکز کنید. در هنگام بررسی رزومه به مهارت‌های کارجو توجه بیشتری نشان داده و در زمان مصاحبه آن‌ها را بررسی کنید.

مصاحبه، بیشتر به عنوان فرصتی برای ایجاد ارتباط است تا بتوانید در مورد افراد، انگیزه‌ها و تناسب آن‌ها با تیم، اطلاعات بیشتری کسب کنید.

3. ارائه پیشنهاد مالی

گام بعدی ارائه پیشنهاد مالی مناسب به کارجوی مورد نظرتان است. شما می‌توانید با در نظر داشتن میانگین حقوق و دستمزد این موقعیت شغلی و توانایی‌ها و میزان سابقه کار متقاضی، مبلغ پیشنهادی خود را ارائه بدهید. در این مورد باید انعطاف‌پذیری بیشتری داشته و تا حدی با خواسته‌های کارجو همراه شوید. به یاد داشته باشید استخدام Database Admin خبره موضوع بسیار مهمی است و هزینه کردن برای جذب بهترین کاندیدا نوعی سرمایه‌گذاری بلند مدت محسوب می‌شود.

جمع‌بندی

در این مقاله به بررسی موقعیت شغلی کارشناس پایگاه داده، مهارت‌های مورد نیاز و نحوه استخدام یک مدیر پایگاه داده خبره پرداختیم. هر شرکت داده محور برای عملکرد بهتر خود به مدیران پایگاه داده متکی است. اما در هنگام استخدام Database Admin باید چه مواردی را در نظر گرفت؟ یافتن DBA ایده‌آل به دلیل اهمیت موقعیت، دوره‌های متعدد مصاحبه برای ارزیابی مدیر پایگاه داده، بررسی مهارت های فنی متنوع و تخصصی لازم و مهارت‌های نرم ضروری، معمولا دشوار است. در هنگام استخدام کارشناس پایگاه داده، جایی برای خطا وجود ندارد؛ زیرا استخدام افراد اشتباه می‌تواند ضررهای زیادی به کسب‌وکار وارد کند.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید