جدیدترین مطالب

مطالب ویژه مجله اینترنتی رایامگ

پیوندها

محبوب ترین مطالب رایامگ

کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی با آزمایش Cholesterol

author منتشر کننده
بدون نظر 1 0
کاهش ریسک ابتلا به بیماری قلبی با آزمایش Cholesterol

Cholesterol چیست؟ بهتر است بدانید که یکی از بیماری‌های شایعی که معمولا افراد خیلی دیر از آن آگاهی پیدا می‌کنند، چربی خون بالا است. یکی از آزمایشاتی که می‌تواند میزان چربی خون شما را اندازه گیری کند، آزمایش Cholesterol است. اگر قصد دارید تا اطلاعات جامعی در ارتباط با این آزمایش بدست آورید، ادامه مطالب را از دست ندهید.

چربی خون چیست و انواع آن کدام است؟

Cholesterol چیست؟ کلسترول یک ماده چرب است که در کبد ساخته می‌شود. همچنین در برخی غذاها نیز یافت می‌شود. همه افراد فقط به مقداری کلسترول در بدن خود نیاز دارند تا انرژی بدن را حفظ کند، اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند شریان‌های بدن را مسدود کند و منجر به مشکلات قلبی و عروقی در آینده شود. با انجام یک آزمایش ساده کلسترول و ایجاد تغییرات مثبت در شیوه زندگی، اکثر افراد می‌توانند سطح کلسترول خود را سالم نگه دارند.

آزمایش کلسترول

آزمایش Cholesterol چیست؟

آزمایش کلسترول، یک آزمایش خون است که میزان کلسترول و چربی‌های خاص را در خون شما اندازه‌گیری می‌کند. کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که در خون و هر سلول بدن شما یافت می‌شود. برای حفظ سلامت سلول‌ها و اندام‌های خود به مقداری کلسترول نیاز دارید.

کبد شما تمام کلسترول مورد نیاز بدن را می‌سازد. اما شما همچنین می‌توانید، کلسترول را از غذاهایی که می‌خورید، به ویژه گوشت، تخم مرغ، مرغ و محصولات لبنی دریافت کنید. غذاهایی که دارای چربی زیاد در رژیم غذایی هستند نیز می‎توانند باعث شوند کبد شما کلسترول بیشتری تولید کند.

دو نوع اصلی کلسترول وجود دارد: لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL)  یا کلسترول "بد" و همچنین لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)  یا کلسترول "خوب".

کلسترول LDL بیش از حد در خون شما، خطر ابتلا به بیماری عروقی کرونر و سایر بیماری های قلبی را افزایش می‌دهد. سطوح بالای LDL می‌تواند باعث ایجاد یک ماده چسبنده، به نام پلاک در شریان‌های بدنتان شود. با گذشت زمان، پلاک می‌تواند شریان‌های شما را باریک کند یا به طور کامل آنها را مسدود کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، قسمت‌هایی از بدن شما خون کافی دریافت نمی‌کند، بنابراین:

- اگر جریان خون به قلب مسدود شود، می‌تواند باعث حمله قلبی شود.

- اگر جریان خون به مغز مسدود شود، می‌تواند باعث سکته شود.

- اگر جریان خون به بازوها یا پاها مسدود شود، می‌تواند باعث بیماری شریان محیطی شود.

تست cholesterol

شرایط انجام آزمایش کلسترول

ممکن است لازم باشد پیش از آزمایش Cholesterol، ۹ تا ۱۲ ساعت، ناشتا بمانید (نخورید و ننوشید). به همین دلیل است که آزمایش‌ها اغلب در صبح انجام می‌شود. پزشکتان به شما اطلاع می‌دهد که چند ساعت باید ناشتا باشید و آیا باتوجه به شرایطتان، دستورالعمل خاصی وجود دارد یا خیر.

تفسیر آزمایش کلسترول چگونه انجام می شود؟

کلسترول در آزمایش خون معمولاً بر حسب میلی‌گرم محاسبه می‌شود. به همین دلیل، کلسترول در هر دسی لیتر خون اندازه‌گیری می‌شود. برخی اطلاعات، به شما کمک می‌کند تا معنی نتایج آزمایش خود را بهتر و شفاف‌تر درک کنید. میزان کلسترول در خون با فاکتورهای LDL و HDL قابل شناسایی است. از همین رو، LDL کمتر از ۱۰۰ و HDL حدود ۴۰ تا ۶۰، می‌تواند میزان استاندارد کلسترول در خون باشد و خیال شما را از بابت بیماری‌های قلبی تا حدودی راحت کند. به طور کلی، سطوح پایین LDL و سطح کلسترول HDL بالا برای سلامت قلب مفید هستند.

شرایط انجام  آزمایش کلسترول

کلسترول در آزمایش خون بر روی نمونه گلبول‌های قرمز انجام می‌شود. اگر قرار است خون شما در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل شود، نمونه خون معمولاً از محل بازوی شما گرفته می‌شود. اغلب در تست‎های مراقبتی و خانگی، یک قطره خون از نوک انگشت شما گرفته می‌شود. در بسیاری از موارد، ناشتا بودن ۹ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش کلسترول مهم است، که به معنای پرهیز از تمام غذاها و نوشیدنی های غیر از آب است.

اگر کلسترول خون شما به عنوان بخشی از پانل لیپیدی نمونه‌گیری می‌شود، احتمالاً برای اطمینان از صحت نتایج آزمایش باید ناشتا باشید. ولی اگر قرار است آزمایشگاه فقط کلسترول تام و HDL شما را اندازه گیری کند، ممکن است ناشتایی لازم نباشد. از آنجایی که ناشتا بودن به نوع دقیق آزمایش کلسترولی که انجام می‌دهید بستگی دارد، ضروری است که از قبل با پزشک خود صحبت کنید تا تمام دستورالعمل‌های قبل از آزمایش را بدانید.

cholesterol در آزمایش خون

انجام آزمایش Cholesterol در منزل با هومکا

آزمایش‌های خانگی برای تشخیص میزان کلسترول در آزمایش خون، ممکن است شامل سایر اندازه‌گیری‌های چربی خون مانند HDL و LDL باشد که بخشی از پانل چربی معمولی بدن هستند. مجموعه هومکا انواع خدمات آزمایش در منزل را زیر نظر بیمه پایه و تکمیلی و در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، رشت، تبریز و اهواز به متقاضیان انجام آزمایش ارائه می‌دهد. برای انجام این کار کافی است تا با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا با مراجعه به وبسایت هومکا به نشانی www.homeca.ir، درخواست آزمایش در منزل را انجام دهید تا در اسرع وقت نسبت به نمونه‌گیری در منزل اقدام شود.

 

سلب‌ مسئولیت: مجله اینترنتی رایا مگ در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

بیشتر بخوانید: معرفی کسب و کار ها
بیشتر بخوانید: ثبت و معرفی کسب و کار خود در رایا مگ

دیدگاه

دیدگاه خود را وارد نمایید

جدیدترین مطالب مجله اینترنتی رایامگ

معرفی کسب و کار خود
خبر نامه مجله اینترنتی رایا مگ

با عضویت در خبرنامه رایا مگ از جدید ترین مقالات آگاه شوید